Foto: (c) Provincie Drenthe
Een tijdige start van de nieuwe treinverbinding van de Bentheimer Eisenbahn tussen Coevorden en Bad Bentheim in Duitsland lijkt aan te komen op de toestemmingsprocedure van het materieel. Bentheimer Eisenbahn rijdt met treinen die geen toestemming hebben voor het Nederlandse spoor en het is nog niet duidelijk welke procedure gevolgd moet worden om de treinen toe te laten.
Vanaf december 2026 moeten tussen Coevorden in Nederland en Rheine in Duitsland passagierstreinen gaan rijden. Maar of die datum gehaald wordt, lijkt steeds meer af te gaan hangen van de toelating van de treinen op het Nederlandse spoor. Uit antwoorden van staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer op Kamervragen van Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Eline Vedder (CDA) blijkt dat er nog geen toestemming is aangevraagd en dat ook nog niet duidelijk is welke procedure hiervoor gevolgd moet worden.
De Kamervragen volgden na een brandbrief van de provincie Drenthe aan de staatssecretaris waarin de provincie de vrees uitte dat de start van de trein vertraging kan oplopen door het ontbreken van toestemming. Om de trein vanuit Bad Bentheim door te trekken naar Coevorden moet er 500 meter over Nederlands spoor worden gereden. Maar, ook al gaat het over een klein stukje spoor, de treinen moeten wel toestemming hebben voor het rijden op het Nederlandse spoor. Volgens Jansen kan vervoerder Bentheimer Eisenbahn een aanvraag indienen bij het Europese Spoorwegbureau (ERA) om het materieel toegelaten te laten krijgen op het Nederlandse spoor. Dit duurt lang, een termijn wordt niet genoemd, maar dan mag de trein overal in Nederland over het spoor.
Er kan ook een kortere procedure gevolgd worden waarbij de Inspectie Leefomgeving en Transport toestemming geeft voor alleen het stukje spoor tussen de Duitse grens en Coevorden. Deze procedure is sneller maar heeft als nadeel dat de trein dan niet verder Nederland in kan en dus in de toekomst niet van Coevorden naar Emmen mag rijden.
Volgens Jansen vindt er momenteel overleg plaats tussen alle betrokken partijen over de toelating van de treinen en moet er in februari een besluit worden genomen over welke procedure gevolgd wordt omdat eind februari het besluit moet vallen of het project wel of niet door kan gaan.
Het project heeft de naam Emmen-Rheine gekregen, maar het plan is vooralsnog dat de treinen alleen tussen Coevorden en Rheine rijden. Reizigers over de Vechtdallijn vanuit Emmen kunnen dan in Coevorden overstappen om zo Duitsland in te reizen. Momenteel rijdt de Bentheimer Eisenbahn tussen Rheine en Bad Bentheim. Vanaf Bad Bentheim naar Coevorden is het nog dertig kilometer over wat nu nog goederenspoor is.
De provincie Drenthe noemt de verbinding fase 0 van de Nedersaksenlijn omdat de verbinding de schakel is met de Duitse regio Nedersaksen. De spoorverbinding kost in totaal 65 miljoen euro waarvan de provincie Drenthe ruim tien miljoen euro betaalt en het Rijk 20 miljoen, de rest hoesten de Duitse partijen op.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 13:47
Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…