Transdev en Keolis verzorgen vanaf eind 2025 ov in Utrecht

Vanaf eind 2025 verzorgen Transdev en Keolis het openbaar vervoer in de provincie Utrecht. Gedeputeerde André van Schie maakte dinsdag bekend dat Gedeputeerde Staten (GS) hebben besloten concessies aan de twee bedrijven te verlenen voor de periode tot en met 2035. Merknaam U-OV blijft behouden, zoals voorgeschreven door de provincie.

Op de aanbesteding van de twee concessies voor het Utrechtse openbaar vervoer hadden alle vijf vervoerders die op de Nederlandse markt actief zijn ingeschreven. “Dat zegt wel iets over de aantrekkelijkheid van onze regio. We hebben niet alleen veel leuke reizigers, er gebeurt ook veel”, zei Van Schie. De gedeputeerde wees onder meer op het streven in de periode tot 2040 165.000 nieuwe woningen te bouwen.

Alleenrecht

Transdev krijgt de concessie voor Utrecht Binnen (bus en tram in de stad Utrecht en omgeving). De concessie voor Utrecht Buiten (bus in het westelijk en oostelijk deel van de provincie, inclusief de stad Amersfoort) gaat naar Keolis. Met een concessie heeft een vervoerder het alleenrecht om openbaar vervoer te verzorgen in een bepaald gebied gedurende een vastgestelde periode.

Keolis verzorgt het openbaar vervoer al in Utrecht Buiten en doet dat nu nog onder de naam Syntus. In de concessie Utrecht Binnen gaat met Transdev een andere vervoerder rijden, want daar verzorgt Qbuzz nu het openbaar vervoer. Algemeen directeur Chris Hogeveen van Keolis en topman Manu Lageirse van Transdev zijn vol vertrouwen dat er voldoende personeel zal zijn om de reizigers in de provincie Utrecht op een goede manier te kunnen vervoeren. “We hebben veel ervaring met recrutering”, zei Lageirse. Ook wees hij erop dat het personeel van Qbuzz conform de Wet Personenvervoer overgaat naar Transdev.

Elektrische bussen

Verder hebben Keolis en Transdev toegezegd grote stappen te zetten bij de overgang naar elektrische bussen. Het doel is om vanaf 2028 geen schadelijke stoffen meer uit te stoten. “We zijn op de goede weg. Sinds 2020 hebben we geen dieselbus meer gekocht” aldus Lageirse.

De vervoerders die geen concessie hebben gewonnen, hebben zes weken de tijd om bezwaar aan te tekenen tegen het gunningsbesluit.

This post was last modified on 11 juni 2024 23:21

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug