Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk
De Traxx-locomotieven veroorzaken schade aan de hogesnelheidslijn. De overheid moet die schade vergoeden aan beheerder Infraspeed. Dat heeft het Nederlands Arbitrage Instituut bepaald.
De hogesnelheidslijn is ontworpen voor treinen met een minimumsnelheid van 220 kilometer per uur. De Traxx-treinen kunnen slechts 160 kilometer per uur en hebben bovendien een te hoge tractiekracht. Daarmee voldoen de treinen niet aan de eisen. Toen de Fyra-treinen niet kwamen besloot de Nederlandse staat NS toch toestemming te geven om de huidige treinen in te zetten. “Omdat destijds werd verwacht dat dit niet zou leiden tot spoorstaafschade” schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven.
Later blijkt dat een misrekening. Al in 2015 laat Infraspeed weten dat er wel degelijk spoorstaafschade ontstaat. Infraspeed doet vervolgens tevergeefs een poging om die schade vergoed te krijgen. De Staat en Infraspeed gaan weliswaar met elkaar in gesprek, maar beide partijen verschillen van mening welke schade de staat moet betalen.
Het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI) heeft daarop de zaak beoordeeld. 90% van de onvoorziene spoorstaafschade is toe te rekenen aan de niet-contractconforme eigenschappen van de Traxx-locomotieven, zo is het oordeel. Die schade moet het rijk betalen. De overige 10% is toe te rekenen aan het slijpregime waarvoor Infraspeed verantwoordelijk is.
De schade komt neer op 26 miljoen euro over de periode tot en met 2019. Voor de jaren 2020 tot en met de geplande uitfasering van de Traxx wordt de schade geschat op 24 miljoen euro. “De staat is met NS in gesprek over de gevolgen van het gewezen vonnis” schrijft de bewindsvrouw aan de Tweede Kamer. De Nederlandse overheid moet bovendien de kosten van juridische bijstand van Infraspeed vergoeden. Dat komt neer op ongeveer een half miljoen euro (442.791 euro, exclusief btw).
Het vonnis maakt ook duidelijk dat de nieuwe ICNG-treinen die NS heeft besteld niet aan de eisen voldoen. Deze nieuwe intercity’s kunnen immers maximaal 200 kilometer per uur, en geen 220 kilometer per uur. Of die treinen ook voor schade aan de infrastructuur zullen zorgen, is echter nog niet duidelijk.
Infraspeed is een consortium dat bestaat uit grote bedrijven als de Koninklijke BAM Groep en Siemens en werd in 1999 opgericht. Het consortium was verantwoordelijk voor de aanleg van de bovenbouw van de lijn, en vervolgens voor het beheer van de HSL-Zuid voor een periode van 25 jaar. Daarvoor krijgt Infraspeed jaarlijks een bijdrage van 105 miljoen euro van de Rijksoverheid.
This post was last modified on 28 juni 2021 22:19
Er rijden op vrijdag minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol omdat ProRail de tweede…
Topman Richard Lutz van Deutsche Bahn (DB) ziet een ommekeer in de crisis waarin het…
Bezuinigingen dreigen het openbaar vervoer in Nederland onherstelbaar te beschadigen. Hiervoor waarschuwt reizigersvereniging Rover die…
Belangenorganisaties willen dat de NS de dienstregeling voor 2026 verbetert voor reizigers van en naar…
De nieuwe NightJet van ÖBB doet vanaf 28 mei dienst op de verbinding tussen Amsterdam…
Met een rapportcijfer van 7,8 blijft de waardering van het openbaar vervoer in Nederland hoog.…