Ook in 2022 krijgt het openbaar vervoer financiële steun vanwege de dalende reizigersaantallen door corona. Tot september dat jaar is er 140 miljoen euro uitgetrokken om 93 tot 95 procent van de vervoerderskosten te vergoeden.
Het gaat volgend jaar om veel minder geld dan de 1,5 miljard euro die in 2021 beschikbaar was. Naar verwachting trekken de reizigersaantallen weer aan en is er volgend jaar dus minder steun nodig. Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) ligt het ov-gebruik volgend jaar nog 6 tot 14 procent onder het laatste niveau van voor corona. Nu is dat nog ongeveer 50 procent. Er wordt nu minder met het ov gereisd omdat veel mensen grotendeels thuiswerken.
Volgens demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) is het geld nodig zodat vervoerders niet hoeven te snijden in hun dienstregelingen. Zonder het doortrekken van de regeling zou er een “aanzienlijke verschraling” van het vervoersaanbod zijn, aldus het ministerie.
Begin volgend jaar besluit het kabinet of er voor de laatste drie maanden van 2022 ook nog coronasteun nodig is.
(c) ANP
This post was last modified on 28 juni 2021 15:53
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…
De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…