Foto: (c) Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Ook in 2022 krijgt het openbaar vervoer financiële steun vanwege de dalende reizigersaantallen door corona. Tot september dat jaar is er 140 miljoen euro uitgetrokken om 93 tot 95 procent van de vervoerderskosten te vergoeden.
Het gaat volgend jaar om veel minder geld dan de 1,5 miljard euro die in 2021 beschikbaar was. Naar verwachting trekken de reizigersaantallen weer aan en is er volgend jaar dus minder steun nodig. Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) ligt het ov-gebruik volgend jaar nog 6 tot 14 procent onder het laatste niveau van voor corona. Nu is dat nog ongeveer 50 procent. Er wordt nu minder met het ov gereisd omdat veel mensen grotendeels thuiswerken.
Volgens demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) is het geld nodig zodat vervoerders niet hoeven te snijden in hun dienstregelingen. Zonder het doortrekken van de regeling zou er een “aanzienlijke verschraling” van het vervoersaanbod zijn, aldus het ministerie.
Begin volgend jaar besluit het kabinet of er voor de laatste drie maanden van 2022 ook nog coronasteun nodig is.
(c) ANP
This post was last modified on 28 juni 2021 15:53
Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk…
Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…
Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…
Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…
NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…
Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…
Bekijk reacties
Je zou bijna kunnen overwegen om het OV gratis te maken...
Op basis waarvan?
Moet ik dit soms zien dat we de komende winter weer met Coronaperikelen en mogelijke lockdowns zitten? Want anders zou je er toch vanuit kunnen gaan dat het komend winterseizoen alles toch normaal kan draaien. Of zie ik het soms verkeerd.
Ja, dat zie je verkeerd. Als je nou gewoon het artikel eens zou lezen, hoef je dergelijke conclusies niet te trekken... Volgens het KiM zal het aantal reizigers ook volgend jaar nog flink lager liggen dan voor de coronacrisis. De subsidie is noodzakelijk om verschraling van het aanbod te voorkomen.
Ik vraag me af of een deel van de steun niet van de reizigers moet komen.
Ik reis zelf enige regelmaat met de trein. Mocht de NS bijvoorbeeld met een goede actie komen met treinkaartjes dan ben ik best bereid om nu al een flink aantal af te nemen.
Zoals deze actie?
https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/laatjezelfgaan
Klopt inderdaad.
Als ze aan deze treinkaartjes een geldigheidsduur van bijvoorbeeld een jaar of twee jaar hangen en mij een euro korting geven bij een minimale afname van 5, 10 of 20 stuks genereerd dit al een hoop cash. Vooral als meerdere personen dit doen.