Trein Amsterdam – Parijs

Dagelijks rijdt de trein Amsterdam – Parijs 9 tot 11x per dag. Deze treindienst wordt uitgevoerd door Thalys. Voor de trein is reserveren verplicht. Een treinticket, inclusief reservering wordt verkocht vanaf 35 euro per enkele reis. Zie NS International.

Stopstations
De Thalys start te Amsterdam Centraal en gaat vervolgens via Schiphol en Rotterdam naar België. In België stopt de Thalys Amsterdam – Parijs te Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Daarna gaat de trein rechtstreeks naar Parijs, waar de trein aankomt op Gare du Nord. Alhoewel de meeste reizigers van en naar Parijs reizen, is de trein ook te gebruiken voor andere bestemmingen. Vanuit Amsterdam duurt de treinreis naar Parijs slechts 3 uur en 15 minuten. Die korte reistijd is mogelijk, doordat de Thalys tussen Schiphol en Antwerpen en tussen Brussel en Parijs snelheden haalt tot 300 kilometer per uur. De precieze treintijden zijn te vinden in de internationale treinplanner en in de boekingsmodule.

Comfort
De Thalys treinen hebben een comfortabele uitstraling. Treinreiziger.nl testte de Thalys en komt tot de conclussie dat de stoelen lekker zitten en er meer beenruimte is als bij een Europese vlucht in het vliegtuig. De meest ruime zitplekken zijn zitplekken voor 4 personen tegen over elkaar (aangeduid als Carrée, Club-4 of Kiosk). Als u met één of twee personen reist, zult u in het algemeen een Duo-zitplek krijgen. Die zijn minder ruim. Bij Voyages SNCF is het mogelijk om een zitplek te kiezen (niet via de prijskalender).

Standaard services
De Thalys biedt standaard de volgende services aan:

  • Stopcontact bij de zitplek
  • Wifi (zie kopje gratis wifi)
  • Bar-rijtuig aanwezig

1e klas (Comfort 1)
Wie echt comfortabel wil reizen, kiest in de Thalys-trein Amasterdam – Parijs voor de 1e klas. De extra voordelen van de 1e klas op een rij:

  • Bredere stoel met meer beenruimte
  • Gratis catering (drankjes met ontbijt, lunch, snack of lichte maaltijd)
  • Gratis kranten en tijdschriften
  • Altijd gratis wifi, ongeacht tarief
  • Toegang tot de NS International Lounges

Gratis wifi
In de 2e klas is wifi niet altijd gratis. In de trein mogen alleen treinreizigers met een semi-flex treinticket gratis gebruik maken van de wifi. Andere reizigers kunnen dat doen tegen betaling. Zoals aangegeven is de wifi in de 1e klas (Comfort 1) altijd gratis.

Treintickets Thalys
Er zijn veel verschillende soorten tarieven. Daarom hebben we een speciale pagina Thalys treintickets, waarin alle tarieven worden toegelicht.Treintickets zijn online te boeken via NS International en NMBS Europe . Zie ook onze Trein Parijs pagina.

Fiets mee Thalys
Helaas mag de fiets niet mee in de Thalys naar Parijs. Alleen als deze in een hoes van 120×90 cm wordt vervoert en het voorwiel gedemonteerd is, mag deze wel mee. Vouwfietsen zijn wel welkom aan boord van de Thalys.(Toch de fiets mee zonder fietshoes? Dan zijn er in sommige TGV´s vanaf bijvoorbeeld Lille mogelijkheden (zie hier info in het Frans).

Bagage Thalys Amsterdam – Parijs
Er zijn bagage regels voor de Thalys-trein Amsterdam – Parijs.

  • Bagage moet licht genoeg zijn om door één persoon aan boord gebracht te worden.
  • Maximaal twee koffers per betalende reiziger (met maximale afmeting ≤ 85cm)
  • Daarnaast maximaal één stuk handbagage.
  • Gevaarlijke en verboden goederen (wapens, gevaarlijke stoffen)
  • Producten bestemd voor handel (geen goederenvervoer)
  • Ongebruikelijke goederen die bijvoorbeeld voor een onaangename geur zorgen

Treinreiziger.nl heeft nog nooit mee gemaakt dat de bagageregels actief gecontroleerd werden, maar deze bagagerichtlijnen moeten wel nageleeft worden. Er kan zelfs een boete worden gegeven bij het niet naleven van de regels.

Alternatieven
Wie geld wil besparen is soms goedkoper uit om gebruik te maken van de Trein Den Haag – Brussel en te Brussel over te stappen op de Thalys naar Parijs.

This post was last modified on 26 januari 2017 16:05

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug