De treindienst Zwolle – Emmen is de grootste stijger in de jaarlijkse OV-Klantenbarometer van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. In 2012 werd de NS-trein tussen Zwolle en Emmen gewaardeerd met een 6,3. Sinds de dienstregeling 2013 wordt de lijn door Arriva geëxploiteerd en is de klanttevredenheid gestegen naar een 7,7.
Dat de lijn beter gewaardeerd wordt is niet verwonderlijk: NS voerde de dienstregeling uit met oude stoptreinen (Mat ´64) en Arriva met splinternieuwe treinen. Daarnaast rijden er in de spits nu meer treinen en zijn de treinen bovendien veel punctueler geworden. Zo reed 94,9% van de treinen punctueel of met een vertraging van minder dan 3 minuten (punctualiteit tot en met november 2013). Een dergelijke score wist NS nooit te halen.
Door de betere waardering, extra treinen* en hogere punctualiteit nemen ook steeds meer mensen de trein op de Vechtdallijn. Hoe groot de reizigersgroei is kan Arriva echter niet zeggen, omdat de lijn in 2012 niet door de vervoerder werd geexploiteerd.
* De extra treinen rijden tussen Zwolle en Coevorden en stoppen niet op ieder station.
This post was last modified on 22 maart 2017 13:40
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…