Vanaf eind 2017 moet de regionale treindienst Hengelo – Bielefeld een feit zijn. De benodige treinen zijn inmiddels door leasemaatschappij Alpha Trains besteld. Het gaat om 8 vijfdelige Flirt treinstellen van de derde generatie. Dat meldt OV-Magazine.
Keolis won eerder al de treinconcessie, maar door een bezwaar van concurrent Westfalenbahn liep de definitieve gunning acht maanden vertraging op. De nieuwe treinen zullen door Keolis bij Alpha Trains geleased worden.
Syntus, ook in handen van Keolis, gaat in Nederland de treindienst Zwolle – Enschede verzorgen. Daarvoor zullen er ook Flirt-treinstellen bij het Zwitserse Stadler besteld worden. Die treinstellen zullen echter niet geschikt worden gemaakt voor de Duitse spanningstypes. Wel gaf Syntus eerder tegen OV-Magazine al aan dat de dienst Hengelo – Bielefeld op verzoek van de politiek verlengd zou kunnen worden tot Zwolle – Bielefeld.
De treinstellen die Eurobahn gaat inzetten zullen geschikt zijn voor drie spanningstypes: 1500 volt voor Nederland en 15 kV en 25 kV voor het Duitse net. De stellen hebben 266 zitplaatsen en 319 staanplaatsen.
Vanaf de zomer van 2017 komt er overigens nog een regionale treinverbinding tussen Nederland en Duitsland bij. Dan moet namelijk de treindienst Arnhem – Düsseldorf van start gaan. Ook daar zullen straks FLIRT-treinstellen te zien zijn.
This post was last modified on 15 januari 2018 09:11
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…