Het treinongeluk van maandag 15 februari dat omstreeks 8:30 uur plaats vond bij Buizingen – ten zuiden van Brussel – blijkt toch geen frontale aanrijding te zijn. Dat hebben de Belgische spoorwegen NMBS en infrabeheerder Infrabel twaalf uur na het ongeluk bekend gemaakt. Bij het ongeluk kwamen 18 mensen om het leven en raakten 11 mensen zwaar gewond.
"Om voorlopig onbekende redenen hebben beide treinen elkaar lateraal aangereden ter hoogte van een wissel bij het buiten rijden van het station van Halle richting Brussel. Infrabel en de NMBS kunnen zich voorlopig niet uitspreken over de oorzaken van dit ongeval" laten de partijen in een reactie weten.
Alhoewel de NMBS en Infrabel nog niet over een oorzaak willen spreken, is het vrijwel zeker dat één van de treinen een rood sein heeft genegeerd. De meeste treinen kunnen in België zonder moeite een rood sein negeren. In Nederland kan dit alleen bij snelheden onder de veertig kilometer per uur. Bij snelheden daar boven wordt er ingegrepen en een trein automatisch tot stilstand gebracht.
België werkt ook aan een systeem waar treinen tot stilstand worden gebracht als een rood sein wordt genegeerd.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…