Treinverkeer Berlijn – Hannover langdurig gestremd

Sinds 17 november is één van de kerntrajecten van Duitsland gestremd: Berlijn – Hannover. Hierdoor kunnen er vanuit Nederland geen directe treinen van en naar de Duitse hoofdstad. De stremming duurt voorlopig in elk geval tot en met 16 december.

Omleidingen

Aanvankelijk was de hoop dat de stremming uiterlijk 27 november verholpen zou kunnen worden, maar dat is niet gelukt. Het traject is gestremd na een eerder ongeluk met een goederentrein. Door de kou in combinatie met gevaarlijke stoffen duurt de berging van de goederentrein lang. Ook is er veel schade aan de infrastructuur.

De hinder voor treinreizigers is groot. De belangrijke ICE-corridors Berlijn – Keulen / Münster blijven weliswaar rijden, maar krijgen te maken met een vertraging van 90 minuten. De treinen Amsterdam – Berlijn vallen uit tussen Hannover en Berlijn. Daarnaast is ook de ICE Berlijn – Frankfurt – Zwitserland door het voorval getroffen. Deze wordt omgeleid via een andere route. Intercity’s Leipzig – Bremen vallen uit tussen Leipzig en Hannover.

Zonder vertraging

Een woordvoerder van NS liet vrijdag aan het ANP weten dat de treinen naar Berlijn zouden worden omgeleid. De extra reistijd kan volgens de woordvoerder oplopen tot zo’n anderhalf uur. Volgens de woordvoerder zouden reizigers ook de mogelijkheid hebben om over te stappen op de ICE. “In dat geval komt de vertraging nagenoeg te vervallen”, aldus de woordvoerder tegenover het ANP. Voor zover Treinreiziger.nl kan overzien klopt de verklaring van NS niet, het spoorbedrijf heeft tegenover deze website echter niet gereageerd. Treinreiziger.nl denkt dat reizigers ook met een overstap in Hannover ten minste een uur later op de eindbestemming zullen aankomen.

De reisplanner van Deutsche Bahn wordt slechts ten dele bijgewerkt. De vertragingen zijn er vaak niet goed zichtbaar. Meer informatie is te vinden op bahn.de.

This post was last modified on 25 november 2022 11:44

Bekijk reacties

  • Het gaat fantastisch. De Eemsbrug al een decennium kapot en nu de hoofdroute een maand buiten bedrijf. Is er geen weg om via Hamburg?

    • Via Hamburg omrijden gaat uitstekend. Vorig jaar al eens meegemaakt dat er bij Hannover ook al een blokkering was, onze ICB is toen via Hamburg omgereden richting Berlijn. De reis duurde toen ongeveer slechts anderhalf uur langer.

    • Dat van die Eembrug betreft opzettelijke aanvaring, dat kan je Deutsche Bahn of Duitsland niet verwijten. Iedereen weet dondersgoed dat de oorzaak daarvan die ene rederij met die grote cruiseschepen is. Ik meen dat één van de politieke partijen in Groningen dat al eens had aangetoond.

      • Als dronken varen opzet is. Het probleem is dat de gemeenschap met de brokken zit en dat de rederij en verzekering er af is met max 2 miljoen aan schadeclaim.

        • Bij de aanvaring tegen de stuw van Grave in 2016 keerde de verzekering ook maar een bepaald bedrag uit en de gemeenschap - wij dus - betalen de rest & dus het gelag.

      • Dat er sprake was van opzet bij de aanvaring is flauwekul. De aanvaring is uitgebreid onderzocht en uit dat onderzoek kwam naar voren dat de gebrekkige communicatie tussen het schip, de loods, de brug en de verkeerscentrale leidden tot het ongeval. Het ging technisch niet goed, er waren geen duidelijke commando's en de kapitein verstond geen Duits, terwijl in die taal gecommuniceerd werd. Bovendien was er sprake van een sterke ebstroom in de richting van de brug, waardoor er op het schip helemaal niet meer kon worden gereageerd toen geconstateerd werd dat deze dicht was. De loodsen en kapitein zijn, voor zover ik weet, niet gestraft voor het ongeval omdat ze weliswaar onvoorzichtig hadden gevaren, maar hun plichten niet fundamenteel hadden geschonden. De reder heeft slechts een klein deel van de schade betaald (een paar miljoen). Ik geloof dat de schadevergoeding zonder de rechter is afgehandeld.

        De nieuwe brug wordt momenteel in elkaar gelast bij Voestalpine in Linz en vervolgens in delen naar het noorden gebracht. In de rivier schijnen momenteel proefboringen plaats te vinden, zodat er geen verrassingen ontstaan bij de aanleg van de fundering.

        Vanaf eind 2023 jaar gaat het spoor tussen de Duitse grens en Weener dicht. Dan wordt het spoor aldaar compleet vervangen. Dat betekent dat er geen busverbinding meer zal zijn tussen Leer en Weener. Het is onduidelijk of Arriva dan bussen laat rijden tussen Leer en Nieuweschans.

    • De Friesenbrücke is in 2015 kapotgevaren & zal nog steeds volgens planning in 2014 klaar zijn.
      Oftewel, jouw tien jaar zijn nog niet vol.

  • Het grootste probleem is ook dat de spoorlijnen Braunschweig-Wolfsburg en Braunschweig-Magdeburg gesloten zijn voor werkzaamheden waardoor de treinen Berlin-Hannover-Ruhrgebiet om moeten rijden via Uelzen. De treinen Berlin-Frankfurt-Schweiz kunnen nog via Erfurt rijden, maar de route Uelzen-Stendal is gedeeltelijk enkelspoor. Als je naar Berlin moet dan zou je haast moeten omreizen via Hamburg of via Kassel/Frankfurt en Erfurt. Beiden zeer lange omleidingen.

  • DB geeft volgens mij ook nu als omreisroute voor het Noordelijke deel van NRW om via Osnabrück-Bremen-Hamburg om te reizen en zuidelijk NRW via Frankfurt a/m om te reizen. Het is vervelend, maar hoop dat de oorzaak goed onderzocht wordt. Heb al her en der gelezen dat het mogelijk een fout van een TRDL is geweest die een trein een bezet blok heet ingestuurd.

  • De vertraging loopt op tot zo'n 3 uur. Heenreis 17 november aankomst 15:37 ipv 13:11. Terugreis enige mogelijkheid vertrek 10:45, aankomst 19:29 ipv vertrek 14:34, aankomst 20:14 in Amersfoort.

      • Ik neem voorlopig maar de nachtelijke flixbus. ook omdat ik, bijvoorbeeld morgen om 10 uur in Amsterdam wil zijn. Plan was, ooit, om moeder in Delfzijl paar dagen te bezoeken, maar door ongeval./brand in de polder en werkzaamheden in weekend, zou ik pas een half uur later op zijn vroegst aankomen. Dus morgenmiddag dan maar vanuit Amsterdam bezoek en dan dinsdag terug naar Berlijn.

        • De snelste route tussen Berlijn en Delfzijl leidt sowieso niet via Amsterdam en de polder, maar via Hamburg, Bremen, Leer en Scheemda.

        • Of een huurautootje zoeken in Bremen of Oldenburg/Leer. Gesteld dat er een rijbewijs is.

  • Op de DB-site reis boeken via Groningen, Bremen, Hamburg, Berlijn. dan zijn goede aansluitingen mogelijk.Heb dat vaker gedaansparpreis) en slechts uurtje later aankomen

  • De Bahnbus vanaf Leer tot Weener-Bünde (wwarom daar geen extra halte komt blijft me een raadsel) rijdt op duitse schooldagen 2-3x daags door tot Neuschanz. Tarief via VEJ. Ik meen dat die al weer een tijd is geïntegreerd met de SEV-bus ab Weener, dus bij nog meer stremming van dit baantje kan dat best @annemiek.
    De kosten per uur of KM zijn voor duitse lijnbussen stukken lager als voor NL-lagelonen land!

Share

Recent Posts

NS en DB verklaren Interrail deels ongeldig in de ICE (of toch niet?)

Treinreizigers mogen van 17 juni tot en met 18 augustus 2023 niet meer met een…

2 dagen terug

Stakingsgolf bij regionaal openbaar vervoer

Vanaf donderdag 2 februari legt een deel van de medewerkers in het streekvervoer het werk…

3 dagen terug

Bankpas als ov-chipkaart: vanaf nu in de trein bij NS, Arriva en Qbuzz

Reizigers kunnen vanaf dinsdag 31 januari bij de Nederlandse Spoorwegen (NS), Arriva en Qbuzz in…

1 week terug

Nachttrein Groningen – Schiphol van start

Afgelopen weekend reed de eerste nachttrein van Arriva van Groningen naar Schiphol. De trein vertrok vrijdag op zaterdagnacht om…

1 week terug

Thalys en Eurostar willen verdubbelen (maar kopen geen nieuwe treinen)

Hogesnelheidstrein Eurostar wil na de fusie met Thalys verder groeien. Het spoorbedrijf, bekend van de…

2 weken terug

Treinpersoneel regionale treinen dreigt opnieuw met staking

Medewerkers van regionale treinen gaan binnenkort opnieuw staken voor betere arbeidsvoorwaarden in de kleinere cao…

2 weken terug