fbpx
Foto: (c) Spoorwegmuseum (door: Photosteron.com)

Stichting Hondekop lonkt naar pendeltrein Spoorwegmuseum en doet aanvraag bij ACM

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een bijzondere open access-aanvraag gekregen: Stichting Hondekop wil namelijk het traject Utrecht Centraal – Utrecht Maliebaan (Spoorwegmuseum) overnemen van NS. Het zou de terugkeer zijn van historisch materieel op het pendeldienstje, nadat NS in 2015 stopte met de Heimwee Express.

In de aanvraag die Stichting Hondekop deed bij de ACM staat dat de pendeldienst zowel Utrecht Centraal als Amersfoort Centraal moet gaan verbinden met het Spoorwegmuseum. In totaal rijdt de stichting dan acht keer per dag op en neer tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan, met ‘s ochtends en in de namiddag een slagje Amersfoort.

Museumtreinen

Op dit moment gebruikt NS SLT-sprinters om de pendeldienst mogelijk te maken. Mocht Stichting Hondekop de ritjes overnemen, dan komen er treinen te rijden die een stuk beter passen bij het Spoorwegmuseum. In de aanvraag vermeldt de stichting een Mat ’54, Mat ’57 Benelux en diverse Plan V’s (Mat ’64).

Verder meldt Stichting Hondekop in de aanvraag dat de treindienst overeenkomt met de openingstijden van het museum: dinsdag t/m zondag en tijdens schoolvakanties de hele week. En waar reizigers voor de Heimwee Express speciale kaartjes nodig hadden, valt de aangevraagde dienst van Stichting Hondekop onder het normale tarief.

Monopolie

De stichting is niet de eerste partij die bij de ACM een aanvraag doet in het kader van open toegang tot het Nederlandse spoor. Sinds 2021 maakt EU-beleid het mogelijk dat ook andere vervoerders gebruik kunnen maken van het nationale spoornet, zodat onderhandse overheidsconcessies de kop in worden gedrukt. In Nederland lijkt dat nog niet helemaal goed te werken, want NS kreeg voor de concessieperiode 2025-2033 het monopolie op het hoofdrailnet wederom gegund van het kabinet. Arriva probeerde daar vorige week een stokje voor te steken en nu hoopt ook de Stichting Hondekop een beetje van het NS-monopolie af te knabbelen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
25 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ed de Groot
8 maanden geleden

Het is dus niet alleen de stichting Hondekop, maar ook eigenaren van mat ‘64, want daar beschikt de stichting niet over. Aannemelijk CREW, Karel of het NSM zelf

appie h
8 maanden geleden
Antwoord aan  Ed de Groot

Pfoe om dagelijks met museummaterieel te gaan rijden,of dat handig is,of nsm moet ook zijn hondekop,muizenkop en plan u terbeschikking stellen.

Frans E.R. Eekhout
8 maanden geleden

Wel leuk als men met historisch materieel wilt gaan pendelen naar het Spoorwegmuseum, maar dan wel in combinatie met het speciale ticket van de NS Spoordeelwinkel en dat ze niet altijd een gelijkvloerse instap hebben om mensen met rolstoelen en kinderwagen toe te laten, nemen we maar voor lief voor dat korte ritje.

Johan
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het lijkt me niet slim om de vervoerbewijzen alsnog via NS te verkopen. Die gooien er een winstmarge bovenop zonder er ook maar iets voor te hoeven doen.

andree
8 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Ligt denk ik ook wel aan hoe rendabel deze lijntje is.
Denk dat de NS deze met plezier afstoot.

Dries Molenaar
8 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

U bent geen bedrijfseconoom? NS levert een inspanning en dienst en heeft gewoon recht op een vergoeding. Als ze de verkoop doen.

Johan
8 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Een dozenschuiver, maar dan voor virtuele dozen. Daar moet je niet voor willen betalen.

appie h.
8 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

tuurlijk wel wat vergoedinf,maar niet te gek.

appie h.
8 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

tuurlijk wel wat vergoeding,maar niet te gek.

Frans E.R. Eekhout
8 maanden geleden

De Hondekop 766 nog een laatste keer meer gereden toen men voor het laats van Rotterdam naar Hoek van Holland kon rijden en in zowel tweede als eerste klas met koffie genoten van het rustige rijgedrag van deze mooie trein. Dus waarom niet een museum trein zoals een mat 46 inzetten voor een ritje Spoorwegmuseum, nostalgie uit vervlogen tijden waar velen misschien bijzondere herinneringen aan koesteren. En een spoorwegmuseum zonder een rijdende trein is geen echt museum al was het maar om het spoor traject te ontroesten en de trein zelf ook…

Allan Kleiweg
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het voorstel komt op mij bijzonder sympathiek over; ook ik zie graag weer het materieel uit mijn jeugd weer werkend en museumbezoekers ophalen bij (Amersfoort en) Utrecht Centraal. Maar ik vrees dat een dagelijkse inzet meer vereist dan van een groep vrijwilligers gevraagd en verlangd kan worden. Dus zal men ruim voldoende personeel in dienst moeten nemen, en dat is zeer kostbaar.

Een ander punt is de veiligheid. De hondenkoppen en ook mat 46 beschikten de laatste jaren wel over een systeem om met luchtdruk de deuren bij vertrek, en vlak voor aankomst, centraal te sluiten, maar tijdens de rit waren/zijn de schuifdeuren in beginsel eenvoudig te openen. Bij een enkele uitzonderlijke rit voor liefhebbers is het risico te overzien en kon op ieder balkon een vrijwilliger de deuren in de gaten houden. Maar bij een dagelijkse inzet van dit materieel is dit geen oplossing. Ongelukken met kinderen dienen uiteraard voorkomen te worden.

sacha stolzenbach
8 maanden geleden

zeker doen, het houdt het materieel in conditie, en kunnen liefhebbers ook eens met zulk materieel mee. het gaat zeker een win/win actie worden, want daardoor komen meer liefhebbers in stijl naar het museum. beter dat het rijdt, stilstand in langere tijd geeft achteruitgang, en zo hebben meer mensen plezier aan het materieel. al zou het een paar euro meer kosten, de keuze is aan ieder, maar zeker weten dat we de auto kunnen laten staan , en met mat,54 naar het museum kunnen..is toch oke…

Frans E.R. Eekhout
8 maanden geleden

Groot gelijk Sacha ben het volkomen met je eens. En wie weet als straks de Koploper ook naar het museum gaat al was het maar een drie baks versie, dan doe je de volgende generatie zeker er ook een plezier mee.
Mijn broer en ik zouden best nog eens een rit met een Muis mat 46 willen maken waarmee we in onze jonge jaren menige kilometer mee hebben gereisd en in Zuid Limburg het werkpaard was als stoptrein en alleen al de geur en het interieur daar krijgen wij nog kippenvel van als we er aan denken. Een mat 46 als pendeltrein naar het museum, wij zouden er zo een kaartje voor kopen.

Arjan Krabbenbos
8 maanden geleden

Maak ook een verbinding met Amersfoort of Zwolle en Apeldoorn. Leuk als de VSM een stoomtrein laat rijden dan kun je letterlijk en figuurlijk op stoom komen , dan wel afblazen. Kunnen daar ook exposities over museumorganisaties komen. Dan sla je twee vliegen in een klap. Voor de pendels vanaf Utrecht C kunnen de oudere elektrische treinstellen gaan rijden. Maak een variatie van; SHM Sprinter, Hondenoppas 64/57, Plan V Plan U
Vanaf Amersfoort Centraal kunnen misschien ook de Plan E, W en Beneluxstuurstand met een 1100 of 1200 locomotief rijden
Of een 1700 die ook bijna met pensioen gaat. Je hebt geen kopmaken nodig als je daar heen of vandaan wilt.Nu nog hopen dat er ooit een Wadloper komt. aar ook de Buffel of de DE 42 zijn leipe museumtreinen.Ik ben benieuwd of dit ooit gaar gebeuren, want de heimwee naar de Heimwee Express is toch groter dan ik verwachtte! Logisch ook in museale sferen naar een Spoorwegmuseum heeft toch iets speciaals!

Arjan Krabbenbos
8 maanden geleden

SGM en Hondekoppen 54/ 57.bedoel ik dus!

Arjan Krabbenbos
8 maanden geleden

SGM en Hondekoppen 54/ 57.bedoel ik dus!

Arjan Krabbenbos
8 maanden geleden

DE 1 de 41 bedoel ik

Historische Treinfanaat
8 maanden geleden

En dan misschien de DDM met 1656 of 1768 weer een paar ritjes te laten rijden of een plan U SGMM 2+3 (2143 en 2995) als ideeën.

Historische Treinfanaat
8 maanden geleden

En eventueel met verdiensten kijken of de Benelux stuurstand weer werkend gemaakt kan worden

Frans E.R. Eekhout
8 maanden geleden

Eigenlijk zou je eens een ritje over de Ponlijn moeten kunnen maken en Amersfoort heeft nog een van zijn oudste stations bewaard, daar is dus meer historie dan we denken en past een ritje naar het spoorwegmuseum bij in. Ik hen in 1981 en 1982 nog tijdens mijn militaire diensttijd in de Prins Bernhardkazerne van het vorige station moeten gebruik maken en op een dag een vragenlijst voorgeschoteld kreeg van wat er toen beter kon met het station, plus en minpunten. Dit alles heeft geresulteerd in het huidige station. En met stoomtreinen naar het spoorwegmuseum laat je vele harten sneller kloppen.

Stokbosveen
8 maanden geleden

Aanvraag zal wel afgewezen worden.
Monopolist NS duldt geen concurrentie op hun spoornetwerk.

Bert Kramer
8 maanden geleden

Bij een bezoek aan het SPM per trein vond ik het heel bijzonder dat de trein vanaf Utrecht CS in the middle of nowhere stopte en na enige tijd ahw in tegenovergestelde richting reed, na het nemen van een wissel richting SPM. Van stops tussen CS en het museum heb ik toen niks gemerkt…..

Wiebe Goossen
8 maanden geleden

Allemaal sympathieke ideeën, maar zeer waarschijnlijk niet echt uitvoerbaar. Beter zou het zijn vrij geregeld vanuit het Spoorwegmuseum nostalgieritten te maken met het voorhanden historische materieel. Om naar het museum te komen kan dan best via het OV in Utrecht – zó ver is het nou ook weer niet en een regelmatige pendeltrein zou heel goed het normale treinverkeer dwars kunnen zitten en dan heb ik het nog niet eens over extra belasting der treindietregelaars.

Frank
8 maanden geleden

Goed initiatief. Ik hoop dat de concessie wordt gegund en dat er ook regelmatig met stoom wordt gereden. Daarvoor moet dan wel eerst een Nederlandse stoomlocomotief beschikbaar komen, misschien een replica bouwen?

Laurens
8 maanden geleden

Ik zie hierboven mooie reacties maar we moeten niet vergeten dat de mat 54 op dit moment helemaal niet mag rijden van wegen het ontbreken van een ” Enity in Charge of Maintenance 1 t/m 4 ( ECM ) dit is een Europeese regelgeving daar moeten alle vervoerder aan voldoen en ze rijden om die redenen al het gehele jaar niet en als dat ECM rapport goed gekeurd dan mag men weer gaan rijden of onder verantwoordelijkheid van een andere vervoerder.
Dan speelt ook nog ook zijn er genoeg vrijwilligers beschikbaar voor deze ritten ik vraag mijn daadwerkelijk af.
En als ik het concept van de dienstregeling zie dan is het geen strakke uur schema zoals dat nu het geval is bij de NS. En ze moeten ook materieel inhuren van andere verenigingen ze hebben nu 1 trein en straks komt de Benelux hondenkop er bij.
Dus moeten ze dat gaan inhuren bij de Crew 2454.
Laat de NS dit lijntje maar behouden dan kan je met je ov-chipkaart inchecken en uit checken op je eindbestemming en de strakke dienstregeling want wat mat 54 wil dat wordt een rommeltje. zo slechte dienstregeling.