Treinverkeer naar Spoorwegmuseum voor onbepaalde tijd stilgelegd door bladeren op rails

ProRail heeft besloten het treinverkeer naar Utrecht Maliebaan, het station bij het Spoorwegmuseum, voor onbepaalde tijd stil te leggen. Door vuil zoals bladeren op het spoor heeft de treindetectie verschillende keren niet goed gewerkt. Daardoor kan volgens de spoorbeheerder de veiligheid van het treinverkeer niet gegarandeerd worden.

In de afgelopen 12 jaar kwam het volgens ProRail 13 keer voor dat de treindetectie kort niet werkte. Dat levert veiligheidsrisico’s op: een trein kan dan bijvoorbeeld over een overweg rijden die niet (volledig) gesloten is. Dat is zeven keer het geval geweest, steeds zonder grote gevolgen. Eerder dit jaar reed een trein over een overweg waarvan de spoorbomen nog helemaal open waren. De bellen en geluidssignalen van de overweg functioneerden toen nog wel. Volgens ProRail lieten de spoorbomen het afweten op een moment dat er geen verkeer was op de weg.

Bus of te voet

Om onderzoek te doen naar de toedracht van dat incident, heeft ProRail besloten het traject tijdelijk af te sluiten. Hoe lang dat gaat duren is onbekend. De pendeldienst tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan is geen essentiële verbinding: zelfs te voet ben je dikwijls sneller. NS adviseert voorlopig de bus te nemen vanaf het centraal station.

Sandite

Bladeren op het spoor komen vaker voor in Nederland, en om problemen te voorkomen brengt ProRail in de herfst vaak sandite aan op de rails. Dat is een gel bestaande uit zand en metaaldeeltjes die het spoor stroever maakt. Volgens ProRail is de situatie op het traject richting Utrecht Maliebaan uniek: daar staan veel bomen dicht langs het spoor, er rijden weinig treinen en dat doen ze in een hoogstedelijk gebied. Treinen rijden op dit stuk spoor maximaal 60 kilometer per uur, op sommige delen maximaal 40 kilometer per uur.

This post was last modified on 8 november 2023 17:23

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug