Twee treinen botsen bijna bij Castricum

Vrijdagavond is de intercity Maastricht – Alkmaar bij Castricum
bijna gebotst op een stilstaande defecte intercity. Op slechts 15 meter afstand kwam de trein alsnog tot stilstand. Alle 350 reizigers van de trein zijn geëvacueerd. De inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) onderzoekt de zaak.

Rood sein

De oorzaak is nog onbekend, maar het lijkt waarschijnlijk dat de machinist een rood sein gemist heeft. “Dit mag niet gebeuren. Gelukkig werkte het veiligheidsprotocol goed en zijn er geen ongelukken gebeurd”, zegt een NS-woordvoerder tegenover de NOS.

ATB-systeem

Een machinist wordt voor een rood sein altijd gewaarschuwd door een geel sein. Bij een geel sein weet de machinist dat het volgende sein rood kan zijn. Hij moet dan afremmen naar 40 kilometer per uur. Het beveiligingssysteem ATB controleert alleen of de machinist remt, maar niet of hij daadwerkelijk afremt naar 40 kilometer per uur. Als een rood sein wordt gepasseerd bij een snelheid boven de 40 kilometer per uur, grijpt het systeem in en volgt een zogenoemde ATB-remming. Volgens de NOS trad de ATB in werking.

STS-passages met hoge snelheid

Jaarlijks wordt circa 100 keer een stoptonend sein gepasseerd. In de helft van de gevallen gebeurt dit door een NS-machinist. Het komt incidenteel voor dat een machinist bij een geel sein slechts minimaal remt en vervolgens op volle snelheid een rood sein mist. Of dat nu van toepassing is, is onbekend. De inspectie deed in 2014 onderzoek naar dergelijke stoptonend-sein-passages. Toen bleek dat NS het te duur vond om het systeem aan te passen zodat harder remmen bij een geel sein wordt afgedwongen. Wel beloofde NS te onderzoeken of de treinen uitgerust konden worden met ORBIT. ORBIT is een systeem dat de machinist met een akoestisch signaal waarschuwt voor een rood sein nadering. Of de treinen inmiddels met dat systeem zijn uitgerust, is bij onze redactie niet bekend.

Ontwikkeling in de STS-passages met gevaarpunt. De afgelopen 15 jaar is het aantal STS-passages fors gedaald. Bron: ILT

This post was last modified on 17 maart 2019 18:48

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug