NS: Staking kan maandag heel de dag hinder geven

UPDATE. NS verwacht maandag 18 maart landelijk hinder voor treinreizigers, omdat een deel van de NS-medewerkers zich aansluit bij de acties voor een pensioenakkoord. De vakbonden FNV, CNV en VVMC geven aan dat er tot 07.06 uur geen treinen rijden. NS heeft besloten dat er voor die tijd geen enkele trein zal rijden.

Update: Bekijk onze liveblog.

Grote impact

Het spoorbedrijf heeft begrip voor de zorgen, maar vindt het jammer dat er gekozen is voor een staking/werkonderbreking. Het spoorbedrijf liet vrijdag aanvankelijk weten de treinen die wel kunnen rijden wel te zullen laten rijden. Zondagavond komt het spoorbedrijf terug op die visie: er zal maandag voor 7:06 uur geen enkele trein rijden. Ook als er werkwilligen zijn, zullen er geen treinen rijden.

Beheersbaar

De NS heeft besloten om het treinverkeer op te starten na de beëindiging van de pensioenacties. “De omvang is zo groot, dat we deze maatregel hebben moeten nemen, om er voor te zorgen dat we beheersbaar kunnen opstarten” legt NS woordvoerder Erik Kroeze uit. Een logische beslissing, zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Nu kan NS alle personeelsroosters al aan gaan passen, anders kon dat pas maandagochtend op het moment dat duidelijk is wie er staakt. Dan is de tijd tekort om alle roosters aan te passen. Dat is nu al een uitdaging”.

Heel de dag moeite

NS-President-directeur Rogier van Boxtel wijst erop dat staken in Nederland een recht is. “Dat gaan we ook niet tegenwerken”, zegt de topman. Wel is de directeur teleurgesteld dat reizigers getroffen zullen worden door de actie. “De bonden willen de treinen 66 minuten later laten starten. Dat werkt bij ons in de hele dienstregeling door. Dat betekent dat we de hele dag moeite zullen hebben om treinen op tijd te laten rijden.”

Stakingsoproep

De vakbonden FNV, CNV en VVMC lieten gisteren weten dat ze in elk geval op de standplaatsen van Den Helder, Hoorn, Alkmaar, Enkhuizen, Utrecht, Zwolle, Den Haag, Hengelo, Enschede, Arnhem, Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Maastricht en Heerlen zullen oproepen het werk neer te leggen. “De verwachting is dat het aantal standplaatsen nog zal uitbreiden”, aldus de bonden toen. Nadere informatie is er niet.

Reactie Rover

Reizigersvereniging Rover liet gisteren al weten allerminst te spreken te zijn over de stakingsplannen. De vereniging wijst erop dat de aanleiding van de staking niets met het openbaar vervoer te maken heeft. “De staking is disproportioneel”, concludeert Rover-directeur Freek Bos. 

This post was last modified on 18 maart 2019 07:38

Bekijk reacties

    • Tja ... als ze staken dan staken ze. de leeraren mochten vrijdag ook plotseing het werk neerleggen waardoor ouders het maar mochten uitzoeken met oppas en weet ik t allemaal. Ik weet uit ervaring dat ns een dag van te voren beslist of ze via normale dienstregeling rijden of niet er zit dus veel druk op sommige ns medewerkers die alles er aan willen doen om de treinen goed te laten rijden.

  • Bij NS zijn ze vooral bezig om 's avonds alle treinen weer op de juiste plaats te krijgen. Als daar extra uitval en halverwege keren voor nodig is, moet de reiziger dat maar voor lief nemen.

  • Arriva Groningen en Friesland staakt niet mee en rijdt normal. Het zijn altijd die linkse kleuters van NS die lopen te staken.

    • Personeel mag voor hun rechten opkomen. Veel te goedkoop om de trem linkse kleuters te gebruiken.

      • Heb je zeker gelijk in. Ik ben vrijwel altijd tegen staken, maar het af te doen als "linkse kleuters" is gewoonweg flauw. Arriva in Limburg staakt wel.

        • Arriva Limburg zit vol met ex-NS'ers die Arriva verplicht moest overnemen hoewel ze ze liever vandaag dan morgen kwijt zouden willen. Vreselijk militant volk.

        • Het is wel een feit dat de Openbaar Vervoerssector vol zit met linkse mensen. Vrijwel nergens zijn er percentueel meer mensen lid van de bonden.
          Deze staking is al de schuld van de sossen.

    • Beste Tim,
      De oorzaak van deze werkonderbreking, die maar een uurtje duurt, ligt bij een conflict en de oorzaak van het conflict ligt bij de regering, niet bij de stakers.
      Dat de bereidheid tot actievoeren voor een lagere pensioenleeftijd onder het rijdend spoorwegpersoneel groot is lijkt me logisch.
      Wat voor sommigen een ‘zittend’ beroep lijkt speelt zich wel ‘ergens’ af tussen 05.00 u. en 02.00 u. , telkens op andere tijden en met verschillende dienstlengten.
      In de pauzes moet soms gekozen worden voor eten of wc, voor beiden is dan geen tijd.

      Voor goederenmachinisten geldt dat er regelmatig nachtdiensten moeten worden gedraaid waarbij de lengte van de diensten maar ‘afwachten’ is. Zij controleren en rangeren hun treinen meestal zelf, in alle weersomstandigheden en vaak alleen.
      Een treinmachinist moet na zijn 60e verjaardag ieder jaar worden gekeurd en de kans op afkeuring is door de hoge fysieke en mentale eisen altijd aanwezig. Dat wil zeggen, als hij de 60 werkend haalt want het werk is niet altijd even gezond (denk aan blaas, darmen en voeding) en dan komt de vraag wie zo iemand nog aan wil nemen of om wil scholen.

      • Wat een arme zielen zijn het toch, had doorgeleerd of laat die treinen gewoon staan, dan kan ons goed geregeld wegtransport het over nemen, kan de dieselaccijns omlaag en hoeven we geen spoorlijnen meer te onderhouden, die 3 x te duur zijn!
        De treinreiziger gaat dan maar met de elektrische fiets naar het werk of blijft gewoon thuis werken zoals de ns directeur het graag voor komende maandag wil zien !

        • Wat een naar verhaal zet u hier neer zeg! Wees verdomme blij dat iedereen z’n plek zoekt in de maatschappij en niet allemaal naar jouw functie gaat solliciteren. Neerbuigend hoor dit naar alle ouderen die 65 zijn en wie schreeuwt er straks het hardst als hij door moet werken tot z’n 68ste??
          Misschien wel u!!

      • Het is net als in het onderwijs. Ouders willen een continurooster. Maar ik kan tussen 8.15 en 14.30 alleen naar het toilet als ik kans zie dat iemand even op de klas kan passen. Moet meestal 4 uur wachten. Pauze ken ik ook niet. Verschrikkelijk dat NS personeel moet kiezen in hun pauze. Dit zijn toch geen normale werkomstandigheden.

      • Grappig om dit allemaal te lezen. Enkele vrienden van mij zijn vanuit de Horeca bij de NS gegaan en konden de hele cultuur niet begrijpen aangezien zij het principe van dienstverlening niet zo uitvoeren als in de Horeca wordt gedaan. Zij hadden een ongelofelijke cultuurshock en konden niet geloven dat ze zo makkelijk hun geld konden verdienen en hebben dan ook niet begrepen waarom zij nooit eerder bij de NS zijn gaan werken. Dus al deze trieste verhalen zijn denk ik een beetje overtrokken.

    • Het zijn wel deze "linkse kleuters" die voor al onze rechten opkomen en daar een van de weinige middelen die ze hebben ook daadwerkelijk gebruiken.

      • Beste Ricardo,
        De moderatoren van dit soort sites hebben vaak ook (extreem) linkse sympathieën en vooral een haat aan een ander die er voor kiest om met de voiture naar zijn job te gaan.

  • Er zijn altijd problemen met de treinen, vertraagd of uitgevallen door een of andere wazige storing. Soms wel gemeld waarom iets uitvalt meestal hoor je er niets over. Het enige verschil is dat je het nu weet én verwacht niet op tijd op je werk te kunnen komen. NS geeft me bijna elke dag hinder dus maandag is niet iets nieuws. Ik wil bijna de NS bedanken voor het melden 👍🙂(en ja, dit is sarcasme)

  • Als ik zo om ga met mijn klanten, ze in de steek laat, welke part noch deel hebben aan het conflict kan mij dat mijn baan kosten op zijn minst een flinke reprimande. In alle geval het zoveelste van de dagelijkse incidenten of acties van onze spoorwegen. Dit wordt chaos op onze autowegen maandagmorgen.

    • @ Peterke,
      De pensioenleeftijd is voor veel mensen belangrijk, dus we zijn bijna allemaal partij in dit conflict. Dat er vooral bij NS gestaakt wordt en niet bij de kleinere vervoerders, of in uw bedrijf, komt omdat ‘prooidieren’ altijd in kuddes moeten leven. Dat is beter voor ze.
      In een klein bedrijf staken is meestal slecht voor je loopbaan. Sterkte maandag.

  • Toch typisch als de KLM uren vertraging heeft wordt dat geslikt; de NOS-zenders beginnen vaak niet op tijd, wordt geslikt; de pulpzenders beginnen praktisch nooit op de aangewezen tijden en... het wordt geslikt. In de file: het wordt geslikt.
    Zit niet altijd te fitten op de NS.Als je het beter kunt, moet je dat maar eens proberen.

    • Dat laatste is helaas niet mogelijk: Het hoofdrailnet wordt keer op keer onderhands aan NS gegund, al maken ze er nog zo'n grote puinbak van.

      En ja, als je vier dagen van tevoren weet dat er tot 7:06 minder personeel is, moet dat voor een bedrijf met 80 jaar ervaring voldoende tijd zijn om een alternatieve (personeels)planning te maken waarbij rond 8:30 weer nagenoeg alles volgens het spoorboekje rijdt. Maak er voor de gelegenheid maar een relatief eenvoudig rondje rond de kerk van.

      • Maar dan moet je wel weten welk personeel je wel hebt en juist met een staking is dat ook heel onzeker. Een deel van het personeel meldt niet of pas kort van te voren dat ze gaan staken, en je kan niet een deel van het personeel dat niet gaat staken 's ochtends optrommelen (staking breken mag niet, en je komt 's avonds personeel tekort).

        Maar ik verwacht zelf dat ze rond 8.30 de boel weer rijdend zullen hebben, zeker in de Randstad waar veel treinen relatief korte trajecten rijden en dus snel weer op de dienstregeling zitten.

        • Nou dat denk ik niet,dit zal de hele dag na sudderen,sommige personeelsleden zullen er nog wel een extra uurtje pauze uit willen slepen.
          En de stating is geen 66 minuten,of tram,metro en trein allemaal om 6 uur zouden starten,nou da s over t algemeen al rond 5 uur.

    • Lovers Rail heeft het geprobeerd en ook Connexxion heeft op de Valleilijn vele beginnersfouten gemaakt.

      • Arriva doet het gelukkig veel beter dan NS. Die rijden met moderne treinen veel hogere frequenties op regionale lijnen dan de uurdiensten die NS daar vroeger reed met ouwe rammelbakken.

      • Ja, die kregen één trein alleen maar vol met zwevers omdat ze van gekkigheid niet meer wisten hoe ze de trein tegen welk laag tarief en gratis koffie moesten vullen. Groot succes was dat.

  • Gelukkig is het treinverkeer in Nederland vele malen betrouwbaarder dan het wegverkeer, want daar zijn vrijwel elke dag (verwachte en onverwachte) files, die voor vertragingen (van regelmatig meer dan 66 minuten) zorgen. Ook treinpersoneel heeft stakingsrecht (artikel 6 van het sinds 1980 in Nederland geldende Europees Sociaal Handvest) en dat moeten we respecteren, hoe jammer ook dat staken nodig wordt geacht.

      • En als een werkgever het oneens is met een staking, kan die naar de rechter om te proberen de staking te laten verbieden. Dus als een werkgever van mening is dat er sprake is van misbruik, kan die daar wat aan doen.

    • Zijn er in Nederland al eens debatten gevoerd over een minimale dienstregeling in te voeren?
      Bij de NMBS wordt vooraf een dienstregeling gepubliceerd aan een staking. Ik veronderstel dat jonger personeel liever heeft dat de pensioenleeftijd meestijgt met levensverwachting om zo de pensioenrekening betaalbaar te houden.

  • ben 69 jaar en hou van mijn werk, maar moet ook melden, dat het nooit mogelijk is geweest voor een zelfstandige om te staken !? voor wie dan? Om te klagen, omdat de NS altijd met rode diesel heeft gereden en zodoende altijd valselijk heeft geconcurreerd met het wegvervoer. dat bij elk treinkaartje geld bijgelegd wordt, dat gedeeltelijk uit het wegvervoer gekomen is. Moet ik ook met 66 km/uur over onze mooie snelwegen gaan rijden om ergens voor te protesteren, terwijl anderen beboet worden zodra ze een autosnelweg stil leggen. Ga toch gewoon schrijven naar diegene, waar je het conflict mee hebt, zoals ik nu doe met die arme zielen.
    Netty, het was sarcastisch bedoeld, deze mensen klagen om het klagen dat mogelijk is gemaakt conform een stakingswet. maar laat ieder ander hier niet de dupe van worden.

    • En hoeveel effect heeft dat "gewoon schrijven naar diegene, waar je het conflict mee hebt"? Het schrijven van deze stakers naar de regering (via vakbonden) heeft geen zin gehad, dus komen er acties. Uw schrijven heeft ook geen zin gehad, want de acties gaan door.

      Soms zijn acties nodig om iets gedaan te krijgen of om gehoord te worden, dat u dat klagen om het klagen vindt terwijl deze mensen op komen voor wat ze willen is jammer.

    • Een aangekondigde staking is nog altijd beter dan een spontane. Gewoon allemaal eens uitslapen deze maandag.

Share

Recent Posts

Britse beveiliging Eurostar gaat staken op drukste dagen

Beveiligers die werken in opdracht van spoorwegbedrijf Eurostar zijn van plan vier dagen in december…

2 dagen terug

ICNG pas later in dienst, back-up materieel kan probleem vormen

De Intercity Nieuwe Generatie wordt pas in 2023 geïntroduceerd. In maart 2022 is vastgesteld dat…

2 dagen terug

Grote concurrentie voor Spaanse spoorwegen: nu ook Iryo

De Spaanse spoorwegen hebben een nieuwe concurrent: Iryo. Sinds vrijdag strijden drie spoorwegmaatschappijen om de…

3 dagen terug

Connexxion wil thuiswerker weer naar kantoor trekken

Vervoerder Connexxion is een campagne gestart om thuiswerkers weer naar kantoor te krijgen. Volgens de…

3 dagen terug

Partijen willen meer geld voor spoor in Noord-Nederland

Er moet meer geld naar de infrastructuur in Noord-Nederland gaan, vinden meerdere partijen in de…

3 dagen terug

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

5 dagen terug