De Tweede Kamer wil dat de bestaande uurverbinding op het spoor tussen Amsterdam en Brussel behouden blijft. De Consumentenbond heeft hier samen met andere consumentenorganisaties in het verleden al op aangedrongen. Op 1 juli 2009 nam de Tweede Kamer unaniem een motie aan die minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat dwingt zich tot het uiterste in te spannen om de huidige verbinding te behouden.
De Consumentenbond vindt dat reizigers moeten kunnen kiezen tussen de langzamere, goedkopere Beneluxtrein en de snellere, duurdere hogesnelheidslijn. NS International wil de bestaande intercity van Amsterdam naar Brussel opheffen als er treinen over de HSL-Zuid gaan rijden. Dat zal niet direct per september zijn, maar in de loop van 2010. Uiteindelijk wil NS International de trein vervangen door een Fyra-hogesnelheidstrein. Reizigers die niet het hogere tarief willen betalen, zouden dan met een normale intercity tot Roosendaal moeten reizen en daar overstappen op een Belgische trein.
Reactie Eurlings
Het is nog onduidelijk hoe minister Eurlings gaat reageren op de motie. Buitenlandse verbindingen horen niet tot het hoofdrailnet, waarover afspraken zijn gemaakt tussen de overheid en de NS.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…