Home

Utrecht wil tweede intercitystation en ov-ringlijn

De stad Utrecht wil een tweede intercitystation en een nieuwe openbaarvervoerring om de stadsregio. Een investering van miljarden euro’s door het Rijk is nodig om de snel groeiende regio bereikbaar te houden. Dat staat in het programma ‘U Ned voor bereikbare gezonde groei in de metropoolregio Utrecht’ (PDF), melden diverse media. In de metropoolregio Utrecht nemen de aantallen woningen en arbeidsplaatsen en de mobiliteit fors toe.

Tot 2040 moeten er in de provincie ruim 122.000 woningen worden gebouwd, waarvan het grootste deel in en rond de stad Utrecht. Ook de werkgelegenheid in de provincie neemt stevig toe. Naar verwachting zal deze tot 2050 groeien met ongeveer 100.000 banen. Dit heeft grote gevolgen voor de mobiliteit, stellen stad en provincie Utrecht. Het wordt nog drukker op fietspaden, op de weg en in de trein, tram en bus, wat resulteert in flinke knelpunten. Een tweede intercitystation is daarom nodig om Utrecht Centraal te ontlasten. Vooral Utrecht Lunetten wordt als mogelijke locatie genoemd.

OV-Ringlijn

De provincie zegt dat er keuzes gemaakt moet worden voor de nieuwe woningbouwlocaties èn voor het OV- netwerk. “Bijvoorbeeld door uitbreiding van OV langs het bestaande netwerk; een nieuwe ring van OV rondom de stad Utrecht met nieuwe of bestaande knooppunten die worden uitgebreid.” Op dit moment reizen de meeste studenten en werknemers die naar het groeiende Utrecht Science Park (USP) willen via Utrecht Centraal en vervolgens door de stad terwijl zij grotendeels van buiten de stad komen en het USP, waar dagelijks 45.000 mensen naartoe reizen, ook aan de rand van de stad ligt. Een ov-ringlijn zou verandering daarin kunnen brengen. Hoe deze precies moet komen te liggen, moet nog nader worden bepaald. De bedoeling is dat reizigers van buiten Utrecht bijvoorbeeld hun auto bij één van de opstappunten parkeren en met het OV verder naar hun bestemming in de stad rijden. Of per fiets, omdat ook het fietsnetwerk wordt uitgebreid.

Financiering

De provincie en stad hebben elk 100 miljoen euro gereserveerd voor de ov-plannen, maar dat is lang niet genoeg. Uiteindelijk zijn er miljarden nodig om Utrecht bereikbaar te houden, stelt de provincie. Op 4 juni gaan de ministers van Infrastructuur en Binnenlandse Zaken met de gemeente en provincie in gesprek over het plan.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 28 mei 2018 21:01

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug