Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van agressie tegen het rijdend personeel. Het incident vond plaats op Den Haag HS, waar een groep van zes à acht jongens een conducteur aanviel.

Treurig bewijs

Ze is geschopt, geslagen, met grof geweld van de trap geduwd en zwaar mishandeld waardoor letsel op diverse plaatsen op het lichaam ontstond. De machinist kreeg ook klappen. Recentelijk heeft de VVMC een enquête onder haar leden gehouden waaruit bleek dat de agressie richting het spoorpersoneel de laatste jaren fors is toegenomen.

Spoorvakbond VVMC noemt het nieuwe incident een treurige bewijs van de toegenomen agressie. Van de groep jongeren is er gisteravond eentje opgepakt door de politie. “Wij hopen dat de rest ook snel gepakt wordt” zegt de vakbond in een persverklaring.

Wachten op dodelijk slachtoffer?

De spoorvakbond grijpt het incident aan om opnieuw te benadrukken dat het personeel meer middelen nodig heeft om agressie te lijf te gaan. VVMC: “Een dergelijk incident gaat verder dan meer mogelijkheden om het persoonsbewijs op te vragen. Dit gaat over bescherming van het rijdend personeel. Of gaan we met zijn allen zitten wachten tot er opnieuw een dodelijk slachtoffer te betreuren valt?”

VVMC trekt in de strijd tegen agressie samen op met andere vakbonden en de NS-directie. Vakbonden lieten eerder al weten de spoorwegpolitie te missen. Tot 2000 had NS zijn eigen politiedienst. Later ging die over naar het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). In 2013 is de spoorwegpolitie volledig opgeheven en ondergebracht bij de Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie.

Bevoegdheden

Tot 2022 waren alle conducteurs een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa), daardoor hadden conducteurs meer bevoegdheden. In de praktijk werden die echter maar beperkt gebruikt. Ze bemoeilijken verder de werving van conducteurs. “Voor veel kandidaat-conducteurs is de boa-plicht reden om juist geen conducteur te willen zijn”, vertelde NS-woordvoerder Erik Kroeze destijds aan het AD. De controleurs van de afdeling Veiligheid & Service zijn nog wel boa-bevoegd.

This post was last modified on 14 april 2024 20:36

Share

Recent Posts

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

32 minuten terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

7 uur terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

7 uur terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

1 dag terug

NS verdeelt komende weken 3000 nieuwe OV-fietsen

De NS is deze week begonnen met het verdelen van 3000 nieuwe OV-fietsen. De komende…

1 dag terug

Viaducten HSL pas in 2031 klaar voor hoge snelheid

Het herstelwerk aan de tien viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) is volgens de planning pas…

1 dag terug