Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van agressie tegen het rijdend personeel. Het incident vond plaats op Den Haag HS, waar een groep van zes à acht jongens een conducteur aanviel.

Treurig bewijs

Ze is geschopt, geslagen, met grof geweld van de trap geduwd en zwaar mishandeld waardoor letsel op diverse plaatsen op het lichaam ontstond. De machinist kreeg ook klappen. Recentelijk heeft de VVMC een enquête onder haar leden gehouden waaruit bleek dat de agressie richting het spoorpersoneel de laatste jaren fors is toegenomen.

Spoorvakbond VVMC noemt het nieuwe incident een treurige bewijs van de toegenomen agressie. Van de groep jongeren is er gisteravond eentje opgepakt door de politie. “Wij hopen dat de rest ook snel gepakt wordt” zegt de vakbond in een persverklaring.

Wachten op dodelijk slachtoffer?

De spoorvakbond grijpt het incident aan om opnieuw te benadrukken dat het personeel meer middelen nodig heeft om agressie te lijf te gaan. VVMC: “Een dergelijk incident gaat verder dan meer mogelijkheden om het persoonsbewijs op te vragen. Dit gaat over bescherming van het rijdend personeel. Of gaan we met zijn allen zitten wachten tot er opnieuw een dodelijk slachtoffer te betreuren valt?”

VVMC trekt in de strijd tegen agressie samen op met andere vakbonden en de NS-directie. Vakbonden lieten eerder al weten de spoorwegpolitie te missen. Tot 2000 had NS zijn eigen politiedienst. Later ging die over naar het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). In 2013 is de spoorwegpolitie volledig opgeheven en ondergebracht bij de Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie.

Bevoegdheden

Tot 2022 waren alle conducteurs een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa), daardoor hadden conducteurs meer bevoegdheden. In de praktijk werden die echter maar beperkt gebruikt. Ze bemoeilijken verder de werving van conducteurs. “Voor veel kandidaat-conducteurs is de boa-plicht reden om juist geen conducteur te willen zijn”, vertelde NS-woordvoerder Erik Kroeze destijds aan het AD. De controleurs van de afdeling Veiligheid & Service zijn nog wel boa-bevoegd.

This post was last modified on 14 april 2024 20:36

Share

Recent Posts

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

4 dagen terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

5 dagen terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

1 week terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

2 weken terug

NS doet oproep aan internationale reizigers: stem op Joost Klein

Joost Klein vertegenwoordigt Nederland deze week op het Eurovisie Songfestival en met zijn hitsong Europapa…

2 weken terug

Hogesnelheidstesten Flevoland van de baan

De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In…

2 weken terug