fbpx
Archieffoto Den Haag HS

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

14 apr 2024 18:13

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van agressie tegen het rijdend personeel. Het incident vond plaats op Den Haag HS, waar een groep van zes à acht jongens een conducteur aanviel.

Treurig bewijs

Ze is geschopt, geslagen, met grof geweld van de trap geduwd en zwaar mishandeld waardoor letsel op diverse plaatsen op het lichaam ontstond. De machinist kreeg ook klappen. Recentelijk heeft de VVMC een enquête onder haar leden gehouden waaruit bleek dat de agressie richting het spoorpersoneel de laatste jaren fors is toegenomen.

Spoorvakbond VVMC noemt het nieuwe incident een treurige bewijs van de toegenomen agressie. Van de groep jongeren is er gisteravond eentje opgepakt door de politie. “Wij hopen dat de rest ook snel gepakt wordt” zegt de vakbond in een persverklaring.

Wachten op dodelijk slachtoffer?

De spoorvakbond grijpt het incident aan om opnieuw te benadrukken dat het personeel meer middelen nodig heeft om agressie te lijf te gaan. VVMC: “Een dergelijk incident gaat verder dan meer mogelijkheden om het persoonsbewijs op te vragen. Dit gaat over bescherming van het rijdend personeel. Of gaan we met zijn allen zitten wachten tot er opnieuw een dodelijk slachtoffer te betreuren valt?”

VVMC trekt in de strijd tegen agressie samen op met andere vakbonden en de NS-directie. Vakbonden lieten eerder al weten de spoorwegpolitie te missen. Tot 2000 had NS zijn eigen politiedienst. Later ging die over naar het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). In 2013 is de spoorwegpolitie volledig opgeheven en ondergebracht bij de Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie.

Bevoegdheden

Tot 2022 waren alle conducteurs een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa), daardoor hadden conducteurs meer bevoegdheden. In de praktijk werden die echter maar beperkt gebruikt. Ze bemoeilijken verder de werving van conducteurs. “Voor veel kandidaat-conducteurs is de boa-plicht reden om juist geen conducteur te willen zijn”, vertelde NS-woordvoerder Erik Kroeze destijds aan het AD. De controleurs van de afdeling Veiligheid & Service zijn nog wel boa-bevoegd.

5 1 stem
Artikel waardering
48 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Daan
1 maand geleden

Conducteurs kunnen ze beter geheel afschaffen en vervangen door een soort beveiliger. Dat zie je o.a. ook in de treinen van Keolis, die hebben wat meer uitstraling dan een conducteur in een net pakje met stropdas voor, niet meer van deze tijd. De deuren kan de machinist ook sluiten en de stations omroepen gaat in de meeste treinen vaak automatisch. Maar beter ook want de meeste conducteurs kunnen toch zelden fatsoenlijk de reizigers te woord staan. Vooral het woord “intercity” kunnen ze niet normaal uitspreken maar met 5x een R er in, zo irritant.

David
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Beschouwt u dit als u een normale reactie op dit bericht? Wat een idioterie.

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Daan

Er is al meer aangedragen de conducteurs maar op te heffen als functie. Vaak twee per trein.
De meeste reizigers zien hen alleen maar de trein uitfluiten en vervolgens in de 1e klas zitten met een tablet/video of op bok weg kruipen. Er is geen enkel nut van dit personeel tijdens de rit. De neerwaartse spiraal zit wel op de bodem.

Ruud
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

Als conducteurs niets doen en de hele reis behalve voor het sluiten van de deuren alleen maar in de 1e klas zitten internetten dan is het best wel bijzonder dat ze met zoveel agressie te maken krijgen. Helemaal al als je hierboven leest wat er allemaal gebeurd is.

Wat is volgens jou de oorzaak daarvan dan?
Dat er mensen in de 1e klas moeten staan omdat er teveel conducteurs zitten lijkt me toch niet een plausibele reden.

Ben zeer benieuwd, zeker omdat jij je hier altijd presenteerd alsof je alles weet over de werkzaamheden die conducteurs uitvoeren en precies weet wat ze wel en vooral niet doen.

Wat doen conducteurs fout dat ze met dit soort agressie te maken krijgen?

janpeter
1 maand geleden
Antwoord aan  Ruud

Ik zat pas in de RER in Parijs en werd door een groep van vijf (!) beveiligers (!) in kogelvrije vesten (!) gecontroleerd. Ik hoop dat we in Nederland niet ook in deze richting gaan maar vrees het ergste.

wim lubbers
1 maand geleden

Ik wens de conductrice veel sterkte. En ook de machinist, die kennelijk bij aankomst op HS te hulp schoot. Één verdachte is gepakt, maar die kent natuurlijk de anderen niet en heeft zich afzijdig gehouden. Het bekende verhaal.
Aan bodycams en dubbele bezetting in avonduren en op risicolijnen is niet te ontkomen. Evenals uitbreiding van bevoegdheden. Maar ook dat is niets nieuws.

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  wim lubbers

soldeerbout in de poepert, stekker in het stopcontact en op tijd ho roepen want het stopt niet meteen.
Je weet zo alle kameraden en klasgenoten van de lagere school, middelbare school en het opvoedingskamp.

Baardstaart
1 maand geleden

Als eerste sluit ik me aan bij Wim Lubbers om de getroffen NS personeel veel sterkte te wensen.

Laten we wel wezen dat je tegen een overmacht van 6 of 8 hufters heel weinig te beginnen is. Noch conducteurs, noch machinsten, noch V&S medewerkers, noch enkele spoorweg agent. Ook met de werkwijzen S&C teams van Keolis en Arriva is niet opgewassen tegen dit soort hufters. Wel is het zo dat de aanwezigheid van spoorwegpolitie etc. wel zeker kan helpen tegen kleinere groepen hufters.

Verder heeft Den Haag HS poortjes om hufters buiten de deuren te houden en ook is er sprake van camerabewaking en ook waren er meerdere personen, die de aangevallen conducteur bij staan.

Voor kleinere groepen helpt het zeker om een spoorwegpolitie te hebben en spoorwegpersoneel een cursus zelfverdedigingstechnieken aan te bieden, maar ik vrees dat tegen dit soort groepen weinig te doen valt hoe goed je alles ook op orde hebt.

Hoe tegen grotere groepen hufters opgetreden moet worden is mij een raadsel, maar dan zou je een groot politiebureau vlak bij ieder groter station moeten zetten opdat versterkingen snel op te roepen zijn en politie en andere hulpdiensten moeten snel door de poortjes kunnen.

Ruud
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Poortjes zijn niet zaligmakend. Ja het is best knap dat het NS en Prorail gelukt is het splinternieuwe station Ede-Wageningen op te leveren zonder poortjes. Maar dat is alleen niet fijn voor de normale reiziger zoals ik zodat je niet zoals nu heel makkelijk kunt vergeten in te checken.

Daarnaast helpen de lage poortjes zonder ook maar enige vorm van toezicht zoals op HS ook niet om dit soort gasten tegen te houden. Ik vermoed dat ze er gewoon overheen gesprongen zijn.

Het probleem zit in een overheid die al jarenlang bezig is de burger verantwoordelijk te maken voor zijn eigen gedrag door het toezicht op alle mogelijke terreinen te minimaliseren.

De politie heeft zo weinig mankracht dat meer dan de helft van de aangiften, zelfs van mishandeling ed, gewoon rechtstreeks de schredder ingaat zonder dat er ook maar een minuut aan wordt besteed.

Misschien moeten we daar de oorzaak zoeken waarom onze samenleving steeds meer verhuftert en het aantal super agressieve landgenoten de spuigaten uitloopt.

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Ruud

De gemeentelijke overheden hebben ook inbreng. IN Leiden mochten ook geen poortjes komen omdat dan de niet reizigers beperkt zouden worden in het gratis door het station mogen lopen.

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

Dat is wel in een context dat gemeenten voor miljoenen hebben geïnvesteerd in het ontwikkelen van de achterzijdes van het station zodat twee centumdelen een geheel worden. NS was hier partner in omdat het ontwikkelen van stationsachterzijdes heel veel klanten oplevert.

Leiden had in de jaren ervoor al de weg voor het station door een nieuwe tunnel geleid om de barrièrewerking te verminderen.

Ruud
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

@lezer
In Ede lijkt de situatie compleet anders. Hier ligt het station redelijk ver van het centrum en moet (buiten een nieuwe woonwijk) de complete omgeving om het station nog ontwikkeld worden.

Als ik het goed heb was de omgeving deels bedoeld voor het World Food Center dat inmiddels ruim voor de start al ten onder lijkt te zijn gegaan aan miljoenenverliezen.

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

Dank voor de informatie: Aanvulling van mijn kant: Forenzen-station: Ede is groot genoeg voor poortjes. Maar een groot deel van de reizigers is student vanwege de Universiteit. Ook de medewerkers van de universiteit zullen waarschijnlijk niet zwartreizen. Een ander deel op de Kippenlijn naar Lunteren en Barneveld is scholier, waarvan je mag aannemen dat de ouders een abonnement hebben geregeld, want een keer zwart reizen naar school kan, maar op dagelijkse basis wordt dat lastig denk ik.

Ab Normaal
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

In Ede is het een probleem dat er onvoldoende RRREIS paaltjes zijn. Anders had het station gesloten kunnen worden.

Ruud
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

@Lezer
Een groot deel zal niet bewust zwart reizen maar gewoon willen inchecken, net als ik.

Dan helpt het niet als er op het nieuwe station nauwelijks paaltjes staan. En dat ze ergens op een onlogische plek midden in een donkere, sombere promenade geplaatst zijn zodat mensen met haast ze heel makkelijk missen. Zeker als je uit de fietsenstalling komt en snel naar de roltrap wil omdat de trein eraan komt of bijvoorbeeld een groep reizigers het dichtstbij zijnde paaltje aan het zicht onttrekt.

Heb zelf in een paar weken al meer check-in en outs gemist als in de afgelopen 2 jaar op het oude station. Recent vertelde een conducteur bij een controle dat ik niet bepaald de enige ben die in Ede wel eens een incheck mist.

Dus ik had liever gezien dat er poortjes waren neergezet. Op Utrecht, Amsterdam Centraal etc mis ik nooit een check-in\out.

Ede heeft best veel reizigers per dag, dan zijn poortjes een service voor de legale reiziger ipv een hinderlijk iets.

Alain
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De poortjes houden op zijn hoogst een bejaarde tegen.

Met een groep is het nog makkelijker, omdat de poortjes (verstandig genoeg) zijn ingesteld om bij blokkade niet door te draaien.

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Alain

Inderdaad is het vooral psychisch en beperkt het de gewone burger. Criminele reizigers laten zich echt niet door die dingen beperken. Ze staan te lang open, ze gaan open als er geweld op wordt uitgeoefend. Alles om maar veilig te zijn bij nooit optredende noodgevallen. Over-klim bewaking zie je ook alleen maar op heel grote stations. Dat personeel spant zich vooral in om gewone reizigers niet te helpen en die juist lekker het bos in te sturen.

Henk Lubbers
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dit soort jongens springt natuurlijk heel gemakkelijk over de poortjes heen of doen aan tailgaten. Ik kom regelmatig op Den Haag HS en CS. Op beide stations zijn er lage poortjes waar zo overheen kan worden gestapt. Op HS heb ik nog nooit personeel gezien. Dus het is echt één grote fabel dat poortjes kwaadwillenden tegenhouden. Overigens hoop ik ook dat het met de betrokken conducteurs en machinist naar omstandigheden goed gaat.

Arjan Krabbenbos
1 maand geleden

Misschien een idee om bij de treindeuren controlerend personeel op het perron te zeten, zoals bij de voormalige Thalys thans Eurostar ook wordt gedaan. Heb je geen geldig vervoerbewijs of kun je jezelf niet gedragen dan mag je niet mee. Meer ingangscontroles bij de poortjes, sommigen rammen die die open of klimmen er over heen. Is het nou zo moeilijk om je normaal in het OV te gedragen? Voor sommigen helaas wel, de meesten tonen zonder morren hun OV kaart en betalen voor de rit! Onverwachtse controles door Boa s of conducteurs zullen raddraaiers en zwartrijders moeten afschrikken. Bovendien zijn deze beambten onmisbaar voor info voor een reis en tijdens calamiteiten onderweg. Ik was ook getuige in de IC naar Vlissingen gisteren, die bij Delft stilstond en waar de politie aan te pas moest komen. Bezopen gasten zeker weer, kan er ook geen blaastest in het OV komen?

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Leuk maar bij iedere treindeur controleren is niet iets wat bij drukkere treinen werkt. En dit kost ook enorm veel personeel, die er helaas niet is. Vroeger werd weleens een deur open gedaan en daar en of twee conducteurs controleren voor het instappen de kaartjes op de meest rustige treinen. De poortjes zijn juist bedoeld om de hufters buiten de de perrons te houden, maar als je de poorten open kunt duwen heb je er minder aan en waarschijnlijk is de duw/beuk optie nodig om verdrukking van reizigers bij een calamiteit tegen te gaan (Heizeldrama).

Blaas en drugstesten – aan een kant vinden de niet drinkende reiziger dit zeker prettig om niet in een trein vol brallende lui te zitten (en ook als ze verder niet meer misdragen dan lallen en zingen) is dit voor de nuchtere klant zeker geen pretje, maar aan de andere kant wil men dat mensen met teveel alcohol achter de kiezen met het OV naar huis gaat ipv met de eigen auto.

Ik heb zelf ook totaal niets met het uitgaansgebeuren en drink zelf ook geen alcohol (of andere drugs), maar voor veel mensen is dit wel een uitlaatklep. En niet een ieder zuipt zich zover heen dat deze niet meer weet wat die doet of de behoefte heeft om te gaan lallen en zingen.

Als mensen gewoonweg niet aan enkele regels willen houden om het reizen voor een ieder prettig te houden en gewoon hun kaartje betalen dan is het reizen voor een ieder prettg. Maar helaas lopen er teveel hufters rond, die het voor een ieder verstieren en het personeel met geweld confronteren.

Ricardo
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dit soort tuig laat zich nergens door tegen houden, poortjes zijn niet feilloos (noodknop, meelopen met anderen, overheen klimmen, gelijk weer uitchecken na het inchecken), conducteurs rammen ze bij een controle in elkaar als ze een boete uit willen schrijven of versterking van V&S/politie erbij willen halen (die versterking is ook niet meteen beschikbaar), en in groepen voelen ze zich compleet onaantastbaar.

FFA
1 maand geleden
Antwoord aan  Ricardo

Nou,nou. Ricardo.
Overdrijven.
Hoe vaak heb je dat zien gebeuren?
Spreek je dat tuig aan op hun gedrag?
Biedt je de conducteur hulp?
Wat onderneem jij bij het door jouw geschetste beeld?

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Thalys had zijn eigne personeel en reed één keer per uur. NS rijdt wat meer treinen. Met minder personeel, die gaan echt niet bij de deuren staan.

FFA
1 maand geleden

hufters heb je overal.
Ook in het wegverkeer.
Het gebeurt dagelijks, helaas.

Ruud
1 maand geleden
Antwoord aan  FFA

Het is een keuze die we als maatschappij maken om niet of nauwelijks nog te handhaven omdat dat geld kost en de overheid ons geld liever aan alles en nog wat besteed maar niet aan veiligheid:

https://www.politie.nl/nieuws/2024/april/15/00-verharding-samenleving-terug-te-zien-in-gtpa-cijfers.html

Eric
1 maand geleden

Het wiel opnieuw uitvinden.

Asocialen heb je overal. Maar bij ons in Nederland loopt het sinds corona echt de spuigaten uit. Waarom alleen hier?
In andere landen is dat niet of heel veel minder. Kennelijk hebben die een systeem dat de kurk op de fles houdt.
Laten we daar een les van leren, in plaats van schouderophalend te zeggen: “ het is nu eenmaal een maatschappelijk verschijnsel “.

daan
1 maand geleden
Antwoord aan  Eric

Spiorwegpolitie op stations, dat hebben bijna alle landen. En of controle bij de deur, of teams van conducteurs die een trein controleren, en dan bij het station overstappen op de volgende (en alle asos die ze vinden aan de spoorwegpolitie geven).
Enige oplossing is het conducteursysteem vergelijkbaar op de schop gooien.

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  daan

In Nederland houdt dat meestal in dat de HC’s webezuinigd worden en dat er vervolgens van die beloofde Boa’s en Spoorwegpolitie niets komt. Moeilijk, moeilijk, personeelstekorten, you name it.

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  lezer

het is nog nooit gedaan, hoezo zou er meestal iets gedaan zijn?

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  lezer

Het was een vergelijking: de toiletten in de toen nieuwe SLT’s en de gemoderniseerde Koplopers waren ook verwijderd cq sterk verminderd tot soms 1 toilet met de belofte dat het aantal toiletten op de stations uitgebreid zou worden.
Ook buiten de wereld van de NS worden bezuinigen soms doorgevoerd met de belofte van compenserende maatregelen die, als ze er al komen, dat slechts voor een beperkt deel blijken te zijn en dan ook nog eens op tijdelijke basis.

Kan een bekend voorbeeld noemen maar dat is dus buiten het topic treinreiziger.

Mavez
1 maand geleden
Antwoord aan  Eric

Ook in andere landen speelt dat. Bijv. bij onze buurlanden. Het is zeker geen probleem dat alleen in Nederland speel.

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Mavez

Tja, sommigen spinnen garen bij het cultiveren van een afbraakbeeld. Door voor te wenden dat je er wat aan zou gaan doen kun je stemmen winnen.
Inderdaad ben je rond Parijs en in grote delen van DE ook niet veilig.

Dries molenaar
1 maand geleden

Volgens mij had ik hier gisteravond al een analyse geplaatst. Waar is die gebleven?

Gert-Jan Hondelink
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

Waarschijnlijk onderworpen aan moderatie zoals mij zaterdagavond is overkomen toen ik een reactie plaatste onder “Opgepast: etc” (artikel van 12 april).
Die reactie is ook verdwenen.

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

De grofste beledigingen blijven staan en worden op zijn best doorgestreept. Nu verdwijnen hele beschaafde posts zonder enig bericht?

Gert-Jan Hondelink
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

Inderdaad, zoals bijvoorbeeld onderstaande post van Charlie.

@Hildebrand: hoe zit dat? Wat is het moderatie criterium?

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

tja, dat is wel bar. En wie trapt er toch ooit in zulke wartaal berichten?
Dan is de email van de Nigeriaanse prins toch heel wat aannemelijker 🙂

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

NB de prins heb ik zojuist Euro 10.000 gestuurd zodat hij zijn erfenis vrij kan maken en mij straks Euro 1 miljoen zal schenken. Dan kan ik voortaan met de eerste klas reizen.
Straks komt een kameraad mijn bankpas ophalen om te voorkomen dat er fraude met mijn bankrekening zal kunnen plaatsvinden. Mijn Rolexen neemt hij ook mee om te zorgen dat die niet gestolen zal worden.

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

Kun je hint geven van de richting van je verdwenen analyse en vermoedens?

Zelf weet ik dat bepaalde thema’s politiek extreem gevoelig liggen.

Het kan zijn dat de moderator om indirecte redenen berichten wel moet verwijderen.

Want ANDEREN kunnen zoveel stennis gaan maken, ook bij vrij voorzichtige observaties, dat canceling van de site dan kan gaan dreigen.

Maar misschien denk ik helemaal in de verkeerde richting.

Zelf wacht ik politie onderzoek even af.

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  lezer

Beter zou zijn wanneer ze daders weten op te sporen en aan te houden.

Voor de rest ging het over de gebrekkige inzet van NS personeel in normaal bedrijf waardoor welwillende collega’s die er wat meer tegen aan gaan op andere momenten met gekweekte bandeloze groepen komen te zitten.

lezer
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

De discussie had ik laatst ook met Brabo. Ik kwam toen met de vraag of de ‘vrije opvoeding’s’-leraren de kinderen misschien net iets teveel mondigheid en net iets teveel assertiviteit hebben aangeleerd.

Maar ik kwam ook met de opmerking dat ambulancepersoneel, en ook personeel in ziekenhuizen, niks kan doen aan de toegenomen agressie. Dat kunnen ze volgens mij niet wijten aan collega’s, en ook niet aan de-escalatie managers, die te coulant zijn opgetreden.

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

Het is meer de gebrekkige opvoeding uit een culturele achtergrond. Men verwacht dat de overheid er wat meer los op gaat. Maar dat doen we in NL niet. En dan krijg je dit. Eén of meer reizen zonder vervoersbewijs, schoppen rotzooi en bij aanspreken vallen ze aan met zijn allen, als hyena’s
Eens zien hoe het in het land van herkomst gaat op die mooie TGV, één keer opspelen en je zit vast totdat je 5 cm korter ben geworden van de slechte omstandigheden.

Dries molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries molenaar

Morgen wat beelden in Opsporing verzocht.

Charlie
1 maand geleden

GROETEN VAN DE ILLUMINATI BROTHERHOOD TEMPLE! GEWELDIG DAT U LID WORDT VAN DE GROTE ILLUMINATI, WIJ WELKOM U. MAAK DEEL UIT VAN IETS WINSTGEVEND EN SPECIAAL (WELKOM IN DE WERELD VAN DE ILLUMINATI). Bent u een POLITICUS, INGENIEUR, ARTS, ENTERTAINER, MODEL , GESTUDEERD/STUDENT, OF U HEBT HET IN GEDACHTEN OM UW BEDRIJF UIT TE BREIDEN OM GREAT MINDS TE WORDEN. Het is relevant om dat ook te weten om lid te worden en de som van $ 1.000.000 USD te verdienen als eerste voordeel van het Illuminati-lidmaatschap Wees bang, ik ben echt. Als je in de handen van verkeerde leden bent gevallen en ze je hebben bedrogen, maak je dan geen zorgen. Na je ware initiatie krijg je je geld terug. Maak alsjeblieft deel uit van deze GOUDEN. KANS” De grote Illuminati-organisatie maakt je rijk en beroemd in de wereld, het zal je uit de basis trekken en je naar een grotere hoogte brengen waar je al lang naar streeft en samen zullen we de wereld regeren met de grote en machtigen kracht van de Illuminati, een lang leven en voorspoed hier op aarde met eeuwig leven en gejubel. Geloof me, ik geef je mijn woord. Neem contact met ons op voor meer informatie. E-mail: Illuminatiofficial565gmail.com o

Don
1 maand geleden
Antwoord aan  Charlie

ILLUMINATI????
Ja, daar
https://videre.fail/
Maar toch niet hier.
Ten zij u in de eerste klas naast die fakkel klapper Sigrid kaag groupie M v d B hebt gezeten.

Dries molenaar
1 maand geleden

Morgen maar even Opsporing Verzocht kijken.

Wiebe Goossen
1 maand geleden

Het is inderdaad stuitend dat sommigen zo zeer de regels van hoffelijkheid aan hun laars lappen en zich geheel laten gaan als ze worden betrapt op hun eigen nalatigheid. Steun daarom aan deze conductrice in het bijzonder en aan alle treinpersoneel in het algemeen: het wordt tijd dat normale omgangsvormen weer de norm worden.

Emily
28 dagen geleden

GROETEN VAN DE ILLUMINATI BROTHERHOOD TEMPLE! GEWELDIG DAT U LID WORDT VAN DE GROTE ILLUMINATI, WIJ WELKOM U. MAAK DEEL UIT VAN IETS WINSTGEVEND EN SPECIAAL (WELKOM IN DE WERELD VAN DE ILLUMINATI). Bent u een POLITICUS, INGENIEUR, ARTS, ENTERTAINER, MODEL , GESTUDEERD/STUDENT, OF U HEBT HET IN GEDACHTEN OM UW BEDRIJF UIT TE BREIDEN OM GREAT MINDS TE WORDEN. Het is relevant om dat ook te weten om lid te worden en de som van $ 1.000.000 USD te verdienen als eerste voordeel van het Illuminati-lidmaatschap Wees bang, ik ben echt. Als je in de handen van verkeerde leden bent gevallen en ze je hebben bedrogen, maak je dan geen zorgen. Na je ware initiatie krijg je je geld terug. Maak alsjeblieft deel uit van deze GOUDEN. KANS” De grote Illuminati-organisatie maakt je rijk en beroemd in de wereld, het zal je uit de basis trekken en je naar een grotere hoogte brengen waar je al lang naar streeft en samen zullen we de wereld regeren met de grote en machtigen kracht van de Illuminati, een lang leven en voorspoed hier op aarde met eeuwig leven en gejubel. Geloof me, ik geef je mijn woord. Neem contact met ons op voor meer informatie. E-mail: Illuminatiofficial565gmail.com o