NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op dit traject is een aantal snelheidsbeperkingen opgelegd vanwege scheurvorming aan bruggen en viaducten. Daardoor lopen treinen standaard een aantal minuten vertraging op.
De aangepaste dienstregeling is berekend op de snelheidsbeperkingen op de HSL. Dat betekent dat treinen nu ook op papier langer doen over het traject tussen Breda en Schiphol. Daarnaast worden de treinen beter over het uur verdeeld, zodat reizigers minder lang hoeven te wachten. In de huidige dienstregeling zitten treinen elkaar door de snelheidsbeperkingen snel in de weg, waardoor een kleine vertraging makkelijk groter wordt. Deze ‘vervolgvertraging’ wordt door de nieuwe dienstregeling minder, zegt NS.
In februari beperkte NS het aantal HSL-treinen al: in plaats van de gebruikelijke vijf per uur, rijden er nu nog vier IC Direct-treinen per uur over de hogesnelheidslijn. Door de aangepaste dienstregeling kunnen ook internationale treinen naar Brussel, Londen en Parijs beter op tijd rijden. In de huidige situatie rijden ze door de snelheidsbeperking vaak met vertraging de grens over.
ProRail verwacht de komende tijd nog geen oplossing voor de problemen op de HSL. Wat ook meespeelt, is dat de levering van nieuwe ICNG-treinstellen vertraging oploopt.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 14:22
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…