Vaker metro’s, minder lijnen in Amsterdam

Het Amsterdamse metronetwerk gaat op de schop. Om de reizigersgroei op te vangen, gaan er vanaf 2027 meer metro’s per uur rijden en daarvoor moet een metrolijn vervallen. De vervoerregio Amsterdam roept reizigers op hun mening te geven over de vier verschillende opties van het nieuwe metronetwerk.

Volgens de vervoerregio groeit het aantal metroreizigers snel. Om vanaf 2027 vaker metro’s te laten rijden, is er in de oostelijke tunnel van de metro tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Amstel plaats voor twee in plaats van drie lijnen. Volgens de vervoerregio maakt dit de kans op storing en uitval ook kleiner.

Vier opties

Er zijn nu vier opties uitgewerkt voor het metronetwerk, dat nu nog bestaat uit de metrolijnen M50, M51, M52, M53 en M54. In alle plannen blijft de nieuwste lijn, M52 van Centraal Station naar Zuid, ongemoeid. Aan het einde van dit jaar neemt de vervoerregio een besluit over hoe de metro met ingang van december 2026 in Amsterdam gaat rijden.

In optie 1 vervalt M53 die van Gaasperplas naar Centraal Station gaat en M50 niet meer van de Isolatorweg naar Gein maar van de Isolatorweg naar de Gaasperplas. In optie 2 verdwijnt M54 van Gein naar Centraal Station. In optie 3 vervalt M51 van de Isolatorweg naar Centraal Station en in optie 4 blijven alle lijnen maar gaat M51 van de Isolatorweg naar de Gaasperplas in plaats van Centraal Station.

In de eerste drie opties rijden er in de spits tien metro’s per uur. De gemiddelde wachttijd is dan twee minuten. In de laatste optie zijn er acht metro’s per uur omdat hierin alle metrolijnen blijven rijden. De gemiddelde wachttijd zal drie minuten zijn. Volgens de vervoerregio is de gemiddelde wachttijd nu vijf minuten en rijden er zes metro’s per uur.

‘Goed voor stad en regio’

’’De metro vaker laten rijden is goed voor de stad en de regio’’, zegt de Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst. ’’Hoe vaker de metro rijdt, hoe minder reizigers hun reis moeten plannen of moeten wachten op het perron. Maar een verandering in het metronetwerk heeft ook invloed op mensen, hun dagelijks leven en hun reis. Daarom is het belangrijk om te horen welk effect de verschillende opties hebben op inwoners, reizigers, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarom gaan we in gesprek.’’

Mensen die inspraak willen geven, kunnen hiervoor naar een informatieavond of ze kunnen een online vragenformulier invullen.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 3 maart 2025 16:35

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug