ICE 3 Neo. Foto: DB / Siemens
Vanaf december worden de intercitytreinen van de IC Berlijn vervangen door de nieuwe hogesnelheidstrein ICE 3neo. Deutsche Bahn (DB) wil de verbinding met de ICE L gaan rijden, maar een DB-woordvoerder meldt Treinreiziger.nl dat dit door leveringsproblemen bij de Spaanse fabrikant Talgo voorlopig nog niet mogelijk is.
De levering van de ICE L-treinen is flink vertraagd. Aanvankelijk was het plan om de trein vanaf 2023 in te zetten. Volgens de woordvoerder van DB is het nog wachten tot de ICE L op het Nederlandse spoor is toegelaten en op voldoende geleverde treinen. Er worden wel al testritten gemaakt in Nederland met een ICE L-trein, maar wanneer die zijn intrede doet in de passagiersdienst, kan de DB-woordvoerder niet zeggen.
Door de ICE 3neo straks in te gaan zetten kan DB de belofte waarmaken om de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn met ICE’s te rijden die meer comfort bieden en catering aan boord hebben. DB verwacht dat de verbinding betrouwbaarder wordt nu de oude intercityrijtuigen vervangen worden door de nieuwe ICE 3neo. Momenteel valt 12 tot 13 procent van de ritten met de oude intercity rijtuigen uit, zo blijkt uit cijfers van ProRail geraadpleegd door Treinreiziger.nl.
De ICE 3neo rijdt sinds 2022 op het Duitse spoor. Sinds juni 2024 rijdt de ICE 3neo tussen Amsterdam en Frankfurt en tussen Brussel en Frankfurt. Volgens DB is de treinuitval sinds de inzet van de ICE 3neo-treinen ‘aanzienlijk gedaald’.
Behalve een stap vooruit in comfort en betrouwbaarheid biedt de ICE 3neo ook een restaurant aan boord, met zestien zitplaatsen en een bistro. Alle stoelen hebben stopcontacten en betere instelmogelijkheden. De treinen hebben extra deuren, verlichting die zich aan het tijdstip van de dag aanpast, en toiletten met sensoren voor contactloze bediening.
De ICE 3neo heeft minder zitplaatsen dan de ICE L en de huidige intercitytreinen. Maar volgens een woordvoerder van DB zijn de 439 zitplaatsen van de ICE 3neo voldoende om aan de vraag op de route te voldoen: ’’De IC-rijtuigen die momenteel in gebruik zijn, beschikken over ongeveer 600 zitplaatsen, waarvan gemiddeld ongeveer de helft vrij is. Net als op andere lijnen sturen wij de bezetting onder andere door treinen met een lagere vraag goedkoper aan te bieden.’’ Volgens de woordvoerder gaat DB ervan uit dat er ook in de drukke zomermaanden genoeg plek is. Dat is opmerkelijk, omdat de treinen nu in het weekend al regelmatig volgereserveerd zijn, en er in de zomer ook een reserveringspicht is. Die is er juist omdat de vraag regelmatig groter is dan het aanbod. Komende zomer wordt de capaciteit, met name in de 2e klas, aanzienlijk lager. En neemt de kans op volle treinen toe.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 5 maart 2025 08:33
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…