Vanaf juli waarschijnlijk ov-chipkaart naar Emmerich

Reizigers kunnen naar verwachting vanaf eind juni of begin juli ook per ov-chipkaart naar Emmerich gaan reizen. Eigenlijk was het de bedoeling dat al in 2021 de ov-chipkaart werd geïntroduceerd in de Duitse grensplaats. Dat werd later uitgesteld naar maart 2022.

Tegenover Treinenweb.nl meldt de provincie Gelderland nu dat de planning uitgaat van eind juni of begin juli. Maar die planning kan nog wijzigen. Daarom durft een woordvoerder van de provincie geen exacte nieuwe datum te noemen. De vertraging wordt veroorzaakt door apparatuur die er nog niet is.

Lange tijd waren Leer en Weener, bij de grens bij Groningen, de enige Duitse stations met een ov-chipkaartpaaltje. Toen Arriva de trein Maastricht – Aken introduceerde, kwamen er meerdere stations bij zoals Aken, Aken West en Herzogenrath. Sinds 1 augustus vorig jaar kan er ook tussen Enschede en Gronau met de ov-chipkaart gereisd worden.

This post was last modified on 4 juni 2022 12:47

Bekijk reacties

  • Als er één schaap over de dam is volgen er meer, nu ook nog tussen Roosendaal en België en als alles goed verloopt eind 2023 tussen Maastricht en Luik, wie volgt hierna nog, Venlo naar Duitsland ?...

    • Luik?

      Dat kun je vergeten.

      Heel misschien Visé, maar ik zou mijn adem maar niet inhouden…

    • Hahahah er komt geen ov chippaaltje in emmerich. In geen 10 jaar elke x schrijft de krant maar dat hij er volgende maand staat ook dat schrijven ze 3 jaar.
      Stop aub met leugens te verspreiden

      • Er is geen enkel sprake van leugens die verspreid worden. Sterker zelfs, er zijn al voorbereidingen gezien met paaltjes waar het validatie-apparaat nog op ontbreekt.

        Het mag lang geduurd hebben, maar er zit nu vaart in.

        • Leugens zullen het niet zijn, maar als je toch keer op keer toegezegde beloftes niet waar kunt maken, dan moet je toch niet telkens weer opnieuw een nieuwe verwachte datum noemen. Het is wel nagenoeg zeker dat ook dit niet gehaald wordt. Ik heb gezien dat er in Emmerich een paar stoeptegels zijn weggehaald, maar er gebeurd verder niks. Het zou me niet verbazen als het er over een half jaar nog net zo bij staat.

      • Mejuffrouw Bitch, of hoe u in werkelijkheid ook mag heten, niet zo snel met de term leugens smijten, want wat doet u zelf en dan ook nog onder een valse naam?
        Het is een officiële mededeling van de provincie Gelderland. De bron staat keurig vermeld.

      • Toch jammer voor u dat er inmiddels wel degelijk paaltjes zijn aangetroffen op Emmerich-Elten, Emmerich en Praest. Nu nog wachten tot de ov-chipkaart ook formeel geldig wordt...

    • Bad Bentheim heeft ook nog geen Blauwnet-paaltjes. Geen idee wanneer er Blauwnet-paaltjes in Bad Bentheim worden geplaatst.

  • Eerst er maar voor zorgen dat de treinen blijven rijden......
    Want ze hebben dit weekend weer treinen geschrapt wegens zogenaamd *personeelstekort*

    • Hoezo zogenaamd personeelstekort??? Onder welke steen heb jij de afgelopen maanden geleefd??

      Bij de spoorwegen staan ongeveer elfhonderd vacatures open. Het spoorwegbedrijf komt niet alleen machinisten en conducteurs tekort, maar ook IT'ers, monteurs, veiligheidsmedewerkers, servicemedewerkers en winkelpersoneel op de stations.

      • Service funktie wordt bijna opgeheven. En nog altijd worden mensen niet uitgenodigd voor een eerste gesprek na een enthousiaste sollicitatiebrief ving ik op in de trein. Aan de andere kant snap ik de aarzeling wel van NS bij nieuwe krachten want velen zitten nogal gauw in de lappenmand met zere knietjes bijv.

        • Goed om te lezen dat NS blijkbaar nog een bepaalde standaard heeft en kandidaten op merites beoordeelt en dat niet iedereen op basis van 'enthousiaste sollicitatiebrieven' wordt uitgenodigd op gesprek.

          Ik zal eens wat verklappen: als uit je sollicitatiebrief blijkt dat je een spoorautist of treinspotter bent, dan kun je het (terecht) verder wel schudden.

          Overigens merk ik in mijn eigen omgeving een trend op onder kansrijke afgestudeerden. Zij solliciteren juist bij NS (en bijvoorbeeld Schiphol), omdat ze daar 100% zekerheid hebben om op gesprek te mogen komen, terwijl ze daar helemaal niet willen werken. Ze gebruiken die sollicitatieprocedures uitsluitend om eens aan den lijve te ondervinden hoe een assessment daadwerkelijk verloopt.

      • We kunnen beter zeggen onder welke steen heb jij gelegen dan want het klopt wel ze zeiden steeds omdat ze persooneel tekort hadden rijden er weinig treinen

    • Het is geen 2019 meer he? Of begin 2020? Want sinds toen heb ik ze niet meer gezien

      • tja, wat moet je daar met zovelen?
        Als je nu naar Kleef of Osnabrück kon...

    • Wie weet. Misschien kan het ooit met een kleine toeslag zoals ze dat ook doen met de upgrade van 2e klas naar 1e klas.

    • Gisteren ben ik nog bij zowel Kruidvat, Hema als ook Albert Heijn geweest met de vraag of er nog treinkaartjes acties komen.

      Alle 3 ketens gaven aan dat NS de samenwerking heeft gestopt met hen. Er komen dus nooit meer acties via dergelijke winkelketens, omdat zowel NS als bijvoorbeeld Albert Heijn / Kruidvat er geen extra winst in ziet en ziet komen. Vooral Kruidvat blijkt blij te zijn dat deze acties zijn afgelopen, want volgens hen nam de agressie alleen maar toe, wanneer een filiaal te weinig e-tickets had.

      • Als ze op de hoofdkantoren van dergelijke ketens enig strategisch benul zouden hebben (en dat hebben ze), zouden ze hun positie ten opzichte van dergelijke producten nooit delen op filiaalniveau. Op filiaalniveau valt er helemaal niets te zeggen over hetgeen er door het hoofdkantoor aan landelijke acties er zullen worden ingezet.

        Bovendien: alleen al de illusie dat er misschien een treinkaartjesactie in de Kruidvatfolder zou kunnen staan, is goud waard.

        Ik denk dat jouw rondje langs de winkels niets zegt over wat er werkelijk speelt. Al denk ik zelf dat het initiatief, voor het feit dat er nauwelijks acties zijn, bij NS ligt. De mogelijkheid om kaarten te verkopen onder de kostprijs, is er gewoon niet zolang er staatssteun gegeven wordt.

  • Als ik een weekendvrijabonnement heb, moet ik dan in Zevenaar even het perron op vliegen om in te checken (en op de terugweg uitchecken)?
    Naar Aken is makkelijk, omdat mijn abonnement ook tot daar geldig is. (Dankjewel Arriva!)

    • In zo'n geval kan je ook bij NS International een ticket kopen met 100% korting in Nederland. Dan hoef je niet in- en uit te checken.

  • Met de OV paaltjes op Emmerich straks, wordt het ook tijd voor een betere toegang voor ouderen en minder validen. Er zijn geen liften aanwezig en het station is erg gedateerd. Het station verdient ook een pluim, maar, zolang er nog overwoekerende sporen, afbladdige perronkappen zijn en geen liften of mooie wachtruimten is het thans nog steeds behelpen. Station Emmerich Elten is thans open, al is dit maar een voorlopig station. In de toekomst komt hier een definitief station, al weet ik niet wanneer ongeveer. Het derde spoor project Zevenaar-Oberhausen is wel van start gegaan, maar weet niet hoe lang dit nog duren gaat. Een pluspunt is dat je hier elk uur met de RE 19 van Arnhem Centraal en tussen deze grensstad kan reizen, jaren was dit onmogelijk, want de ICE treinen stoppen hier niet! Als Zevenaar ook een Duitse automaat krijgt is dat straks samen met de onze een hele stap voorwaarts. Of misschien automaten in die VIAS-treinstellen plaatsen, voor het geval dat een automaat ontbreekt op de stopplaatsen onderweg of bij defecten hier van!

    • Op station Zevenaar staat inderdaad een Duitse kaartautomaat. In de Duitse treinen zit meestal ook een kaartautomaat. Als er een automaat stuk is, op station of in de trein, doen de conducteurs daar nooit moeilijk over en kan je zonder boete een kaartje kopen.

    • @Arjan Krabbenbos het station is idd zeer gedateerd echter sinds een half jaar of zo is het station wel toegankelijk voor minder validen, een tijdje geleden zijn er (eindelijk n LANGE tijd) liften geplaatst. Op spoor 3 en 4 is de overkapping weggehaald en zijn normale wachthokjes geplaatst wat al beter uitziet en zowaar de kabels en sokkels om de OV chiplezers te plaatsen zijn gelegd dus het zou dit keer wel eens kunnen gebeuren dat we met OV chip kunnen reizen vanaf hier.

  • Zowel in Arnhem (zelfs 2-aan beide uitgangen) en in Zevenaar staat dus al sinds die lijn ging rijden kaartautomaten, NIET van DB dus kunnen niet naar elke Bhf uitgeven, enkel voor VRR en NRW-Nahverkehr. Dat was nog een heel gedoe toen ABL er daar mee ophield.
    Naar/in BE zal er nooit van zń leven chippalen komen voor NL kaarten-dan heb je dus totaal geen verstand van hoe de belse staat werkt.

    • Er staan nieuwe automaten en die kunnen wel kaartjes naar Nederland uitgeven (via het DB-aanbod).

  • Het wordt steeds moeilijker om dit nog te geloven. Het is al zo vaak uitgesteld en dat zal nu ongetwijfeld ook weer het geval zijn. Waarom wordt de reiziger toch steeds maar weer opnieuw een worst voorgehouden?

  • @ Stokbosveenschreef:4 juni 2022 om 15:37
    Hoezo zogenaamd personeelstekort?

    In de intercity van Heerlen naar Sittard op zaterdag 14 mei j.l. las ik op een VIRM scherm de tekst : LOGISTIEKE BEPERKINGEN.
    Navraag bij het rijdend personeel, lees machinist en conducteur wordt hiermee bedoeld : personele als materiële beperkingen, dus óók het gebrek of niet voldoende beschikbaar hebben van personeel en ook trein om de intercity rechtstreeks naar Amsterdam te laten rijden en overstappen met deze pendeltrein noodzakelijk was.
    Bij andere NS treinen kwam ik deze opmerking nog vaker tegen dat nu het "mode woord" is bij NS als men geen mannetje of vrouwtje heeft om een trein volgens dienstregeling te laten rijden, dus toch personeelstekort...

  • Ook ak hebben we sinds 1985 het Verdrag van Schengen, bij de nationale spoorwegbedrijven gelden wat de tariefstructuur betreft nog altijd 'harde' grenzen...

    • Het verdrag van Schengen betekent niet dat u op een binnenlands abonnement gratis of met korting in het buitenland mag reizen.

      • Opvallend is dat tariefsystemen vvoor treinen in grensregio's nauwelijks naar elkaar 'toegroeien'. Met name de centrale overheden in Nederland en Belgie laten hier steken vallen; het Euregio-ticket in Zuid-Limburg is een voorbeeld hoe het wel kan: NS heeft echter naderhand zich hieruit teruggetrokken; Arriva doet wel volop mee.
        Europese integratie lijkt een vies woord voor de nationale spoorwegbedrijven. In feite brengt die starre houding het openbaar vervoer in een achterstandssituatie t.o.v. de auto.

Share
Tags: OV-chipkaart

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

14 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

16 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug