Goedkeuring Maastricht – Aken (RE18) definitief rond
23 jan 2019 10:46
De Flirt-treinstellen van Arriva zijn nu daadwerkelijk in Duitsland goedgekeurd. Vorige week werd al bekend dat de treindienst Maastricht – Aken vanaf 27 januari zou moeten starten, maar toen was de goedkeuring van de treinstellen nog niet definitief rond. Door de definitieve goedkeuring is nu duidelijk dat die datum gehaald gaat worden.
In 55 minuten naar Aken
De bestaande sneltrein Maastricht – Heerlen gaat eenmaal per uur doorrijden naar Aken. De treindienst krijgt een reistijd van 55 minuten. Tot 9 december moesten treinreizigers tussen Maastricht en Aken nog twee keer overstappen, en duurde de reis een kwartier langer. Ook is de trein net iets sneller dan de directe lijnbus, die er precies een uur over doet.
Verleden sneller maar minder vaak
Het is voor het eerst sinds 1992 dat er weer een trein komt te rijden tussen Maastricht en Aken. Tot die tijd reed er eens per twee uur een dieseltrein via Simpelveld. Die trein was wel wat sneller (ongeveer 40 minuten), maar reed maar achtmaal per dag. De nieuwe Arrivatrein gaat overdag elk uur rijden, en in de toekomst mogelijk zelfs ieder halfuur.
Reizen met de ov-chipkaart
Reizigers kunnen met de nieuwe verbinding, die wordt aangeduid als RE18, met de OV-chipkaart betalen. Ook NS-abonnementen en de OV-studentenkaart zijn op de trein geldig tot en met Aken. Binnenlandse reizen binnen Duitsland zijn echter niet toegestaan met de OV-chipkaart. Ook NS-treinkaartjes met een chip (dus geen e-tickets) zijn geldig tot aan Aken. Arriva verkoopt via de automaten op de stations ook wegwerpkaartjes naar Aken. Die zijn 1 euro duurder dan reizen op saldo.
Introductie-actie
Voor de start van deze internationale treinverbinding, zoals die voor 9 december met de nieuwe treinen was voorzien, zette Arriva een introductieactie in. In afwachting op de toelating in Duitsland werd deze actie opgeschort. Arriva zal deze actie, die het eenmalig gratis meereizen met de trein op een bepaalde dag omvat, weer oppakken en binnenkort bekendmaken.
Voorlopig niet naar Luik
De bedoeling is nog steeds dat RE18 ook door gaat rijden van Maastricht naar Luik. Daartoe is het nieuwe materieel voorzien van de mogelijkheden om op drie verschillende stroomspanningen te rijden en is voorzien van drie veiligheidssystemen. De treinen zijn in België echter nog niet toegelaten. “Er is er op dit moment geen voortgang te melden”, schrijft Arriva in een persverklaring.
Wellicht als Arriva maar eens gaan dreigen om de verbinding Eijsden-Luik maar helemaal op te heffen als de Belgen blijven dwarsliggen.
Belgen doen nog steeds alsof het een eer is om naar Wallonië te mogen rijden.
Even ter zake: NMBS rijdt in opdracht van en op kosten van NS het traject tussen de Nederlandse grens en Maastricht. Als het aan NMBS ligt, wordt de exploitatie van het Nederlandse traject zo spoedig mogelijk beëindigd. NMBS zal er naar verwachting mee instemmen, dat Arriva te zijner tijd doorrijdt vanaf Maastricht tot Visé. Vanaf Visé wenst NMBS geen vreemde indringers op het Belgische spoorwegnet.
NMBS reageert publiekelijk zeer terughoudend over het doortrekken naar Luik en zetten daar min of meer vraagtekens bij. Kan ook een toneelstuk zijn.
Nmbs heeft in samenwerking met de vakbonden een peiling gehouden op depot hasselt, hieruit bleek dat het overgrote deeel van het personeel geen enkele moeite heeft met de komende wijzigingen. Er schijnt alleen geklaagd te zijn over de limburgse leeuw.
In eerste instantie wilde arriva een partnerschap aangaan met nmbs, zoals nmbs en ns dat ook hebben bij de ic brussel, dat is afgewezen.
In een recenter voorstel is voorgesteld dat nmbs een soort onderaannemer wordt van arriva, ze krijgen betaald voor het uitvoeren van opdrachten, zijn nergens financieel verantwoordlijk voor en alle commerciele beslissingen liggen bij arriva. Nmbs heeft daar positief op gereageerd.
Het zou voor reizigers naar Eijsden een zegen zijn wanneer zij verlost zijn van de smerige, stokoude en hopeloos vertraagde treinstellen van NMBS. Hopelijk laat men Arriva met een tijdelijke ontheffing dan tot aan Visé rijden. Dat station ligt immers slechts enkele honderden meters voorbij de Nederlandse grens in Wallonië. Komt jouw informatie uit betrouwbare bron?
NS betaalt aan NMBS voor de exploitatie van het traject vanaf de grens tot aan Maastricht en voor de bediening van de stations Maastricht, Maastricht Randwijck en Eijsden. NMBS stopt daar nog liever vandaag dan morgen mee. Als Arriva in staat is om een alternatief te bieden met een doorgaande dienst tot aan Visé, is het probleem met het al of niet beschikbaar zijn van een beveiliging met ERTMS snel opgelost. NS is van een kostenpost af, NMBS is bevrijd van een exploitatie op een buitenlands traject waar NMBS geen trek in heeft, en Arriva kan doorrijden vanaf Maastricht naar Visé. Het tot stand komen van deze ‘tijdelijke’ oplossing gaat zeker nog vele jaren duren, omdat geen enkele overheid of spoorwegondernemer zich er voor sterk wenst te maken of voor wenst in te spannen.
Als die trein ooit nog naar Luik gaat rijden en er ook daar OV-chippaaltjes komen, dan zou dat een interessante grensovergang worden ipv Breda. Je zou zelfs een Railpass/Gopass kunnen gebruiken tot Visé/Wezet en dan op het perron snel inchecken op een Weekend Vrij… weet iemand iets meer over de plannen voor tariefintegratie met België?
Of je koopt een internationaal biljet vanaf je favoriete Nederlandse station met “100% korting in Nederland” tot Visé en gebruikt vanaf daar de rail of go pass. Dat kaartje kost vanaf elk Nederlands station slechts 2 euro. Dat kan al jaren, en je hoeft niet in te checken. Je moet trouwens nooit inchecken als je internationaal reist, je vinkt “100% korting in Nederland” aan en je maakt met de barcode de poortjes. Nederlandse traject is dan gratis.
Bedankt, wist niet dat het stukje naar de grens zo goedkoop was daar. Heb zelf 50% in België (grote gezinnen) en 100% in NL, maar weet van anderen dat Noorderkempen-Breda zonder korting (bijvoorbeeld met een actiekaartje vanaf Breda) bijna een tientje kost.
Maar ook met een actiekaartje mag je 100% korting in Nederland aanvinken en vanaf je favoriete station gaan, en dan is het 5 euro naar Noorderkempen.
Het duizelt me even wat je schrijft> ‘een internationaal biljet kopen met 100% korting’> dat is dan toch alleen voor als je een jaarabonnement bij de NS hebt?? En de Railpass waar is die te krijgen? Ik reis regelmatig met de trein, maar ik ben hier niet van op de hoogte. En ik wil toch graag weten hoe dat nu werkt met die 100% korting ( geldt dat ook als je een Voordeelurenabonnement bij de NS hebt?) en die Railpass
100 procent korting is van toepassing als u reist met weekend vrij in de periode dat deze 100 procent korting heeft. In het andere geval kiest u voor 40 procent korting. Info over de Belgische Railpas: https://www.belgianrail.be/nl/biljetten-abonnementen/leeftijd/adults-seniors/af-en-toe/rail-pass.aspx
Sorry wellicht levert als ik midden in de nacht op berichten reageer dat niet de meest heldere berichten op. Maar Hildebrand legt het perfect uit.
Hoewel de NMBS een beperkt gamma heeft vanaf Maastricht en Roosendaal, is het volledige gamma pas beschikbaar vanaf het eerste station over de grens. Dat is Visé (=Wezet) vanuit Maastricht, Noorderkempen (=Brecht) vanuit Breda, en Essen vanuit Roosendaal. Vanaf daar kun je het hele Belgische gamma gebruiken. Het Belgische gamma is (zeker als je kort op voorhand koopt en niet de vroegboekkorting hebt) veel goedkoper dan de standaard internationale tickets. Vooral populair zijn de Rail Pass (77 euro voor 10 enkele reizen, op de dag van de reis met pen in te vullen), het Weekend Biljet, (Heen en terug aan 50% korting voor iedereen) en de Go Pass (52 euro), wat eigenlijk hetzelfde is als de Rail Pass, alleen is de Rail Pass voor alle leeftijden en de Go pass maar t/m 26. Alleen de Rail Pass (die dus voor alle leeftijden is) en zijn broertje voor de jongeren, vermelden expliciet dat ze NIET tot de grens geldig zijn. Dus gebruiken velen hem tot of vanaf het laatste station voor de grens, wat, vanuit Nederland bekeken, het eerste station over de grens is, omdat je dan dus niet tot de grens reist en dat mag wel.
Stel je hebt een weekend-vrij, dan mag je ‘s weekends vrij reizen tot de Nederlandse grens. Maar je mist dan dat stukje vanaf de grens tot het eerste station over de grens. Om dat op te lossen kopen velen, inclusief ik, een kaartje tot het eerste station over de grens. In Nederland vink je dan 100% korting aan als je vrij reizen hebt en 40% als je alleen korting hebt. Let op, je reist internationaal dus 40% korting is de hele dag vanaf 9 uur. De middagspits bestaat niet als je internationaal reist. Dus ook tussen 16:00 en 18:30 heb je gewoon 40% korting. Zelfs als je 100% korting neemt hoef je niet in te checken. Dus stel je komt uit Groningen dan koop je (als je vrij reizen hebt) dat kaartje van 2 euro, met als vertrekstation Groningen eindstation vise en 100% korting aangevinkt, en check je niet in. Je mag met dat kaartje helemaal tot Vise. Je moet wel je ov-chipkaart meenemen, maar niet inchecken. Als je 40% korting hebt dan geldt hetzelfde, niet inchecken, alleen is je kaartje wat duurder. Vanaf Visé kun je het gehele Belgische gamma gebruiken.
Toen de internationale trein vanuit Amsterdam nog via Roosendaal reed, bleek uit de voorwaarden van de NMBS dat dit altijd mag, zelfs voor Essen waar de internationale toen alleen maar langs reed. Nu is dat geheim loze kennis, omdat nu alle treinen het eerste station over de grens stoppen, maar je moet alleen het hele traject een ticket hebben, en stoppen is geen noodzakelijkheid.
h
Deze truc staat bekend als het splitsen van je ticket op het eerste station over de grens. Het bespaart +- een 10tje per reis voor frequente reizigers over beide grensovergangen zoals ik.
p.s. Uiteindelijk rijdt er al jaren gewoon een trein Maastricht Luik, en nu dus ook gewoon, en is het al tijden een veel goedkopere grensovergang dan Breda. Arriva is vooral moderner materieel maar er komen geen snellere verbindingen. Zo belangrijk is dat doorrijden naar Luik dus niet. Ik had liever gezien dat ze de trein uit Eindhoven zouden door laten rijden, je zou daar zo theoretisch een half uur kunnen besparen vanuit het noorden op de HSL-IC naar Leuven en Brussel. Dit zijn politieke projecten die geen snelheidswinst opleveren. Leuk bedacht Luik Maastricht Heerlen Aken, maar als je weet dat de ook reidende rechtstreekse trein Luik aken het in 20 minuten doet, dan weet je dat dit nooit een heel snelle trein kan zijn en alleen voor de tussenstations en niet de eindstations bedoeld is.
Dit klopt ja maar je moet wel bedenken dat de huidige trein Luik-Aachen alleen maar over de HSL gaan, dus Thalys en ICE. Deze komen maar om de paar uur met ook nog eens het feit dat de kaartjes vreselijk duur zijn! iets van 25 euro om van Liege naar Aachen te gaan, wel snel maar een belachelijke prijs
Ik doelde eigenlijk op de HSL-IC. Dat is de gewone Belgische intercity Luik-Leuven-Brussel. Die gaat met 200 km/h over de HSL van Luik naar Leuven en valt binnen het gewone NMBS tarief zonder toeslag. Elk half uur.
Ah sorry je bedoeld richting Aachen. Dat is wel waar, maar je kunt ook naar Verviers central en daar op de trien uit Spa stappen. Dat is nog veel sneller dan omreizen via Maastricht en Heerlen
Er zijn miljoeneninvesteringen gedaan, onder andere in spoorverdubbeling en elektrificatie. Resultaat: de treinreis van Maastricht naar Aachen v.v. duurt straks 15 minuten langer dan in 1992 via Simpelveld met een oude dieseltrein van NS. Na ruim 25 jaar kan de rekening worden opgemaakt van de overal de kop opstekende incompetentie en onkunde.
Eduard, sorry, maar je kletst. Maastricht – Simpelveld – Aken is niet te vergelijken met het huidige Maastricht – Heerlen – Aken. De route is niet dezelfde meer (langer) en er zijn meer stops (en meer bediende reizigers derhalve).
De oude route was alleen vanuit Maastricht interessant, deze nieuwe route biedt vanuit Eindhoven een veel betere verbinding.
Het is allebei waar. Doordat er relatief veel reizigers zijn tussen Maastricht – Heerlen, is dat gunstig voor de business case. Ook de reizigers Heerlen – Aken kunnen verder met dezelfde trein mee. Toch snap ik het gemopper van Eduard ook wel, dat we nu ruim 25 jaar een tragere verbinding introduceren. Toch zou ik het niet direct incompetentie willen noemen. Natuurlijk zou de oude route interessant zijn. Maar ik denk dat dit meer kans maakt. Al zal een reistijd van 40 minuten natuurlijk wel meer aantrekkingskracht hebben specifiek voor Maastricht – Aken. Maar voldoende om een uursdienst te rechtvaardigen? Ik heb geen idee.
Sneltrein Maastricht-Simpelveld-Aken wordt na ruim 25 jaar vervangen door veredelde stoptrein Maastricht-Heerlen-Landgraaf-Herzogenrath-Aken, die met een forse omweg rijdt en er dus substantieel langer over doet. De bus (het vervoermiddel voor min- en onvermogenden) doet er zelfs nauwelijks langer over. Ik laat het aan de kritische lezer over, wie op dit medium uit zijn nek kletst.
Heerlen – Aken Trein: 30 minuten
Heerlen – Aken Bus: 56 minuten
Besef wel dat het traject Simpelveld – Aken op DUITS grondgebied al heel lang niet meer bestaat.
Er zijn nieuwe auto-wegen en bebouwing gekomen die het opnieuw aanleggen heel moeilijk zouden maken.
De ZLSM rijdt slechts tot Vetschau, net even over de grens, waar het spoor doodloopt (zelfs geen passeerspoor).
Lang leve de marktwerking op het spoor
Zeker. Anders was er geen drielandentrein gekomen. En door gebrek aan marktwerking loopt het in België moeilijk.
Stel dat Arriva nu ERTMS inbouwt om met de Limax naar Luik te kunnen rijden, dan zal de Belgische overheid negatief reageren.
Omdat de eerste km over de grens bij Eijsden eerst op Vlaams gewestelijk grondgebied ligt – en pas daarna, echt pas vlak voor Vise, in Wallonië.
Nee remco, in belgie blijft nmbs de vervoerder, daar veranderd niks aan.
Dag Hildebrand,ook België maakt deel uit van Europa en toevallig zit de hoofdstad van Europa daar ook.In die zin moeten de NMBS de Europese privatisering/liberalisering van het openbaar vervoer dan ook onderschrijven en mogen zij zich geen “status-aparte” aanmeten. Ik begrijp inmiddels dat de NMBS zich in allerlei bochten wringt om een bedrijf als ARRIVA buiten de deur te houden. Kan het almachtige Brussel hen een keer op het matje roepen voor een “corrigerend gesprekje”?
“Tot die tijd reed er eens per twee uur een dieseltrein via Simpelveld.”
Nee, het was (heel modern) een (elektrische) accutrein BR515/815 – een soort Tesla op rails dus.
Henk, je vergist je. In de nadagen van de exploitatie via Simpelveld exploiteerde NS het traject met een ‘roemrucht’ DE2 treinstel. Het accutreinstel was al eerder van het traject verdwenen.
Ik herinner mij inderdaad de DE2, maar ik weet het 100 procent wat er aan het einde reed.
De laatste rit was met een geel DE2 treinstel vanuit Aachen Hbf naar Maastricht met stops in Aachen West, Simpelveld en Valkenburg. Ik weet het zeker, want ik was passagier op deze rit. Als ik mij goed herinner, heeft de machinist van deze laatste trein op verzoek van de in grote getale aanwezige reizigers tevens een stop gemaakt in het station van Schin op Geul.
Ik kan me deze treinen nog goed herinneren.
Accutrein BR515-815 heeft 40 jaar in diverse regio’s in de Bondsrepubliek Duitsland op lokaaltrajecten gereden. Men heeft ruim 200 exemplaren gebouwd. In Zuid-Limburg was de accutrein de opvolger van de Blauwe Engel van NS.
De accutreinen namen de korte route van Maastricht (2 uur-dienst) naar Aken. Ze hebben hier 10 jaar gereden (1978-1988). De treinen hadden een maximumsnelheid van 100 km/h. en een bereik van ongeveer 500 km.
Na hun buitendienststelling kwam er weer dieseltractie op dit spoortraject.
Inderdaad waren deze schone en stille treinen volgens de huidige klimaatmaatstaven hun tijd ver vooruit en zouden ze wellicht ook nu nog aan de verwachtingen voldoen. Bovendien is er dan geen dure bovenleiding nodig. Jammer dat de DB nadien niet meer in deze milieuvriendelijke aandrijvingstechniek heeft geinvesteerd.
NS en NMBS hebben niet met dit type trein gereden. Wel reden er soortgelijke accutreinen op het grenstraject Enschede-Gronau.
Voor zover ik weet reden deze “Steckdosen-IC”s op een soort loodzware, gepimpte autobatterijen. Inmiddels is de batterijtechniek enorm vooruitgegaan en wordt er gebruik gemaakt van lithium, kobalt en zeldzame aardmetalen (elementen 57-71 in het periodieke systeem).
Daarmee is helaas ook een nadeel van batterijtreinen genoemd: genoemde materialen liggen hier niet in groten getale buiten de bebouwde kom onder de grond. Ze moeten van verre oorden komen, het delven is kostbaar en tijdrovend en in de landen waar dit gebeurt schijnen ze het niet zo nauw te nemen t.a.v. arbeidsomstandigheden.
Nieuwwester en Oscar, hebben jullie meer info over die accutrein? Interessante materie.
@Paul: er is uiteraard een wiki-pagina van de Baureihe 515, die heb je wellicht al gevonden.
Een andere tip: loop op een groot Duits station (bv. Düsseldorf Hbf, Köln Hbf) eens binnen bij de plaatselijke boekhandel. Ze hebben er een apart hoekje “Eisenbahn”, vol met spoorliteratuur. Maandbladen zoals Eisenbahn Kurier en Eisenbahn Journal. Die laatste geeft ook specials uit, een daarvan heet “Akkutriebwagen” en stamt uit 2006. Deze is ook online te koop. Ook als e-book.
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/shop/akkutriebwagen-_9.html
In het milieubeleid spreekt men wel van de ‘Wet van behoud van ellende’. Denk je zojuist een goede oplossing te hebben gevonden voor een milieuprobleem, dan doemt er vaak ineens een ander probleem op dat van een gelijke orde of soms zelfs groter kan zijn. De uitdaging voor ingenieurs is om niet alleen te voorkomen dat het middel erger is dan de kwaal, maar ook om ervoor te zorgen dat het nieuwe product wezenlijke verbeteringen ten opzichte van de bestaande situatie oplevert, met minimale negatieve bijeffecten.
Gelukkig gaan we in Nederland inmiddels de goede kant op; vanaf 2020 laat Arriva in het Noorden van Nederland 18 Stadler-treinen op biodiesel rijden die geschikt zijn om te zijner tijd te worden omgebouwd tot accutreinen. Ik ga ervanuit dat de accutechniek inmiddels is verbeterd.
Hopelijk let Arriva in haar aankoopbeleid dan ook op de milieusituatie en de arbeidsomstandigheden in de landen waar de grondstoffen voor accu’s geproduceerd worden.
Als er niet al te veel technische problemen met accutreinen zijn, verwacht ik dat Arriva gaat kijken naar andere niet-geelectrificeerde nevenlijnen in hun concessiegebieden, in verschillende landen.
Heb ik meteen even een vraagje.
Vanochtend, op één van de Arriva-stations in Zuid-Limburg, vernam ik van een Arriva-machinist dat we definitief spreken van een Tweelandentrein. Het Belgische stuk zou definitief afvallen.
Zijn hier mensen die me dat kunnen bevestigen? Dit even in verband met een blog die ik aan het schrijven ben.
@Hildebrand, jij hier toevallig (al) bekend mee?
Dat klopt niet, of is in elk geval niet in lijn wat Arriva zelf meldt. Arriva schrijft in een persbericht: “De ambitie voor deze RE18 treinlijn is van meet af aan geweest om deze ook over de Belgische grens, als drielandenlijn tussen Aachen via Heerlen en Maastricht naar Liège-Guillemins, in te zetten.” En: “Voor het gedeelte van het traject tussen Maastricht en Liège is er op dit moment geen voortgang te melden. Betrokken partijen streven ernaar om de verbinding zo spoedig als mogelijk te laten starten. Uiteraard als daarbij aan alle eisen qua beveiliging en toelating is voldaan.”
Dan beperkt ik me bij de opening tot een blog over de rit zelf. Mogelijk een gefrustreerde machinist die z’n dag niet had.
Thanks people!
Chris
Het lijkt me logisch om er van uit te gaan dat de Belgische tak er nooit zal komen. De eisen van Belgische kant vereisen enorme investeringen die gezien het geringe aantal reizigers niet te rechtvaardigen zijn. Het is beter om Luik definitief af te koppelen en een overstap in Vise te realiseren.
Ik ben het met Paul Lamote eens. Arriva laten doorrijden tot aan station Eijsden of tot aan Visé en daar de lijn opknippen. NMBS kan dan Eijsden – Luik rijden of Visé – Luik. Dan hebben de Nederlandse stations in ieder geval een halfuursdienst met modern materieel van Arriva en kunnen de Belgen zwelgen in hun protectionisme en hun reizigers overstapjes missen bij de vloot.
Tja. Ik ga in elk geval vanuit wat Arriva zegt. Ik verwacht echter dat het heel wat langer zal gaan duren, en dat het bijvoorbeeld 2020, 2021 of zelfs 2022 wordt.
1. Hildebrand, moet een dalvrij-abonnementhouder op weg naar Aken in Heerlen of Maastricht uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva?
2. Een anekdote: rond 1980 reed ik van Aken naar Maastricht. De treinmotor viel uit (ik meen dat het een diesel was), net toen ik een praatje maakte met de machinist. Die wilde de trein gaan stilzetten, doch ik raadde hem aan om niets te doen, en zo uit te rijden (“coasting”, op traagheid 0,5.m.v^2) tot aan het hoogste punt van de lijn (dat was niet zo ver meer) en daarna op de zwaartekracht door te rijden naar Simpelveld. Aldus geschiedde, en in Simpelveld kon ik even later met de Miljoenenlijn naar Maastricht.
1. Altijd als je van vervoerder wisselt omchecken.
Inderdaad
Niet altijd: Niet binnen Blauwnet en ook niet tussen Abellio en NS vv. in Alphen a/d Rijn en Gouda.
Maar wel weer voor de verbinding Zutphen – Hengelo – Oldenzaal (ook Blauwnet tegenwoordig).
Zutphen heeft zelfs drie soorten paaltjes, NS, Arriva en Synthus/Blauwnet
Abellio = NS.
Kun je ook met een van de zeven VDU (kaarten) naar Aken?
Als je de zeven VDU-keuzedagen bedoelt, ja. Wel in de Arriva-trein reizen, niet in Herzogenrath overstappen op een Duitse trein.
Klopt
Zijn voordeelkaartjes van o.a. AH en Kruidvat dan ook geldig tot Aken?
Ja, de wegwerpkaartjes wel, etickets niet.
Henk Puts en Hildebrand van Kuijeren, bedankt voor jullie snelle antwoord ! Geweldig. En bedankt voor de overstap-tip.
*ov-chipkaart niet cipkaart
Beide zijn inmiddels aangepast. Dank je voor je opmerkingen.
Schaap..
Als er 1 schaap over de dam is volgen er meerdere zegt een bekend spreekwoord, dus nu Arriva eindelijk naar Aken gaat rijden volgt hopelijk Luik nog. Ik vraag mij weleens af of men bij de NMBS het begrip “midlife upgrade” kennen als de treinen 15 jaar hebben gereden zoals NS die kent ?De stoptrein naar Luik is eerder sloop- dan zelfs museum rijp valt mij op ! Overigens goed voor de vele geldigheids tips van de diverse kaartjes zoals VDU keuzedagen en AH tickets, maar vooral de zin dat “binnenlandse reizen binnen Duitsland met de OV chipkaart niet zijn toegestaan” is best jammer te noemen ! Even slenteren in Herzogenrath en door naar Aken Kaffee und Kuchen nuttigen zou een leuke optie zijn. Eén voordeel heeft de Arriva trein, een WC en dat hebben de bussen, de ex -Talent en accutrein van DB niet (gehad) én dat Eygelshoven Markt, waar het zaterdag vanwege de Markt gezellig druk kan zijn, zowel binnenlands als met Aken goed verbonden wordt en Landgraaf wéér een directe verbinding krijgt met Maastricht.
Re: midlife upgrade
Zie wat de NMBS heeft gedaan voor de treinen die Roosendaal – Essen – Antwerpen rijden (en de ellende die dat heeft veroorzaakt).
Maar ze ZIJN nu allemaal upgraded!
En alweer totaal onder de graffiti gespoten. Wat dat toch is met die Belgische treinen. Het ziet er niet uit. Van binnen valt het nu mee maar up-to-date 21e eeuws is wel wat anders
De NMBs is de facto een failliet bedrijf. Er is daardoor nauwelijks geld voor onderhoud laat staan voor investeringen.
Vanaf 27 januari, betekent dat op zondag al, of voor het eerst maandag?
In de reisplanner van NS staan de treinen van Heerlen naar Aken pas vanaf maandag. Op zondag de 27e moet er nog gebruikt gemaakt worden van bussen volgens NS. Ik heb echter een kaartje van Deutsche Bahn (2 weken geleden online gekocht) voor zondag waarbij de route via Heerlen is aangegeven. Als ik die dag toch nog met de bus moet dan duurt de reis een uur langer en wordt het twijfelachtig of ik uberhaupt nog op mijn bestemming aan kan komen die avond…
Vanaf de 27e. Arriva schrijft in het persbericht: “We hebben de officiële goedkeuring vanuit Duitsland en dat betekent dat Arriva vanaf zondag 27 januari met één en dezelfde trein de grens over zal gaan”. Dus dat klinkt echt dat de trein zondag al de grens over gaat.
Ben zondag met die trein naar Aken (en terug) geweest. Dus hij reed inderdaad _wel_ (elk uur), maar blijft in Aken HBf ruim 30 minuten stilstaan AAN het perron.
O ja, de omroep in de NS trein naar Heerlen beweerde wel dat je naar Aken met de bus moest, maar aan de andere zijde van het aankomst perron stond dus inderdaad die Arriva trein.
Bedankt Eef Hartman voor de Roosendaal – Antwerpen NMBS tip. Daar gelukkig wel een behoorlijke trein, alleen het boemeltje Maastricht – Luik nog is interessant voor wie terug wil in de tijd met oud Belgisch materieel…
En de zg euregioAIX express, wat een zeer oud “standaard” NMBS treintje (MS66 model) van Aken naar Spa Geronstere is. In Welkenrath kun je dan evt op de IC naar Luik overstappen
Hopelijk gaat het met deze treinen beter dan de Flirts tussen Hengelo en Bielefeld Hbf, die teveel problemen hebben met het omschakelen in de stroomvoorziening, maar gemeengoed met de Flirts tussen Arnhem Centraal en Düsseldorf Hbf.
Het lijkt de eerste dag goed te gaan
Maar je mag dus met je Weekend vrij abonnement naar Aken toe zonder iets bij te betalen??
Klopt.
Niemand heeft het hier over het gevoelige aspect Vlaanderen-Wallonie. De trein van Maastricht rijdt via Liege naar Hasselt en zorgt daarmee dat er een directe verbinding is tussen de vlaamse Voerstreek en Vlaanderen. Nu komt Arriva en wil de lijn min of meer knippen in Liege!
Klopt. Hasselt – Maastricht krijgt een tram.
Of de tram Hasselt-Maastricht er ooit zal komen, is zeer de vraag. De tram rijdt in Maastricht niet verder dan de Maas-oever en er komt dus geen aansluiting op de trein bij station Maastricht. NMBS heeft met deze tramverbinding, als die er al komt, niets te maken. Exploitant wordt de Vlaamse regionale vervoerder De Lijn.
Er zijn gewoon twee lijnen aan elkaar gekoppeld tot een S-baan. Dit scheelt een kopstop op Liege Guillemins en verder verbindt deze combinatie een aantal stations in Luik en de voorsteden van deze stad met elkaar.
Voordeel is dat er vanaf Hasselt Nederlandstalig pesoneel op de trein kan worden gezet. Ook al was de afspraak dat de NMBS zou zorgen voor personeel dat Nederlands machtig is, was het Nederlands van veel dienstdoend personeel uit Luik zeer beperkt.
Het lijkt mij onwenselijk dat er in Wezet(Visé) een overstap komt. Ik heb de indruk dat het aantal treinreizigers tussen Maastricht en Luik is toegenomen. Ik heb afgelopen voorjaar en zomer diverse malen met deze trein gereisd en de stoelen waren goed gevuld. Het waren jarenlang twee bakken, maar de laatste jaren zijn het er drie. Nu is de overstap vanaf Eindhoven, Roermond en Sittard in Maastricht op de trein naar Luik al een barriere. Vrij hoge trappen op en af en geen roltrappen. Als er op dit korte treinreisje nog in Wezet een extra overstap bijkomt, dan lijkt dit op een extra drempel.
> Het waren jarenlang twee bakken, maar de laatste jaren zijn het er drie.
Momenteel, althans afgelopen zondag, waren het er weer 2 (standaard model 7xx treinstel). Trouwens met heel veel graffiti er op.
Door de week zijn het drie bakken. Op zondag geeft de treinplanner van NS aan “onbekend”.
De zitplaatsen indeling is zo: links 2 zitplaatsen op een bank en rechts 3. Lijkt op een trein in een ontwikkelingsland Je zit dan echt krap.
zie:
Hij rijdt, de nieuwe RE 18 van Maastricht, Heerlen naar Aken. Snel en comfortabel met een toilet en goede toegankelijkheid van de FLIRT 3 treinstellen is het zeker een aanwinst en aanrader voor wie een rondje Zuid Limburg wilt doen met trein en bus. Mijn testrit met een OV chipkaart op 27 januari verliep probleemloos. Wie verder reist naar bijvoorbeeld Stolberg zijn o.a. papieren 3 Stufe kaarten te koop bij de DB automaat. Reizigers naar Frankfurt Airport met de ICE 3 en Thalys naar Parijs is de nieuwe verbinding met overstap in Aken HBF een goede optie. Laten we Arriva de kans geven deze nieuwe lijn tot een succes te maken, dat komt de OV gebruiker alleen maar ten goede !
Voor reizigers met Thalys naar Parijs ligt een overstap in Liège Guillemins meer voor de hand. Een omweg via Heerlen en Aachen duurt langer en is duurder.
Vanaf Heerlen is het via Aken naar Parijs echt 51 minuten korter dan via Maastricht. Scheelt ook een keer overstappen. De overstap in Maastricht is niet prettig.
Je zit in Aken meteen in de Thalys en dat is een stuk comfortabeler dan die aftandse bakken tussen Maastricht en luik.
Deze verbinding Maastricht-Aachen staat niet in de Arriva-Railplanner en evenmin in de 9292OV-planner; daar is het nog Bus 350
Ik hoop dat de “Drielandentrein” effectief naar België komt. Want het huidig materieel tussen Maastricht en Luik voldoet niet aan de wensen van de reizigers:
– geen propere toiletten
– stokoude trein
– te donker
– te hoge instap
Dit is omwille van onaangename politieke spelletjes en de NMBS die niet zat en zit te wachten op private operatoren zoals Arriva. Ze (NMBS en de Belgische politiek) doen dit door toneel te spelen dat het nieuw materieel onveilig is op het Belgische spoor. België is ook bang dat Arriva Belgische machinisten zal wegjagen, omdat het overgrote deel van de machinisten en treinbegeleiders Walen zijn en die vrees hebben voor baanverlies. Daarom die drama van de NMBS. En de NMBS is bang dat de kosten dan wel te hoog zullen zijn voor de exploitatie. Vandaar ze die trein weigert.
België heeft een rechtse politiek die vijandig is tegen het openbaar vervoer. Want de NMBS is momenteel een overheidsbedrijf waardoor de overheid niet zoveel winst kan maken omdat de tarieven goedkoper zijn. Als de NMBS geprivatiseerd wordt dan kan de overheid wel winst maken door duurdere treintarieven. Vandaar de overheid meer investeert in autoverkeer omwille van accijnzen op diesel dan in het openbaar vervoer.