Veel schade op het spoor door storm: forse hinder treinverkeer blijft
05 jul 2023 16:33
NS en ProRail houden er rekening mee dat het spoor flink is beschadigd door storm Poly. ProRail verwacht dat het veel tijd zal kosten om omgevallen bomen van het spoor te halen en beschadigde sporen en bovenleidingen te herstellen. “Als de schade op het spoor net zo groot is als op de weg, dan is de ravage enorm”, stelt de NS.
Alternatief vervoer regelen
Vanwege storm Poly zijn op verschillende plekken in het land bomen en takken op het spoor terechtgekomen, onder meer in Zaandam, Lisse en Wormerveer. Tussen Leiden en Haarlem rijden geen treinen omdat op dat traject twee bomen op het spoor zijn gewaaid. Ook is in de buurt van Beverwijk een goederentrein ontspoord door de harde wind. Een woordvoerder van ProRail zegt dat het gaat om een wagon van een lege goederentrein die op een rangeerterrein stond.
Reizigers in het gebied waar het treinverkeer vanwege de storm werd stilgelegd, moeten woensdag nog de hele dag rekening houden met hinder, zeggen de NS en ProRail. De reizigers krijgen het advies om alternatief vervoer te regelen.
Treinverkeer blijft mogelijk hele dag gestremd
Wanneer het treinverkeer weer kan worden opgestart, kunnen de NS en ProRail niet zeggen. Sinds woensdagochtend rijden er vanwege de storm geen treinen in Noord-Holland, Flevoland, Friesland, Groningen, Drenthe, delen van Overijssel en delen van Gelderland. Tegenover de NOS meldt de vervoerder dat de kans klein is dat het treinverkeer nog hervat wordt.
NS gaat woensdagmiddag eerst met zogeheten schouwtreinen rijden in regio’s die door de storm zijn getroffen. Die lege treinen rijden stapvoets, zodat kan worden ingeschat hoe groot de schade aan het spoor en de bovenleidingen is. Als de omvang van de schade duidelijk is, kan ProRail beginnen met de herstelwerkzaamheden.
ProRail zegt dat het spoor woensdagmiddag ook lopend is gecontroleerd. Dat is bijvoorbeeld gebeurd bij de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle. Inspecteurs troffen daarbij onder meer een dak van een vrachtwagen aan dat op het spoor was gewaaid. Volgens ProRail zijn alle voorwerpen op het spoor van de Hanzelijn meteen opgeruimd. De intercity’s van NS op dit traject rijden echter nog niet. Hetzelfde geldt voor de andere trajecten waar NS-treinen rijden die woensdag door de storm werden geschrapt, laat een woordvoerder weten.
Regionale treinen
Het spoor is al geschouwd op enkele regionale spoorlijnen. Daardoor is het treinverkeer in elk geval woensdagmiddag rond 16.00 al wel hervat op de trajecten Zwolle – Emmen (Arriva), Zwolle – Almelo – Enschede (Keolis) en Amersfoort – Ede-Wageningen (Connexxion).
Tussen Zwolle en Kampen ligt het treinverkeer voorlopig nog wel stil, staat op de website van Keolis. Op dat traject worden bussen ingezet. NS rijdt ook treinen tussen Almelo en Enschede. Waar de treinen van Keolis weer rijden, rijden er vooralsnog geen NS-treinen.
Gestrande treinreizigers
Volgens een woordvoerder van de NS zijn veel treinreizigers woensdagochtend teruggekomen op het station waarvandaan ze waren vertrokken. Op onder meer Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal staan nog wel groepen gestrande reizigers, zegt hij. “Maar de situatie is beheersbaar. We delen gratis koffie en thee uit en hebben de toiletten gratis opengesteld.”
Ook internationale treinreizigers hebben last van de storm. Woensdag zijn alle treinen richting Londen, Berlijn, Frankfurt en Keulen vanuit Nederland geannuleerd. De Thalys-treinen van en naar Parijs rijden vanaf Rotterdam. Door de storm van vandaag rijdt Nightjet naar Wenen (NJ 40421) vanaf Arnhem Centraal Station, vertrektijd 20.37 uur.
Duidelijk is dat hier sprake is van overmacht, maar dit laat wel duidelijk zien dat het spoor waarschijnlijk vandaag niet meer gerepareerd wordt. Ik denk dat het zo langzamerhand tijd wordt dat er een protocol moet komen om gestrande reizigers nog naar huis te krijgen. Hiervoor zouden bussen geclaimed moeten worden om de reizigers naar de plekken te krijgen waar ze wel verder kunnen. Het gaat dan niet om normaal treinvervangend busvervoer, maar om het thuis krijgen van gestrande reizigers en ook voor reizigers, die voor een van de internationale treinen geboekt hebben. In dit soort situatie is het zorgen van de gestrande reiziger iets wat op 1. sou moeten staan voordat het OV beschikbaar komt voor de gewone reiziger.
‘tussen zwolle-emmen hervat’, die hebben de hele dag zonder problemen lopen rijden. Zwolle-Enschede van de meeste ook, waarbij alleen de IC van Keolis uitviel.
Als ik de schade zag tussen Alkmaar, Uitgeest en Zaandam, en zie dat het daar nu weer gewoon rijdt, heb ik wel het idee dat ProRail bergen met werk heeft verzet. Vind ik positief 🙂
Eigenlijk op wat kleinere problemen her en der lijkt alles weer te rijden. Ze hebben de polyzooi snel opgeruimd.
Sterkte bij het herstellen kan deze unieke zomerstorm, waarvan we hopen dat die niet te vaak c.q. niet meer voorkomt, weer de geschiedenis boeken in.
Wellicht is het mogelijk om in de toekomst alle treinen op waterstof te laten rijden en de bovenleiding overal af te breken. Zou heel veel storingen schelen.
Tijd voor een boomvrije strook langs het spoor. Zo moeilijk kan dit niet zijn. Het spoor is veel te gevoelig door verstorign van buitenaf. Nu is het vallend hout, anders is het wel een brandend schuurtje waar wel het treinverkeer voor wordt stilgelegd maar het wegverkeer vlakbij niet. Dan heb je nog spoorlopers en aso’s in de trein waardoor soms het verkeer stagneert.