Vervanger ov-chipkaart dit najaar beschikbaar (OVpay)

Nog dit jaar wordt de nieuwe OV-chipkaart geïntroduceerd. Dat kondigt Bas van Weele, programmadirecteur OV-betalen, aan op BNR. De nieuwe betaalvormen zullen worden aangeboden onder de naam OVpay.

Lagere distributiekosten

De technologie achter de huidige kaart is verouderd en de beveiliging voldoet over een paar jaar niet meer. De nieuwe kaart wordt de komende maanden getest in samenwerking met de NS. Dit najaar volgt de introductie. “We hopen eind derde, begin vierde kwartaal, dus op zijn vroegst oktober, de nieuwe OV-chipkaart beschikbaar te kunnen stellen”, zegt Van Weele in BNR Mobility.

Reizigers kunnen de kaart ook via een koppeling met een smartphone gebruiken. “Je hebt geen fysieke kaart meer nodig. Dat scheelt ook enorm in de distributie en in de productiekosten.” Behalve met de nieuwe kaart kunnen reizigers vanaf de zomer ook in- en uitchecken met een bankpas of creditcard.

Keuzevrijheid

Naast het betalen met de bankpas of smartphone blijft het ook mogelijk om met een vernieuwde chipkaart te reizen. Volgens Van Weele is dat bijvoorbeeld handig voor reizigers die op rekening willen reizen. De technologie met de bankpas is gericht op direct een financiële transactie na de rit, terwijl dit met reizen op rekening of een doorlopend abonnement niet altijd de bedoeling is.

Van Weele stelt dat de ov-bedrijven vooral willen dat de reiziger de keuze heeft met welk middel hij wil betalen. De nieuwe technologie moet het serviceniveau verhogen. Zo moeten reizigers straks direct na het reizen op hun smartphone de ritprijs kunnen zien. Nu wordt dat wel getoond bij het uitchecken maar worden transacties soms pas dagen later online zichtbaar.

OV-chipkaart blijft nog even

Met de introductie van OVpay eind dit jaar komt er overigens nog niet direct een einde aan de ov-chipkaart. Die blijft in elk geval beschikbaar tot eind 2023. De huidige ov-chipkaart werd ruim vijftien jaar geleden geïntroduceerd en was de opvolger van de strippenkaart en het papieren treinkaartje. Van Weelen benadrukt dat de ov-chipkaart door reizigers goed wordt gewaardeerd.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 4 januari 2022 19:51

Bekijk reacties

  • Geef me van de kiesbare opties de vernieuwde pas. Ik vind het niet prettig dat alles aan elkaar geknoopt wordt. Maar zeker goed dat er meerdere opties beschikbaar zijn en hopelijk is er minder overheadkosten in dit nieuwe betaalsysteem.

    • Tot wanneer dat deze kanker achter de tralies beland gaat hij ons onder controle houden en om zich te verdedigen gaat niks uit het zicht verliezen... Ik ben bang dat binnenkort zonder smartphone mag men niet op eens straat verschijnen anders wordt die opgepakt .... Deze kanker regime moet gewoon weg

      • Graag niet zomaar schelden met ziektes. En er is veel over de ov-chipkaart te zeggen. Maar het gaat mij wel ver om te doen alsof de overheid door middel van de ov-chipkaart u wil volgen. Nu kan men als het moet natuurlijk ook telefoons volgen.

  • Waarom zou je alles met een smartphone doen? Maakt je nog afhankelijker van dat ding. Dat voelt niet goed. Ik neem de vernieuwde pas met chip wel. Met bankpas inchecken zie ik persoonlijk ook niet zitten. Hou het gescheiden.

    • het is juist gebruiksvriendelijker dan het hebben van een OV chipkaart - die je nu moet kopen. In Washington DC kun je inmiddels gewoon je smartphone langs het poortje scannen voor toegang. In NYC ook trouwens. Supermakkelijk en laagdrempelig. In NYC gaan ze bovendien binnenkort over op systeem waarbij je niet meer betaalt voor toegang zodra je in een maand net voor zoveel hebt ingecheckt als het equivalent als een maandkaart. Uitermate klantvriendelijk richting lagere inkomens die geen geld hebben om een maandkaart vooruit te kunnen betalen.

      • Dat is zeker gebruiksvriendelijk. In Londen wordt hetzelfde principe gebruikt voor dagkaarten: Als je op een dag meer reiskosten maakt dan een dagkaart zou kosten, dan betaal je alleen wat een dagkaart zou hebben gekost en de rest is gratis. Ik ben nooit over die grens heen gegaan, maar het was wel een fijne gedachte dat ik niet hoefde te twijfelen of ik een dagkaart moest kopen; dat hoefde dus niet vanwege dat maximumtarief.

        • In Londen is het zelfs zo gebruiksvriendelijk dat per definitie berekend wordt wat het minste zou hebben gekost. Als je bijvoorbeeld van zone 9 naar zone 1 reist en vervolgens heel veel binnen zone 1-3, dan berekent het systeem een enkele reis van zone 9 tot zone 3 en een dagkaart zone 1-3, zolang dat goedkoper is dan een dagkaart zone 1-9.

  • Hopelijk kan ik straks reizen met NS flex op mijn Apple Watch dat lijkt me erg praktisch.

  • "Zo moeten reizigers straks direct na het reizen op hun smartphone de ritprijs kunnen zien. Nu wordt dat wel getoond bij het uitchecken maar worden transacties soms pas dagen later online zichtbaar."

    Hij is directeur OV-betalen en zal wel met een dienstauto reizen. Bovenstaande klopt namelijk niet, dit was zo bij de "oude" NS abonnementen. Als hij een NS FLEX abonnement zou hebben, zou hij weten dat je bij de NS bij het uitcheken alleen een melding in de trant van "Reizen op rekening NS" krijgt. Bij andere vervoerders krijg je overigens wel een melding over de ritprijs.

    Dat is dezelfde bij het inchecken, waar je met oude abbo's netjes te zien kreeg of je op saldo of binnen je abonnement reist daar toont Flex ook altijd "reizen op rekening".

    Dus 1e vraag lijkt mij, krijg je straks met NS Flex echt weer info over je ritprijs bij het uitchecken bij de NS?

    • Ik heb geen dienstauto, maar waarop je doelt is niet direct een citaat maar een samenvatting in mijn woorden. Hij stelde wel meer services te kunnen bieden via de app, en bijvoorbeeld straks bijvoorbeeld direct de ritprijs kon zien online. Dat vond ik niet helemaal volledig want in veel gevallen, niet bij NS Flex en de Business Card, wordt er nu direct een prijs getoond. Ik verwacht, voor 90 procent zekerheid, dat dit straks gaat veranderen en alles op het huidige NS Flex gaat lijken. In elk geval wordt de ritprijs berekening straks niet meer uitgevoerd bij het paaltje. Dat heeft voor- en nadelen. Bij het paaltje kon je niet alle berekeningen doen. Bijvoorbeeld was er geen korting mogelijk bij een retourtje. En lange afstands korting gaat nu niet altijd even soepel als er met twee vervoerders wordt gereisd. Als het goed is, kunnen dat soort meer complexere berekeningen wel als je het online/achteraf doet.

  • Zoals we vrijheid van meningsuiting hebben dient er er ook vrijheid van reis-en kaart keuze te zijn. Als je alles op 1 kaart zet ontstaan er ook risico aspecten bij verlies en dergelijke. Als ik nu mijn ov chipkaart wat niet te hopen is zou verliezen, dan heb ik nog mijn bankpas om een los kaartje te kopen. Ook het gebruik van alleen de smartphone heb ik moeite mee en neem het ding niet altijd mee. Elke verandering is nog geen verbetering zei mijn vader zaliger eens en ik vraag mij af of deze vernieuwing wel honderd procent een verbetering is. Nu reis ik al amper met het ov uit vooral kostenoverwegingen, dat zal vanaf 2023 misschien nog minder worden. Ik ben erg scepsis over de ov chipkaart vervanger ook over de veiligheid en privacy waarborgen (!) en fraudegevoeligheid en heb er moeite mee als ik mijn bankpasje ook nog met ov reistransacties moet gebruiken. Schieten wij straks met al die digitalisering niet te ver door als alles aan elkaar gekoppeld kan worden ? Nu kan men nog kiezen tussen een anonieme en persoonlijke ov kaart maar blijf dat straks ook zo ? Krijg het gevoel alsof er weer iets door je strot geduwd wordt waar ik niet op staat te wachten. Hopelijk heeft men wel geleerd van de fouten van de introductie van de huidige ov chipkaart. Ook vraag ik mij af of men wel nagedacht heeft aan buitenlandse bezoekers t.a.v. voorlichting en reis- en kaart alternatieven en zeker in de grensregio is dit snel merkbaar waar men soms nog een "ouderwetse" papieren (dag)kaart kan kopen zoals bij Arriva. Of ik echt blij moet zijn met deze nieuwe ov reisoptie is maar de vraag, ik voel mij er niet senang bij, eerst zien dan geloven.

    • Helemaal mee eens. Inchecken via smartphones e d is wel het laatste waar ik op zit te wachten. Totaal geen behoefte aan. Prima voor wie dat wil maar laat ook gewoon de huidige manier bestaan. Laat de keuze.

      • De eerste kinderen die zo goed als nooit een bankpas in handen zullen hebben, zijn al geboren. De toekomst zit toch echt in digitale oplossingen, zoals via de smartphone, smartwatch en andere oplossingen met RFID (of soortgelijk).

        Het gebruik van de OV-chipkaart zal nog wel enige tijd mogelijk blijven. Maar als het zo snel gaat als in Londen, waar het reizen met de bankpas haast van de ene op de andere dag door de reizigers werd verkozen boven de Oyster, dan is het naast elkaar aanbieden van vervoersbewijzen alleen maar een kostenpost.

        Ook hier zijn mensen te vinden die klagen over de beperkingen van de OV-chipkaart, maar er zelf niet in slagen de potentie van de kaart volledig te benutten en zeuren over dat de strippenkaart en loketten terug moeten komen. Voor dergelijke mensen is iedere vooruitgang teveel.

        • Welke vooruitgang? Het is alleen een andere wijze van werken maar of je daar nou blij mee moet zijn. Alsof iedere verandering ook verbetering is. Er zijn vele innovaties gedaan de afgelopen decennia en met veel tam tamnieuwe zaken op de markt gebracht, maar veel daarvan zijn nooit aangeslagen en een stille dood gestorven.

        • En toch is het toch ook fijn dat u hier online uw mening kwijt kan, zonder een brief naar de krant te moeten schrijven, met postzegel, en dan maar hopen dat het geplaatst werd.

        • Ik ken bedrijven waar de toegang voor personeel feilloos werkt met gezichtsherkenning. Mensen hoeven er niet eens stil voor te staan. En dat zijn hele normale bedrijven die zich niet bezighouden met nieuwe technologie.

        • Wil je leven in zo'n overgedigitaliseerde wereld, onder het mom van vooruitgang? Ik liever niet.

      • Helemaal mee eens.Er zijn nog veel mensen die niet over al die digitale dinge beschikken of niet kunne of willen mee omgaan.Als je maar een enkele keer gebruik maakt om welke reden dan ook van het openbaar vervoer zou het klantvriendelijk zijn als je een kaartje kan kopen in bus of aan loket tegen contante betaling.

        • Dat is toch wel het omgekeerde. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een bankpas met NFC die hiervoor geschikt is, of krijgt binnen afzienbare tijd zo'n ding. Op grote stations zijn loketten prima, maar even die kaart tegen een paaltje houden is honderd keer gemakkelijker dan dat gehannes met contant geld. De OV-reiziger die advies nodig heeft zal dat toch niet komen vragen op een heel lokaal station. Zoals contactloos betalen ook andere contante transacties verdringt, denk aan automaten, is het OV bij uitstek een dienst die deze techniek moet omarmen. Dat gedoe met verschillende kaartjes, tarieven en dienstregelingen is leuk voor wij als OV-fans, maar komt het gebruikersgemak niet ten goede. Een treinreis moet minstens zo gemakkelijk zijn als een uberrit. Dit is gewoon een hoognodige modernisering.

  • Dat meneer de programmadirecteur helemaal niets zegt over het verhelpen van de fundamentele tekortkomingen van de OV-chipkaart belooft weinig goeds. De focus ligt weer op de interface (het pasje) in plaats van op de onderliggende functionaliteit. Moeten we nog eens 15 jaar omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders omdat het systeem per vervoerder werkt? Moeten we nog eens 15 jaar wachten bij de ingang van het station tot 5-voor-dal omdat het systeem anders spitstarief rekent voor de hele reis? Moeten we nog eens 15 jaar verschillende pasjes gebruiken omdat het systeem zelf niet in staat is om gewoon de juiste ritprijs te berekenen als je meer dan één abonnement hebt?

  • @Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl):

    Jammer dat je niet meer kan aanmelden als tester. Dit bericht had ook direct geplaatst mogen worden, zodra de proef startte.
    Daarnaast zie ik dat veel OV vervoersbedrijven partner zijn van OV Pay:

    http://ovpay.nl/nl/over-ovpay/vervoerders

    Maar de belangrijkste mis ik in dit rijtje: Treinreiziger.nl

    Ik vind dit echt een gemiste kans voor het platform Treinreiziger.nl. Waarom doen jullie niet mee met dit soort nieuwe initiatieven? Ik had veel liever gezien dat volgers van deze website, dus Treinreiziger.nl-testers als 'pioniers' konden meedoen.

    Uiteraard hoop ik dat er in de komende zomer wel weer vanuit Treinreiziger.nl een ludieke evenement voor treinliefhebbers word georganiseerd ;)!
    Ik heb het natuurlijk over de Kilometer Kampioen. Heb je hier al een beetje zicht op?

    • Over de proef in Lelystad hebben we bericht: https://www.treinreiziger.nl/in-en-uitchecken-met-je-bankpas-het-kan-al-bij-arriva-in-lelystad/.

      En waarom vervoerders niet via ons een proeven doen? Dat weet ik niet, daar ga ik niet over. Wellicht omdat onze bezoekers geen doorsnee ov-gebruikers zijn, en kritischer zijn op bepaalde details dan andere ov-gebruikers. Dat weet ik niet.

      Over de Kilometer Kampioen heb ik nog weinig zicht, om eerlijk te zijn ben ik niet direct optimistisch. Al zal ik het wel willen, maar het moet ook organisatorisch haalbaar zijn.

    • @evert en treinreiziger.nl

Evert ik gun het je dat je mee mag doen met dit soort pilots. 

      Voor treinreiziger.nl is beter onafhankelijk te blijven. Als je als partner meegaat doen moet je sterk in je schoenen staan omdat de onkunde in dit soort 'collectieve' projecten overweldigend is. Als ze je al vragen zal het zijn voor ‘draagvlak’, en is verder echt geen input gewenst. Ze zullen je echter niet vragen, ze komen niet eens op het idee, zoals NS je ook nooit gevraagd heeft marketing directeur of iets dergelijks te worden (terwijl je aantoonbaar meer kunde en inzicht hebt dan de directeuren de afgelopen 20 jaar)

      Is OV eigen. Alles is op lijfsbehoud en beeldvorming. En beeldvorming dat is zich zien als de crème de la crème van innovatie klantgerichtheid en strategie. Ook oude rot Bas van Weele blijft zichzelf daarin voor de gek houden.

      Negeren is het verdienmodel van OV. Het is het enigste wat men kan, op het autistische af.

En voor de ervaringsdeskundigen onder jullie: onder negeren als verdienmodel hoort dus ook negeren dat men negeert. Het is een volstrekt volautomatisch perpetuum mobile . Klantenonderzoeken doet men bijv. letterlijk voor de vorm (bij NS althans), voor de beeldvorming (en zelfimago) naar de klant te luisteren en middenin de samenleving te staan.

Oh wat zullen ze verguld zijn met de naam OV-pay, natuurlijk weer afgekeken van Apple-pay, het project is daarmee voor OV-begrippen al geslaagd. Alle ronkendende vergezichten kunnen er aangekoppeld, zoals Bas ook vol overgave doet in dit artikel, bijna struikelend over zijn woorden van enthousiasme. Is OV eigen, zich spiegelen aan succes, dromend, in de frontlinie van innovatie.
      
Hebben ze wel door wat voor een volstrekt suffe club bijv TLS (de OV-chipkaart organisatie) is? Het tegendeel van Apple-pay. Volstrekt rigide in hun eigen beperkingen. Een sociale werkplaats heeft meer bewustzijn, openheid en flexibiliteit.

Ja zullen jullie zeggen, waarom deze tirade, waar leidt dit toe?

Nou, net als OV meer was dan zwartreizen tegengaan (de reden van de komst van de OV-chipkaart voor de vervoerbedrijven), is OV meer dan goede sier maken met betaalmethoden.
      
Johan wijst daar ook op, in zijn reactie (6e van boven) er zijn zoveel onderliggende OV-zaken die weer over het hoofd worden gezien. Het is om moedeloos van te worden. 

Terwijl ik weet, ze kunnen het helemaal niet oplossen, zijn er niet toe in staat. Dus gun ze hun speeltje. Het zijn allemaal lieve mensen, zeker ook Bas van Weele;

      En ja Evert ga proefpersoon zijn, bel Bas gewoon op (verzin iets geks, met je enthousiasme kom je er wel bij, de aanhouder wint). Maar hou je ogen goed open naar wat er gebeurt met je waarnemingen, en ook naar je zelf.

      • @Johan II dank voor je woorden. Zeker zullen we onafhankelijk blijven, maar als één vervoerder wenst testers via ons te werven kan dat. We zijn gewend dat vervoerders eventuele adviezen vriendelijk ter kennis geving aannemen en in de prullenbak stoppen. We zullen altijd moeten kunnen blijven schrijven wat we willen. Het is denk ik vrij theoretische discussie, omdat ik niet de indruk heb dat de vervoerders staan te springen om met ons samen te werken.

  • Laten we blij zijn dat er zoveel kritische ov en treinreiziger volgers zijn en Johan terecht enkele tekortkomingen van de huidige OV chipkaart te berde brengt. Het huidige OV chipkaart systeem dat voor de pandemie wekelijks ruim 40 miljoen transacties kent, durft men bijvoorbeeld in Duitsland niet landelijk in te voeren vanwege de complexiteit. Treinreiziger.nl bezoekers mogen dan wel geen "doorsnee ov-gebruikers zijn", de vele reacties en voorstellen mogen best wel door dringen bij de vervoersmaatschappijen. Juist door een extra kritische blik op feiten en zaken hoopt men bij te dragen aan een nog beter ov in de ruimste zin des woord. Als ik met het ov reist vallen mij soms ook dingen op die voor verbetering vatbaar zijn en heb in het verleden de organisaties direct aangesproken zoals de NS, GVB, HTM, RET met een vaak ruimhartige reactie en zelfs verontschuldiging en compensatie tot gevolg. Ik denk zelfs dat de echte niet doorsnee ov-gebruikers ligt bij de bedenkers van de opvolger van de OV chipkaart en niet bij dit forum. Het overstapprobleem, dal- versus spits tarief en vervoerders wisseling wordt niet in bovenstaande artikel goed uitgelegd en heb met de huidige versie soms mijn nadeel en soms mijn voordeel mee gehad en vooral het 35 minuten aspect speelde daar een rol. Om deze redenen ben ik argwanend en blij dat er kritische volgers zijn die een en ander ook eens van een andere hoek naar ov zaken bekijken en hopelijk dat nog lang blijven doen !

    • Laten we Duitsland niet als graadmeter gebruiken voor wat betreft het betalingsverkeer of technische vooruitgang. Daarin loopt het land immers hopeloos achter. Waar je met je Nederlandse bankpas overal in Europa contactloos kunt betalen, betaalt de Duitser het liefst uitsluitend contant. En waar je zelfs in een achtergelegen dorp in de Balkan mobiel internet met hoge snelheid hebt, hebben ze datzelfde vaak niet ontwikkeld midden in drukke woonwijken in Duitsland, laat staan op het platteland.

      Waarom kan ik met mijn Nederlandse bankpas wel betalen in de metro te Londen, de bussen in Italiaanse steden, de bussen op Malta etc. etc., maar niet in Nederland zelf?

        • Ik meende dat ik dat ook vrij recent in Riga kon, in een onooglijk wrak van een trolleybus en dan toch met de bankpas betalen.

        • Waarom geen taxi nemen als je in landen bent als Roemenië, Bulgarije, Macedonië? Spotgoedkoop voor een Nederlander, en ze rijden er ten overvloede. Ik heb een keer een groep Nederlanders zien staan wachten op een stampvolle bus die de halve stad moet doorkruisen terwijl dat per taxi ook wel voor tussen de 5-7.50 kon. Dat die liever met de bus wilden vond ik nou weer typisch Nederlanders.

        • @'.'. De taxi biedt in de meeste landen de kortste route naar problemen, zoals afpersing en oplichting. Dat geldt niet alleen voor minder frisse landen, maar bijvoorbeeld ook voor buitenlandse toeristen in Nederland, die soms binnen een uur na landing op Schiphol al opgelicht worden door een malafide taxichauffeur.

        • De taxi in Roemenië is inderdaad erg goedkoop, en zeker meer dan eens gebruikt. Maar waarom als er een frequent een bus rijdt? En deze was helemaal niet vol. Annemiek heeft ook een punt. Alhoewel er veel goede taxichauffeurs tussen zitten, is er ook een hele forse groep die het minder nauw neemt.

      • Nederland is ook achterlijk als het gaat om betalingsverkeer. In Duitsland kan ik met een buitenlandse bankpas betalen maar bij Albert Heijn in NL kan dat niet. Je moet of met een nederlandse bankpas (PIN) betalen of contant. Ook bij veel andere winkels, horeca, ezv. in NL. In DE, als ze wel kaarten accepteren, zijn ze NL wel vooruit als het gaat om internationale bankpassen. NL blijft hangen aan hun gesloten PIN systeem. Hopelijk zal het met het nieuwe betaalsystem voor OV in NL dezelfde fouten niet maken.

  • Een probleem dat nog niet aangesproken wordt is de tarieven jungle. Als er meerdere wijzen van betalen komen: OV chipkaart, bankkaart en mobiel App, dan is de kans groot dat er ook differentiatie in tarieven en voorwaarden komt. Hiermede worden de tarieven nog ondoorzichtiger. Ik kan mij bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat de kortingkaart niet werkt op een bankpas maar wel op een App.

    • Ik zie geen noodzakelijk verschil tussen het gebruik van een app of bankpas. Deze dient immers uitsluitend ter identificatie. De kosten worden berekend via de back-office.

      • Het ligt eraan of die app inderdaad alleen gaat fungeren als een veredeld ponskaartje. In principe biedt het mogelijkheden die een bankpas niet heeft, bijvoorbeeld opwaarderen naar eerste klas tijdens de reis via je mobiele telefoon (als de tweede klas vol is), tijdens de reis korting aanbieden als je overstapt naar een rustigere latere trein, of gebruik maken van GPS om de daadwerkelijke reisroute nauwkeuriger te kunnen bepalen. Bovendien lijkt het artikel te duiden op een systeem dat rondom de interface gebouwd is in plaats van andersom. Het lijkt me dus allerminst zeker dat alle soorten vervoerbewijzen inderdaad netjes voor elke soort pas zullen (blijven) worden aangeboden.

    • Het zal dan voor abonnementshouders overal net als bij NS Flex gaan werken, maar dan heeft elke vervoerder straks een back-office die de uiteindelijke bedragen berekent.

      De systemen, en met name die van de NS die al een uitgebreid productaanbod heeft, bestaat al.

      Voor mensen zonder abonnement zal het bedrag na uitchecken worden afgeschreven. Helemaal mooi als dit straks met Apple Pay en Google Pay kan. En ja, dat kan dan ook! De smartwatch maakt het dan helemaal af! Ik ga binnenkort kijken hoe dit werkt.

  • ...TIP...
    LEES ook het ROVER Limburg artikel over dit onderwerp van 24 december 2021.

Share

Recent Posts

Eén maand regionale treinen in Duitsland: € 9.

Door heel Duitsland per regionale trein. En dat een hele maand lang voor € 9.…

10 uur terug

Thalys schrapt goedkope trein naar Parijs (Izy)

Voordelig van Brussel naar Parijs? Vanaf 10 juli stopt Thalys met budgettrein Izy. Tot die…

4 dagen terug

Rover vraagt compensatie voor problemen NS-bussen Meppel

Rover vraagt NS om opheldering over de problemen die zijn ontstaan door een tekort aan NS-bussen…

5 dagen terug

Subsidie voor nachttrein naar Wenen niet tegen de regels

De miljoenensubsidie die eerder werd toegekend aan de NS voor de nachtelijke treinverbinding met Wenen…

5 dagen terug

Rhätische Bahn plant wereldrecord: trein van 1,9 kilometer

De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (Rhb) heeft een ludieke actie in petto: ter gelegenheid van…

1 week terug

NS kampt met personeelstekort: treinen vallen uit

De Nederlandse Spoorwegen kampen met een tekort aan personeel. Daarom is de treindienst Arnhem -…

1 week terug