Vervanger ov-chipkaart dit najaar beschikbaar (OVpay)
04 jan 2022 14:29
Nog dit jaar wordt de nieuwe OV-chipkaart geïntroduceerd. Dat kondigt Bas van Weele, programmadirecteur OV-betalen, aan op BNR. De nieuwe betaalvormen zullen worden aangeboden onder de naam OVpay.
Lagere distributiekosten
De technologie achter de huidige kaart is verouderd en de beveiliging voldoet over een paar jaar niet meer. De nieuwe kaart wordt de komende maanden getest in samenwerking met de NS. Dit najaar volgt de introductie. “We hopen eind derde, begin vierde kwartaal, dus op zijn vroegst oktober, de nieuwe OV-chipkaart beschikbaar te kunnen stellen”, zegt Van Weele in BNR Mobility.
Reizigers kunnen de kaart ook via een koppeling met een smartphone gebruiken. “Je hebt geen fysieke kaart meer nodig. Dat scheelt ook enorm in de distributie en in de productiekosten.” Behalve met de nieuwe kaart kunnen reizigers vanaf de zomer ook in- en uitchecken met een bankpas of creditcard.
Keuzevrijheid
Naast het betalen met de bankpas of smartphone blijft het ook mogelijk om met een vernieuwde chipkaart te reizen. Volgens Van Weele is dat bijvoorbeeld handig voor reizigers die op rekening willen reizen. De technologie met de bankpas is gericht op direct een financiële transactie na de rit, terwijl dit met reizen op rekening of een doorlopend abonnement niet altijd de bedoeling is.
Van Weele stelt dat de ov-bedrijven vooral willen dat de reiziger de keuze heeft met welk middel hij wil betalen. De nieuwe technologie moet het serviceniveau verhogen. Zo moeten reizigers straks direct na het reizen op hun smartphone de ritprijs kunnen zien. Nu wordt dat wel getoond bij het uitchecken maar worden transacties soms pas dagen later online zichtbaar.
OV-chipkaart blijft nog even
Met de introductie van OVpay eind dit jaar komt er overigens nog niet direct een einde aan de ov-chipkaart. Die blijft in elk geval beschikbaar tot eind 2023. De huidige ov-chipkaart werd ruim vijftien jaar geleden geïntroduceerd en was de opvolger van de strippenkaart en het papieren treinkaartje. Van Weelen benadrukt dat de ov-chipkaart door reizigers goed wordt gewaardeerd.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Geef me van de kiesbare opties de vernieuwde pas. Ik vind het niet prettig dat alles aan elkaar geknoopt wordt. Maar zeker goed dat er meerdere opties beschikbaar zijn en hopelijk is er minder overheadkosten in dit nieuwe betaalsysteem.
Tot wanneer dat deze
kankerachter de tralies beland gaat hij ons onder controle houden en om zich te verdedigen gaat niks uit het zicht verliezen… Ik ben bang dat binnenkort zonder smartphone mag men niet op eens straat verschijnen anders wordt die opgepakt …. Deze kanker regime moet gewoon wegGraag niet zomaar schelden met ziektes. En er is veel over de ov-chipkaart te zeggen. Maar het gaat mij wel ver om te doen alsof de overheid door middel van de ov-chipkaart u wil volgen. Nu kan men als het moet natuurlijk ook telefoons volgen.
Waarom zou je alles met een smartphone doen? Maakt je nog afhankelijker van dat ding. Dat voelt niet goed. Ik neem de vernieuwde pas met chip wel. Met bankpas inchecken zie ik persoonlijk ook niet zitten. Hou het gescheiden.
het is juist gebruiksvriendelijker dan het hebben van een OV chipkaart – die je nu moet kopen. In Washington DC kun je inmiddels gewoon je smartphone langs het poortje scannen voor toegang. In NYC ook trouwens. Supermakkelijk en laagdrempelig. In NYC gaan ze bovendien binnenkort over op systeem waarbij je niet meer betaalt voor toegang zodra je in een maand net voor zoveel hebt ingecheckt als het equivalent als een maandkaart. Uitermate klantvriendelijk richting lagere inkomens die geen geld hebben om een maandkaart vooruit te kunnen betalen.
Dat is zeker gebruiksvriendelijk. In Londen wordt hetzelfde principe gebruikt voor dagkaarten: Als je op een dag meer reiskosten maakt dan een dagkaart zou kosten, dan betaal je alleen wat een dagkaart zou hebben gekost en de rest is gratis. Ik ben nooit over die grens heen gegaan, maar het was wel een fijne gedachte dat ik niet hoefde te twijfelen of ik een dagkaart moest kopen; dat hoefde dus niet vanwege dat maximumtarief.
In Londen is het zelfs zo gebruiksvriendelijk dat per definitie berekend wordt wat het minste zou hebben gekost. Als je bijvoorbeeld van zone 9 naar zone 1 reist en vervolgens heel veel binnen zone 1-3, dan berekent het systeem een enkele reis van zone 9 tot zone 3 en een dagkaart zone 1-3, zolang dat goedkoper is dan een dagkaart zone 1-9.
Hopelijk kan ik straks reizen met NS flex op mijn Apple Watch dat lijkt me erg praktisch.
“Zo moeten reizigers straks direct na het reizen op hun smartphone de ritprijs kunnen zien. Nu wordt dat wel getoond bij het uitchecken maar worden transacties soms pas dagen later online zichtbaar.”
Hij is directeur OV-betalen en zal wel met een dienstauto reizen. Bovenstaande klopt namelijk niet, dit was zo bij de “oude” NS abonnementen. Als hij een NS FLEX abonnement zou hebben, zou hij weten dat je bij de NS bij het uitcheken alleen een melding in de trant van “Reizen op rekening NS” krijgt. Bij andere vervoerders krijg je overigens wel een melding over de ritprijs.
Dat is dezelfde bij het inchecken, waar je met oude abbo’s netjes te zien kreeg of je op saldo of binnen je abonnement reist daar toont Flex ook altijd “reizen op rekening”.
Dus 1e vraag lijkt mij, krijg je straks met NS Flex echt weer info over je ritprijs bij het uitchecken bij de NS?
Ik heb geen dienstauto, maar waarop je doelt is niet direct een citaat maar een samenvatting in mijn woorden. Hij stelde wel meer services te kunnen bieden via de app, en bijvoorbeeld straks bijvoorbeeld direct de ritprijs kon zien online. Dat vond ik niet helemaal volledig want in veel gevallen, niet bij NS Flex en de Business Card, wordt er nu direct een prijs getoond. Ik verwacht, voor 90 procent zekerheid, dat dit straks gaat veranderen en alles op het huidige NS Flex gaat lijken. In elk geval wordt de ritprijs berekening straks niet meer uitgevoerd bij het paaltje. Dat heeft voor- en nadelen. Bij het paaltje kon je niet alle berekeningen doen. Bijvoorbeeld was er geen korting mogelijk bij een retourtje. En lange afstands korting gaat nu niet altijd even soepel als er met twee vervoerders wordt gereisd. Als het goed is, kunnen dat soort meer complexere berekeningen wel als je het online/achteraf doet.
Zoals we vrijheid van meningsuiting hebben dient er er ook vrijheid van reis-en kaart keuze te zijn. Als je alles op 1 kaart zet ontstaan er ook risico aspecten bij verlies en dergelijke. Als ik nu mijn ov chipkaart wat niet te hopen is zou verliezen, dan heb ik nog mijn bankpas om een los kaartje te kopen. Ook het gebruik van alleen de smartphone heb ik moeite mee en neem het ding niet altijd mee. Elke verandering is nog geen verbetering zei mijn vader zaliger eens en ik vraag mij af of deze vernieuwing wel honderd procent een verbetering is. Nu reis ik al amper met het ov uit vooral kostenoverwegingen, dat zal vanaf 2023 misschien nog minder worden. Ik ben erg scepsis over de ov chipkaart vervanger ook over de veiligheid en privacy waarborgen (!) en fraudegevoeligheid en heb er moeite mee als ik mijn bankpasje ook nog met ov reistransacties moet gebruiken. Schieten wij straks met al die digitalisering niet te ver door als alles aan elkaar gekoppeld kan worden ? Nu kan men nog kiezen tussen een anonieme en persoonlijke ov kaart maar blijf dat straks ook zo ? Krijg het gevoel alsof er weer iets door je strot geduwd wordt waar ik niet op staat te wachten. Hopelijk heeft men wel geleerd van de fouten van de introductie van de huidige ov chipkaart. Ook vraag ik mij af of men wel nagedacht heeft aan buitenlandse bezoekers t.a.v. voorlichting en reis- en kaart alternatieven en zeker in de grensregio is dit snel merkbaar waar men soms nog een “ouderwetse” papieren (dag)kaart kan kopen zoals bij Arriva. Of ik echt blij moet zijn met deze nieuwe ov reisoptie is maar de vraag, ik voel mij er niet senang bij, eerst zien dan geloven.
Helemaal mee eens. Inchecken via smartphones e d is wel het laatste waar ik op zit te wachten. Totaal geen behoefte aan. Prima voor wie dat wil maar laat ook gewoon de huidige manier bestaan. Laat de keuze.
De eerste kinderen die zo goed als nooit een bankpas in handen zullen hebben, zijn al geboren. De toekomst zit toch echt in digitale oplossingen, zoals via de smartphone, smartwatch en andere oplossingen met RFID (of soortgelijk).
Het gebruik van de OV-chipkaart zal nog wel enige tijd mogelijk blijven. Maar als het zo snel gaat als in Londen, waar het reizen met de bankpas haast van de ene op de andere dag door de reizigers werd verkozen boven de Oyster, dan is het naast elkaar aanbieden van vervoersbewijzen alleen maar een kostenpost.
Ook hier zijn mensen te vinden die klagen over de beperkingen van de OV-chipkaart, maar er zelf niet in slagen de potentie van de kaart volledig te benutten en zeuren over dat de strippenkaart en loketten terug moeten komen. Voor dergelijke mensen is iedere vooruitgang teveel.
Welke vooruitgang? Het is alleen een andere wijze van werken maar of je daar nou blij mee moet zijn. Alsof iedere verandering ook verbetering is. Er zijn vele innovaties gedaan de afgelopen decennia en met veel tam tamnieuwe zaken op de markt gebracht, maar veel daarvan zijn nooit aangeslagen en een stille dood gestorven.
En toch is het toch ook fijn dat u hier online uw mening kwijt kan, zonder een brief naar de krant te moeten schrijven, met postzegel, en dan maar hopen dat het geplaatst werd.
Ach, straks kunnen we in- en uitchecken met je vingerafdruk.
Ik ken bedrijven waar de toegang voor personeel feilloos werkt met gezichtsherkenning. Mensen hoeven er niet eens stil voor te staan. En dat zijn hele normale bedrijven die zich niet bezighouden met nieuwe technologie.
Wil je leven in zo’n overgedigitaliseerde wereld, onder het mom van vooruitgang? Ik liever niet.
Helemaal mee eens.Er zijn nog veel mensen die niet over al die digitale dinge beschikken of niet kunne of willen mee omgaan.Als je maar een enkele keer gebruik maakt om welke reden dan ook van het openbaar vervoer zou het klantvriendelijk zijn als je een kaartje kan kopen in bus of aan loket tegen contante betaling.
Dat is toch wel het omgekeerde. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een bankpas met NFC die hiervoor geschikt is, of krijgt binnen afzienbare tijd zo’n ding. Op grote stations zijn loketten prima, maar even die kaart tegen een paaltje houden is honderd keer gemakkelijker dan dat gehannes met contant geld. De OV-reiziger die advies nodig heeft zal dat toch niet komen vragen op een heel lokaal station. Zoals contactloos betalen ook andere contante transacties verdringt, denk aan automaten, is het OV bij uitstek een dienst die deze techniek moet omarmen. Dat gedoe met verschillende kaartjes, tarieven en dienstregelingen is leuk voor wij als OV-fans, maar komt het gebruikersgemak niet ten goede. Een treinreis moet minstens zo gemakkelijk zijn als een uberrit. Dit is gewoon een hoognodige modernisering.
Als medewerker van een internationaal bedrijf met veel buitelandse bezoekers, kan ik zeggen dat het juist een verademing zal zijn hier met de creditcard te kunnen reizen, en zich niet te hoeven verdiepen in een wazig systeem waar we als Nederlanders al moeite mee hebben.
Ook goedkoper, aangezien het terugvragen van tegoed voor hen al helemaal geen optie is.
Dat meneer de programmadirecteur helemaal niets zegt over het verhelpen van de fundamentele tekortkomingen van de OV-chipkaart belooft weinig goeds. De focus ligt weer op de interface (het pasje) in plaats van op de onderliggende functionaliteit. Moeten we nog eens 15 jaar omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders omdat het systeem per vervoerder werkt? Moeten we nog eens 15 jaar wachten bij de ingang van het station tot 5-voor-dal omdat het systeem anders spitstarief rekent voor de hele reis? Moeten we nog eens 15 jaar verschillende pasjes gebruiken omdat het systeem zelf niet in staat is om gewoon de juiste ritprijs te berekenen als je meer dan één abonnement hebt?
@Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl):
Jammer dat je niet meer kan aanmelden als tester. Dit bericht had ook direct geplaatst mogen worden, zodra de proef startte.
Daarnaast zie ik dat veel OV vervoersbedrijven partner zijn van OV Pay:
http://ovpay.nl/nl/over-ovpay/vervoerders
Maar de belangrijkste mis ik in dit rijtje: Treinreiziger.nl
Ik vind dit echt een gemiste kans voor het platform Treinreiziger.nl. Waarom doen jullie niet mee met dit soort nieuwe initiatieven? Ik had veel liever gezien dat volgers van deze website, dus Treinreiziger.nl-testers als ‘pioniers’ konden meedoen.
Uiteraard hoop ik dat er in de komende zomer wel weer vanuit Treinreiziger.nl een ludieke evenement voor treinliefhebbers word georganiseerd ;)!
Ik heb het natuurlijk over de Kilometer Kampioen. Heb je hier al een beetje zicht op?
Over de proef in Lelystad hebben we bericht: https://www.treinreiziger.nl/in-en-uitchecken-met-je-bankpas-het-kan-al-bij-arriva-in-lelystad/.
En waarom vervoerders niet via ons een proeven doen? Dat weet ik niet, daar ga ik niet over. Wellicht omdat onze bezoekers geen doorsnee ov-gebruikers zijn, en kritischer zijn op bepaalde details dan andere ov-gebruikers. Dat weet ik niet.
Over de Kilometer Kampioen heb ik nog weinig zicht, om eerlijk te zijn ben ik niet direct optimistisch. Al zal ik het wel willen, maar het moet ook organisatorisch haalbaar zijn.
@evert en treinreiziger.nl Evert ik gun het je dat je mee mag doen met dit soort pilots.
Voor treinreiziger.nl is beter onafhankelijk te blijven. Als je als partner meegaat doen moet je sterk in je schoenen staan omdat de onkunde in dit soort ‘collectieve’ projecten overweldigend is. Als ze je al vragen zal het zijn voor ‘draagvlak’, en is verder echt geen input gewenst. Ze zullen je echter niet vragen, ze komen niet eens op het idee, zoals NS je ook nooit gevraagd heeft marketing directeur of iets dergelijks te worden (terwijl je aantoonbaar meer kunde en inzicht hebt dan de directeuren de afgelopen 20 jaar)
Is OV eigen. Alles is op lijfsbehoud en beeldvorming. En beeldvorming dat is zich zien als de crème de la crème van innovatie klantgerichtheid en strategie. Ook oude rot Bas van Weele blijft zichzelf daarin voor de gek houden.
Negeren is het verdienmodel van OV. Het is het enigste wat men kan, op het autistische af. En voor de ervaringsdeskundigen onder jullie: onder negeren als verdienmodel hoort dus ook negeren dat men negeert. Het is een volstrekt volautomatisch perpetuum mobile . Klantenonderzoeken doet men bijv. letterlijk voor de vorm (bij NS althans), voor de beeldvorming (en zelfimago) naar de klant te luisteren en middenin de samenleving te staan. Oh wat zullen ze verguld zijn met de naam OV-pay, natuurlijk weer afgekeken van Apple-pay, het project is daarmee voor OV-begrippen al geslaagd. Alle ronkendende vergezichten kunnen er aangekoppeld, zoals Bas ook vol overgave doet in dit artikel, bijna struikelend over zijn woorden van enthousiasme. Is OV eigen, zich spiegelen aan succes, dromend, in de frontlinie van innovatie.
Hebben ze wel door wat voor een volstrekt suffe club bijv TLS (de OV-chipkaart organisatie) is? Het tegendeel van Apple-pay. Volstrekt rigide in hun eigen beperkingen. Een sociale werkplaats heeft meer bewustzijn, openheid en flexibiliteit. Ja zullen jullie zeggen, waarom deze tirade, waar leidt dit toe? Nou, net als OV meer was dan zwartreizen tegengaan (de reden van de komst van de OV-chipkaart voor de vervoerbedrijven), is OV meer dan goede sier maken met betaalmethoden.
Johan wijst daar ook op, in zijn reactie (6e van boven) er zijn zoveel onderliggende OV-zaken die weer over het hoofd worden gezien. Het is om moedeloos van te worden. Terwijl ik weet, ze kunnen het helemaal niet oplossen, zijn er niet toe in staat. Dus gun ze hun speeltje. Het zijn allemaal lieve mensen, zeker ook Bas van Weele;
En ja Evert ga proefpersoon zijn, bel Bas gewoon op (verzin iets geks, met je enthousiasme kom je er wel bij, de aanhouder wint). Maar hou je ogen goed open naar wat er gebeurt met je waarnemingen, en ook naar je zelf.
@Johan II dank voor je woorden. Zeker zullen we onafhankelijk blijven, maar als één vervoerder wenst testers via ons te werven kan dat. We zijn gewend dat vervoerders eventuele adviezen vriendelijk ter kennis geving aannemen en in de prullenbak stoppen. We zullen altijd moeten kunnen blijven schrijven wat we willen. Het is denk ik vrij theoretische discussie, omdat ik niet de indruk heb dat de vervoerders staan te springen om met ons samen te werken.
Laten we blij zijn dat er zoveel kritische ov en treinreiziger volgers zijn en Johan terecht enkele tekortkomingen van de huidige OV chipkaart te berde brengt. Het huidige OV chipkaart systeem dat voor de pandemie wekelijks ruim 40 miljoen transacties kent, durft men bijvoorbeeld in Duitsland niet landelijk in te voeren vanwege de complexiteit. Treinreiziger.nl bezoekers mogen dan wel geen “doorsnee ov-gebruikers zijn”, de vele reacties en voorstellen mogen best wel door dringen bij de vervoersmaatschappijen. Juist door een extra kritische blik op feiten en zaken hoopt men bij te dragen aan een nog beter ov in de ruimste zin des woord. Als ik met het ov reist vallen mij soms ook dingen op die voor verbetering vatbaar zijn en heb in het verleden de organisaties direct aangesproken zoals de NS, GVB, HTM, RET met een vaak ruimhartige reactie en zelfs verontschuldiging en compensatie tot gevolg. Ik denk zelfs dat de echte niet doorsnee ov-gebruikers ligt bij de bedenkers van de opvolger van de OV chipkaart en niet bij dit forum. Het overstapprobleem, dal- versus spits tarief en vervoerders wisseling wordt niet in bovenstaande artikel goed uitgelegd en heb met de huidige versie soms mijn nadeel en soms mijn voordeel mee gehad en vooral het 35 minuten aspect speelde daar een rol. Om deze redenen ben ik argwanend en blij dat er kritische volgers zijn die een en ander ook eens van een andere hoek naar ov zaken bekijken en hopelijk dat nog lang blijven doen !
Laten we Duitsland niet als graadmeter gebruiken voor wat betreft het betalingsverkeer of technische vooruitgang. Daarin loopt het land immers hopeloos achter. Waar je met je Nederlandse bankpas overal in Europa contactloos kunt betalen, betaalt de Duitser het liefst uitsluitend contant. En waar je zelfs in een achtergelegen dorp in de Balkan mobiel internet met hoge snelheid hebt, hebben ze datzelfde vaak niet ontwikkeld midden in drukke woonwijken in Duitsland, laat staan op het platteland.
Waarom kan ik met mijn Nederlandse bankpas wel betalen in de metro te Londen, de bussen in Italiaanse steden, de bussen op Malta etc. etc., maar niet in Nederland zelf?
Ook in Roemenië kon ik al in 2019 in deze stokoude bus met mijn Nederlandse bankpas betalen. Echt handig, als buitenlander. https://twitter.com/treinreiziger/status/1133400969650343942?t=VteURzQJYk1BWjpNuFn-1A&s=19
Ik meende dat ik dat ook vrij recent in Riga kon, in een onooglijk wrak van een trolleybus en dan toch met de bankpas betalen.
Waarom geen taxi nemen als je in landen bent als Roemenië, Bulgarije, Macedonië? Spotgoedkoop voor een Nederlander, en ze rijden er ten overvloede. Ik heb een keer een groep Nederlanders zien staan wachten op een stampvolle bus die de halve stad moet doorkruisen terwijl dat per taxi ook wel voor tussen de 5-7.50 kon. Dat die liever met de bus wilden vond ik nou weer typisch Nederlanders.
@’.’. De taxi biedt in de meeste landen de kortste route naar problemen, zoals afpersing en oplichting. Dat geldt niet alleen voor minder frisse landen, maar bijvoorbeeld ook voor buitenlandse toeristen in Nederland, die soms binnen een uur na landing op Schiphol al opgelicht worden door een malafide taxichauffeur.
De taxi in Roemenië is inderdaad erg goedkoop, en zeker meer dan eens gebruikt. Maar waarom als er een frequent een bus rijdt? En deze was helemaal niet vol. Annemiek heeft ook een punt. Alhoewel er veel goede taxichauffeurs tussen zitten, is er ook een hele forse groep die het minder nauw neemt.
Nederland is ook achterlijk als het gaat om betalingsverkeer. In Duitsland kan ik met een buitenlandse bankpas betalen maar bij Albert Heijn in NL kan dat niet. Je moet of met een nederlandse bankpas (PIN) betalen of contant. Ook bij veel andere winkels, horeca, ezv. in NL. In DE, als ze wel kaarten accepteren, zijn ze NL wel vooruit als het gaat om internationale bankpassen. NL blijft hangen aan hun gesloten PIN systeem. Hopelijk zal het met het nieuwe betaalsystem voor OV in NL dezelfde fouten niet maken.
Het is juist omgekeerd. In Duitsland hebben ze het nationale betalingssysteem girocard dat alleen daar functioneert. In Nederland wordt minimaal Maestro/VPay geaccepteerd, in Duitsland is dat soms alleen girocard en dan kun je met een Nederlandse betaalpas niet betalen. Maestro is een wereldwijd, VPay een Europees betalingssysteem.
Nog een kleine aanvulling:
Per 1 januari 2012 is het merk PIN opgeheven en zijn alle Nederlandse banken op andere betaalkaarten (Maestro en VPay) overgestapt.
Een probleem dat nog niet aangesproken wordt is de tarieven jungle. Als er meerdere wijzen van betalen komen: OV chipkaart, bankkaart en mobiel App, dan is de kans groot dat er ook differentiatie in tarieven en voorwaarden komt. Hiermede worden de tarieven nog ondoorzichtiger. Ik kan mij bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat de kortingkaart niet werkt op een bankpas maar wel op een App.
Ik zie geen noodzakelijk verschil tussen het gebruik van een app of bankpas. Deze dient immers uitsluitend ter identificatie. De kosten worden berekend via de back-office.
Het ligt eraan of die app inderdaad alleen gaat fungeren als een veredeld ponskaartje. In principe biedt het mogelijkheden die een bankpas niet heeft, bijvoorbeeld opwaarderen naar eerste klas tijdens de reis via je mobiele telefoon (als de tweede klas vol is), tijdens de reis korting aanbieden als je overstapt naar een rustigere latere trein, of gebruik maken van GPS om de daadwerkelijke reisroute nauwkeuriger te kunnen bepalen. Bovendien lijkt het artikel te duiden op een systeem dat rondom de interface gebouwd is in plaats van andersom. Het lijkt me dus allerminst zeker dat alle soorten vervoerbewijzen inderdaad netjes voor elke soort pas zullen (blijven) worden aangeboden.
Het zal dan voor abonnementshouders overal net als bij NS Flex gaan werken, maar dan heeft elke vervoerder straks een back-office die de uiteindelijke bedragen berekent.
De systemen, en met name die van de NS die al een uitgebreid productaanbod heeft, bestaat al.
Voor mensen zonder abonnement zal het bedrag na uitchecken worden afgeschreven. Helemaal mooi als dit straks met Apple Pay en Google Pay kan. En ja, dat kan dan ook! De smartwatch maakt het dan helemaal af! Ik ga binnenkort kijken hoe dit werkt.
…TIP…
LEES ook het ROVER Limburg artikel over dit onderwerp van 24 december 2021.
Leuk die focus op smartphone of bankpas. Dat is leuk voor de incidentele reiziger. Ikzelf zit niet te wachten op die opties. Een losse kaart of token is veel veiliger.
Laat men eerst eens de problemen met in- en uitcheckhaltes oplossen. Het gebeurt mij nog vaak genoeg dat een verkeerde halte wordt aangemerkt als in- of uitcheckhalte.
Verder zal men voor het hoofdspoor moeten afvragen waarom verschillende vervoerders apart ingecheckt moet worden.
Check je dan niet te vroeg uit, Kees? Ik reis geregeld met de bus of metro en ik heb er nooit last van gehad. Ik heb een enkele keer in een ver verleden een ‘Unknown check-in’ gehad, maar die transactie bleef enkel bij opstaptarief.
Het gaat vaak al mis dat bij het inchecken een verkeerde halte wordt ingegeven. Bij het uitchecken is er inderdaad ook vaak een unknown halte als uitcheckplek ingegeven of zelfs een halte op een geheel andere route van de bus of tram. Dit betekent dat ik er na afloop van de reis niet zeker van ben of de juiste reis is opgegeven voor het in- en uitchecken.
Laat TransLink eerst maar eens alle fouten en oneffenheden uit het huidige systeem krijgen voordat er tot een nieuw systeem wordt overgegaan. Niemand zit er op te wachten dat door systeemfouten, of hacks je hele bankrekening wordt geplunderd en dat je vervolgens een paar weken, tot een maand moet wachten, voordat je weer over je geld kunt beschikken (áls je überhaupt je geld nog terugziet!). Ondertussen kun je wel mooi omkomen van de honger, omdat je ineens geen geld meer hebt om eten te kunnen kopen. Dat wordt dan sowieso een voorraad inslaan, want je weet maar nooit, met als gevolg dat bepaalde etenswaren op den duur oud staan te worden, (of zelfs kunnen bederven!). Ik zeg: de OV-chipkaart werkt redelijk, dus laat ze dat eerst maar eens even verbeteren en verder implementeren, voordat er halsoverkop weer tut iets nieuws wordt overgegaan.
Mee eens. Je kan wachten op de fraudeurs, hackers en oplichters die zich zullen storten op die nieuwe betaalmogelijkheden.
Het gaat helemaal niet om nieuwe betaalmogelijkheden. Bij de bankpas gaat het bij het in- en uitchecken om een simpele reservering op de rekening, zoals die nu al dagelijks miljoenen keren succesvol wordt uitgevoerd binnen het pinverkeer in Nederland.
In Londen werken ze al jaren op dezelfde manier met pinpassen in het hele OV. Ook daar geen grote fraudezaken. Je angst kan onder het kopje ‘wat de boer niet kent, dat vreet ie niet’.
Doe mij maar gewoon de oude manier. Niks mis mee en geen behoefte om te veranderen. Al die onzin.
We zijn nu een half jaar verder en vorige week heb ik voor het eerst een busrit betaald met betaalpas. In tegenstelling tot het OV in Londen werd er bij het inchecken geen bedrag gereserveerd. In London is dat normaal gesproken £1 bij creditcards en £20 bij betaalpassen en andere debitcards.
Ik lees reacties over hou dit systeem, en werk de bugs eruit. Het grote probleem van dit systeem van de OV-Chipkaart is: De kaart is slim, het systeem is dom. En daar zit nou net het hele grote probleem van het huidige systeem. De Flex ov kaarten zoals GVB en NS werken nog absoluut niet goed. Maar daar zijn de beginseld van het overzetten naar een slimme kaart dom gebruiken en de systemen slim krijgen.
In Londen werkt dit al zo. De kaart( bankpas, Apple pay, google pay, oyster, verzin het eigenlijk) is dom. Die registreert alleen waar jij het ingecheckt en hebt uitgecheckt. Het systeem daarachter rekent dan de prijs uit die je moet betalen, met daarbij eventuele slimmigheden die in het systeem zitten.
Daarin moet je alles online doen en daar staan ook je abonnementen die je wellicht hebt.
Hierdoor kan je ook veel meer betaalmethodes toestaan, en met veel meer betaalsystemen werken omdat gewoon een extra dom kaartje toevoegen is, en het systeem er achter regelt het uiteindelijk wel voor je.
Kan in dit systeem een ov chip blijven: vast, en daar zullen ze ook vast naar luisteren en gaan implementeren. Maar de rest van de betaalmethodes trek je meer mensen mee en haal je ook weer de drempel van de 7,50 weg van een kaart, die je nog steeds hoort. Ook dingen zoals instaptarieven en dergelijke hoeven niet meer bij telefoon en bankpas, want dan hebben ze je bankpas al. Voor de intentionele reiziger is dit echt wel een grote vooruitgang en een mindere drempel. En voor de vaste reiziger. Ik ben eind oktober nog in Londen geweest en zoals al eerder gezegd, denk dat minimaal 80% alles met de telefoon doet.
Dit is wel de weg voorwaarts met ontwikkeling van de ov chipkaart/ov betaalmethodes.
Helemaal opnieuw beginnen moet soms in de iT, en nu, met de enorm snelle ontwikkelingen op gebied van iT en betalen, en de grote problemen die er zijn met de kaart, is dit echt de enigste oplossing die kan.
Argwaan…
Zien we straks door de (spoor)bomen het bos nog wel met al die vele addertjes onder het gras of is het onkruid als ik de talrijke reacties zo lees. Voor jonge nog snel denkende en misschien nog reislustige en mobiele mensen zal de komende vernieuwing niet zo’n probleem zijn, maar hoe staat het met de oudere steeds meer vergeetachtige medemens, kunnen zij al die vernieuwingen nog wel bijbenen of wordt de introductie uiteindelijk toch weer een klotenzooi van jewelste. Ik ben blij dat er nog zoiets als een You-tube kanaal bestaat met tientallen reisfilms, waarin je de wereld kunt bekijken zonder welk vervoersbewijs dan ook gezeten met je luie kont op een comfortabele bank en heb in 2021 méér cabview films bekeken dan effectief met de trein en ander ov gereisd en zal dat waarschijnlijk steeds vaker gaan doen en vooral meer online bestellingen doen i.p.v. naar een echte (verre) toko te gaan. De reislust neemt met al dat OV chipkaart geouwehoer steeds meer af en de irritatie begon in 2021 toen bleek dat als je een abootje van een lokale vervoerder hebt je dit niet kunt combineren met bijvoorbeeld een NS Flex, want dan moet je daarvoor een aparte ov chipkaart hebben, wat een gelul, kon niet samen op één kaart zei men bij NS, dus geen FLex maar gewoon mijn oude dalvoordeelabo behouden maar of ik dat ga verlengen is vraag twee.
De strippenkaart was misschien niet zo hypermodern en soms onpraktisch, maar van hacken en zo daar had je geen last van. Twee jaar geleden ontdekte ik bij toeval rond Schiphol dat mijn busrit vanaf een hotel duurder was op de terugweg dan op de heenweg, bleek men had de halte van het vertrekhalte gekozen aan het begin van de busrit en niet halverwege waar ik was ingestapt, kostte mij dat extra poen. Na een klacht kreeg ik de centen wel terug, maar vraag mij af hoeveel mensen niet onnodig gedupeerd zijn door die stommiteit van verkeerde halte incheck procedure. Dat hier het hacken wordt genoemd is terecht, ervoer zelfs eens de gevolgen toen ik ‘s nachts lekker lag te pitten en iemand poen van mijn rekening gejat had en ik aangifte moest doen bij de politie en na enige tijd de euro’s van de bank terug kreeg. Om die reden moeten wij als OV gebruikers die nieuwe betaalwijze niet meteen voor zoete koek aannemen en zeer kritisch alle pro en contra’s goed tegen het licht houden !
Niets is volmaakt op deze Aardkloot dus ook niet een OV chipkaart 2.0 of 3.0 of wat dan ook, daarom mijn twijfels, ongerustheid en argwaan die ik niet onder stoelen of banken wilt steken zolang als niet alle problemen zijn opgelost en men alle kinderziekten heeft verwijderd ontworpen en bedacht door zogenaamde knappe (dom)koppen…
Bij de strippenkaart was er geen sprake van hacken? Dat is onzin. En dan niet alleen aan de gebruikerskant, waar strippenkaarten werden ingesmeerd met (bijvoorbeeld) Labello waardoor stempels konden worden uitgewist, maar vooral aan de vervoerderskant, waar tientallen procenten meer reizigerskilometers werden geclaimd dan er daadwerkelijk werden gemaakt.
Ik ken overigens weinig mensen die niet hun schouders ophalen voor de halve euro die ze teveel hebben betaald voor de busrit naar Schiphol. Laat staan dat ze daar moeite voor gaan doen. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje zielig.
De strippenkaart was één grote fraude van zowel reizigers als busbedrijven.
Dit is helemaal uit mijn hart gegrepen en een waarheid als een koe. Alles wordt met veel heisa en gepresenteerd maar in de praktijk barst het van de haken en ogen. Wat andere landen doen of niet doen interesseert me weinig, Nederland doet het toch altijd weer net anders. Alles lijkt zo simpel maar in de praktijk pakt het vaak anders uit.
Het wordt steeds meer onzinnige, technologische overkill. Bij het OV gaat om niet meer dan een kaartje van A naar B maar daar wordt een steeds groter technisch circus voor opgetuigd.
Ben ik niet met je eens. Het gaat om toegankelijk openbaar vervoer. Als vervoerders met stokoude bussen het in Roemenië kunnen fixen, dan moet het hier toch ook kunnen? De bedoeling is dat de transactie kosten zullen dalen.
Zolang het tariefsysteem niet drastisch wordt vereenvoudigd blijft het OV voor de meeste mensen ondoorgrondelijk en daarmee ontoegankelijk.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik hoor nu vaak van mensen dat ze geen idee hebben hoe ze van het OV gebruik moeten maken. Bijvoorbeeld omdat ze geen OV-chipkaart hebben. Zodra mensen doorhebben dat ze overal in het OV gewoon hun bankpas kunnen gebruiken, haal je voor hen een grote drempel weg. Ik denk dat vooral het stadsvervoer daarvan zal profiteren.
Een eenvoudig en voordelig tariefsysteem helpt. Maar ook eenvoudig kunnen betalen. Zeker als toerist. Als je dan een verkooppunt moet zoeken, met vreemde valuta moet betalen en moet uitzoeken welk ticket je nodig hebt … is het een stuk eenvoudiger om gewoon met je bankpas in- en uit te checken. En zoals Annemiek zegt ook mensen die incidenteel met ov reizen en geen ov-chipkaart hebben. Misschien denken ze dan wel achteraf: dat is duurder dan ik dacht. Maar als ze een keer met een ov gaan, zal daar een reden voor zijn, en dan is of prijs niet een belangrijke rol of ze hebben een voordeelticket en is dit alles niet van toepassing.
Mee eens. En met bankpas betalen lijkt simpel maar ook daar zullen weer voorwaarden en beperkingen aan gaan zitten die we nu nog niet exact weten, waardoor ” computer says no!” weer op zal spelen. Nederland is daar een kei in.
Voorbeeld Oslo; geen kaartautomaten meer, geen sjipkaart meer-ook al weg, alles via de fone. Die opent ook de gates van die metro. Blijkt enorm gewaardeerd aldaar.Is inmiddels ook her en der in Zweden bij lánstrafiken ingevoerd.
Voorbeeld Oyster/LONdon is wat mager, omdat het tarief daar veel beperkter is. In het algemeen kan je zeggen dat hoe ”moderner” een nieuw systeem is, hoe meer van oude vertrouwde kaartsoorten ervoor moeten wijken.
In het beginverhaal lijkt me sterk dat nog 60% van treinreizigers kaartjes zouden kopen-ik vermoed dat dat het aandeel sjipkaartgebruikers is? Ik schat dat hooguit nog 5-10% van reizigers een echt kaartje hebben, uit automaat of evt. geprint.
Ook bvb in Oekraine of zoals gemeld Romania slaan opeens heel moderne systemen toe-die slaan gewoon een aantal stappen van hier over. Overigens hoef je niet eens zover- de MIVB tram in d”n Broeksel doet er ook al aan!
Het tarief in Londen veel beperkter? Ik denk dat je je daarin vergist. Met allerlei tariefzones, verschillende mogelijkheden van price capping, spitstarieven, nachttarieven, overstapmogelijkheden, reismogelijkheden buiten de centrumzone, tarieven voor reizen tegen de spitsrichting in etc. etc. Dat gaat allemaal goed.
@ Annemiek “Ik ken overigens weinig mensen die niet hun schouders ophalen voor de halve euro die ze teveel hebben betaald voor de busrit naar Schiphol. Laat staan dat ze daar moeite voor gaan doen. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje zielig.”
…OPMERKING EN RECTIFICATIE.
Jouw opmerking is ONTERECHT omdat het hier niet om een “halve Euro” ging maar om een PAAR dus meerdere Euro’s die teveel van mijn OV chipkaart werd ingehouden en HET GROTE ritprijsverschil tussen de heen- en terugweg ! Ik constateerde de fout toen ik op Schiphol voor alle zekerheid bij een NS loket om een print van mijn reishistorie vroeg en de grote verschillen in ritprijs ontdekte. Zelfs de medewerkerster waar ik later mijn constatering gedaan had was ook verbaasd over geweest was en ontdekte dat de OV incheck paal in de bus VERKEERD afgesteld was en BLIJ was dat ik hen op de fout had gewezen ! Door een verkeerde afstelling of omdat de bus in Katwijk niet was gereset werkte het systeem niet goed. Regelmatig vraag ik om een papieren print van mijn reishistorie als ik ergens kom om te zien of er geen verkeerde bedragen of andere zaken zijn geweest.
Alvorens je dus het woord “zielig” gebruikt en de feiten niet kent en misschien zelf niet altijd attent bent omtrent je eigen reisverloop en eventuele fouten, hiaten of andere zaken als je met het OV reist, is het gebruik van zielig dus onjuist !
Ik heb in het recente verleden vaker dingen ontdekt die niet conform de gebruikelijke en geldende regels werden gehanteerd en daarop de vervoerder aangesproken dan wel restitutie gekregen. Ook bekijk ik vaak daags na thuiskomst mijn OV chipkaart gegevens en het systeem heeft weleens problemen als je bijvoorbeeld binnen 35 minuten overstapt of van vervoerder wisselt, soms rekent het teveel en een enkele keer minder of helemaal niets en kreeg zelfs op een lange rit een gratis rit. Het OV chipkaart systeem is niet volmaakt, vandaar dat ik kritisch naar mijn reishistorie kijk en dat is niet om “zielig” over te doen !
> Je vindt het dus blijkbaar wël “leuk” als je zelf boodschappen doet en bij de koop van één pak waspoeder of koffie of suiker bij de kassa de prijs MOET betalen van 2 of meerdere pakken terwijl je maar één in je boodschappen mandje heb gestopt of bij het tanken van je auto als je die hebt i.p.v. tien liter brandstof hebt getankt de prijs moet betalen van 20 of dertig liter, zullen ze blij zijn bij die supermarkt of tankstation ?…
Ik kom nooit bij de kassa in de supermarkt, maar ga altijd langs de zelfscan.
Verder heb ik totaal geen behoefte om kleine betalingen voortdurend te checken op eventuele fouten waar je gemakkelijk je schouders voor kunt ophalen.
Ik ga juist altijd naar de kassa. Zelfscan vermijd ik als de pest. Daar sta je vaak langer te wachten dan bij de kassajuf in de rij. Even een steekproef (kan je je boodschappen weer uit de tas halen) of degene voor je kan het broodje niet vinden op het scherm. Zelfscan dient aanvullend te zijn en niet in plaats van. Precies zoals bankpas en mobiel inchecken een aanvulling dient te zijn en geen vervanging.
Een kritische consument is goed. Door schade en schande wijs geworden. Alle nieuw in te voeren techniek zonder meer de hemel in prijzen, omdat het nu eenmaal nieuw is, is niet slim. Eerst zien en dan oordelen! In veel gevallen duiken problemen op die niet voorzien waren en waar geen goede oplossing voor is. Zie ov-chipkaart met zijn gebreken op bepaalde vlakken.
Inchecken met je smartphone is leuk maar hoe gaat dat als je geen abo hebt, dus geen internet verbinding
bankpas gebruiken.
Ja en wat als de smartphone energieloos raakt onderweg?
Goede vraag. In België hebben ze daar een oplossing voor, en kan de conducteur aan je hand van het telefoonnummer zoeken. Er is ook een proef geweest met ovchip mobiel (niet echt een succes), maar naar ik meen hoefde je telefoon niet aan te staan. En daarnaast nu meer plekken om je telefoon op te laden, ook onderweg. Maar ik print etiket altijd graag voor de zekerheid uit.
Dit jaar nog? En dat terwijl het openbaar vervoer 10% passagiers vervoert. Tijdens de versoepelingen was er mager herstel dat nu door de nieuwe restricties meteen weer is verdwenen. Studenten hebben nu lessen per video, het centrum is gesloten er komt niemand meer winkelen. De trams en metro’s zijn bijna leeg en zwartrijders hebben vrij spel. En voor wie is dit eigenlijk? De elite maakt nooit gebruik van het openbaar vervoer, degene die dit toejuichen hebben zichzelf ermee.
Je hoeft geen naam en emailadres op te geven. Maar inhoudelijk: in december had NS 50 procent van aantal treinreizigers, geen 10. Dat is maart 2020 voor het laatst gebeurt. Als lockdown verlengd wordt zal januari nog wat minder zijn, maar het zal in de loop van het jaar wel weer toenemen naar 70 procent. En het is trouwens helemaal niet erg om het in een tijd te introduceren met weinig reizigers. Immers, als het niet perfect gaat, is dat alleen maar fijn. Ik heb in het verleden best eens kamerleden en (op dat moment nog aankomende) ministers in de trein gezien. Laten we niet vergeten hoe concept plannen van deze regering naar buiten zijn gekomen …. Gertjan Segers van de ChristenUnie vergat ze in de trein …. Misschien tref je ze wat vaker in de 1e dan in de 2e klas, maar wel in het openbaar vervoer.
Goede ontwikkeling dat aparte kaart die weer geld kostte verdwijnt Mijn oude Chef Ep district bij NS was ooit voorzitter van studiegroep naar de mogelijkheid extra kosten te rekenen voor te kopen kaartje (in automaten)
Hij vond dat die in de reiskosten deze kosten inbegrepen moesten zijn Met TLS moest ik altijd denken aan die nu gebruikelijke extra kosten kaart en aanhouden saldi Deed mij altijd denken aan begrippen als slepen met de Kas etc
Beantwoorden
René schreef:7 januari 2022 om 11:22
“Een kritische consument is goed. Door schade en schande wijs geworden. Alle nieuw in te voeren techniek zonder meer de hemel in prijzen, omdat het nu eenmaal nieuw is, is niet slim. Eerst zien en dan oordelen! In veel gevallen duiken problemen op die niet voorzien waren en waar geen goede oplossing voor is. Zie ov-chipkaart met zijn gebreken op bepaalde vlakken.”
Ik ben het volledig met je eens Rene, sterker nog meermaals waren ze bij Arriva en NS blij dat ik kritscher keek dan gebruikelijk en zo zelfs een keer fouten wist te achterhalen waar men niet bij stil had gestaan en dat betreft niet alleen het gebruik van de OV chipkaart, maar met meer zaken die het OV aan gaan. Ik ben vooral kritisch als het om langere reizen gaat en men dus meer kosten maakt dan bij een kort ritje, want het zijn per slot van rekening je eigen centen. De nieuwe betaalmethoden zijn nog niet operationeel en er kunnen altijd nog kinderziekten voorkomen die opgelost moet worden. Op BNR radio zei Bas van Weele dat Nederland bij zijn weten het enige land ter wereld is waar een OV chipkaart landelijk en dus niet alleen lokaal wordt toegepast zoals in het buitenland en dus ingewikkelder is dan gebruikelijk zei hij met zo veel woorden iets om wel bij stil te staan !
Een zelfscan kassa is trouwens ook handig om te zien wat je uitgaven zijn en wat je op dat moment wenst of kan besteden aan boodschappen vooral als je even krap bij kas zit en het hoeft niet persé sneller te zijn dan bij een gewone kassa. Het is een complementair systeem oftewel aanvullend en bij de ene supermarkt moet je vooraf beslissen of je gaat zelfscannen bijv. Plus en bij de ander als je al in de winkel bent bijv. Jumbo kun je soms nog beslissen of je gaat zelfscannen.
15 jaar geleden ingevoerd. Na 5 jaar iedereen verplicht voor 7,50 kaart laten vernieuwen. Nu ik NET de kaart heb vernieuwd voor 7,50 hoor ik dat de kaart eruit gaat. Nog ff snel geld binnenharken voor het persbericht eruit te doen. Ik vermoed kwade opzet
Heb net voor mijn gezin 4 nieuwe kaarten moeten bestellen. 30 euro lichter. Mooi klaar mee.
Ik mag hopen dat dan ook t fenomeen van t opnieuw uit- en in-checken, zodra er van vervoerder wordt gewisseld, ook tot t verleden gaat horen. Technisch is t natuurlijk allang mogelijk om uit te vinden hoe n reiziger van A naar B is gekomen.
“Van Weelen benadrukt dat de ov-chipkaart door reizigers goed wordt gewaardeerd.” De rest van Nederland waardeert de OV-chipkaart totaal niet. Ik reisde sporadisch met het OV, maar door die chipkaart nog minder. Als ik 1x per jaar met het OV reis, dan moet ik om de 5 ritten een nieuwe pas á €7,50 aanschaffen. En totaal ondoorzichtig wat het saldo is. Met een strippenkaart wist ik dat precies. Ik had 2 jaar geleden al besloten om geen nieuwe nutteloze kaart aan te gaan schaffen. Voor de trein koop ik gewoon een papieren kaartje en bus of tram mijd ik.