NS past plan loketsluitingen op detail aan: halvering blijft

De Nederlandse Spoorwegen gaat dit jaar het aantal vaste ticketservicebalies op stations terugbrengen van 36 naar zeventien. In de oorspronkelijke plannen zouden vijftien stations een loket behouden.

Servicezuil

In de vernieuwde plannen blijven de loketten nu in Haarlem en Breda. In Deventer en Amsterdam Bijlmer Arena blijven er servicemedewerkers. Ook in Zwolle blijven die. In Zwolle blijft daarnaast ook het loket, dat tegenwoordig OV Service & Tickets heet.

Op dus zeventien stations blijven er loketten. Bij nog eens tien andere stations (nu vijf) zullen er geen loketten meer zijn, maar wel servicemedewerkers. Op de overige stations die door NS wordt bediend (251) zal er alleen hulp op afstand geboden worden via een servicezuil.

Treinkaartjes online

Steeds meer reizigers kopen hun treinkaartje online: in 2019 werd bijna 20 procent van alle kaartjes gekocht in de app of op NS.nl. Het overgrote deel koopt het kaartje via de kaartautomaat: circa 60 procent. “We zien al jaren dat de verkoop via de loketten afneemt” vertelde NS-woordvoerder Oscar van Elferen eind 2020. “Gemiddeld genomen is er voor de helft van de tijd aan de balie geen reiziger die we kunnen helpen. Bij sommige balies verkopen we slechts één abonnement per tien dagen.”

Geen gedwongen ontslagen

NS maakte destijds bekend dat de plannen 300 fte zouden raken. Hoeveel banen er zouden verdwijnen, was toen nog niet duidelijk. Nu wel: dat zullen er 250 zijn. Toch zal er geen sprake zijn van ontslagen. “Veel servicemedewerkers hebben gebruikgemaakt van een vertrekregeling of hebben een andere baan gevonden binnen of buiten NS. Hierdoor kan iedereen die nu servicemedewerker is en heeft aangegeven te willen blijven, ook servicemedewerker bij NS blijven” stelt NS.

NS wil over een maand starten met het aanpassen van de services op de stations. Dit duurt naar verwachting een jaar. Wanneer de serviceformule per station wijzigt is nog niet bekend.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 6 januari 2022 09:17

Share

Recent Posts

Update met reacties – Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

9 uur terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

11 uur terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

1 dag terug

Treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder – meer drukte in treinen verwacht

Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…

1 dag terug

Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…

1 dag terug

Problemen op spoor in Rotterdam en Zeeland

Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…

2 dagen terug