NS past plan loketsluitingen op detail aan: halvering blijft

De Nederlandse Spoorwegen gaat dit jaar het aantal vaste ticketservicebalies op stations terugbrengen van 36 naar zeventien. In de oorspronkelijke plannen zouden vijftien stations een loket behouden.

Servicezuil

In de vernieuwde plannen blijven de loketten nu in Haarlem en Breda. In Deventer en Amsterdam Bijlmer Arena blijven er servicemedewerkers. Ook in Zwolle blijven die. In Zwolle blijft daarnaast ook het loket, dat tegenwoordig OV Service & Tickets heet.

Op dus zeventien stations blijven er loketten. Bij nog eens tien andere stations (nu vijf) zullen er geen loketten meer zijn, maar wel servicemedewerkers. Op de overige stations die door NS wordt bediend (251) zal er alleen hulp op afstand geboden worden via een servicezuil.

Treinkaartjes online

Steeds meer reizigers kopen hun treinkaartje online: in 2019 werd bijna 20 procent van alle kaartjes gekocht in de app of op NS.nl. Het overgrote deel koopt het kaartje via de kaartautomaat: circa 60 procent. “We zien al jaren dat de verkoop via de loketten afneemt” vertelde NS-woordvoerder Oscar van Elferen eind 2020. “Gemiddeld genomen is er voor de helft van de tijd aan de balie geen reiziger die we kunnen helpen. Bij sommige balies verkopen we slechts één abonnement per tien dagen.”

Geen gedwongen ontslagen

NS maakte destijds bekend dat de plannen 300 fte zouden raken. Hoeveel banen er zouden verdwijnen, was toen nog niet duidelijk. Nu wel: dat zullen er 250 zijn. Toch zal er geen sprake zijn van ontslagen. “Veel servicemedewerkers hebben gebruikgemaakt van een vertrekregeling of hebben een andere baan gevonden binnen of buiten NS. Hierdoor kan iedereen die nu servicemedewerker is en heeft aangegeven te willen blijven, ook servicemedewerker bij NS blijven” stelt NS.

NS wil over een maand starten met het aanpassen van de services op de stations. Dit duurt naar verwachting een jaar. Wanneer de serviceformule per station wijzigt is nog niet bekend.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 6 januari 2022 09:17

Bekijk reacties

    • Ik denk dat ik sinds het jaar 2000 in totaal 1 keertje aan het loket verschenen ben en toen ben ik erg slecht geholpen (of eigenlijk geschoffeerd). De enige reden om van het loket gebruik te willen maken, die ik kan bedenken voor normale reizigers, is onzekerheid.

      • Oh ja, Annemiek, ben je geschoffeerd? Dan zal je het daar wel naar gemaakt hebben met je altijd zonnige (maar niet heus) opmerkingen.

        • @PPP, als je deze site wat langer bezoekt en de reacties van Annemiek vaker leest, snap je wel wat ik bedoel.

        • @Janneke 1, ik bezoek deze site al heel lang en ik vind dat Annemiek vooral heel constructieve bijdragen schrijft. Jouw opmerking hier is gewoon nutteloos, draagt niets bij en heeft kennelijk uistsluitend tot doel Annemiek te pesten.

        • @PPP, dat mag je vinden, maar hoe jij mijn reactie op Annemiek opvat is niet belangrijk voor mij.

  • ik zie dat als kostenbesparing waardoor vooral de ouderen de dupe van worden net als dat veel bank-kantoren zijn opgeheven

    • Kunnen we stoppen met dit soort discriminerende opmerkingen? Suggereren dat ouderen niet met een automaat of internet overweg kunnen is én niet waar én beledigend. Ouderen zijn geen halve analfabeten.

      • De groep zonder internet wordt steeds kleiner, maar bestaat nog steeds. Ik snap dat je als bedrijf daar niet eeuwig rekening mee kan blijven houden. Ik denk dat veel ouderen inderdaad prima met de automaat om kunnen gaan.

        • Als bedrijf moet men wel rekening houden met mensen die geen internet hebben. Een bedrijf mag niet denken zo van oh lekker makkelijk doe alles maar via internet.

        • @JanN. Oh ja, moet een bedrijf dat? Ik ken zat bedrijven die geen diensten aanbieden aan mensen zonder internet.

        • En bovendien kan de NS al jaren een kaartautomaat remote overnemen voor als je niet weet hoe het werkt. Een kwestie van bellen naar het speciale gratis 0800-servicelijn.

        • Om allerlei redenen, van dyslexie via digibeet zijn tot angststoornis: er blijft een groep mensen die het moeilijk heeft met een ontmenst OV. Terecht hebben we veel voorzieningen voor rolstoelers. De compassie die we met hen hebben, zou NS misschien ook kunnen uitstrekken tot mensafhankelijke kaartjeskopers of inlichtingenvragers. Italië laat zien dat er ook alternatieven zijn. Om lange rijen bij de loketten en de vaak defecte ("guasto") automaten te ontgaan, kun je in de stationskiosk of het barretje kaartjes kopen voor de meestvoorkomende bestemmingen.

          Meer in het algemeen zouden interfaces niet alleen door technici moeten worden ontworpen. Ik ben er een van en weet een beetje hoe een techneutbrein vaak werkt: zich moeilijk kunnende voorstellen hoe een niet-techneut de werkelijkheid beleeft.
          Dit geldt überhaupt voor reizigersinformatie. Vaak mocht ik op symposia e.d. opmerken: "Reizigersinformatie is geen techniek maar een attitude". Dus: een zich verplaatsen naar het referentiekader van een niet-ingewijde.

          Tenslotte: Nederland wil zó graag internationaal zakencentrum zijn, dus Schiphol is hoeksteen van het beleid (en steeds meer ook het magisch centrum van de spoorwegen). Ik interrail in veel landen en het valt me op hoe weinig informatie juist in Nederland in het Engels wordt gegeven. De omroep (station en trein), verwijzingsborden ("vervangend vervoer >>>") en andere informatie is vaak of meestal alleen in het Nederlands. Hulde aan conducteurs die uit eigen beweging bestemmingen en overstappen ook in het Engels melden m.b.t. stations waar veel buitenlanders heen reizen.
          Veel mensen kiezen bewust niet voor het OV omdat het te stressverwekkend is. En wat je als reiziger verkeerd doet wordt, net als bij de Toeslagaffaire, automatisch als jouw schuld beschouwd. De top-3 van hartfaal-incidentie zijn resp. de luchthaven, het casino en het spoorstation. (Bron: GGD Noord-Holland, bij een AED-plaatsingsonderzoek.)

          Wat we nodig hebben is OV met een menselijk gezicht. Wellicht neemt dan ook de verfoeilijke agressie jegens treinpersoneel af. Want wij spiegelen het gelaat van de ander (zegt filosoof Emmanuel Levinas).

          Veel sectoren in de samenleving (bibliotheken, musea, de ouderenzorg) draaien voor een groot deel op vrijwillig(st)ers.
          Misschien een idee voor het OV: vrijwillig(st)ers als servicemedewerk(st)er op stations waar een vaste kracht niet bedrijfseconomisch rendeert?

    • Veel ouderen kunnen zich gewoon niet voorstellen dat het tegenwoordig allemaal gemakkelijk vanuit huis geregeld kan worden. Zaken waarvoor je vroeger dagenlang langs allerlei norse beambten moest voor allerlei belangwekkende stempels, regel je tegenwoordig met een paar muisklikken zelf.

      • Dan ga je er voor het gemak vanuit dat zaken bij NS allemaal gemakkelijk vanuit huis geregeld kunnen worden. Dat is niet mijn ervaring. Ik heb in de loop der jaren diverse keren geprobeerd om een abonnement te wijzigen of op te zeggen via mijnNS en elke keer kwam ik erop uit dat ik alsnog moest bellen of chatten met een NS-medewerker, omdat de benodigde knop ofwel geheel ontbrak, dan wel dat mijnNS een of andere foutmelding naar mijn hoofd slingerde zodra ik erop klikte.

        • De NS is al jaren bezig om de service af te breken. Daarbij hoort ook het weghalen van de loketten. Het is een self-forfilling-profacy geworden. Haal de handelingen weg, dan blijven de mensen weg en kan een loket gesloten worden.

          Bij een loket kan je zoveel meer doen dan alleen een kaartje verkopen. Maar ja, de NS wil alles uitsluitend via een mobiel. Dan hebben ze geen mensen nodig. Wanneer dit fout gaat behandel je mensen als fraudeur en zwartrijder.

          Ik heb diverse malen mogen meemaken dat er simpelweg geen service verleend kon worden, met als mooiste uitspraak "We kunnen inderdaad niet conform de overeenkomst handelen".

      • Er zijn zat ouderen die niks van internet moeten hebben. Die snappen er niks van en hebben er ook geen puf meer voor om daaraan te beginnen. Ik ken er genoeg. Zelfs mijn ouders, beide nog helemaal gezond, willen er niets van weten. Geen behoefte, allemaal te snel en te vluchtig en onbegrijpelijk voor ze.

        • Ze zijn er. In 2019 naar schatting 450.000. Anno 2022 zal het nog iets gedaald zijn. Veel van die mensen reizen ofwel niet met het OV (te oud of hebben een auto) of kunnen ook met de kaartautomaat overweg. En zeker, voor een deel zal loket nog de voorkeur hebben. Voor toeristen ook wat vaker, en bij bijzondere wensen of vragen ook. Dus zeker, er is nog vraag naar een loket, maar wel veeeeeel minder dan ,vroegah (toen alles beter was ,;-)). https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/14/453-duizend-nederlanders-hadden-in-2019-thuis-geen-internet

        • Hoe wil je het dan hebben? In de tijd dat de bejaarden werkten, waren financiële transacties een ramp. Als je op zaterdag beloofde aan iemand geld over te maken en er was geen Postbank-enveloppe in huis, dan moest je die tijdens ambtenarenuren (maandagochtend, woensdagmiddag en in het weekend gesloten) ophalen bij nors kijkende rokende mannen achter een loket met een flinke rij ervoor. Vervolgens moest je de acceptgiro posten en dan met een beetje mazzel had de ander het dan voor het volgende weekend ontvangen. Die kon dat dan controleren via het afschrift dat eens per 14 dagen kwam. Tegenwoordig sturen we een Tikkie of gebruiken we iDeal. Voor sommige ouderen inderdaad verwarrend dat iets daadwerkelijk zo simpel kan zijn.

  • Automatisering
    Elk voordeel heeft dus ook z'n nadeel en de begrippen zoals "service" en klantvriendelijkheid krijgen nu door de "verontmenselijking" dus een heel andere betekenis en neemt de individualisering sneller toe. Het is nog een wonder dat er nog een machinist(e) de trein bestuurd nu er ook mogelijkheden zijn om middels ATO automatic train operation bestuurderloos te gaan rijden. Een en ander zou op een enkel traject in de toekomst best kunnen en is de mens een marionet van zichzelf geworden. Sommige metro treinen bijvoorbeeld in Dubai en Singapore zijn al zonder een mens op de bok. Nu loketten deels museumrijp zijn geworden is de vraag wat de volgende stap is in het marginaliseren van de de dienstverlening bij NS en collega vervoerders?
    Schiphol verkocht ooit het meeste aantal enkeltjes van alle NS stations maar of dat zo blijft en ook de Ov chipkaart aan vernieuwing toe schijnt te zijn, is nog maar de vraag. Sterker nog de bemenste informatie balie is daar in de aankomsthal geautomatiseerd en tref je slechts info zuilen zonder een levend wezen aan te treffen. Nu de spoorloketten nog en piloten loze vliegtuigen en de zaak is compleet in vervoersland Nederland... Leuker kunnen ze niet maken, maar prettiger ?

    • "Service en dienstverlening" kosten klauwen met geld. En niemand is nog bereid de daarbij behorende tariefsverhogingen te betalen, ook al omdat het leeuwendeel van de reizigers die service en dienstverlening niet nodig heeft. Neem conducteurs (veredelde deuropeners en -sluiters), die zijn er alleen nog voor hun salaris. De reiziger ziet ze niet eens.

    • Bij de in augustus 1987 geopende Dockland Light Railways in Londen komt vanaf de start geen machinist aan te pas.

      • Wat gaan al die mensen toch doen als er straks nergens meer iemand nodig is? En zou het zo fijn zijn nergens meer fysiek iemand te zien of aan te spreken? Wat een kille wereld!

        • Het is ook best een anonieme wereld geworden. 😉

        • En de wereld zou minder kil worden middels medewerkers achter een loket, waar verreweg de meeste reizigers geen contact mee hebben? Mensen laten zien dat ze sowieso weinig behoefte hebben aan contacten van lage kwaliteit. Kijk maar eens naar hoe het afrekenen in de supermarkt de laatste jaren is veranderd. Als het effe kan, mijden mensen de kassa en gebruiken ze de zelfscan.

        • Ja het is triest dat overal fysieke aanwezigheid verdwijnt. Dat is kil inderdaaden niet mijn wereld. Maar ik zal ouderwets zijn want ben van een oudere generatie en al in de 50. Niet dat één medewerker achter een loket het minder kil maakt, ik heb het over menselijke personele aanwezigheid overal.Het totaalplaatje. Maar helaas lijkt vluchtige anonimiteit de toekomst te zijn. Tot er een tegenbeweging komt. Dat is vaak, als je de geschiedenis bekijkt. Wat zelfscan in de supermarkt betreft, altijd is daar personeel in nabijheid. Steekproeven, hulp bieden. Blijkbaar is dat nodig en durven ze het niet aan iedereen zomaar hun gang te laten gaan.Bang dat er gestolen wordt!

        • Maak gewoon een praatje met een medereiziger, mr of mrs. Anoniem.

          Of met de dakloze in je dorp. Of met een conducteur, want die zijn pas aan het vereenzamen.

          En echt IEDEREEN op het station wil je wel helpen als je een kaartje wil kopen, vraag het gewoon. Sommigen hebben wellicht geen tijd, de trein halen bijv., maar gegarandeerd wordt je snel en goed geholpen, en heb je nog eens contact in deze barre eenzame wereld. En nog eens een verhaal te vertellen op internet.

  • De enige keren dat ik aan een loket stond de laatste jaren was omdat het fout ging bij de bagagekluizen. Tweemaal een niet-werkende strook met code uit de automaat gekregen, waardoor die bij afhalen niet meer openging. Beide keren snel geholpen via het loket. Ik hoop dat hulp bij zulke gevallen mogelijk blijft.

  • NS staart zich blind op digitalisering als kostenbesparingsmiddel. Het dieptepunt is het stoppen van de fysieke uitgave van Spoor en het stoppen met de verkoop van de fysieke fietskaart. "Gebruik je smartphone maar." Nee. Smartphones zijn onbetrouwbaar: de batterijen gaan leeg of ze hebben net geen bereik als je controle krijgt - en als de controleur zijn werk goed doet, schrijft hij terecht een boete uit. Op onbemande stations ontbreekt iedere vorm van toezicht en service. De Spoorwegen zijn al jaren enorm aan het verschralen: onveiliger, viezer en minder dienstverlenend. De loketsluitingen dragen hieraan bij. Moeten de loketten dan open blijven? Nee, maar de stations moeten bemand zijn van de eerste tot de laatste trein. Of dit een beveiliger of een schoonmaker of een Stationshuiskamermedewerker is hangt van het station af, zolang er maar oren en ogen aanwezig zijn. Ik pleit voor een allround stationsmajordomus.

    • Als je alle stations van de eerste tot de laatste trein moet gaan bemannen kun je het halve spoorwegnet sluiten want dat is met de lonen anno 2022 onbetaalbaar. Ik heb de indruk dat je je niet realiseert wat personeel kost in Nederland.

      • Ik vermoed per station 2.8fte x zegge €200 per dag? Ik realiseer me daarentegen ook niet wat de kosten zijn van de diensten die hier kunnen integreren.

        • Je hebben dan 5 man per station nodig. Personeel werkt effectief niet veel meer dan 25 Uur per week. De rest gaat op aan vakantie, ziekte, cursussen, werkoverleg, end.

    • Kun je me uitleggen wat zo'n majordomus de hele dag moet doen in Roodeschool, Daarlerveen of Krabbendijke. Op de grotere stations hangen ze meeste tijd al maar wat rond, laat staan als je ze op kleine stations krijgt.

    • Met combi-funkties wellicht een idee. Alle stations een kioskje met NS-er erin zoals je in Milaan bijvoorbeeld je metrokaartje ook bij de kranten haalt. Moeten de klanten wel geduld hebben of doorlopen als iemand wat tijd vergt of er is aktie buiten de kiosk vereist maar kan gewoon aangegeven worden.

      • Stop maar met fantaseren, want dat gaat niet gebeuren. Onbetaalbaar en er zit geen mens te wachten om zulk zaadwerk te gaan doen. NS is in feite al de grootste sociale werkplaats van het land, vol met figuren die de hele dag niets uitvreten. Daar hoeven er niet nog eens ruim 2000 bij voor taken die niet bestaan.

        Je bent echt halfgaar als je niet in staat bent om (als het moet) zelfstandig een vervoersbewijs te bemachtigen om met de trein te kunnen reizen.

        • "NS is in feite al de grootste sociale werkplaats van het land, vol met figuren die de hele dag niets uitvreten."
          Whoehaha, Annemiek ik hou van je. Treffender kan je het niet zeggen.

        • In 1964 werkte ik bij NS als vakantiekracht. Die tijd dat NS betekende "Nous Sommes" is voorbij: dat veel NS'ers bezig waren met alleen maar "te zijn". Dat ze bijvoorbeeld op de afd. Marketing Goederenvervoer "wachtten tot de telefoon ging" (1988).

          Als stagebegeleider kwam ik tot 2012 regelmatig bij NS en ProRail (hoofdkantoren maar ook werkplaatsen), en er wordt daar wel degelijk door velen hard gewerkt. Bedenk voorts dat een aantal railfuncties nu eenmaal behelst dat je 90% van de tijd weinig te doen hebt, maar bij een incident ineens vol aan de bak moet. We noemen de SEH van het ziekenhuis ook geen sociale werkplaats omdat verplegers koffie drinken als er geen gewonden binnenkomen? (Overigens kenmerken die afdelingen zich door overal halfleeggedronken koffiekoppen. Zoveel koffietijd is de mensen daar niet gegund.)

          Als stagebegeleider kwam ik ook wel eens in een sociale werkplaats. Het is voor die mensen een belediging als je zegt dat daar de hele dag weinig wordt uitgevoerd.

          Tenslotte, maar niet onbelangrijk: in het algemeen vind ik dat we op deze, openbare, site respect moeten tonen en ons taalgebruik beleefd houden. We hebben immers als reageerders een verantwoordelijkheid ervoor dat treinreiziger.nl serieus genomen blijft worden in de OV-wereld.

        • Best ernstig hoe aan annemiek hier constant een podium wordt gegeven om haar gal te spuwen jegens de NS en de NS-medewerkers. Ik heb het idee dat annemiek een ontslagen NS-medewerker is, er een andere vete speelt of dat ze bij Arriva of DB werkt. Jammer!

        • Met de invoering van de OVC zou de conducteur tot verleden behoren. Die kan je dan gebruiken om de stations te bedienen.

        • Mijn zus werkt in de zorg aan gehandicapten en daar zit zij ook vaak een uur te "niksen" zoals dat overkomt bij anderen. Dat heet nabijheid bieden, terugvalmogelijkheid bieden. Of lekker koffie drinken met cliënten. Is dat werk? Ja! Dat is werk. Zij is net zo moe als iemand met lichamelijk zwaar werk alleen is het hij haar geestelijke moeheid. Zo kan je ook niet domweg zeggen dat veel NS'ers uit hun neus vreten of dat het een sociale werkplaats lijkt. Dan beeld kan je hebben maar je hebt er dan werkelijk geen kaas van gegeten.

        • @Wilhelm. Ja, verschrikkelijk he, dat anderen er in vrijheid een andere mening dan jou op na mogen houden en die ook nog mogen uiten. Tenminste, ik denk dat je een andere mening hebt, want je hebt zelf nog geen bijdrage geleverd aan de discussie.

          En nee, ik heb nooit in het openbaar vervoer gewerkt.

        • Ah joh je moet Annemiek geen aandacht meer geven. Ze heeft echt aandacht te kort. En ze is blijkbaar erg gefrustreerd. Dat kan je wel lezen in de reacties die ze altijd plaatst.

      • Dit hoeft niet per definitie een kiosk te zijn.

        Vroeger ging je voor al je postzaken naar het postkantoor maar inmiddels bestaat dat niet meer. Deze dienst wordt inmiddels verzorgd door veel winkeliers zoals een Primera, Bruna, supermarkt of wie dan ook.

        Ik vraag me af of zoiets ook bij de NS zou kunnen. Dit kan inderdaad een kiosk zijn maar ook een lokale ondernemer die in of de buurt van of naast het station zijn onderneming heeft.

      • Annemiek je gaat wel ver zeg. Je moet halfgaar zijn als je niet zelf een vervoersbewijs kan aanschaffen.... Ik vind het een schofferende opmerking. Mijn ouders zijn beide in de 70 en gezond maar zouden niet weten hoe met ov-kaarten om te gaan en deze aan te schaffen. Daar hebben ze hulp bij nodig.

        • Dat komt waarschijnlijk dan wel omdat ze de afgelopen 5 jaar niet met het openbaar vervoer hebben gereisd. En wordt het met de bankpas dan niet makkelijker? Geen geld opwaarderen. Geen pasje kopen, maar alleen in- en uitchecken. Als je van vervoerder wisselt is dat met en zonder loket misschien wat ingewikkeld als onervaren reiziger. Maar dat gebeurt natuurlijk, maar op hele beperkte schaal.

      • Goed idee. Laat een ieder die zich hier zo bekommert om de noodzaak van open loketten zich maar inroosteren om van de eerste tot de.laatste trein als vrijwilliger aan de slag te gaan op een halte bij een of ander gat. Succes gegarandeerd! Ger heeft ervoor gepleit, dus dat kan alvast niet misgaan.

  • Een loket, vooral als je over de grens wilt is best handig. Je moet een klein bedragje betalen maar de tarieven zijn soms lager als op de site. Tevens betere aansluitingen zonder hardloop verbinding.

  • Als medewerker voor een ander vervoersbedrijf dat op een station van NS de balie deelt kan ik zeggen dat het vreselijk is voor heel veel mensen die gebruik maken van T&S voor verscheidende zaken. En voor veel van deze mensen is digitaal totaal geen optie. Er zijn aardig wat reizigers die niet eens goed begrijpen hoe de ov-chipkaart werkt, laat staan online dingen regelen.
    Daarnaast vind ik het ook pure armoe dat een staatsbedrijf zo kosten gaat weg vijlen.

      • Het is een N.V. met alle aandelen in handen van de overheid, hoewel een hoop mensen beweren dat het geen staats bedrijf meer is, is het wel degelijk een staats bedrijf. Dat zeggen ook vele economen.

        • Het ligt eraan welke definitie je kiest van het begrip staatsbedrijf. Inderdaad is het in elk geval niet juist om te zeggen dat NS geen staatsbedrijf meer is, want het is ofwel nooit een staatsbedrijf geweest of het is juist nog steeds een staatsbedrijf. Van privatisering van NS is het helaas nog steeds niet gekomen.

        • Dank voor de bijval, een NV die 100% van de staat is is nog steeds een staatsbedrijf, een bedrijf van de staat.
          En los daarvan is het schandalig dat de concessiehouder van het Hoofdnet zo zwaar op de dienstverlening gaat korten. Op dit moment ben ik aan het werk en vandaag is het bij de collega's van NS nog geen 5 minuten rustig geweest.

  • IK kan mij met dit besluit vinden doch ik zou het fijn vinden dat het huidig loketpersoneel worden omgevormd tot service /toezichthouderop de stations;ik heb dat meermaals b.v. in Amersfoort gezien dat wordt wel erg gewaardeerd

  • NS wil ook heel graag van de hoofdconducteur af. Dus alleen nog conducteurs zonder BOA. Daar kan je als bedrijf verschrikkelijk veel geld mee besparen omdat je dan niet om de vijf jaar opnieuw op cursus moet voor je BOA. Het plan is om nu meer V&S door de trein te laten gaan en te controleren. En in de toekomst kan de conducteur helemaal weg. En mag de machinist zelf het vertrekproces starten wat bij de nieuwe treinen zoals SNG prima wil. Bij regionale vervoerders werkt dit ook goed. En bij de NS is het tot zeven bakken toegestaan. En aangezien er steeds vaker om de 10 minuten een trein gaat rijden hoeft de trein ook minder lang te zijn. Dus de conducteur heeft zijn langste tijd ook gehad bij de NS maar daar hebben ze het zelf ook wel naar gemaakt aangezien ze door corona bijna niet meer controleren in de trein.

    • Ik weet niet of NS dat allemaal echt wil, want ze hebben dat volgens mij nog niet in de openbaarheid gezegd. Maar het lijkt me een logische stap om het vak van conducteur uit te faseren en te vervangen door mobiele teams.

      Waar NS beducht voor moet zijn, is het sentiment onder de HC's. Op dit moment hebben velen een makkie, omdat ze uitsluitend sleutelen op de stations. Verder doen ze de hele dag niets. Er is voor hen nauwelijks een prikkel om te zoeken naar ander werk, want dat houdt vaak in dat ze harder moeten werken, geen zekerheid krijgen en minder verdienen. Maar goed, dat kan snel omslaan. Want hoe lang houd je het vol om iedere dag weer op te staan met het idee dat je weer een hele dag zinloos werk gaat doen. Als de eerste conducteurs zichzelf niet nog twee jaar nog hetzelfde zien doen, omdat ze dat niet gaan trekken, en vervolgens succesvol een carrière starten buiten NS, dan kan snel gaan met de leegloop.

Share

Recent Posts

Thalys schrapt goedkope trein naar Parijs (Izy)

Voordelig van Brussel naar Parijs? Vanaf 10 juli stopt Thalys met budgettrein Izy. Tot die…

3 dagen terug

Rover vraagt compensatie voor problemen NS-bussen Meppel

Rover vraagt NS om opheldering over de problemen die zijn ontstaan door een tekort aan NS-bussen…

4 dagen terug

Subsidie voor nachttrein naar Wenen niet tegen de regels

De miljoenensubsidie die eerder werd toegekend aan de NS voor de nachtelijke treinverbinding met Wenen…

4 dagen terug

Rhätische Bahn plant wereldrecord: trein van 1,9 kilometer

De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (Rhb) heeft een ludieke actie in petto: ter gelegenheid van…

1 week terug

NS kampt met personeelstekort: treinen vallen uit

De Nederlandse Spoorwegen kampen met een tekort aan personeel. Daarom is de treindienst Arnhem -…

1 week terug

Interrail viert feest: 50% korting

AFGELOPEN / ARCHIEF. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum geeft Interrail tijdelijk 50% korting op Global Passen…

2 weken terug