Home

Tot waar kom jij per trein met € 150? Virtuele Kilometer Kampioen 2018 van start

Hoe ver kom jij per trein met 150 euro? Die vraag staat vanaf vandaag centraal bij de virtuele Kilometer Kampioen wedstrijd van 2018 die vanaf nu van start gaat. Met het genoemde bedrag moet je een retourreis plannen die (virtueel) plaatsvindt tussen 14 en 24 juni 2018. Uiteindelijk draait het erom wie een bestemming weet te bereiken die hemelsbreed zo ver mogelijk weg ligt van het vertrekstation. Wie dat lukt, wint zelf 150 euro. Meedoen kan tot en met maandag 23 april 23:59 uur.

Waarom deze wedstrijd?

Internationaal treinreizen duur? Niet als je goed kan plannen! Onlangs claimde de Volkskrant dat een enkeltje Barcelona met de trein bijna 300 euro zou kosten. Ook was er recent aandacht voor de nieuwe tarieven van de intercity Brussel. Een weekendretourtje Amsterdam – Brussel kost nu lastminute ruim 90 euro. Maar de slimme boeker koopt voor dat geld een retourtje naar Parijs, München of Berlijn. Om aan te tonen dat internationaal treinreizen helemaal niet duur hoeft te zijn, organiseert Treinreiziger.nl deze virtuele variant van de wedstrijd Kilometer Kampioen.

Wat zijn de belangrijkste voorwaarden?

  • De reis moet dus plaatsvinden tussen 14 en 24 juni.
  • Het gaat om een retourreis, en je start vanaf een Nederlands station naar keuze.
  • Op de eindbestemming verblijf je minimaal 49 uur.
  • Elk tarief moet je kunnen verantwoorden door middel van een screenshot.
  • Je moet uit gaan van een volwassene van 30 jaar, zonder kortingskaarten.
  • Je mag tussen 00:00 uur en 06:00 uur niet langer dan 3 uur de reis op een station onderbreken. Anders moet je een overnachtingsplek zoeken. Dit gaat af van je budget.
  • Alle vormen van rail zijn toegestaan, en één busrit (gedurende de gehele retourreis) van maximaal twee uur.

Hier zie je een gedetailleerd overzicht van de voorwaarden & spelregels, en onderaan het artikel zie je nog een reeks vragen (& antwoorden) over de mogelijkheden die niet (duidelijk) in de voorwaarden staan.

Hoe doe ik mee?

  • Vul dit formulier in.
  • En stuur je bewijsmateriaal (screenshots en planning) naar wedstrijd@treinreiziger.nl.

Beide dien je in te sturen voor 23 april 23:59 uur. Bij voorkeur één inzending. Wil je toch een planning wijzigen? Stuur alles dan opnieuw in, alleen de laatste versie telt. De hoogste claims worden getoetst. Tijdens de wedstrijd zullen we op Twitter enkele interessante tarieven delen, doe hier je voordeel mee. Natuurlijk verklappen we niet teveel details.

Wanneer wordt de winnaar bekend?

De jury gaat dinsdag 24 april het bewijsmateriaal bekijken en heeft als doelstelling woensdag 25 april de winnaar bekend te maken. De naam van de winnaar zal gepubliceerd worden op onze site, en de winnaar krijgt per e-mail / telefoon bericht. Ook de winnende planning zal worden vrijgegeven.

Wanneer volgt de traditionele Kilometer Kampioen?

Bij eerdere edities van de Kilometer Kampioen werden treinreizigers uitgedaagd om op één dag in Nederland zoveel mogelijk kilometers te maken. Deze wedstrijd wil Treinreiziger.nl weer in 2019 organiseren.

Dit staat niet (duidelijk) in de spelregels

De spelregels zijn vrij gedetailleerd, maar we kregen een aantal vragen binnen die wellicht bij meer mensen spelen en wellicht niet duidelijk in de spelregels staan. Deze vragen kun je hieronder vinden.

Dat wordt op 20 april bekend gemaakt, maar: dit zal langer dan één dag zijn. De kosten voor de overnachting op de eindbestemming hoef je niet mee te nemen.

Alle vormen van railvervoer zijn (onbeperkt) toegestaan. De rest in het algemeen niet. Als een trein op de veerboot gaat, mag je daarvan gebruik maken, maar anders niet. Zoals in de spelregels staat aangegeven mag je in totaal gedurende de gehele retourreis één maal de bus nemen, maximaal twee uur.

We verzoeken je bij voorkeur je plan en bewijs pas in te sturen als je overtuigd bent dat je de maximale planning hebt gevonden. Vind je daarna toch nog een betere planning? Dan mag je die insturen. Alleen de laatst ingestuurde planning wordt beoordeeld.

Nee, dat hoeft niet. Wel moet je voldoende tijd hebben voor de grensformaliteiten. Zoals in Brussel voor de Eurostar.

Tussen 0 uur en 6 uur is het niet toegestaan om gedurende deze periode langer dan drie uur op het station door te brengen. Enkele voorbeelden:
– Je mag wel wachten op het station van 20:03u tot 2:59u. Je wacht in de gedefinieerde periode immers niet langer dan 3 uur (maar 2u en 59 minuten. Indien je twee minuten langer zou moeten wachten, zou je wel een overnachtingsplek moeten zoeken)
– Je mag wel wachten op het station van 3:01u tot 8:00u. Je wacht in de gedefinieerde periode immers niet langer dan 3 uur (maar 2u en 59 minuten. Indien je twee minuten langer zou moeten wachten in de gedefinieerde periode, dan zou je wel een overnachtingsplek moeten zoeken)
Concreet heb je dus geen probleem als je trein ergens NA 3:00 uur ‘s nachts arriveert.

Niet overal start de verkoop op hetzelfde moment. Soms al vanaf 6 maanden voor vertrek, op andere plekken slechts een maand voor vertrek. Als je (online) nog geen ticket kunt kopen geldt het volgende: het tarief moet aantoonbaar te boeken zijn binnen de wedstrijdperiode of aantoonbaar te koop zijn gedurende de reisperiode. Het tarief moet onbeperkt beschikbaar zijn.

  • Je kunt een kaartje later online kopen, of ter plekken aan het loket. De prijs moet je wel kunnen verantwoorden met een screenshot.
  • Als bijvoorbeeld het Early Bird tarief van de Benelux nog niet boekbaar zou zijn, zou je dit toch kunnen gebruiken, het is immers tot 7 dagen voor vertrek ongelimiteerd beschikbaar.
  • Flexibele ticketprijzen, zoals bij ICE en TGV kun je alleen gebruiken als deze daadwerkelijk boekbaar is. Als een TGV of ICE of andere trein met flexibele ticketprijzen nog niet boekbaar is, ben je niet zeker of bepaalde tarieven beschikbaar zijn.
  • Reserveringsplichtige treinen zonder flexibele prijzen zijn toegestaan. (Als je de lastminute prijs neemt, bijvoorbeeld voor vertrek morgen, zul je vaak de vaste tarieven krijgen). Bij enige twijfel: neem de hoogste tarieven die bij een reisklasse voorkomen.

This post was last modified on 20 april 2018 07:34

Share

Recent Posts

Weinig hoop voor ov bij begrotingsbehandeling IenW

Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…

5 uur terug

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

12 uur terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct, van Brussel naar Rotterdam EuroCity

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

1 dag terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

4 dagen terug