youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Tot waar kom jij per trein met € 150? Virtuele Kilometer Kampioen 2018 van start

klok 20 apr 2018 0:01

Hoe ver kom jij per trein met 150 euro? Die vraag staat vanaf vandaag centraal bij de virtuele Kilometer Kampioen wedstrijd van 2018 die vanaf nu van start gaat. Met het genoemde bedrag moet je een retourreis plannen die (virtueel) plaatsvindt tussen 14 en 24 juni 2018. Uiteindelijk draait het erom wie een bestemming weet te bereiken die hemelsbreed zo ver mogelijk weg ligt van het vertrekstation. Wie dat lukt, wint zelf 150 euro. Meedoen kan tot en met maandag 23 april 23:59 uur.

Waarom deze wedstrijd?

Internationaal treinreizen duur? Niet als je goed kan plannen! Onlangs claimde de Volkskrant dat een enkeltje Barcelona met de trein bijna 300 euro zou kosten. Ook was er recent aandacht voor de nieuwe tarieven van de intercity Brussel. Een weekendretourtje Amsterdam – Brussel kost nu lastminute ruim 90 euro. Maar de slimme boeker koopt voor dat geld een retourtje naar Parijs, München of Berlijn. Om aan te tonen dat internationaal treinreizen helemaal niet duur hoeft te zijn, organiseert Treinreiziger.nl deze virtuele variant van de wedstrijd Kilometer Kampioen.

Wat zijn de belangrijkste voorwaarden?

  • De reis moet dus plaatsvinden tussen 14 en 24 juni.
  • Het gaat om een retourreis, en je start vanaf een Nederlands station naar keuze.
  • Op de eindbestemming verblijf je minimaal 49 uur.
  • Elk tarief moet je kunnen verantwoorden door middel van een screenshot.
  • Je moet uit gaan van een volwassene van 30 jaar, zonder kortingskaarten.
  • Je mag tussen 00:00 uur en 06:00 uur niet langer dan 3 uur de reis op een station onderbreken. Anders moet je een overnachtingsplek zoeken. Dit gaat af van je budget.
  • Alle vormen van rail zijn toegestaan, en één busrit (gedurende de gehele retourreis) van maximaal twee uur.

Hier zie je een gedetailleerd overzicht van de voorwaarden & spelregels, en onderaan het artikel zie je nog een reeks vragen (& antwoorden) over de mogelijkheden die niet (duidelijk) in de voorwaarden staan.

Hoe doe ik mee?

  • Vul dit formulier in.
  • En stuur je bewijsmateriaal (screenshots en planning) naar wedstrijd@treinreiziger.nl.

Beide dien je in te sturen voor 23 april 23:59 uur. Bij voorkeur één inzending. Wil je toch een planning wijzigen? Stuur alles dan opnieuw in, alleen de laatste versie telt. De hoogste claims worden getoetst. Tijdens de wedstrijd zullen we op Twitter enkele interessante tarieven delen, doe hier je voordeel mee. Natuurlijk verklappen we niet teveel details.

Wanneer wordt de winnaar bekend?

De jury gaat dinsdag 24 april het bewijsmateriaal bekijken en heeft als doelstelling woensdag 25 april de winnaar bekend te maken. De naam van de winnaar zal gepubliceerd worden op onze site, en de winnaar krijgt per e-mail / telefoon bericht. Ook de winnende planning zal worden vrijgegeven.

Wanneer volgt de traditionele Kilometer Kampioen?

Bij eerdere edities van de Kilometer Kampioen werden treinreizigers uitgedaagd om op één dag in Nederland zoveel mogelijk kilometers te maken. Deze wedstrijd wil Treinreiziger.nl weer in 2019 organiseren.

Dit staat niet (duidelijk) in de spelregels

De spelregels zijn vrij gedetailleerd, maar we kregen een aantal vragen binnen die wellicht bij meer mensen spelen en wellicht niet duidelijk in de spelregels staan. Deze vragen kun je hieronder vinden.

Dat wordt op 20 april bekend gemaakt, maar: dit zal langer dan één dag zijn. De kosten voor de overnachting op de eindbestemming hoef je niet mee te nemen.

Alle vormen van railvervoer zijn (onbeperkt) toegestaan. De rest in het algemeen niet. Als een trein op de veerboot gaat, mag je daarvan gebruik maken, maar anders niet. Zoals in de spelregels staat aangegeven mag je in totaal gedurende de gehele retourreis één maal de bus nemen, maximaal twee uur.

We verzoeken je bij voorkeur je plan en bewijs pas in te sturen als je overtuigd bent dat je de maximale planning hebt gevonden. Vind je daarna toch nog een betere planning? Dan mag je die insturen. Alleen de laatst ingestuurde planning wordt beoordeeld.

Nee, dat hoeft niet. Wel moet je voldoende tijd hebben voor de grensformaliteiten. Zoals in Brussel voor de Eurostar.

Tussen 0 uur en 6 uur is het niet toegestaan om gedurende deze periode langer dan drie uur op het station door te brengen. Enkele voorbeelden:
– Je mag wel wachten op het station van 20:03u tot 2:59u. Je wacht in de gedefinieerde periode immers niet langer dan 3 uur (maar 2u en 59 minuten. Indien je twee minuten langer zou moeten wachten, zou je wel een overnachtingsplek moeten zoeken)
– Je mag wel wachten op het station van 3:01u tot 8:00u. Je wacht in de gedefinieerde periode immers niet langer dan 3 uur (maar 2u en 59 minuten. Indien je twee minuten langer zou moeten wachten in de gedefinieerde periode, dan zou je wel een overnachtingsplek moeten zoeken)
Concreet heb je dus geen probleem als je trein ergens NA 3:00 uur ‘s nachts arriveert.

Niet overal start de verkoop op hetzelfde moment. Soms al vanaf 6 maanden voor vertrek, op andere plekken slechts een maand voor vertrek. Als je (online) nog geen ticket kunt kopen geldt het volgende: het tarief moet aantoonbaar te boeken zijn binnen de wedstrijdperiode of aantoonbaar te koop zijn gedurende de reisperiode. Het tarief moet onbeperkt beschikbaar zijn.

  • Je kunt een kaartje later online kopen, of ter plekken aan het loket. De prijs moet je wel kunnen verantwoorden met een screenshot.
  • Als bijvoorbeeld het Early Bird tarief van de Benelux nog niet boekbaar zou zijn, zou je dit toch kunnen gebruiken, het is immers tot 7 dagen voor vertrek ongelimiteerd beschikbaar.
  • Flexibele ticketprijzen, zoals bij ICE en TGV kun je alleen gebruiken als deze daadwerkelijk boekbaar is. Als een TGV of ICE of andere trein met flexibele ticketprijzen nog niet boekbaar is, ben je niet zeker of bepaalde tarieven beschikbaar zijn.
  • Reserveringsplichtige treinen zonder flexibele prijzen zijn toegestaan. (Als je de lastminute prijs neemt, bijvoorbeeld voor vertrek morgen, zul je vaak de vaste tarieven krijgen). Bij enige twijfel: neem de hoogste tarieven die bij een reisklasse voorkomen.

54 gedachten over “Tot waar kom jij per trein met € 150? Virtuele Kilometer Kampioen 2018 van start”

  1. Bram Schaafsma schreef:

    Mag ik ook samen met iemand gaan plannen? Dan spelen we mee als 1 “team”. Of kan dit niet?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat mag, mocht je winnen, dan deel je de prijs als team.

  2. Koen schreef:

    Ik neem aan dat je ook mobiele apps mag gebruiken om je e-ticket fictief te kopen… in plaats van starre websites?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja, wel screenshots, geen persoonlijke kortingscodes of cashback-acties.

  3. Roland schreef:

    Mogen de screenshots verwerkt worden in een excel? En dat alleen deze excel dan ingeleverd wordt?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Liever niet.

  4. Jaap schreef:

    Dag, ik ben nu aan het plannen en ik heb 2x een overstap van ongeveer 5 uur. in 1 stad wissel ik van station, in de andere blijf ik op het zelfde station. is het ook toegestaan om dan de stad in te gaan en ondertussen lopend mij naar het andere station te begeven (stations liggen op meer dan 20 minuten lopen van elkaar (ongeveer 5km volgens maps)

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Nee. We denken dat veel mensen in praktijk niet een uur willen lopen als ze op reis gaan, misschien ook niet 5 uur wachten, maar dat staan we toe.

  5. Danny schreef:

    In hoeverre mag je de planner “kneden” om op een gunstige planning uit te komen? Bijvoorbeeld om niet “last” te hebben van overnachtingskosten.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar om niet teveel regels te hebben (we hebben er al genoeg), zijn er geen verdere restricties.

      1. Danny schreef:

        Bedankt voor je reactie.

        Laat ik het concreter maken: Stel je plant van A naar C en daar zit ‘s nachts een onderbreking in van meer dan 3 uur (noem dat station B). Stel dat je dan de planner zo kunt “kneden” om bijvoorbeeld tijdens de reis tussen A en B een (kunstmatige) tussenstop in te lassen, waardoor je later op station B aankomt en de onderbreking korter dan 3 uur is geworden (nog steeds zelfde vertrektijd vanaf station A). Mag dat?

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Je hoeft niet de snelste reistijd van A naar B te nemen, je mag een langzamere verbinding nemen om de wachttijd op B te verkorten. Mocht je een reis plannen naar een station als Brussel-Zuid Eurostar, maar niet met de Eurostar te gaan reizen, maar alleen om op papier een 45 minuten langere reistijd te krijgen, zonder dat er een ander vervoersmiddel wordt gebruikt dan is dat niet de bedoeling.

  6. Joke Janssen schreef:

    Mogen er ook kinderen meedoen? Mijn kleinzoon van bijna 12 jaar is helemaal weg van treinen.

  7. Joke Janssen schreef:

    Mogen ook kinderen meedoen?
    Mijn kleinzoon van 12 jaar is helemaal weg van treinen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja hoor, maar wel uitgaan van de prijs van een volwassene (30 jaar). Mag ook samen met een volwassene puzzelen.

  8. Brakefire schreef:

    Ben ik met 1100 kilometer een amateur? Of begint het dan ergens op te lijken?

    1. Koen schreef:

      Het begint er op te lijken maar je kan nog wel een stukje verder komen, ben ik van mening 🙂

      1. Jaap schreef:

        helemaal mee eens 😉

  9. hdvug schreef:

    (Niet dat ik het ga doen, ik heb een nachttrein;) )

    Stel: je komt op Amsterdam CS aan om 00:30, je trein vertrekt op 05:00. Dus een overnachting zoeken.

    Maar als je nu om 02:00 de metro neemt naar Nieuwmarkt, daar 2 uur wacht en vervolgens terug naar Amsterdam gaat om 04:00.

    Mag dat?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het mag (al is het niet helemaal onze bedoeling).

  10. Tijl schreef:

    Telt de Wiederline nog als trein of is dit nu deels een bus?

    1. hdvug schreef:

      Telt als bus, helaas.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Klopt, bus is een bus, ook bij werkzaamheden.

  11. Bart schreef:

    Moet je de kosten voor dat verblijf van minstens 49 uur mee rekenen?

    1. Erwin Wessels schreef:

      De verblijfskosten op je eindbestemming hoef je niet mee te rekenen. Zie de spelregels en voorwaarden:
      “Op de eindbestemming mag je meerdere dagen verblijven, die kosten mag je buiten beschouwing laten. De heen- en terugreis moeten wel volledig plaatsvinden binnen genoemde periode.”

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Dat is het juiste antwoord

    2. Koen schreef:

      Nope! Staat hierboven goed beschreven.

  12. Geert schreef:

    Bij een aantal spoorwegen is het nog niet mogelijk een ticket voor juni te boeken. Als aannemelijk kan worden gemaakt dat een ticket nooit duurder wordt dan een bedrag (aan de hand van de prijzen voor een last-minute ticket op dit moment), kan zo’n reis dan in het plan worden opgenomen?

    Het is dan immers enkel een praktische kwestie dat het biljet nog gekocht moet worden, net als bij biljetten die verstuurd moeten worden of alleen ter plekke aan een loket kunnen worden gekocht.

    1. Geert schreef:

      Ter verduidelijking, ik heb het over trajecten met een flexibele, maar lage prijs.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Zie het kopje “Dit staat niet (duidelijk) in de spelregels” en laatste vraag. Flexibele prijzen met beperkte beschikbaarheid kun je niet gebruiken als deze niet boekbaar is. Wel vaste tarieven die ongelimiteerd beschikbaar zijn. Vaste tarieven met treinen met reserveringsplicht is toegestaan. Flexibele tarieven met treinen met reserveringsplicht (Thalys, TGV, Eurostar, AVE, etc) niet.

  13. vrolijke schreef:

    komt na afloop van de wedstrijd ook enkele voorbeelden op de site als illustratie voor mogelijke suggesties buiten de wedstrijd om.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Jazeker! Woensdag hopelijk.

  14. Koen schreef:

    Hoe ga je met metro’s om die al jaar en dag in een 5-minuten interval rijden gedurende de dag, maar waarvan het schema nog niet zichtbaar is voor de boekperiode. Immers kun je er blindelings vanuit gaan dat je in geen enkel geval meer dan 5 minuten hoeft te wachten…

  15. Erwin Wessels schreef:

    Hildebrand, in een eerdere reactie van jou las ik dat je liever niet hebt dat alles in één excelbestand aangeleverd wordt.

    Is het wel akkoord dat we alle screenshots plaatsen in één wordbestand? En dat wij daarnaast een bestand sturen met de planning (dus dat je twee bestanden in totaal krijgt)?

    1. Erwin Wessels schreef:

      Inmiddels heeft mijn vriendin haar planning ingeleverd, met naast de planning, één .pdf bestand met daarin alle screenshots.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Dank, prima

  16. Jasper schreef:

    Ik ben uitgekomen op 1551 km, Lijkt dit ergens op? Heb echt de hele nacht zitten puzzelen, maar verder dat dit kom ik gewoon niet… Maar het feit dat memsen vragen stellen over visa maakt me nerveus

    1. Annemiek schreef:

      In vergelijking met het vliegtuig niet. Daarmee vlieg je bijvoorbeeld de 3168 kilometer vanaf Eindhoven retour naar Tenerife voor EUR 90,15, met heenreis op 15 juni en terugreis op 19 juni.

      1. Anoniem schreef:

        Ja, als het om het vliegtuig ging had ik ook wel meer kilometers kunnen maken

  17. Danny schreef:

    Het werd ook al gevraagd in het “oude” artikel door Remco: Stel je hebt een nachttrein met reserveringsplicht, maar nog niet boekbaar. Een bepaald tarief is onbeperkt geldig, maar het aantal bedden in zo’n trein natuurlijk niet. Mag je dan wel of niet zo’n tarief meenemen in je plan?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ja, dat is toegestaan

      1. Danny schreef:

        Sorry dat ik erop doorga, maar voor de duidelijkheid: Stel je hebt drie tarieven/soorten bedden in een (reserveringsplichtige) nachttrein, onbeperkt beschikbaar, voor dezelfde prijs, totdat het desbetreffende soort bed natuurlijk gewoon “op” is. Je mag het goedkoopste soort bed dan wel meenemen in je plan?

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ja, dat mag.

  18. Caspar schreef:

    Ik zit op 2034 kilometer en hou nog 23€ over. Een deel heb ik in de eerste klas moeten ‘boeken’. Ik ben er uren mee bezig geweest, en ga het morgenmiddag maar eens indienen. Geen idee of ik kans maak.

  19. Bruno schreef:

    Bij de Oekrainse spoorwegen (UZ):

    Treinen zijn maar tot 30 dagen op voorhand boekbaar, maar hun tarieven variëren amper.
    Mag ik op een traject/treinnummer het allerduurste tarief op dezelfde reisdag (bv zaterdag) de komende 30 dagen als prijs nemen? De kans is zowat onbestaande dat het tarief op een zaterdag in juni duurder zal zijn dan een ticket komende zaterdag of op een andere zaterdag in mei.
    Ik check uiteraard ook of de trein rijdt op de data in juni via de RZD site.

    (Mocht dit niet mogen op deze manier: welk tarief moet ik dan nemen voor een Oekrainse trein? Het duurste tarief op dezelfde dag + een bepaald percentage opslag? Een tarief voor morgen?)

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ja, je mag het duurste tarief in de goedkoopste reisklasse dat nu boekbaar is als uitgangspunt nemen.

      1. Koen schreef:

        Duurste tarief morgen… duurste tarief uiterste boekingsdatum… waar mag je van uit gaan? Want dat nu Oekraine open wordt gesteld is wel een dingetje 🙂

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Het duurste tarief in betreffende klasse dat je over geheel de periode kan vinden. (Voor de duidelijkheid een update: duurste tarief in betreffende klasse in betreffende trein).

        2. Bruno schreef:

          Ik vind wel dat we moeten uitgaan van het duurste tarief (in de goedkoopste reisklasse) voor hetzelfde treinnummer.

          Prijzen in Oekraine zijn afhankelijk per treinnummer. Voor een goedkope langeafstandstrein de prijs van dezelfde klasse in een duurdere (firmeny) trein moeten nemen zou een vertekend beeld geven. (Beetje zoals je geen Thalys met een Izy kan vergelijken, terwijl ze allebei een 2e klasse hebben en op dezelfde route rijden).

          Treinnummers in Oekraine blijven zowat altijd hetzelfde op alle dagen van de week. De kans dat het voorkomt dat iemand een treinnummer gaat gebruiken dat pas over 28 dagen begint te rijden en merkelijk goedkoper is zal zowat onbestaande zijn (ik ben het niet van plan allesinds).

          Akkoord @treinreiziger.nl?

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Hoi Bruno, ik kan niet meer onder je laatste bericht reageren, daarom maar onder je eerste bericht. Je hebt gelijk dat het gaat om het duurste tarief van de betreffende reisklasse in dezelfde trein.

  20. Bruno schreef:

    Ivm nachtelijke onderbrekingen:

    Is het toegestaan meer dan 3h “wachttijd” te hebben tussen 0h en 6h indien dit op verschillende stations is?

    Voorbeeld:
    Trein A: aankomst 0h10
    Trein B: Vertrek 1h45-aankomst 4h00
    Trein C: Vertrek 5h45

    Er is in dit geval bijvoorbeeld 3h20 wachttijd op stations (1h35 op station 1, en 1h45 op station 2), maar totaal onrealistisch een overnachtingsplek te zoeken hierbij.

    Ik vermoed dat het max 3h aaneengesloten wachten is en mijn voorbeeld hierboven dus toegestaan is, maar wil het even dubbelchecken.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Inderdaad, maximaal 3u aangesloten.

  21. Tom Brouwers schreef:

    Als de dienstregeling aangeeft dat je met een treinvervangende bus moet en kunt aantonen dat het vanwege werkzaamheden aan het spoor is, dan is een bus wel toegestaan toch? Buiten die ene keer dat je sowieso maximaal 2 uur sowieso met een bus mocht reizen…

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Nee, we zien een bus als een bus. Ook bij werkzaamheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.