IC Brussel: Weekendretour tot 70% duurder, enkeltjes juist tot 50% goedkoper
16 mrt 2018 9:00
Het is definitief: vanaf 9 april gaat de intercity Brussel via de hogesnelheidslijn rijden. Vanaf 9 april zullen er ook nieuwe tarieven gelden voor de trein naar Brussel. Het Superdagretour en het weekendretour verdwijnen. In plaats daarvan komt er een voordelig tarief voor vroegboekers. Dat blijkt uit een brief die consumentenorganisaties van NS hebben gekregen en desgevraagd met Treinreiziger.nl is gedeeld. Het gevolg is dat sommige reizen tot 70% duurder worden, terwijl andere reizen juist aanzienlijk goedkoper worden.
Vooral reizen in het weekend kan fors duurder worden. Zo kost een weekendretour Amsterdam – Brussel nu altijd 54,60 euro. Doordat het weekendretour verdwijnt gaan last-minute-reizigers straks het volle pond betalen: 93,60 euro (+71%). Wie minimaal 7 dagen eerder een kaartje koopt zal straks 66 euro kwijt zijn (+21%). Ook reizigers die straks last-minute op dezelfde dag heen en terug willen reizen gaan aanzienlijk meer betalen. Reizigersorganisaties hebben NS geadviseerd het weekendretour te handhaven, maar NS heeft dat advies naast zich neer gelegd.
Korting bij enkele reizen
NS erkent dat lastminute-boeken “iets duurder” wordt. Het spoorbedrijf wijst op de voordelen van de nieuwe vroegboektickets. “Reizigers zitten niet meer vast aan een verplicht retourtarief en kunnen alle tarieven als enkele reis boeken, dus ook de kortingstarieven. Dat is nu niet het geval: je kreeg de korting bij een Weekendretour tot nu toe alléén als je een heen- en terugreis boekt,” legt NS-woordvoerder Ton Boon uit. Volgens hem zijn de reizigersorganisaties positief over het voorstel om met een vroegboeksysteem te werken. De reizigersorganisaties zelf benadrukken echter dat een aantal belangrijke minpunten aan het nieuwe systeem hangen. Om die reden hebben de consumentenorganisaties géén positief advies gegeven op de voorgestelde vroegboektarieven.
Early Bird
De nieuwe Early Bird tarieven – zoals de vroegboektarieven heten – zullen inderdaad voor sommige reizigers een grote verbetering vormen, met name voor wie reist op maandag t/m donderdag en minimaal 7 dagen vooraf een online treinkaartje koopt. Op die momenten is er een overschot aan zitplaatsen, legt Boon uit. In het weekend zijn er weliswaar ook Early Bird tarieven, maar krijgen reizigers een minder hoge korting. Met vroegboekkorting gaat een enkeltje Amsterdam – Brussel 25 euro (maandag t/m donderdag) tot 33 euro (vrijdag t/m zondag) kosten. Dat is veel goedkoper dan het normale tarief van ruim 45 euro. Het Early Bird tarief is onbeperkt beschikbaar, mits er tijdig geboekt wordt. De hoogte van de korting kan per afstand verschillen. Dat komt doordat er met kilometerzones gewerkt wordt. Omdat de zones vrij groot zijn, varieert de vroegboekkorting enorm. “Er zijn zelfs enkele gevallen waarin de vroegboekprijs op weekenddagen hoger uitkomt dan het volle standaardtarief,” constateren consumentenorganisaties, waaronder Rover.
Andere minpunten
NS zegt in een reactie op de kritiek dat de reiziger altijd automatisch het meest voordelige tarief voorgeschoteld krijgt. De reizigersorganisaties hebben ook voorgesteld om de vroegboektickets beschikbaar te maken via de NS-kaartautomaat. NS vindt die aanpassing echter te duur. “Dat is een last-minute aankoopkanaal,” zegt Boon. Wat NS betreft heeft het aanbieden van vroegboektickets daarom geen zin. Ook alle andere adviezen legt NS naast zich neer. Op één punt overweegt NS in de toekomst misschien de reizigersorganisaties toch tegemoet te komen. Bij eerdere kortingsacties in de Benelux gaven NS en NMBS altijd korting vanaf 3 dagen voor vertrek. NS zegt dit mee te nemen in een evaluatie.
Vanaf 20 maart
De tickets voor de nieuwe situatie zijn boekbaar vanaf 20 maart, voor reizen vanaf 9 april. Tickets kunnen gekocht worden via NSinternational.nl.
Intercity Brussel sneller dankzij HSL, maar niet zo snel als in 2009
Overzicht belangrijkste wijzigingen:
- Weekendretour en Superdagretour verdwijnt.
- Daardoor wordt weekendje weg (vrijdag t/m zondag) circa 20% duurder voor vroegboekers
- Bij last-minute reizen wordt een weekendje weg zelfs tot 70% duurder
- Een dagretour wordt doordeweeks (t/m donderdag) bij last-minute reizen tot 50% duurder.
- Maar bij vroegboeken kan een dagretour (niet vrijdags, zaterdags en zondsags) juist tot 20% goedkoper uitvallen
- Een enkele reis wordt voor vroegboekers tot bijna 50% goedkoper.
- Door de voordelige enkeltjes wordt ook een meerdaagse retour goedkoper (uitgezonderd weekend, zie eerder voorbeeld).
- Wie een kortingskaart van NS heeft profiteert niet altijd van de nieuwe tarieven.
- Het vroegboektarief is onbeperkt beschikbaar, mits er tijdig wordt geboekt
Andere details:
- Reis je naar België met de Intercity Brussel? Dan hoef je geen toeslag te betalen, ook al rijdt de trein via de hogesnelheidslijn.
- De NMBS gaat geen speciale tarieven aanbieden van en naar Breda (zoals bij Roosendaal en Maastricht).
- NS schrapt de grenstoeslag bij Roosendaal. NMBS handhaaft de grenstoeslag, die zit verwerkt in de ticketprijs.
- De vroegboektarieven zijn ook telefonisch te bestellen, er worden dan wel boekingskosten in rekening gebracht.
Vroegboeken via de kaartautomaat? Wie verzint zoiets en verwacht ook nog serieus genomen te worden?
Het zal dat treurige rover wel weer zijn. Ik begrijp ook niet waarom NS en alle spelers binnen het OV nog iets van die hobbyclub aantrekken. Rover zeurt alleen maar om het zeuren en komt nooit met logische verbetervoorstellen. Het wordt tijd dat Rover niet meer wordt gezien als een serieuze consumentenorganisatie maar eerder als triest zeikclubje
Dat is gewoonweg niet waar. Je kunt het met hun voorstellen eens of oneens zijn, maar stellen dat ze niet met verbetervoorstellen komen klopt niet. Ik ben het zeker ook niet altijd eens met Rover. Vergeet ook niet dat er gewoon meer aandacht is als NS en consumentenorganisaties met elkaar eens zijn, dan als ze met elkaar oneens zijn. Als ze met elkaar eens zijn, dan levert dat vaak hoog uit één zin op.
Ik verwacht dat een kleine groep, die niet handig is met internet, dat wel prettig zou vinden.
In Duitsland en Frankrijk zijn vroegboektarieven overigens ook via de automaat te koop. Maar dat vermeldt NS natuurlijk niet.
De vroegboektarieven zijn ook telefonisch te bestelen
Oeps…
Jaren ’90: door verzelfstandiging en privatisering zal alles beter en goedkoper worden. De consument wordt dan eindelijk als koning behandelt want de logge overheid zou de reiziger maar niet zien staan…. Nu kijk ik niet alleen naar de realiteit maar ook naar de houding richting reizigers en hun vertegenwoordigers….
De internationale markt is open, maar er rijdt vrijwel niemand voor eigen rekening van en naar Nederland, speciale treinen (zoals rond wintersport) daar gelaten. Op zich is het zeker niet voor iedereen negatief, maar op drukke momenten gaan veel reizigers inderdaad wel fors meer betalen.
Klopt. Een spoorwegbedrijf open je minder snel dan een kapperszaak. Ook bij het exploiteren van een bestaande spoorlijn zijn er voor nieuwkomers veel grotere risico’s (alleen al de toelating van materieel). Eén van de redenen waarom de overheid het ooit naar zich toe had getrokken. Verzelfstandiging en privatisering kan er dan toe leiden dat je het slechtste van twee werelden krijgt (overheidsincompetentie & bedrijfsgewoeker) zei men vooraf al. Of die mensen gelijk hebben gekregen is een kwestie van evalueren. En om te voorkomen dat ik als een cynicus wordt afgeschilderd: de inzet van meer marktwerking was dat alles beter en goedkoper zou worden dan bij de logge overheid die niet klantgericht denkt.
NS is niet geprivatiseerd, het is altijd al een privaat bedrijf geweest. Sinds 1938 is de Nederlandse overheid daarvan de enige aandeelhouder.
Het hoofdrailnet wordt nog steeds niet aanbesteed, maar onderhands aan NS cadeau gedaan. Logisch dus dat je juist bij NS niet de voordelen van aanbesteding ziet.
NS betaalt voor het gebruik van het spoor. Waarschijnlijk veel te veel.Zo makkelijk is het niet om er voldoende omzet met fatsoenlijke marge te halen.
Er is ook een reden waarom de overheid al die aandelen heeft gekocht. Ooit had Nederland meerdere spoorwegmaatschappijen, maar die maakten er een puinhoop van. Dus kocht de staat ze allemaal op en fuseerden ze tot N.V. Nederlandse Spoorwegen. Totdat er ineens wat rechtse rakkers aan de macht kwamen die niet naar het verleden wilden kijken, en zo komt het dat we nu weer de situatie van voor 1930 hebben.
Het is vooral jammer voor studenten en jongeren dat er volgens get artikel geen speciaal NMBS-tarief komt naar Breda, zoals een GoPass Breda, in navolging van Maastricht en Roosendaal, dat zou het treinkaartje naar Antwerpen een stuk goedkoper maken. Waarschijnlijk kun je het voorlopig omzeilen door een enkeltje Breda-Noorderkempwn te kopen en een GoPass voor de rest van de reis in België.
Wie voordelig wil reizen, kan via Roosendaal reizen en dan de stopper. Of inderdaad zoals jij omschrijft, maar dat is wel wat duurder. Dat is vooral handig voor bestemmingen verder gelegen. Studenten betalen dan van de grens tot aan Noorderkempen. En vervolgens de GoPass.
Op die manier kunnen NS en NMBS hun grensbelasting blijven innen, die ze nu opleggen. Immers, een grens oversteken = 100 tarief-km!! 🙁
Een voorbeeld. Een enkele reis Roosendaal-Roosendaal is bijna €2, ongeacht of je 40% hebt in NL of niet! En over welke afstand hebben we het? 5m? Als het niet minder is?
Roosendaal – Roosendaal grens is 8 km. Bij NS is het
vol tarief momenteel 3 euro; met voordeeluren 2,40. Dat zal op 9 april dalen naar 2,40 vol tarief of 1,40 met voordeelurenkorting (de grenstoeslag van NS valt weg)
Dat vroeg ik mij ook af. Als ik het artikel lees lijkt het er een beetje op dat er specifieke tarieven voor deze trein ontstaan? Hoe je zonder zitplaats reserveringen dan kan beoordelen of er nog voldoende plaatsen zijn ontgaat mij even.
Ik gebruik zelf nog wel eens een Railpass, weekend vrij en een Roosendaal grens-Essen ticket. Blijven dat soort constructies mogelijk (uiteraard via Breda grens-Noorderkempen) of wordt het net als bij de Thalys een eigen tarief systeem?
Men weet natuurlijk voor welke dagen in algemeen de meeste tickets worden verkocht. Dat blijkt voor vrijdag, zaterdag en zondag. Daarom is het vroegboektarief op die dagen duurder. Er is geen zitplaatsgarantie, en ook geen treinbinding. Dus inzicht of er voldoende zitplaatsen zijn op een specifieke trein/dag zijn er niet, hoog uit voorspellingen op basis van historische reisdata.
Het wordt geen Thalys-systeem. Bij Thalys zijn ticketprijzen op basis van beschikbaarheid. Dat wordt hier niet zo. Hier wordt alleen gekeken of je wel of niet 7 dagen in de toekomst koopt, is dat zo, dan is het vroegboektarief beschikbaar. Dat kan dus niet uitverkocht raken. Je kan ook met Weekend Vrij gewoon van de trein in Nederland blijven gebruiken. Je moet dan wel tussen Amsterdam en Rotterdam een toeslag van 2,40 euro betalen, omdat de trein tussen die steden eigenlijk rijdt als Intercity Direct is en je reist met een binnenlands vervoersbewijs. Vanaf Noorderkempen kun je inderdaad (zover mij bekend) met de Railpass reizen. En tussen Breda grens-Noorderkempen heb je dan inderdaad nog een aanvullend ticket nodig.
Bedankt voor de reactie. Ik ben benieuwd of NMBS ook zijn weekend retour af gaat schaffen. Tot heden 50% korting en er is een variant die vanaf Roosendaal (of Maastricht) geldig is. Als dat zo blijft niet getreurd en gewoon in België boeken. Op saldo of iets anders naar Roosendaal reizen al dan niet met korting.
Op dit moment is het zo dat je bijvoorbeeld een kaartje amsterdam-essen kunt aankopen, met 100% korting in Nederland als kortingstarief. Dat is effectief het kaartje Roosendaal (Gr)-Essen en kost 2,60. Dan heb je gewoon een internationaal ticket vanaf Amsterdam en hoef je Géén IC direct toeslag nodig. En je hoeft NIET in te checken met je Weekend-Vrij. Je kunt dat dan combineren zonder dat de trein daar stopt met een Rail pass Essen-ander Belgisch station. Dat is de methode die Martin hier omschrijft. Hij heeft het dus eigenlijk niet over een los ticket Roosendaal essen, maar over een ticket Amsterdam -Essen met in de reisplanner 100% korting in Nederland aangegeven. Die methode is gewoon legaal. Probeer maar in de NS international reisplanner, Amsterdam Essen en vink bij kortingskaarten 100% korting in Nederland aan. Daar komt een ticket uit dat gewoon vanaf Amsterdam is opgestelt maar slechts 2,60 kost, en wat ook gewoon de poortjes opent.
De echte vraag van Martin is dan ook: wordt Breda een tarifair grenspunt, maw is het straks mogelijk om een ticket met 100% korting in Nederland te kopen naar Noorderkempen. Het risico bestaat namelijk dat roosendaal grens wordt aangehouden en zo’n ticket dus via Roosendaal – antwerpen – noorderkempen wordt gerekend.
Er komt een nieuw grenspunt Hazeldonk Grens en naar belgische bestemmingen zijn dan ook kaartjes te koop met 100% korting in nederland. Noorderkempen ligt een stuk verder van de grens dan Essen (16 i.p.v. 1 km) dus het wordt wel duurder: 5 euro vol tarief van de grens tot Noorderkempen.
Tot nu toe was het altijd zo dat je in de IC Direct géén toeslag hoefde te betalen zolang je maar een geldig buitenlands kaartje vanaf de grens had. Dus ook geen toeslag als je met Weekend Vrij of een andere 100%-kortingskaart reisde. En je hoefde dan ook niet in te checken, de conducteur kon toch zien wat voor kortingskaart je had. Dit is vaak genoeg door de conducteur geaccepteerd bij mij. Bedoel je echt dat die regel gaat veranderen en dat je dan toch toeslag moet gaan betalen?
En hoe zit het eigenlijk met de tariefkilometers? Ik dacht dat er een soort grenstarief zou komen via vergelijkbare “oplossing” als Rotterdam-Schiphol via de HSL, door Antwerpen-Breda via Noorderkempen evenveel kilometers als via Roosendaal te geven.
Antwerpen-Noorderkempen is nu 24 km; Antwerpen-Roosendaal-Breda is 28 km BE en 32 km NL. Noorderkempen-Breda zou dan 36 km moeten zijn, dat is een mooie grenstoeslag…
Of wordt Rotterdam-Antwerpen gelijk via beide routes? Is nuu 66 NL + 28 BE.
Rotterdam-Breda is 50, Noorderkempen-Antwerpen 24. Blijft over 16 NL + 4 BE, dat lijkt me wat mager en wellicht de reden om toch een grenspunt Hazeldonk Gr in te voeren? Weet iemand wat de afstand tussen Noorderkempen en Hazeldonk Gr/Breda wordt? Over de weg is het bijna 30 km.
Breda – Hazeldonk grens wordt 10 km; Hazeldonk grens – Noorderkempen wordt 16 km. Voor Amsterdam – Antwerpen/Brussel verandert de totale tariefafstand niet, alleen wordt het Nederoandse traject 12 km korter en het Belgische traject 12 km langer. Voor andree stations in Nederland varieert het van een beetje korter tot een beetje langer dan nu.
…maar hoeveel sneller wordt de reis dan nou? Dat mis ik wel erg in dit artikel.
Klopt, hebben we eerder uitgebreid over bericht, ik zal wel de link verwerken: https://www.treinreiziger.nl/intercity-brussel-sneller-dankzij-hsl-zo-snel-als-2009/
In Nederland 160 km per uur maar in België een semie-boemeltje.
Ligt eraan waar je vandaan komt. Als je vanaf de IC Zwolle – Roosendaal komt, bijvoorbeeld, blijft de reistijd exact gelijk. Alleen heb je straks een overstaptijd van 32 minuten in Breda. Met een IC later zou dit 2 minuten zijn, maar het is niet cross-platform, dus moet je naar beneden en weer naar boven, dus die gok zou ik niet nemen. En natuurlijk: als je uit Dordrecht, Roosendaal of Bergen op Zoom – Vlissingen komt, ga je er gigantisch op achteruit. Alleen Rotterdam gaat er wat op vooruit en Schiphol en Amsterdam natuurlijk het meest.
Klopt, dat is altijd zo. Maar van beginpunt tot eindpunt wordt het sneller.
10 jaar geleden was de reguliere Beneluxtrein Amsterdam – Brussel Centraal 2:44 uur en Den Haag – Brussel Centraal 2:03 uur. Met deze nieuwe HSL-trein worden die tijden niet eens gehaald. Via een smerig trucje lijkt het snel: de NS heeft afgelopen 10 jaar de Beneluxtrein een half uurtje vertraagd zodat er nu een half uur ‘gewonnen’ kan worden. Maar in werkelijkheid hebben we een HSL trein erbij gekregen die langzamer is dan de normale trein 10 jaar geleden – en bovendien veel duurder. Tel daarbij op dat deze trein de dienstregeling van Thalys en Eurostar gaat verstoren. Een enorm debacle is het, en de politiek doet niks.
Sjongejonge, de enige reden om die trein om te laten rijden via Breda, is om een overstapmogelijkheid te bieden vanuit de richtingen Zeeland, Dordrecht, Nijmegen en Eindhoven. NS heeft het voor elkaar gekregen om voor géén van allen een gunstige overstap te realiseren: 20 minuten uit Eindhoven, 32 minuten uit Nijmegen (IC), 21 minuten uit Dordrecht en 27 minuten uit Zeeland, met voor die laatste als bonus dat bij de minste vertraging ook nog de bekende sluitseinaansluiting in Roosendaal ontstaat, dus of nóg 30 minuten eerder weg, of risico op 60 minuten vertraging. Alleen de sprinter uit de richting Arnhem biedt een gunstige overstap, zozeer zelfs dat de NS-reisplanner voor een reis Arnhem – Brussel Zuid vanaf 9 april adviseert om vanaf Arnhem de Sprinter te nemen tot Breda (ruim 100 minuten) (of via Schiphol de Thalys te nemen).
Internationale lijnbusdiensten als o.a. Flixbus en Eurolines wrijven zich in de handen en gniffelen bij het vernemen van berichten als deze. Het speelt ze in de kaart.
Niet helemaal denk ik, die zijn in het weekend ook duurder. Maar je hebt gelijk, dat lastminutes met de bus zeker rond het weekend extra aantrekkelijk worden.
Ik denk inderdaad dat Flixbus hiervan de vruchten plukt. Aangekondigd is al dat tot 25 keer per dag van Amsterdam naar Brussel zal worden gereden. Die frequentie wordt dus behoorlijk hoog, waarbij het verschil in reistijd op papier niet groot is. Voor de budgetreiziger zal de bus dus een goed alternatief blijven. Ik zie wel dat de trein door de wijziging in de tariefstructuur aantrekkelijker wordt voor mensen die een rondje Europa maken en die dus geen retour gebruiken.
25 bussen zou ongeveer 1000 passagiers kunnen zijn. Dat is net zoveel als in twee treinen…
Een groot deel van de treinen die op het traject rondrijden is zo goed als leeg. In het weekend zitten ze alleen op populaire tijden stampvol. Alleen dan worden die 1000 passagiers gehaald. Veel van de passagiers reizen nu voor een prikkie (bijv. retour met 100%-korting in Nederland tot Essen in combinatie met een Railpass). Die voordelen verdwijnen of worden minder gunstig. De kans is groot dat Flixbus daarvan profiteert. Bij toenemende vraag kan Flixbus eenvoudig meer capaciteit inzetten. Al met al is de intercity Brussel zwaar verlieslatend. NS draait ook op voor de verliezen op het Belgische deel van het traject. Als de trein op den duur kostendekkend moet gaan rondrijden, zou er toch voor gezorgd moeten worden dat het meer concurrerend wordt met andere vormen van vervoer. Dat gebeurt op deze manier, in mijn ogen, niet.
Met betrekking tot de verliezen: vanaf april gaat NMBS meer bijdragen aan een negatief resultaat. Zo is dat afgesproken. De Belgen hebben een fantastische deal wat dat betreft. Ze kunnen hun trein Noorderkempen – Antwerpen nu schrappen, de Benelux zal mijn inziens kostendekkend moeten zijn.
denk ik ook!
FLIXbus heft aangekondigd vanaf ook die dag tot 25x daags te gaan rijden (al neem ik aan,dat dit het totaal van ritten NL-BE, eventueel nog verder doorgaand zal zijn).
EUROLines is min of meer in staat van ontbinding en weet zich commercieel amper nog te handhaven. Mensen die vooral op prijs letten-en duizenden INTernationale toeristen, zijn allang op die groene bus overgestapt.
Traditioneel was het altijd zo, dat rond de 25% van ALLE verkopen van NS-INT kaartjes naar Antwerpen waren, waarvan ruim de helft weekend-naar die vogeltjesmarkt. Ieder weet nog de overvolle treinen heen op ZAmorgen en retour wat meer verspreid. En dus zal ieder et gezond verstand ook wel snappen dat je daar niet een volle uurdienst met lange treinen de hele week voor kan rijden.
Belgische tarieven zijn gewoon door hun ministerie bepaald-incl. die naar Roosendaal+Mstr (en Aken), waarom juist daarheen en bvb niet naar LUXembourg of nu naar Breda moet je hun vragen.
Breda tegen speciaal tarief kan niet voor de NMBS, dan moet de beheersovereenkomst gewijzigd en dat gaat de (Franstalige) federale minister geld kosten, geld dat hij liever uitgeeft aan het nieuwe station van Ottignies en de Brusselse RER, tegen 2030… met goedkoop naar Breda gaat hij geen kiezers winnen.
Ik neem de trein naar Antwerpen altijd last minute. Deze trein heeft altijd vertraging, valt uit, stopt opeens ergens met een mankement, bovenleiding stuk, defecte trein ervoor ofrijdt helemaal niet….en noem maar op. Waanzinnig dat deze trein als vakantie ritje gezien wordt en niet als woon-werkverkeer. Bus helaas geen alternatief…WEL DE AUTO!!
Even voor de zekerheid: betekent dit dat er geen korting meer is met Voordeelurenkaart en RailPlus, als ik met de Benelux reis?
En: als ik toch via Roosendaal reis (stoptrein Roosendaal – Antwerpen dus), zullen er nog steeds weekeinde- en superdagretourkaarten beschikbaar zijn, en kortingen met RailPlus?
Nog iets, dat me niet duidelijk is: zijn die vroegboektarieven expliciet treingebonden? Is er geen flexibiliteit meer om te zeggen, ach, ik ga nog een speciaalbier drinkenin in Antwerpen en neem de trein een uur later dan gepland?
Dit klinkt allemaal alsof ze de Benelux toch willen gebruiken net als wijlen de Fyra, met ondoorgrondelijke tarieven en een rem op het spontaan nemen van de trein voor een dagje Brussel op de zaterdag. Dan wordt het misschien een dagje Maastricht ipv Brussel…
Er komt geen treinbinding, maar dagbinding. De dag van de week waarop gereisd wordt en het moment van aanschaf van het ticket, gaan de prijs bepalen.
Voordeeluren- en Railpluskorting blijven bestaan.
Superdagretour en Weekendretour verdwijnen helemaal, ook via Roosendaal en Maastricht.
Wel blijven de bijzondere tarieven van de NMBS naar Roosendaal en Maastricht bestaan, inclusief het NMBS-weekendretour.
Nog twee punten. Voor wie via Roosendaal rijd, zal het nog steeds mogelijk zijn om een kaartje, evt. met korting, te kopen in de automaat en dan toeslagvrij met de IC-Direct te reizen (om in Rotterdam de IC Vlissingen te nemen tot aan Roosendaal)?
En bovendien: er wordt gezegd dat de reistijd vanuit Amsterdam 30 minuten minder zal zijn maar dat is alleen in vergelijking met het afleggen van de hele reis met de huidige Benelux via Den Haag. Als de reiziger, in de huidige situatie, de ICD neemt, Amsterdam – Rotterdam, en overstapt, lijkt er weinig verschil te zijn.
“NS schrapt de grenstoeslag bij Roosendaal. NMBS handhaaft de grenstoeslag, die zit verwerkt in de ticketprijs.”
Even serieus waar gaat dit over? Deze toeslag is zo extreem onhandig, gaan we het nog onduidelijker maken: in Nederland geen grenstoeslag en in het Belgische deel wel… Het zou zo makkelijk zijn als je in Nederland gewoon een (actie)kaartje met Essen als bestemming kunt nemen. Dat zou echte EU-samenwerking zijn. Nu heb je toch altijd het gevoel dat er 2 landen naast elkaar heen werken en heb je 3 kaartjes nodig als je goedkoop wilt reizen: Nederland – Roosendaal (actie), Roosendaal – Essen (vol tarief ivm grenstoeslag) en een Belgisch actiekaartje vanaf Essen.
Dat de weekendtarieven omhoog gaan is niet zo heel gek maar dat die toeslagen nog steeds zo omslachtig werken is jammer.
De meeste Nederlandse actiekaartjes (maar niet meer alle tegenwoordig geloof ik) zijn geldig tot Roosendaal-grens, dus je moet daarbij dan een kaartje Roosendaal-Essen met 100% korting op het Nederlandse traject kopen.
Met mijn VDU en 50% in België gaat Rotterdam-Antwerpen van 20 euro naar 34 euro? Dat is 14 per minuut tijdswinst! Dit kan toch niet waar zijn! Met dat soort tarieven verwacht ik een Thalyssnelheid… dit concurreert toch niet met Thalys?
Denk dat het weer gezellig druk gaat worden in de varkensneusjes Roosendaal-Antwerpen. Geen student die dit gaat betalen.
Blijven de tarieven via het oude spoor Rotterdam-Dordrecht-Roosendaal hetzelfde? .Men kan ook zo reizen straks al zal het per stopper zijn die naar en van Antwerpen en Puurs rijdt.Hopelijk komt er nog een extra trein bij via de lijn 12 als de Benelux of eigenlijk de IC Brussel over de HSL gaat rijden.
Krijgt Breda ook dan Belgische kaartautomaten net als nu in Maastricht en Roosendaal?
Voor de volgende dienstregeling is er blijkbaar al een rijpad voor een 2de stoptrein voorzien van Roosendaal naar België. Hier zou ik echter nog niet te veel op hopen aangezien we in België met beperkt aantal inzetbare treinstellen zitten. Op dit moment rijden er al 2 stoptreinen per uur tussen Puurs en Essen waarvan 1 er doorrijdt tot Roosendaal (met MR75 Varkensneus). De andere rijdt op dit moment met MR08 Desiro. Die Desiro stellen mogen/kunnen helaas niet naar Roosendaal rijden.
Breda krijgt geen NMBS-automaten. Er komt namelijk geen bijzonder NMBS-tarief naar Breda zoals er is voor Roosendaal en Maastricht.
Het blijft maar een trieste zaak minachting voor je reiziger en klant bij NS waarom weer allerlei moeilijke zaken presenteren zgn met korting maar ja dan wel ver van te voren boeken en als er dan iets tussen komt? Nee even een dagje Antwerpen te gaan pikken vergeet het maar .Ik ga wel met de auto en zet de wagen wel bij een p.en.r. neer in de grensstreek
Bij Noorderkempen is een hele mooie P&R! 😉
Eind mei gaan mijn vriendin en ik op woensdag van Leeuwarden naar Antwerpen en vrijdag weer terug (we hebben een voordeelurenabonnement in Nederland). Het wordt dus even goed uitzoeken wat de goedkoopste optie wordt. Tips zijn welkom :).
Ik vermoed twee keer een early bird. Ofwel koop je nog snel 4 dagkaarten van het Kruidvat en daarmee early bird met 100% korting in Nederland, aangezien die dagkaarten goedkoper zijn dan het Nederlandse traject van de early bird. Je kunt dat uittesten met de boekingswebsite van NS Internationaal.
Alhoewel die Kruidvat-dagkaarten maar geldig zijn t/m 13 mei…
Dank je. Het gaat dus ook de early bird worden. Ik zie nu ook waarom de terugreis iets duurder wordt. Dat is op een vrijdag en hoort dus bij het weekendtarief.
Valt mee, met Voordeelurenkaart in Nederland kom ik vanaf Leeuwarden voor slechts 20 euro in Antwerpen (de terugweg 26 euro). Valt me niets tegen.
Zonder Voordeelurenkaart ben ik blijkbaar hetzelfde kwijt 🙂
Hoe jaag je de dagjes mensen naar antwerpen zoo of centrum en brussel markt de auto in met hun gezin juist door zulke prijzen te hanteren ,
Dus auto is voordeliger dat de trein maar ja NS wil dit en als ik bij nmbs zie is de prijs veel lager .
en ben nu sneller met auto bijv in antwerpen zoo en of plankendeal zoo en hoef niet op de tijd te letten welke trein ik terug moet gaan nemen
Als eerder hier al verklaard: Een woud aan tarieven en kaartjesmogelijkheden. De vragen blijven bij Hildebrand maar binnenstromen. Het tarievenstelsel als internationaal, wordt steeds onoverzichtelijker, en steeds meer bezoekers als naar België overwegen in de auto te stappen om van alle geneuzel en gezoek naar voordelen af te zijn. En dit is nu de E.U. Elk land behoudt zijn eigen tarievenstelsel en de reiziger ziet door de bomen het bos niet meer. Hoezo open grenzen?
Ik denk dat het weekendretour en superdagretour ingewikkeld waren voor reizigers die online willen boeken. De prijs versprong tijdens het boekingsproces, en je moest niet per ongeluk een verkeerd tijdstip of verkeerde trein aanvinken. Wat dat betreft vind ik de structuur om op basis van enkele reis korting te geven voor vroegboekers op zich wel gunstig. Minder gunstig is dat op het meest populaire moment voor vrije tijdsreizigers (het weekend) het tarief fors stijgt. En vaste klanten willen denk ik liever beloond worden voor hun abonnement.
Ik reis veel Rotterdam-Brussel, met 2 kaartjes: in NL 40% korting, in Belgie een enkeltje Roosendaal-Bxl (14 euro). Die nieuwe verbinding wordt geen minuut sneller maar wel duurder, en de kaartjes worden een hoop ingewikkelder. Ik hoop maar dat het aantal storingen, vertragingen en treinuitval minder worden…
Ik vertrek in Antwerpen naar NL. Ik heb een VDU met vrije reisdagen . Kan ik een ticket Antwerpen-Breda boeken met 100 % reductie in NL zonder dat de vrije reisdag ingeladen is? Of kan ik die formule alleen maar gebruiken bij de terugreis : Breda-Antwerpen met 100% reductie in NL?
Wat is de goedkoopste manier om met weekend vrij in het weekend naar Mechelen te reizen?
– Roosendaal weekend retour met 100 procent korting in Nederland? (blijft dit bestaan?) (en dan inchecken met weekend vrij in Rotterdam en uitchecken in Roosendaal?)
– Retour met 100 procent korting in Nederland naar eerste grensplaats voorbij Breda en dan weekendretour 1e grensplaats na breda naar Mechelen? (welke is dat?)
Wat is het eerste grensstation voorbij Breda waarvandaan een ticket geboekt kan worden? (iemand noemde hazeldnonk grens maar dit station is niet selecteerbaar op de nmbs internationale website)
–
Ben ik nou gek of word ik in de maling genomen?
als ik een reis naar mechelen opvraag op ns international, krijg ik als reisadvies een reis via Brede EN Roosendaal!??!
(20 april)
Dat is vreemd. Wel lees ik dat op 21 en 22 april er werkzaamheden zijn, en de IC Brussel niet rijdt tussen Amsterdam C en Antwerpen C, maar uitsluitend tussen Roosendaal, Antwerpen C en Brussel Zuid/Midi.
Ik denk dat Noorderkempen het eerste station na de grens met Breda is. De reis die ik normaal maak met weekend ov (weekendretour vanaf roosendaal) was 12,80. Nu betaal ik als ik het goed zie met retour Noorderkempen 100 korting in nl (NS) en nmbs weekend retour vanaf noroderkempen 18,60. Als alle online info klopt. Wel raar: volgens de reisroute op nsinternational zou het eerste station na breda hazeldonk zijn maar ik kan via ns international geen kaartje naar hazeldonk grens kopen.
De route via roosendaal is er ook nog steeds. Maar zal een stukje langer duren.
Dit zijn mijn bevindingen. Eventuele correcties / tips zijnw welkom.
Toch erg apart:
Als ik, meer dan een week van tevoren, een enkeltje Leeuwarden – Antwerpen wil kopen, kost me dat via NS Internationaal met de IC Brussel slechts 20 euro 2e klas, en 28 euro 1e klas (zonder kortingskaarten).
Als ik bij de NS een enkeltje Leeuwarden – Breda (of Rotterdam) koop, dan kost me dat € 25,30 2e klas en € 42,50 1e klas.
Als ik last minute een kaartje koop, dan zijn de prijzen wel in verhouding.
Genoemde prijzen zijn doordeweeks (maandag t/m donderdag).
Weet iemand hoe het komt dat de tarieven bij B-Europe (b-europe.com / NMBS Internationaal) €1 per kaartje hoger liggen? Brussel retour met zijn tweeën is zo toch weer €4 duurder. Een voordeel van B-Europe is wel dat je daar 2 maanden verder in de toekomst je kaartjes kan kopen. Omdat ik in november naar Brussel wil kan ik daar al wel terecht maar bij NS International nog niet.
Ik twijfel daarom om te wachten tot de kaartjes bij NS International te bestellen maar ik ben bang dat dit tarief van €25 per enkeltje Brussel dan niet meer geldt, of kan ik uit dit besluit opmaken dat dit voorlopig de vaste early bird prijs is?
Het early Bird tarief voor de intercity is een vast tarief, onbeperkt beschikbaar tot 7 dagen voor vertrek. Dus kan rustig wachten. B-europe rekent een toeslag per ticket. Noem het een administratie fee, heet anders maar komt er wel op neer.
Heel erg bedankt voor de snelle reactie, super!
Overigens valt het mij op dat het early bird tarief van €25 voor alle plaatsen in Nederland geldt (dus ook Leeuwarden en Groningen bijvoorbeeld), is dat ook permanent en geen prijsfout o.i.d.?
In de berichten van de NS en ook in dit artikel (en het rekenvoorbeeld) wordt steeds expliciet Amsterdam als voorbeeld van het €25 tarief genomen namelijk. Moet ik dit gewoon zien als de uiterste kilometer zone met het hoogste tarief?
Er wordt gewerkt met kilometer zones. Ik heb inderdaad gezien dat Brussel niet duurder (ma TM do) uitpakt dan 25 euro. Soms wel goedkoper. Bijvoorbeeld vanaf Breda en Rotterdam. Er is nog een zone van 29 euro, die krijg je bij Groningen – Arlon dacht ik. Ik heb geen reden om aan te nemen dat dit wijzigt of een fout betreft. Het ligt niet voor de hand dat men het wijzigt (en bij de omklap van de Benelux wisten we al geruime tijd dat er iets nieuws zat aan te komen), maar ik kan natuurlijk nooit garanties geven. Men hoort bij wijzigingen eerst advies te vragen aan consumentenorganisaties, dat proces neemt meestal enkele maanden (aanvraag, advies, besluit). Ik heb bij Benelux de afgelopen jaren nooit meegemaakt dat er op een onlogisch moment een tarief werd gewijzigd. Alleen toen Fyra stopte te rijden zijn halsoverkop weer afgeschafte tarieven terug gekeerd, dat was dus positief. Logische momenten voor wijzigingen zijn per 1 januari, of eventueel per dienstregeling 2019. Ik ben er dus wel voor 99 procent zeker van dat ze niet wijzigen.