Voor Beter OV: Gejammer over belastingroute NS onterecht

De wens van Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem om bij de NS een einde te maken aan fiscale belastingconstructies via Ierland, is onterecht. Net als iedere andere onderneming staat het de NS vrij, zaken fiscaal aantrekkelijk te organiseren. Dat vindt de Maatschappij Voor Beter OV.

"Het belang van NS is niet in eerste instantie het storten van geld in ´s Rijks Schatkist, maar het aanbieden van vervoerdiensten per spoor en het op die manier bijdragen aan de mobiliteit van Nederland", zo vindt de organisatie.

21 miljoen euro
Door de belastingontwijking van de NS via de Ierse dochter NS Financial Services Company is de staat vorig jaar 21 miljoen euro aan inkomsten misgelopen. Dat becijferde minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. De staat loopt per honderd miljoen euro winst naar schatting acht miljoen euro aan inkomsten mis, aldus Dijsselbloem. Over het boekjaar 2012 realiseerde de NS een winst van 264 miljoen euro.

Dividend
Voor beter OV wijst erop dat NS aan de Staat weer dividend uitkeert, die door de constructie hoger uitvalt. Aandeelhouder Dijsselbloem erkent dat het spoorbedrijf nu meer dividend uitkeert, maar vindt de constructie vanuit maatschappelijk oogpunt onwenselijk.  Dijsselbloem heeft al aangekondigd dat hij een eind wil maken aan de belastingontwijking. 

Nadeel
Voor Beter OV denkt dat door het afschaffen van de belastingroute wellicht oneerlijke concurrentie gaat ontstaan. "De Europese Unie streeft steeds meer naar het openbaar aanbesteden van dienstcontracten zoals vervoerconcessies. Daarbij zal de NS in de toekomst naar verwachting moeten gaan concurreren met andere spoorvervoerders, ook op de eigen thuismarkt. Door de NS de belastingconstructie via Ierland te verbieden, zadelt Dijsselbloem de NS op met een nadeel ten opzichte van andere aanbieders", redeneert Voor Beter OV.

This post was last modified on 4 mei 2017 09:23

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug