Foto: (c) Maarten Zeehandelaar / Shutterstock.com
Terwijl premier Dick Schoof op dinsdag de val van het kabinet en het vertrek van alle PVV-bewindslieden aankondigde, nam de Tweede Kamer even verderop in Den Haag een serie moties aan over het spoor. Wat de gevolgen van de val van het kabinet zijn voor de ov-sector is nog onbekend, maar lopende zaken zullen doorgaan.
De Tweede Kamer wil zo snel mogelijk af van dieseltreinen en heeft dinsdag het inmiddels demissionaire kabinet opgedragen om samen met provincies en vervoerders een plan te maken voor het uitfaseren van dieseltreinen in Noord- en Oost-Nederland.
In het noorden en oosten van het land rijden op verschillende regionale trajecten nog dieseltreinen over trajecten die (nog) niet geëlektrificeerd zijn. Cor Pierik van BBB en Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA brachten het voorstel nu in omdat er binnenkort nieuwe concessies voor regionale trajecten starten.
De Kamer nam dinsdag alle moties die over de spoorwegen gingen aan. De Kamer droeg het kabinet ook op om ’alles op alles’ te zetten om de volgende stap voor de komst van de nieuwe Nedersaksenlijn voor Prinsjesdag te starten. En de Kamer sprak uit dat een prijsverhoging van treinkaartjes van 12 procent ’onaanvaardbaar’ is.
Verder wil de Kamer dat het kabinet in kaart gaat brengen welke gevolgen de geplande bezuinigingen op het openbaar vervoer hebben. De demissionaire regering moet de gevolgen samen met de regionale overheden in kaart brengen.
PVV en VVD zetten hun strijd voort voor het afstoten van taken door de NS. Eerder heeft de inmiddels voormalige staatssecretaris Chris Jansen de Kamer per brief laten weten dat hij hier geen mogelijkheden voor ziet. De Kamer nam dinsdag een nieuwe motie aan van Hidde Heutink van de PVV en Hester Veltman van de VVD om met de NS te gaan praten over het afstoten van de kaartverkoop.
Een onderzoek uit 2024 wees uit er 239 miljoen euro bespaard kan worden als de NS de kaartverkoop aan een commerciële partij laat. Het dinsdag aangenomen voorstel draagt het kabinet op dit onderzoek te betrekken bij de gesprekken met de NS over het dempen van de prijsstijging van treinkaartjes.
De Kamer nam ook het voorstel van Heutink aan dat het kabinet opdraagt alle activiteiten in kaart te brengen die de NS ontplooit bovenop de taken die de vervoerder heeft voor de concessie van het hoofdspoornet.
Op dinsdag namen PVV-minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat en PVV-staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer ontslag vanwege de val van het kabinet. De bewindslieden van VVD, NSC en BBB gaan wel door in het demissionaire kabinet. Deze partijen zullen een nieuwe minister en staatssecretaris moeten vinden om de opgestapte PVV’ers te vervangen.
Wat de gevolgen zijn van de val van het kabinet en het vertrek van de bewindslieden is nog niet bekend. De ov-sector staat aan de vooravond van ingrijpende bezuinigingen, er dreigt een flinke verhoging van de prijs van treinkaartjes en het kabinet heeft onlangs besloten de Nedersaksenlijn te gaan financieren met geld dat voor de Lelylijn was bedoeld.
Verwacht wordt dat lopende projecten door kunnen gaan. De Tweede Kamer gaat woensdag praten over de val van het kabinet. De Kamer moet dan ook onderwerpen aanwijzen die controversieel zijn. Over deze onderwerpen kan dan geen besluit meer worden genomen tot er een nieuwe regering is.
c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 3 juni 2025 17:50
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…
Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…
NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…
De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…