X

Fiets mag voortaan mee met Intercity Direct

Foto: NS

Treinreizigers tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda mogen voortaan ook de fiets meenemen met Intercity Direct. Dat meldt een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen aan Treinreiziger.nl.

NS kondigde vorig jaar al aan dat de Intercity Direct-rijtuigen geschikt gemaakt zouden worden voor het vervoer van fietsen. In alle reguliere Sprinters en Intercity’s mochten de fietsen al mee (buiten de spits). Omdat de Intercity Direct via de hogesnelheidslijn rijdt en daar extra veiligheidseisen gelden, was het meenemen van de fiets verboden. Dat verbod is nu komen te vervallen. Alleen in de spits blijft het meenemen van de fiets verboden.

Jaarlijks verkoopt NS ruim 750.000 Dagkaarten voor het meenemen van de fiets. “Er is dus duidelijk behoefte aan,” concludeert NS woordvoerder Ton Boon. In elke Intercity Direct trein is er nu ruimte voor vier fietsen en er is ook een rek voor grote stukken bagage. Bij de intercity’s Den Haag – Eindhoven, die ook via de HSL rijden, was het fietsvervoer sinds de start dit jaar al toegestaan. Als in een latere fase ook de Beneluxtrein via de HSL gaat rijden, blijft ook daar het meenemen van de fiets toegestaan.

Alleen in de ICE en Thalys blijft het in principe onmogelijk om de fiets op een normale manier mee te nemen. Bij die treinen mag de fiets alleen mee als deze in een bagagehoes zit en het voorwiel is gedemonteerd.

 

This post was last modified on September 1, 2017, 10:21 am

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (19)

  • Wat een ramp voor de gewone reiziger. Het hele niet niet in de spits is een lachertje hoe druk het ook is er komen altijd mensen die met een fiets op een willekeurig balkon er nog bij willen.

    • Geachte mijnheer Molenaar,

      Als u last meent te hebben van mensen die op het laatste moment met een fiets de trein instappen, kies dan niet voor de deuren met een fietspictogram. Er zijn voldoende andere deuren. Ook zijn er in de regel buiten de spits voldoende échte stoelen in de coupés zelf vrij. Het is dus in de meeste gevallen niet nodig om op de balkons te blijven hangen. Het klopt dat het voorkomt dat fietsers pas laat instappen. Dit komt, omdat deze reizigers met een toeslagkaartje voor de fiets wel tijdig op het perron staan, maar even moeten zoeken naar de deuren voor de fietsplaatsen. Dat is vooraf niet bekend en bijvoorbeeld bij de koplopers is er per treinstel slechts één plaats voor fietsen geheel aan een van de uiteinden van een treinstel. Dat kan een stukje lopen inhouden als de trein is aangekomen.

      • Fietsers houden zich in de echte wereld niet aan regels. Ze stappen overal in en doen dat ook voor 09:00. Ooit kwam ik terug van vakantie, stapte in op Schiphol en daar werden vier stoelen ruim voor 09:00 geblokkeerd door twee fietsen. De parmantige fietscollega's van u vonden dat ik met de bagage maar naar boven moest in de VIRM trein. Ik heb de fietsen opzij getrapt en uw fietscollega met een knal voor zijn harses gedreigd. Dit na vier weken in Afrika waar je van alles mee maakt maar waar geen onvertogen woord valt.
        De volgende keer blijf ik maar een poosje aan de koffie of regel ander transport.

        • Geachte mijnheer Molenaar. Ook onder fietsers zijn er mensen die zich niet aan de regels houden. In dat geval kan men zich wenden tot de conducteur. (Moet die er wel zijn). Trappen en dreigen met geweld is natuurlijk ook niet volgens de regels.

          • Overigens is mijn ervaring dat het "collega-kofferreizigers" van de heer Molenaar zijn die stoelen blokkeren met koffers. Soms moet je je ook de gangpaden wringen door de hutkoffers.

    • Hoi Dries,
      Buiten de spits heeft IC Direct normaal gesproken voldoende zitplekken. Voor het meenemen van de fiets moet extra worden betaald, en de Dagkaart Fiets voorziet dus in een behoefte. Er is een apart balkon waar ruimte is voor vier fietsen.

  • De ruimte voor de fietsen is op een van de uiteinden van de Intercity-direct bij de kop van het voormalige stuurstandrijtuig. Je moet je fiets met een riem vastmaken.

  • Ik maak gebruik van een scootmobiel. Ben daarmee verplicht op het balkon te staan. Bij het toilet,trap naar boven, trap naar beneden,in-en uitstappende mensen. En dan ook nog een stuk of drie fietsen. Dit alles op dat kleine balkonnetje!!!!Verplicht fietsers dan ook in te stappen in de daarvoor speciale ingang aub!!

    • geachte mijnheer Jansen,

      Fietsers mogen hun rijwiel alleen plaatsen op de daarvoor aangewezen plekken.
      Er zijn ook deuren met een invaliden-pictogram. Deze balkons zouden dan ook vrij gehouden moeten worden voor minder validen. Ik zie daar toch vaak andere grote objecten geplaatst, waar niet voor betaald hoeft te worden. Ook ik vind de voorzieningen voor invaliden naast het toilet benedenmaats. Waarom kan niet worden geregeld dat minder validen gewoon binnen in de coupé kunnen plaatsnemen in plaats van zo'n unheimische plek op de gang.

      • De gedachte is toch dat men ook naar het toilet zal willen kunnen. Verplaatsen door de trein is met een rolstoel eigenlijk niet mogelijk dus dan kom je vanzelf op het balkon met toilet terecht.

    • Gelukkig stromen steeds meer nieuwe treinen in met een gelijkvloerse instap. Heb dan over de Flirt Sprinters. De Sprinter Light Train rijden al een tijdje. Ook de komende CAF Sprinters en Intercity Nieuwe Generatie zullen een gelijkvloerse instap zodat treinreizigers met scootmobiel ook eenvoudig in kunnen.

      Wel jammer dat sommigen hun fietsen zo slecht neerzetten. Kwestie van mentaliteit. Wie weet hebben ze het zelf ook niet in de gaten.

  • Ik reis vrijwel nóóit met de trein zonder mijn fiets mee, dit lijkt wel goed nieuws om je fiets met Intercity Direct mee te nemen. Vier fietsplekken vind ik anders wel erg weinig....
    In buitenlandse treinen is er vaak meer ruimte voor fietsen, zoals Ierland. En nog gratis ook.

  • L.S
    Ik ben niet zo'n fiets-fanaat...
    re: voorziet dus in een behoefte.
    Wat zijn nu vier fietsen op een gehele trein?
    Overigens zou de NS meer passagiers gelukkig maken door het materieel IC-direct (en GVC-Eindhoven) van WiFi te voorzien.

    • Dat hele WiFi wordt afgeschaft. Met uw eigen 4G bent u beter af. Uiteindelijk haalt de trein het ook van het 4G net en dat moet u dan delen met andere sloebers.

    • Bij IC (Direct) hoef je niet op WIFI te rekenen. In tegenstelling tot de nieuwste HSL IC die vanaf 2021 zal instromen. Daarom zal NS bij de oude NS rijtuigen niet meer investeren dan nodig.

  • Tip voor fietsers: neem een stuk (1 à 1,5 m) koperen elektriciteitsdraad mee om daarmee je fiets tijdelijk vast te zetten aan de treinwand. Je voorkomt daarmee dat je fiets omvalt bij het bruusk passeren van een wissel. Door bij alle fietsen de trapper in dezelfde verticale stand te zetten kunnen er met meter treinbreedte meer fietsen mee. De fietsruimte in IC-materieel type "wesp" is altijd aan de niet-machinistkant van het koprijtuig, bij een "zesje" bovendien halverwege de trein. Op ns.nl kun je zien of er een "viertje" en/of een "zesje" rijdt. Voor het overige is de combinatie trein+fiets een bijzonder duurzame, vooral op lange afstanden.
    Tip voor wie in Italië fietst: de fietsenruimte in regionale treinen is altijd aan de kant waar de locomotief niet is. Tenslotte: de OV-fiets in NL is natuurlijk een werelduitvinding!

    • Volgens mijn waarneming langs de HSL zijn alle IC-direct treinen even lang. Ze hebben nu ook allemaal twee locomotieven voor het snelle keren en om bij het vastlopen van één loc nog met andere gered te kunnen worden.