Constructieproblemen HSL: Tot nader bericht minder treinen

De constructie op de hogesnelheidslijn is minder sterk dan gedacht. Ook de lassen zijn niet sterk genoeg, waardoor er scheurtjes in het laswerk zijn ontstaan. Daardoor mogen treinen op meerdere delen van de hogesnelheidslijn voorlopig slechts 120 kilometer per uur rijden. Ze krijgen daardoor vertraging, waardoor de dienstregeling niet haalbaar is. Vanaf 25 januari zal de Intercity Direct daarom minder vaak rijden.

Update: staatssecretaris Heijnen meldt vrijdagochtend dat de constructiefouten toch niet tot beperkt treinverkeer leiden.

Constructiefouten

Eerder waren al constructiefouten ontdekt bij het viaduct Zuidweg bij Rijpwetering, waardoor treinen daar sinds het najaar van 2022 slechts 80 kilometer per uur mochten rijden. Elders op de noordsectie tussen Tunnel Groene Hart en Hoofddorp zijn negen kunstwerken met een vergelijkbaar ontwerp als viaduct Zuidweg. Hier gold vanwege de staat van de constructie al een snelheidsbeperking maar naar nu is gebleken dat ook 160 kilometer per uur niet meer veilig is. De snelheid wordt daarom verder terug gebracht naar 120 kilometer per uur, meldt spoorbeheerder ProRail.

De maatregel is nodig nu blijkt dat er niet alleen beginnende scheurvorming is geconstateerd bij het viaduct Zuidweg, maar ook bij de overige negen plaatsen. “We zijn direct gestart met nadere analyse en het zoeken naar mogelijke maatregelen die genomen kunnen worden om de snelheid weer te kunnen verhogen, maar kunnen voor nu nog geen prognose afgeven tot hoe lang dit duurt” meldt de spoorbeheerder. Normaal gesproken kan op de spoorlijn 300 kilometer per uur worden gereden.

Infraspeed verantwoordelijk

Door de snelheidsbeperkingenlopen de treinen vertraging op en is het niet meer mogelijk de volledige dienstregeling te kunnen blijven rijden. ProRail: “Hierdoor vallen verschillende treinen tussen Amsterdam en Rotterdam uit. De internationale treinen blijven wel rijden, maar doen langer over de reis.”

ProRail benadrukt dat het dagelijks beheer, inclusief onderhoud, niet in handen is van de landelijke spoorbeheerder, maar van Infraspeed BV.

Stiptheid al jaren een probleem

Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren uit kritiek op de situatie. “Pijnlijk en onacceptabel dat sinds de opening vijftien jaar geleden de reiziger continu te maken krijgt met vertraging en uitval”, stelt hij in een reactie bij het Algemeen Dagblad. “Natuurlijk gaat veiligheid voor. Maar het kan toch niet zo zijn dat we vijftien jaar en elf miljard verder nog steeds geen betrouwbare verbinding hebben?”

De bedoeling was dat de HSL-Zuid één van de meest betrouwbare spoorlijnen van Nederland zou worden. Maximaal 5% van de treinen mocht door NS verwijtbare omstandigheden vertraging opdoen. Die belofte bleek onhaalbaar. Sinds de start in 2009 kampen de treinen bovengemiddeld vaak met problemen. De Intercity Direct wordt daarom door velen ook wel de Intercity Defect genoemd. De huidige problemen zijn dus echter niet het gevolg van de treinen, maar van de infrastructuur.

Bijna 50% vertraagd

Vorig jaar voldeed de stiptheid op de hogesnelheidslijn door onder andere de snelheidsbeperking bij Rijpwetering al niet aan de normen. In november bereikte de stiptheid een dieptepunt, bijna de helft van de treinen was toen vertraagd. Dat kwam overigens niet alleen door de snelheidsbeperkingen, maar ook door werkzaamheden bij Schiphol en Rotterdam, en kinderziektes bij de ICNG.

In september 2009 startte de treindienst onder de naam Fyra. NS had voor de lijn snelle treinen besteld bij AnsaldoBreda, de V250. Maar de kwaliteit van die treinen viel tegen, waarop NS de order alsnog annuleerde. Daarop werd besloten om de naam Fyra in de ban te doen. Sindsdien rijden intercity’s op de snelle lijn als Intercity Direct.

Vanaf wanneer reizigers weer kunnen rekenen op een betrouwbare treindienst is niet duidelijk.

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 26 januari 2024 11:19

Share

Recent Posts

Grote steden vrezen kaalslag ov

Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…

4 uur terug

Treinreizigers gestrand na overstromingen

De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…

1 dag terug

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

4 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug