X

IC Brussel vervoert evenveel reizigers als in 2012

Het aantal treinreizigers dat de Intercity Amsterdam – Brussel neemt is weer terug op het niveau van 2012. Aan het einde van dat jaar moest de trein het veld ruimen voor de Fyra, maar door alle problemen met de hogesnelheidslijn keerde de intercity al na twee maanden weer terug.

Het Fyra-debacle zorgde ervoor dat het aantal treinreizigers richting België daalde. Alleen Thalys wist van de ellende van de Fyra te profiteren. Na drie jaar is het aantal treinreizigers nu weer ongeveer op het niveau van 2012. "Het aantal grenspassages met de Intercity Brussel ligt weer dik boven een miljoen," zegt NS-woordvoerder Ton Boon. Of dat net iets meer of minder reizigers zijn dan in 2012, wil het spoorbedrijf niet kwijt. "Het is rond het niveau van 2012," zegt de woordvoerder.

De Benelux, zoals de intercity ook wel wordt genoemd, reed in 2015 voor het eerst weer ieder uur vanaf Amsterdam. Naar Brussel is de trein echter veel langzamer dan in 2012. Toch zijn reizigers in het algemeen erg tevreden over de intercity. "84% van de Intercity Brussel-reiziger geeft de treindienst een 7 of hoger," weet Boon. Bij de cijfers kijkt NS alleen naar de internationale reizigers.

Vanaf eind 2016 moet de Benelux via Breda gaan rijden. Daardoor moet de trein enkele minuten sneller worden, al duurt de rit dan nog steeds langer dan in 2012. Omdat de trein via Breda gaat rijden, komt de stop in Dordrecht in de huidige plannen te vervallen.

This post was last modified on December 22, 2016, 10:29 am

admin :