Media maken fouten in berichtgeving

Miljoenen mensen lezen dagelijks de krant. Als lezer ga je er vanuit dat je de krant kunt geloven. Helaas blijkt regelmatig dat de media er naast zit. Niet altijd uit onwil, soms ook gewoon uit onnauwkeurigheid. Een paar concrete voorbeelden.

TC Tubantia: Ieder kwartier stoptrein Apeldoorn – Almelo

Het regionale dagblad TC Tubantia meldt op 19 augustus 2008 dat er tussen Apeldoorn en Almelo 4x per uur een trein gaat rijden. Daarmee zou de frequentie dermate hoog worden dat reizigers op tussenstations als Rijssen en Holten niet meer op de dienstregeling hoeven te letten. Helaas zat de krant er naast. Tussen Apeldoorn en Almelo (doorgaand naar Enschede) gaat twee keer per uur een stoptrein rijden, en niet vier keer per uur. Daarmee klopte er nauwelijks iets van het artikel.

Leids Dagblad: Voorlopig geen ´metro´ rond Leiden

Volgens het Leids Dagblad (6 september 2008) komt er in de toekomst iedere 10 minuten een trein te rijden tussen Den Haag en Nijmegen. Maar tussen Schiphol, Leiden en Den Haag zit deze frequentie er niet in, meldt de krant. Gelukkig blijkt de krant zich te vergissen: tussen Den Haag en Almere gaat per medio 2013 iedere 10 minuten een intercity rijden. Deze intercity´s stoppen ook te Leiden en Schiphol. Tussen Den Haag en Nijmegen komt juist geen 10 minuten frequentie. Ook hier bleek de krant er volledig naast te zitten. Het gehele artikel is op onjuistheden gebaseerd.

Telegraaf: Geweld in de trein harder

De Telegraaf weet op 28 augustus te melden dat het geweld in de trein steeds harder wordt. De krant baseert zich op een intern rapport. Daarnaast zou blijken dat de politie regelmatig niet zou komen opdraven. Volgens de NS baseert De Telegraaf zich niet op een landelijk rapport, maar op een rapport dat betrekking heeft op Randstad Noord. Dingen die in het artikel als feiten worden weggezet, blijken niet te kloppen. De andere helft van het verhaal blijkt uit haar verband gehaald te zijn. Ondertussen gelooft echter iedereen het artikel van de Telegraaf, en heeft ook het ANP over het artikel geschreven. Zelfs kamervragen worden er gesteld naar aanleiding over het artikel dat vol staat met onvolledigheden en onjuistheden.  

Persbureau Novum: Ongeluk in Rotterdam

Persbureau Novum gaat ook regelmatig de fout in. Op 2 april 2008 meldt het persbureau Novum dat een truck door een trein is geramd in Rotterdam. Het ongeluk gebeurde aan de slachthuisweg. Het bericht van Novum werd overgenomen op o.a. nu.nl en depers.nl. Ook hier bleek een slordige fout te zijn gemaakt: het ongeluk bleek niet in Rotterdam te zijn gebeurd, maar in Hoek van Holland. De slachthuisweg is ook in Hoek van Holland, en niet in Rotterdam. De afstand Rotterdam – Hoek van Holland is zo´n 40 kilometer …. Treinreiziger.nl attendeerde Novum Nieuws, depers.nl en nu.nl op de fout. Gelukkig verbeterde de meeste media de fout.

Persbureau Novum: beperkt treinverkeer

Een ander voorbeeld waarin persbureau Novum de fout mee in gaat, is een artikel over een aanrijding tussen Gouda en Den Haag. Het traject zou gestremd zijn, maar tussen Gouda en Zoetermeer Oost zou er nog wel beperkt treinverkeer mogelijk zijn (16 september 2008). Weer fout. Juist tussen Gouda en Zoetermeer rijden geen treinen. Tussen Zoetermeer Oost en Den Haag is wel treinverkeer mogelijk. Het bericht van Novum werd o.a. overgenomen door nu.nl. Vlak er voor (14 september) maakte het persbureau ook al een kleine fout. Toen meldde de persdienst dat er tussen Dordrecht en Geldermalsen een einde kwam aan de inzet van wadlopers. Echter, op de lijn reden helemaal geen wadlopers. De fout werd veroorzaakt door een persbericht van Arriva. Die had echter de fout al recht gezet.

Tal van andere voorbeelden

Er zijn nog tal van andere voorbeelden te geven. Treinreiziger.nl kan op dit gebied fouten herkennen. Maar de kans dat ook andere nieuwsartikelen regelmatig fouten bevatten, lijkt aannemelijk. Weliswaar is de ene fout erger dan de andere. Toch is het belangrijk om te beseffen dat de berichtgeving in de media niet altijd klopt. Wellicht zal treinreiziger.nl ook soms wel een fout maken, of informatie niet tijdig verversen. Als u een fout aantreft, kunt u dit altijd mailen naar foutje@treinreiziger.nl.

This post was last modified on 8 november 2016 10:09

Share

Recent Posts

Treinen sloegen vorig jaar bijna 2800 keer station over

Treinen van NS zijn vorig jaar 2788 keer voorbijgereden aan een station waar ze eigenlijk…

2 dagen terug

Oudste Koploper maakt afscheidsrondje dwars door Nederland

Vrijdag is de laatste dag dat NS ICMm-treinstel 4011 inzet. De Koploper reed al sinds…

5 dagen terug

Tsjechische trein vertrekt zonder machinist en ontspoort, geen gewonden

Bij het Tsjechische dorpje Klínec, zo'n twintig kilometer ten zuiden van hoofdstad Praag, is donderdagmiddag…

5 dagen terug

Conducteur mishandeld in Purmerend: jongens van 13 en 14 aangehouden

Twee jongens van 13 en 14 jaar zijn dinsdagavond aangehouden voor de mishandeling van een…

6 dagen terug

Alle Eurostar-treinen moeten in 2030 op duurzame energie rijden

Eurostar wil alle treinen in 2030 volledig op hernieuwbare energie laten rijden. In Nederland is…

1 week terug

ProRail sluit in zes jaar 150 onbewaakte spoorwegovergangen, nog 28 over

Op 150 locaties in Nederland zijn de afgelopen jaren onbewaakte spoorwegovergangen gesloten of alsnog beveiligd.…

1 week terug