Alle Eurostar-treinen moeten in 2030 op duurzame energie rijden

Eurostar wil alle treinen in 2030 volledig op hernieuwbare energie laten rijden. In Nederland is dit al sinds 2017 het geval. Over zes jaar moeten alle hogesnelheidstreinen die Frankrijk, België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met elkaar verbinden, op duurzame energie rijden.

Eurostar is het eerste spoorwegbedrijf dat zich heeft aangesloten bij de zogenoemde RE1001-alliantie van bedrijven die zich ertoe zetten om 100 procent van hun energie uit hernieuwbare bronnen te verkrijgen. In Nederland rijden Eurostar-treinen sinds 2017 volledig op windenergie. In het Verenigd Koninkrijk is dit cijfer sinds 2023 opgelopen tot 40 procent.

Verspilling tegengaan

In februari maakte Eurostar bekend dat het de installatie van nieuwe zonne-energieprojecten voor het aandrijven van treinen onderzoekt. Behalve investeren in duurzame energie wil het concern ook verspilling tegengaan. Elk gerecht dat aan boord geserveerd wordt, is bijvoorbeeld samengesteld met het oog op duurzame inkoop en milieuvriendelijke opties.

Duurzaam treinen is niet het enige doel dat Eurostar voor 2030 gesteld heeft. In dat jaar moet de vervoerder ook 30 miljoen reizigers gaan vervoeren. Die groei moet de komende jaren gerealiseerd worden zonder dat er nieuwe treinen bijkomen.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 19:57

Share

Recent Posts

NS maakt bezwaar tegen Arriva nachttrein Zwolle-Amsterdam

De NS heeft bij de gemeente Almere een bezwaar ingediend tegen de nachttrein van concurrent…

6 uur terug

Vorig jaar meer aanrijdingen en meer dodelijke slachtoffers bij overwegen

Er waren vorig jaar meer aanrijdingen op overwegen dan in 2023 en er waren daarbij…

12 uur terug

European Sleeper zet stap richting nachttrein naar Barcelona, maar materieel blijft obstakel

Uit een haalbaarheidsstudie van de Franse spoorbeheerder (SNCF Reseau) is gebleken dat in Frankrijk een…

13 uur terug

Europese Commissie zet zaak tegen NS-concessie door – ‘antwoorden Nederland onbevredigend’

De Europese Commissie zet de procedure voort tegen de gunning van het hoofdspoornet aan de…

1 dag terug

Euro City naar Italiaanse Adriatische kust wordt Railjet en gaat verder en langer rijden

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB en het Duitse Deutsche Bahn vervangen de Euro City van München…

2 dagen terug

Hogere boetes en betere informatie nodig tegen zwartrijden – boete te laag, ov ingewikkeld

Boetes voor zwartrijden in het ov moeten omhoog om zwartrijden tegen te gaan. Dit concludeert…

2 dagen terug