ProRail sluit in zes jaar 150 onbewaakte spoorwegovergangen, nog 28 over

Op 150 locaties in Nederland zijn de afgelopen jaren onbewaakte spoorwegovergangen gesloten of alsnog beveiligd. Dat blijkt uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd bij ProRail. De spoorbeheerder begon in 2018 met een project om de gevaarlijkste overgangen te sluiten, na een reeks dodelijke ongelukken.

ProRail was destijds voornemens om binnen drie tot vijf jaar alle onbewaakte overwegen te sluiten. Dat doel is niet behaald, maar de spoorbeheerder heeft nog maar 28 ‘NABO’s’ (Niet Actief Beveiligde Overwegen) over. Nu verwacht ProRail in 2027 helemaal klaar te zijn met de klus.

Op deze kaart is te zien welke NABO’s al gesloten zijn, en welke nog afgesloten moeten worden.

Van de ruim 2000 spoorwegovergangen die Nederland telt, zijn 180 onbewaakte overgangen te gevaarlijk om nog in stand te houden. Het sluiten van de meeste daarvan betaalt zich inmiddels uit, zegt ProRail. “Zo is het gemiddeld aantal aanrijdingen op onbewaakte overgangen gehalveerd. En dat geldt ook voor het aantal doden”, zegt woordvoerder Mirjam de Witte tegen de NOS. “In 2014 vielen er jaarlijks nog gemiddeld 2,8 doden op een onbewaakte overgang, nu is dat cijfer gehalveerd.”

Particulier bezit

Dat het ProRail nog niet is gelukt om alle NABO’s te sluiten, komt volgens De Witte door verschillende redenen. Zeldzame dieren kunnen het werk belemmeren, maar ook willen landeigenaren nog weleens dwars liggen. Sommige overwegen zijn immers particulier bezit: boeren gebruiken ze om van de ene kant van hun perceel naar de andere kant te komen. NABO’s zijn bovendien vaak onderdeel van lokale wandelroutes en dus probeert ProRail zoveel mogelijk rekening te houden met omwonenden.

Bovendien is het sluiten van NABO’s en het aanleggen van een bewaakte overweg met licht en geluid een dure klus. Daaraan hangt volgens ProRail een prijskaartje van een miljoen euro. Het ministerie heeft inmiddels geld uitgetrokken om de onbewaakte overwegen te sluiten. Daarmee moet het volgens ProRail lukken om voor 2027 de NABO tot verleden tijd te maken.

This post was last modified on 29 april 2024 15:54

Share

Recent Posts

Kaartverkoop Duitsland van start – tijdig boeken voor kersttrip

De kaartverkoop voor de nieuwe dienstregeling in Duitsland, die 15 december ingaat, start komende woensdag.…

14 uur terug

FlixTrain voorlopig niet in Nederland

FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…

4 dagen terug

Weinig hoop voor ov bij begrotingsbehandeling I en W

Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…

4 dagen terug

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

5 dagen terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct, van Brussel naar Rotterdam EuroCity

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

5 dagen terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

6 dagen terug