ProRail sluit in zes jaar 150 onbewaakte spoorwegovergangen, nog 28 over

Op 150 locaties in Nederland zijn de afgelopen jaren onbewaakte spoorwegovergangen gesloten of alsnog beveiligd. Dat blijkt uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd bij ProRail. De spoorbeheerder begon in 2018 met een project om de gevaarlijkste overgangen te sluiten, na een reeks dodelijke ongelukken.

ProRail was destijds voornemens om binnen drie tot vijf jaar alle onbewaakte overwegen te sluiten. Dat doel is niet behaald, maar de spoorbeheerder heeft nog maar 28 ‘NABO’s’ (Niet Actief Beveiligde Overwegen) over. Nu verwacht ProRail in 2027 helemaal klaar te zijn met de klus.

Op deze kaart is te zien welke NABO’s al gesloten zijn, en welke nog afgesloten moeten worden.

Van de ruim 2000 spoorwegovergangen die Nederland telt, zijn 180 onbewaakte overgangen te gevaarlijk om nog in stand te houden. Het sluiten van de meeste daarvan betaalt zich inmiddels uit, zegt ProRail. “Zo is het gemiddeld aantal aanrijdingen op onbewaakte overgangen gehalveerd. En dat geldt ook voor het aantal doden”, zegt woordvoerder Mirjam de Witte tegen de NOS. “In 2014 vielen er jaarlijks nog gemiddeld 2,8 doden op een onbewaakte overgang, nu is dat cijfer gehalveerd.”

Particulier bezit

Dat het ProRail nog niet is gelukt om alle NABO’s te sluiten, komt volgens De Witte door verschillende redenen. Zeldzame dieren kunnen het werk belemmeren, maar ook willen landeigenaren nog weleens dwars liggen. Sommige overwegen zijn immers particulier bezit: boeren gebruiken ze om van de ene kant van hun perceel naar de andere kant te komen. NABO’s zijn bovendien vaak onderdeel van lokale wandelroutes en dus probeert ProRail zoveel mogelijk rekening te houden met omwonenden.

Bovendien is het sluiten van NABO’s en het aanleggen van een bewaakte overweg met licht en geluid een dure klus. Daaraan hangt volgens ProRail een prijskaartje van een miljoen euro. Het ministerie heeft inmiddels geld uitgetrokken om de onbewaakte overwegen te sluiten. Daarmee moet het volgens ProRail lukken om voor 2027 de NABO tot verleden tijd te maken.

This post was last modified on 29 april 2024 15:54

Share

Recent Posts

Met de trein op Koningsnacht en Koningsdag – extra treinen, maatregelen en korting op treinkaartjes

Op Koningsnacht en Koningsdag gaan, naar verwachting, weer veel mensen met de trein. De NS…

4 uur terug

Rotterdamse museumtram Lijn 10 aan jubileumseizoen begonnen

De Rotterdamse museumtram Lijn 10 rijdt weer sinds zaterdag en is daarmee aan een speciaal…

6 uur terug

Stremmingen op drukke spoorlijn tussen Simplon-tunnel en Milaan

Het drukke Italiaanse spoortraject Domodossola - Milaan is komende zomer langere tijd gestremd. Tot en…

1 dag terug

Flinke prijsstijging ov in verschiet na ontbreken oplossingen in voorjaarsnota – al het ov-nieuws uit de nota en reacties

Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…

5 dagen terug

ProRail vreest nieuw tekort aan verkeersleiders

ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…

5 dagen terug

Eurostar waarschuwt voor vertraging naar Londen door langere paspoortcontrole

Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…

5 dagen terug