X

TGV wordt inOui

De wereldbekende TGV gaat van naam veranderen. De Franse spoorwegen hebben besloten de naam te wijzigen naar inOui. Dat schrijven Franse media.

Vanaf 2 juli gaat volgens Le Parisien de eerste treinen rijden onder de nieuwe naam. Die zullen dan te zien zijn tussen Parijs en Bordeaux, 16 TGV treinstellen zijn dan gewijzigd naar inOui. Aan het einde van dit jaar moet 30 procent van de treinstellen voorzien zijn met de nieuwe naam. In 2018 moet de rest volgen.

De TGV is misschien wel de meest bekende trein van heel Europa. Het is de eerste Europese hogesnelheidstrein die ruim 35 jaar geleden werd geïntroduceerd tussen Parijs en Lyon. Het is bijzonder dat de Fransen ervoor kiezen om die succesvolle naam te vervangen. De Franse spoorwegen (SNCF) krijgen mogelijk vanaf 2020 concurrentie op de hogesnelheidslijnen. De naamswijziging moet er voor zorgen dat de nieuwe merknaam beter aansluit bij de eerder gelanceerde projecten, zoals bij Ouigo (budget TGV), Ouibus (voorheen iDBUS) en Ouicar (deelauto).

De nieuwe naam oogst in de Franse media veel kritiek. Bij Le Parisien komen diverse deskundigen aan het woord die de naamswijziging geen goed idee vinden. Ook de boekingssite, nu nog nl.voyages-sncf.com wordt vervangen. Oui.SNCF wordt de nieuwe treinticketwebsite. De laatste tien jaar heeft de SNCF al regelmatig de naam aangepast van de internationale boekingssite. Tien jaar geleden was het nog TGV.com, dat wijzigde voor de Nederlandse markt daarna in TGV-europe. Maar ook die naam werd later omgeruild.

 

This post was last modified on May 29, 2017, 11:08 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (5)

  • op den duur is het LOGISCH dat inOui met ALLE Oui's geassocieerd gaat worden !

    Het geeft alleen maar DUIDELIJKHEID.

  • Was andersom dan niet handiger geweest? Een variant van TGV voor het budget merk, zoals TGV-go of ouiTGV?

    • TGV is inmiddels een soortnaam geworden, dus de klanten die na 2020 met de concurrentie gaan reizen zouden dan nog steeds zeggen, 'ik pak de TGV'. Al reizen ze dan misschien in de praktijk met Abellio of zo. Dus om het merk onderscheidend te houden snap ik het wel, plus ze integreren het meteen in een breder vervoersplatform met de bus en deelauto.

  • Heel slecht idee om alles Oui te noemen. De verwarring ligt op de loer. TGV geeft precies aan hoe het zit, dus waarom veranderen? Je verliest alleen maar klanten.

  • Het woord 'inouï' (dus met puntjes op de tweede i) betekent 'ongehoord': niet te geloven zo goed, fantastisch en dergelijke. Dus de Fransen zijn er blijkbaar heel trots op. Nu moeten ze het nog waarmaken. Overigens ben ik het met Theo eens.