fbpx

15 opmerkelijke Fyra-quotes

12 jun 2015 18:26

"De Tweede Kamer raakte langzamerhand het spoor bijster," zei oud-VVD-Kamerlid Pieter Hofstra (1994-2006) over het drama rond de snelle trein Fyra. Hofstra was één van de veertig getuigen die de afgelopen vier weken werd verhoord door de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De trein van de Italiaanse fabriek AnsaldoBreda werd pas na vijf jaar vertraging geleverd en werd binnen veertig dagen alweer van het spoor gehaald. 

Hieronder de opmerkelijkste uitspraken uit de verhoren (in willekeurige volgorde):

1. Moeder van alle kwaad
"Privatisering is de moeder van alle kwaad. Als we het niet hadden gedaan, hadden we veel ellende niet gehad." – NS-commissaris Jan Timmer.

2. Doodskoppen (of smileys)
"Dat was een vrij onaangenaam gesprek. Timmer deed zijn colbert uit. Hij droeg brede bretels met doodskoppen erop. Ik vatte dat op als een statement." – Tineke Netelenbos, minister van Verkeer en Waterstaat (1998-2002) over NS-commissaris Jan Timmer. (Volgens familie Timmer ging het echter om smileys, zo verklaarden ze tegenover een journalist).

3. Bloody shame
"Het is een bloody shame dat er geen HSL-treinen op deze lijn rijden. NS, houd je broek op en zeur niet, dat is mijn burgerlijke mening." – Wim Korf, projectdirecteur HSL-Zuid van Verkeer en Waterstaat over de vraag van de NS om een gunstiger contract.

4. Bodemloze put
"We gooien niet oneindig veel geld in een bodemloze put." – Wouter Raab, ministerie van Financiën, aandeelhouder van de NS.

5. Enquêtecommissies
"Spoorwegzaken zijn complexe materie. Er worden zelfs enquêtecommissies voor in het leven geroepen." – Marc Descheemaecker, topman Belgische spoorwegen NMBS (2004-2013)

6. Op tijd is de vraag
"De reiziger komt wel gezond van A naar B, maar of ze op tijd aankomen is een andere vraag." – Bas Oosthoek van spoorbeheerder ProRail over de Fyra.

7. perfecte trein
"De trein was perfect in orde." – Maurizio Manfellotto, president-directeur van Fyra-bouwer AnsaldoBreda.

8. Uit de hel
"Die trein uit de hel moest van het spoor." – nogmaals Descheemaecker van de NMBS.

9. Inkt van het contract
"De inkt van het contract was nog niet droog of er was al vertraging.” – Richard de Leeuw, projectmanager Fyra voor NSFSC, de NS-dochter die de Fyra kocht.

10. Geen elfstedentocht
"Er lag 8 centimeter sneeuw. De Thalys joeg daar zo doorheen. Het was geen Elfstedentocht, ik heb het nog nagezocht, ik ben gekke Henkie niet." – Madeleine van Toorenburg, voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie, over de sneeuw en het ijs die de Fyra zouden hebben genekt.

11. Slachtoffertje
"De NS speelt altijd het slachtoffertje in dit soort processen. Daar moeten ze maar een keer op aangesproken worden." – nogmaals Wim Korf, projectdirecteur HSL-Zuid .

12. Getrouwd met de reiziger
"Ik ben niet met de NS getrouwd, ik ben met de reiziger getrouwd," – staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur).

13. Gratis hoofdrailnet
"Die HSL is ooit in de markt gezet voor 178 miljoen euro en die partij krijgt dertien jaar later het hoofdrailnet er gratis bij." – Arriva-directeur Anne Hettinga over de geïntegreerde HSL-hoofdrailnetconcessie. Voor die concessie moet NS nu 180 miljoen euro per jaar betalen.

14. Dweilen
"We waren aan het dweilen in Amsterdam, maar de loodgieters zaten in Italië" – Cock Liefting van NedTrain over de Fyra problemen die het onderhoudsbedrijf tegenkwam.

15. Niet beoordeeld
"Ons bod is nooit beoordeeld geweest" – Meindert Eland van de Franse treinenbouwer Alstom. Hij doelde daarmee op de trein die Alstom de NS in de aanbesteding aanbood. NS koos voor AnsaldoBreda. 

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.