fbpx
Archieffoto

25% minder reizigers op Hoekse Lijn door vervangend vervoer

31 dec 2018 9:00

Sinds de ombouw van de Hoekse Lijn is begonnen heeft de RET ongeveer een kwart van de reizigers verloren. Dat meldt de Rotterdamse vervoerder tegenover Treinreiziger.nl.

Daling van korte duur

Toen NS nog op de lijn reed, werden er dagelijks een kleine 13.000 reizigers op de Hoekse Lijn vervoerd. Sinds april 2017 zijn reizigers echter aangewezen op treinvervangende bussen. “We vervoeren nu circa 25% minder reizigers dan NS toen zij de lijn nog uitvoerde. Dat komt doordat de trein meer comfort biedt dan de bus”, legt RET-woordvoerder Rolf Harbers uit. Een deel van de overgebleven reizigers neemt de speciale treinvervangende bussen, een ander deel van de reizigers maakt gebruik van het reguliere RET-lijnennet. De Rotterdamse vervoerder gaat ervan uit dat de daling van korte duur zal zijn. “Zodra de metro rijdt op de Hoekse Lijn verwachten we juist meer reizigers te zullen gaan verwerken dan NS deed.”

Tot 50% meer reizigers

Vooral op het deel Maassluis – Rotterdam verwacht de RET straks een forse groei. Dat komt voor een deel doordat de frequenties omhoog gaan, maar ook doordat de lijn aangehaakt wordt op het bestaande metronet. Reizigers uit Maassluis, Vlaardingen en Schiedam krijgen straks een directe verbinding naar veel meer Rotterdamse metrostations. Uit eerder onderzoek (PDF, 2015) van Goudappel Coffeng blijkt zelfs dat het aantal reizigers tot ruim 50% kan toenemen. Het gaat dan vooral om korte reizen, want het aantal reizigerskilometers zal naar verwachting minder hard stijgen (+27%).

Eerdere verwachting

Voordat de werkzaamheden begonnen, vertelde de RET al te verwachten dat niet iedereen die toen de trein nam, later de bus zou pakken. “We verwachten dat circa 20% van de reizigers naar alternatieven zoekt”, vertelde een RET-woordvoerder destijds. Toen ging men er echter nog van uit dat de werkzaamheden na 5 à 6 maanden, in september 2017, zouden worden afgerond. Inmiddels is duidelijk dat de metro niet eerder dan per eind maart 2019 over de Hoekse Lijn gaat rijden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
HANS
5 jaren geleden

De Blauwe Tram (Den Haag – Leiden) reed zonder beveiligingssoftware. Prima toch?

Ellen B. Johnson
5 jaren geleden
Antwoord aan  HANS

De Blauwe Tram reed dan ook een stuk langzamer en minder frequent.
Zonder fijnmazige baanbeveiliging gooi je een heleboel vervoerscapaciteit weg. Sinds de laatste rit van de Blauwe Tram is de Nederlandse bevolking met bijna 50% gegroeid, dus kunnen we die extra capaciteit niet missen!

Wat mij wel verbaast, is dat de RET nog steeds niet het contract heeft opengebroken. De “sunk costs”-drogreden is wel erg sterk in dezen.

lezer
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ellen B. Johnson

Ik vraag mij wel af wat de meerwaarde is van de ICT. Sinds de blauwe tram vetrokken is hebben we al tientallen jaren beveiligingssystemen van de oude stempel waarmee zonder introductieproblemen om de drie minuten een metro kan vertrekken, zoals de jaren ’80 en ’90 in Amsterdam en Rotterdam bewijzen. Is ICT, op papier, goedkoper? En hoeveel overlast voor de reiziger, extra belasting voor de belastingbetaler, mag beveiligingssoftware (van ETCS/ERMTS voor spoorwegen tot light rail in Hoek van Holland en Utrecht (sneltram-overwegbeveiliging Uithoflijn) opleveren?

Ellen B. Johnson
5 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

De grap is, dat die “beveiligingssystemen van de oude stempel” op de Amsterdamse en Rotterdamse metro al jaren geleden stilletjes zijn vervangen door een moderner, software-defined systeem. Alleen is dat gebeurt door partijen die een stuk competenter bleken te zijn.
Vandaar dus mijn verbazing dat men tegen beter weten in met dezelfde prutsers blijft doormodderen.

Ellen B. Johnson
5 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

(en ondertussen een telefoontje aannemen + zonder d/t-fouten typen gaat ook niet helemaal samen)

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  lezer

Zonder moderne systemen kunt u helemaal niet rijden. Die ouwe troep waar ook van alles mee was is allang afgeschreven en vervangen. GElooft u dat zulke installaties 30 jaar in bedrijf blijven omdat de treintjes niet veranderen van uiterlijk.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  HANS

ZO’n tram reed ook van de Rosestraat Rotterdam naar Hellevoetsluis. De bijnaam was de moordenaar. Hoe zou dat toch komen?

Petrus
5 jaren geleden

De software maakt de exploitatie op de Hoekse Lijn het simplistisch gruwelijk ingewikkeld. Het lijkt wel een Maerklin spoortje!

Thierry Bosch
5 jaren geleden

Rotterdam, 02.01.’19

Geachte Medewerkers en Medewerksters,

Ik vind het zeer betreurenswaardig dat de inwerkingstelling van de Hoekse Lijn wéér wordt uitgesteld. Eerst februari ’19; nu eind maart ’19. Nu ben ik een beetje cynisch geworden. Ik denk dat het ’20 zal worden. Maar ja,…in 3000 zullen de reizigers zich waarschijnlijk kunnen laten opstralen. Geen metro meer nodig.Als ik dit jaar nog eens naar het strand wil; ga ik wel naar Scheveningen.
Hoogachtend
Thierry Bosch

Egbert
5 jaren geleden

Hoe kan men zich zo vergissen in de ombouw? In plaats van de geplande 6 maanden zijn er straks dus ruim 24 maanden om voordat de eerste metro rijdt. Wat een treurnis! De reiziger is de dupe. Wederom een OV-project in Nederland dat niet tijdig wordt opgeleverd. We zijn verworven tot een bananenrepubliek!

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Egbert

Onzin. Vrijwel alles wordt in Nederland binnen budget en op tijd gebouwd. Daar komen geen krantenberichten over. Alsof overigens in uw tijd op kantoor het allemaal veel beter was met de paperclip bevoorrading.

Laawed
5 jaren geleden

Het nadeel voor de reizigers is wel dat de Hoekse Lijn niet meer direct verbonden is met Rotterdam CS, waar ze dan met de lange-afstandstreinen verder kunnen reizen

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  Laawed

Dat klopt. Echter, de lijn stopt wel te Blaak en Alexander. Eventueel kan er in Blaak overgestapt worden op de IC richting Vlissingen, in Alexander richting Utrecht en Schiedam richting Den Haag. Toch heb je gelijk dat deze alternatieven langer kunnen uitpakken. Veel reizen zullen echter zijn tussen Maassluis/Vlaardingen en Rotterdam.