Vijf redenen om niet te staken en toch te winnen
12 jun 2025 5:29
Dit is een maandelijkse column van Karolien van Wijk, eerder schreef ze voor onder andere OV-Magazine.
Ik had het nog geprobeerd om iets gezelligs te tikken, over buurtbussen of aardige medereizigers, maar een column over ov moet nu over De Stakingen gaan. De Stakingen, waarmee NS-medewerkers momenteel reizigers hun trein uit bonjouren. Of je nou naar je werk moet, je zwaar zieke oma moet bezoeken of gewoon tentamen moet doen; je trein rijdt niet. Punt.
Nou snap ik dat mensen af en toe hun schep geld bij hun salaris willen, maar dit is geen fijne actie voor iedereen die eigenlijk met de trein moet, of met de trein wil. Je klanten pesten is kannibaliseren op je eigen toko, dus daarom een paar reizigersvriendelijke ideeën om je punt te maken bij de directie.
1) Doe gewoon je werk, maar controleer geen kaartjes. Holadiejee, iedereen mag gratis mee, en bij de stations met poortjes zetten we gewoon laddertjes neer, of maken de deurtjes onklaar. De reizigers zullen met je weglopen en de directie voelt de hete adem van die lui van Financiën al in de nek. Ja, dit is al eens geprobeerd, maar door buschauffeurs, niet door jullie.
2) En als je dan toch geen kaartjes controleert deel dropjes uit. Loop gezellig een rondje door de trein en deel dropjes uit. Maak een praatje, aai een meereizend huisdier of vraag nu eindelijk het telefoonnummer van die leuke m/v die vier ochtenden per week de chipkaart glimlachend voor je neus houdt. Levert je niet per se meer salaris op, maar wel een hoop blije reizigers.
3) Laat alle reizigers kaartjes naar je baas sturen dat jij meer salaris moet. Nu je die reizigers toch in je zak hebt; deel kaartjes uit met het adres van je baas er op. “Ik, lievelingsreiziger van NS, vind dat conducteur … (naam) … een beter salaris moet krijgen.” Ondertekenen en opsturen.
4) Haal Guus Meeuwis van stal. Geen idee of -ie nog met de trein reist, maar vraag Guus Meeuwis om z’n eerste hit nog eens op te nemen, met aangepaste tekst. Het refrein; Kedeng kedeng meer poooeeeen! Op de intercom en allemaal meezingen!
5) Zet peuters in. Elke jonge ouder weet wat ik bedoel. Dump een paar mild vermoeide peuters op het NS-hoofdkantoor, zet snoepjes binnen zicht, maar buiten bereik van de mollige plakhandjes en zeg dat je pas ingrijpt als er een nieuw salarisbod ligt. Wedden dat het lukt?
6) Unpopular opinion: accepteer dat het niet best gaat met het bedrijf en incasseer je verlies. Het is nou eenmaal zo en niet anders. De salarisverhoging van een paar jaar terug was prima en daar draaien we nog even op. Vraag iets leuks als doekje voor het bloeden. Misschien nog een keer die leuke blauw-geelgestreepte kerstsokken van een paar jaar terug?
Toch wel bijzonder dat het artikel na artikel over “ns-ers willen er meer geld bij” gaat. Terwijl als journalisten zich iets meer zouden inlezen dat geld maar een onderdeel van deze nieuwe beoogde afspraken binnen de CAO 2025 zijn.
Het is ook precies wat de bonden artikel na artikel zeggen. Wij willen 6/7/8% (al naar gelang welke bond het is) salarisverhoging maar NS biedt maar 2,55% en daarom voeren we actie.
In bijvoorbeeld het ultimatum van VVMC aan NS wordt ook alleen gesproken over de loonsverhoging.
2,55% stijgt mooi mee met de inflatie en dat deden de lonen de afgelopen jaren ook.
NS is een noodlijdend bedrijf. Ik gun iedereen een betere boterham, maar ik vind dat nu wordt overvraagd.
De prijzen van treinkaartjes stijgen harder dan de inflatie. Dat betekent dat de gewone reizigers, die de reis zelf betalen, moeten kiezen tussen minder uitgeven aan bijvoorbeeld de boodschappen of minder reizen. De gewone reizigers zijn namelijk dolblij als hun inkomen meestijgt met de inflatie.
Ik hoop voor alle NS’ers dat niet teveel mensen kiezen voor de optie “minder reizen”.
“De prijzen van treinkaartjes stijgen harder dan de inflatie.”
De prijs van boodschappen ook (zelfs vaak het dubbele).. dus ik begrijp die bonden wel. Dat 8% niet realistisch is begrijpt iedereen, maar dat is 2,55% ook niet.
Edg, waar moet het geld vandaan komen?
Goede vraag: De gemeenteambtenaren krijgen er met het oog op het ravijnjaar (flink gekort vanuit de rijksoverheid) ook 7,5% bij. Gemeenten komen daardoor ook in grote problemen.
Waar moet dat geld vandaan komen? Is eigenlijk precies dezelfde discussie.
Ik kan het wel raden. Dat zal zijn bij NS dus niet veel anders zijn qua oplossingen.
Ik kan het ook wel raden, namelijk door te doen wat NS de afgelopen jaren herhaaldelijk heeft gedaan: de schulden op laten lopen. De vraag is wel hoe lang dat houdbaar is.
De conclusie is gewoon dat NS door Corona in een nieuwe werkelijkheid terecht is gekomen. Er moet gezocht worden maar een nieuw evenwicht, een manier om structureel inkomsten en uitgaven op vergelijkbaar niveau te houden. Tot dusver lukt dat niet echt omdat er alleen maar intern ruzie gemaakt wordt.
De NS van de staat maken, de NS een staatsbedrijf maken. Het collectiviseren van de NS.
Beetje zelfde taktiek als in de meeste communistische/socialistische landen uit zowel het heden alsmede ook het verleden.
Als het namelijk onder de staat valt, dan kan NS zelfs niet in de problemen raken. De Privatisering & kapitalisering van NS heeft ons geen goeds gedaan.
Collectiviseren verandert niets aan het feit dat er te weinig inkomsten zijn. Ik vrees dat de situatie daarmee juist erger wordt omdat overheidsgestuurde organisaties niet uitblinken in kostenefficiënte en innovatie om de financiële positie te verbeteren.
Ja eens. Helaas krijg je die personeelskosten nooit meer omlaag. efficiënter werken? Zie KLM en de vakbonden. Gaat m niet worden.
En de treinkaatjes steigen over de langere termijn trager dan de inflatie.
Het belangrijkste prijspeil dat geldt voor conducteurs, lijkt me de tariefstijging van een Netflix-abonnement.
Gelukkig zijn de lonen bij NS ook harder gestegen dan de inflatie.
Ik zou de bonden begrijpen als NS een bedrijf is waar het geld tegen de plinten klotst. Maar daar is niet echt sprake van.
Niet waar
De prijzen van treinkaartjes stijgen harder dan de inflatie.
Nouuuuu alleen afgelopen jaar, niet als je over 5 (of 2) jaar kijkt.
Als eerste noemen de vakbonden de lonen, en daarna de werkdruk. Conducteurs en machinisten hebben een hele verantwoordelijkheid en krijgen te vaak met geweld te maken maar ze krijgen een goede beloning en hebben goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Zeker bij NS. Daarom stappen er wel mensen over van Arriva naar NS, maar nauwelijks andersom.
“Conducteurs en machinisten hebben een hele verantwoordelijkheid en krijgen te vaak met geweld te maken maar ze krijgen een goede beloning en hebben goede secundaire arbeidsvoorwaarden.”
Ah kijk, dus dat bespugen, zo af en toe wat meppen en een busje pepperspray is prima..
Dus het is wel goed zo. Niets meer aan doen.
Het verder niet benoemen dat er aan het geweld en overlast in het OV iets gedaan moet worden geeft al aan hoe jij in de wedstrijd zit, want het salaris is prima en het vrij 2e klas reizen is een geweldig cadeautje. Bizar.
Net als de vorige keren draait het ook uitsluitend om de loonsverhoging. Je kunt ons NS alle problemen oplossen waarvoor de vakbonden zeggen dat hun leden staken, maar als je niet over de brug komt met meer geld, dan is het volstrekt zinloos je daarmee te vermoeien.
Al het andere dat eventueel benoemd wordt naast het percentage loonsverhoging, bestaat slechts als emotionele chantage om de publieke opinie te beïnvloeden. Als NS vandaag akkoord zou gaan met de looneisen, hoor je niets meer over de rest van de eisen.
Niet juist. Leugenachtig en opruiend
Probeer dat eens te duiden en aan ons uit te leggen IPV 4 woorden schrijven. Geef ons die kennis eens dan.
Sorry, maar wat een slecht stuk, idee 1 mag en kan praktisch niet (theoretisch mag het misschien wel, maar als ik reageer dat het praktisch niet kan blijft iedereen stil), idee 2 t/m 5 gaat geen zoden aan de dijk zetten, en idee 6 hoor ik alleen maar geopperd worden door mensen die zelf niet de daad bij het woord voegen.
Ook een gemiste kans om niet even een woord te wijden aan hoe lomp sommige in de discussie zitten, het valt mij echt tegen dat dat niets over gezegd wordt of op wordt ingegrepen, zeker als het om onwaarheden, leugens, insinuaties en beledigingen gaat.
Voor punt 1 moet de wet maar zo snel mogelijk veranderd worden. Wat is er mis met geen kaartjes controleren maar verder wel gewoon je werk doen ? En, uiteraard, poortjes saboteren zoals in punt 1 staat, gaat mij ook te ver.
En verder snap ik niet dat de politiek niet ingrijpt in deze stakingchaos.
Wat is er mis als bij AH je spullen gratis mee kan pakken?
Precies dit inderdaad. Het kan niet zo zijn dat stakende werknemers, producten of diensten gratis kunnen gaan aanbieden aan klanten. Stel je voor dat je zelf ondernemer. Laten we zeggen dat je een winkel met sportartikelen opent. Je koopt spullen in bij de grote merken Adidas, Nike etc en verkoopt dat aan je klanten. Zaken gaan goed en je besluit een medewerker in dienst te nemen zodat je de openingstijden kunt uitbreiden. Je bent ervan overtuigt dat je goede arbeidsvoorwaarden hebt geregeld voor je werknemer, maar toch gaat deze persoon in staking. Alle ingekochte spullen worden gratis weggegeven op de uren dat de medewerker in de winkel staat. Binnen de kortste keren is de winkel leeg. Als ondernemer heb je de kosten gemaakt, maar geen inkomsten ervoor gekregen.
Het lijkt me duidelijk dat dit erg onrechtvaardig is. Voor staken bij NS geldt hetzelfde, maar dan op grote schaal ipv een klein bedrijf. Als we ondernemerschap nog een beetje serieus willen nemen in dit land, dan is het inderdaad nodig dat de rechter gratis reizen als onderdeel van een staking verbiedt.
Staken is het volledig neerleggen van het werk, niet het uitdelen van gratis producten of diensten.
Ik zeg nergens dat zwartrijden moet worden getolereerd, alleen dat de conducteurs niet controleren, maar je moet nog steeds een geldig kaartyje hebben.
Wet veranderen en de poortjes open laten (dus niet saboteren) maar wel zorgen dat reizigers gratis kunnen reizen tijdens de stakingen, beste optie lijkt mij..
Maar wie gaat de overheid zover krijgen?
Niemand wat dit soort acties is wettelijk verboden.
Wat blijft iedereen toch hangen aan kaartjes-alsof die amper nog bestaan voor overgrote deel van de reizigers. En OF-zie de veelvuldige andere reacties-dat überhaupt nog systematisch gebeurt bij NS- uit eigen ervaring van redelijk vaak langere treinreizen-hooguit 20% van alle ritten-ofwel minder als de helft van mijn ook veelvuldige ritten in DE. Beseft men nu echt werkelijk niet dat die plaatsing van poortjes destijds zo was uitgekiend dat zeker 80% van alle reizigers tenminste 1x erdoorheen zou moeten?
Maar hoogst irritant vervelend-zie laatste reactie van bond1/2/3 over´zo onverwacht´ dat het sterk riekt naar reizigertje pesten-overtreffende trap van die negeren-wat dus eerder de gangbare praktijk lijkt. Een minimale aankondigingstermijn-zodat getroffenen tenminste kans krijgen nog wat te regelen lijkt mij toch wel het minste wat zou kunnen.
Verder heeft dit soort acties vrijwel altijd te maken met ´kan je best doen, want er is groot gebrek aan personeel dat nog dit soort werk wel wil doen-onregelmatige tijden, vaak ontevereden en zeurende reizigers, etc
Enne-sommige beroepen verzamelen nu eenmaal veel meer vakbondsaangesloten werkenden als anderen-ook een vorm van bedrijfscultuur. (Lands)Polletiek staat momenteel-en nog wel minstens een half jaartje komend-geheel stil.
We hebben niet de capaciteit om alle reacties goed te volgen (zijn er meer dan 100.000), eens dat meer respect wenselijk is.
Column is er om een beetje te prikkelen. Dat is weer gelukt. Tja, ik neem niet alle punten even serieus, met een knipoog, maar de serieuze boodschap is: probeer reizigers minder te duperen. Ik constateer dat de acties nu direct harder zijn dan in 2022.
Ik snap dat het niet altijd mogelijk is om alle reacties te controleren, maar als je als site een reactiemogelijkheid biedt, komt daar in mijn ogen ook een verantwoordelijkheid bij om dat in goede banen te leiden.
Misschien een optie om bij reacties iets van een rapporteer-knop toe te voegen? Dan kunnen mensen reacties die in hun ogen over grenzen gaan melden zonder de hele discussie te laten ontsporen door erop te reageren, en krijgen jullie een seintje van reacties waar mogelijk naar gekeken moet worden.
De enige vorm van actie waar de directie naar om zal kijken is 1. Die is helaas ook wettelijk verboden. Bovendien; kaartjes controleren doen conducteurs toch al zo min mogelijk. Niemand die het op zal vallen.
Ten tweede moet je ook nog door te poortjes heen op veel stations. Wordt het dat dan een medereiziger hinderlijk volgen (tailgating) of hordelopen? (Overigens is dit geen reclame of oproep om je te bekwamen in deze takken van sport van de olympische spelen en gewoon je treinrit netjes te betalen.)
Ik weet niet of dit een 1 april grap is, maar dit artikel voelt aan als een volledige grap, puur om mensen belachelijk te maken.
Suggestie 1 is fantastisch! Maar dat mag niet, de rechter heeft erover geoordeeld. De rest is gewoon allemaal hopeloos, als mensen zo staken worden ze ontslagen, zo is het simpelweg geregeld.
Echt hoor, en daarnaast zullen dat soort acties geen enkele zin hebben. De enige druk waar bedrijven vaak gevoelig voor zijn is wanneer de gebruiker / klant en masse overlast ervaart. Dat is jammer, maar helaas wel hoe het werkt.
De enige druk die de vakbonden begrijpen is dat de kas leeg is.
Bij veel bedrijven wel, ja, maar de NS-directie zal het een rotzorg zijn in welke mate de reiziger wordt getergd. De klant van NS is de rijksoverheid. Als je de NS-directie wilt raken moet je dus de onderhandse gunning van het hoofdrailnet op het spel zetten.
Waarom kiezen de bonden niet voor een irritante wacht bij het NS hoofdkantoor opdat de directie keer op keer geconfronteerd wordt met hun beleid, terwijl de treinen gewoon doorrijden en reizigers nauwelijks hinder van ondervinden. Buiten dat moeten de bonden ook accepteren dat het al een flinke tijd niet goed gaat met de NS en daar hun looneisen op bijstellen en akkoord gaan met het aanbod van de NS.
Het echte probleem voor de bonden lijkt mij de voorgestelde duur van de CAO. Volgens mij is die 27 maanden. Betekent dus dat de bonden de komende 2 jaar het land niet kunnen platleggen voor allerlei dubieuze eisen. Dat kan natuurlijk niet in de ogen van de bonden.
Je haalt een beetje een verkeerde reden aan, maar opzich denk ik dat je met de voorgestelde loopduur wel een van de problemen benoemt. De laatste 3 maanden van het laatste voorstel geeft een loonsverhoging van +0.5%. Denk dat wanneer je dat stukje eraf knipt en de looptijd op 24 maanden zet en daarnaast het voorstel voor jaar 1 ten minste aanpast aan de verwachte inflatie (+3.2%) je al een veel acceptabeler bod hebt liggen. In deze onzekere tijden is een CAO met een kortere looptijd wenselijk en ik denk dat die 3 maanden onder het huidige voorstel net even iets teveel is.
Ik zie nu het plaatje van de stakingen van morgen op nu.nl. Ik denk dat er weinig rijdt morgen.
https://www.nu.nl/economie/6358981/ns-personeel-staakt-vrijdag-in-noorden-en-zuiden-kijk-hier-of-jouw-trein-rijdt.html?commentId=dc4468b8-df1b-49e7-856a-91ae5ccbddb7
Het stakende personeel van de nationale stoorwegen miskent hun verantwoordelijkheid ten koste van de klanten die hen betalen en zelfs ten koste van de overleving van hun werkgever. Grote schande! Lees de column in de Volkskrant van vandaag.
De schrijfster heeft alleen maar bedoeld te zeggen dat er ook andere (lees klantvriendelijke) manieren zijn om je doelen te bereiken en daar heeft zij mijns inziens volkomen gelijk in.
Over Guus Meeuwis gesproken ik heb op Spotify City to City gemaakt, daar staan wel wat treinnummers op onder mijn artiestennaam Jesper1979. Misschien is dat iedereen een idee???
1Doe gewoon je werk, maar controleer geen kaartjes.
Leuk, goed idee, maar dit mag dus niet juridisch, wordt gezien als stelen. Staken mag, stelen niet.
https://www.nu.nl/nujij/6358685/reizigers-hopen-op-publieksvriendelijke-staking-maar-dat-kan-niet-zomaar.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
2 Idem
3 Dat doe ik nu al, ik vul een schadeclaim bij de NS in voor twee dagen gemiste reizen. 20 euro per dag dat ik met de auto moet. Dat doen meer mensen.
https://www.nu.nl/economie/6358770/tienduizenden-mensen-declareren-reiskosten-bij-ns-vanwege-staking.html
4/5 ludiek maar niet heel serieus te nemen
6 accepteer zelf je verlies. Staken is een grondrecht, ook als jij er last van hebt, juist dan.
Voor iemand die een column schrijft op treinreizigers punt en el bent u bijzonder slecht geïnformeerd. Google al eens geprobeerd? Even de FNV bellen?
grondrechten zjjn niet absoluut. zie de zorg. De spoorvakbonden hebben het spoor zelf essentieel genoemd.
Alternatieve akties?
Uitzoeken wat er aan de hand is met die verzameling ICNG die ergens in Duitsland lange tijd op een rangeerterrein staan. kan blijken dat de direktie ongeschikt is en zich in de maling laat nemen.
De vakbonden in Duitsland willen vast wel de vakbonden in Nederland daarbij helpen.
Duitse bedrijven laten geen treinen bij Nederlandse treinonderhoudsbedrijven renoveren omdat de Nederlandse niet aan de Duitse eisen voldoen, terwijl de Duitse eisen niet eens zo strenge gehandhaafd worden door de Duitse zertificeringsinstanties (TUVs).
De NS kan niet eens de schoonmaakbedrijven dwingen hun werk goed te doen. Maar dat geldt ook voor andere OV-bedrijven. Ook laten ze de schoonmaakbedrijven de schoonmakers slecht behandelen. Het is zelfs zo erg dat in Den Haag bij een schoonmaakafdeling voor de NS een schoonmaker een chef in brand heeft gestoken.
Als dan beweerd wordt dat de machinisten bevoorrecht zijn. Het is juister om te zeggen dat de maschinisten niet zo slecht behandeld worden als veel werkenden bij andere bedrijven, ook busafdelingen van ov-bedrijven.
Allemaal uitzendkonstrukties en tijdelijke kontrakten.
Personeel wil hoger salaris omdat de koopkracht anders daslt. Ik met mijn aow heb ook koopkracht verlies, maar krijg er niks bij. Gaat het salaris omhoog van ns personeel worden de kaartjes duurder natuurlijk. Weer een strop voor mij, nog minder om uit te geven. Stop met die onzin
Nee nee durf niet aan het riante salaris van een conducteur te komen. Met 36 uur werken een kleine 3500 binnentrekken zonder fatsoenlijke diploma boven het niveau Havo is natuurlijk uit den boze. En dat terwijl wij in de logistiek (bv) met amper 2200 40+ uur kunnen draaien met daadwerkelijk zwaar werk. Ns terug naar de staat en al die zeikerds ontslaan. Ns mag gewoon iedereen onbetaald naar huis sturen tijdens stakingen, misschien moeten ze dat maar is doen. Lekker onbetaald thuis zitten.