6 miljoen euro voor nieuwe stations

Staatssecretaris Mansveld heeft 6,5 miljoen euro vrijgemaakt voor toekomstige stations. Tot 2028 zullen er waarschijnlijk circa twintig stations geopend worden. In totaal zouden provincies en stadsregio´s graag vijftig nieuwe stations zien. Maar sommige stations zullen niet rendabel zijn, of zijn niet in te passen in de dienstregeling.

Stations zullen alleen gebouwd worden als een vervoerder garandeert het station te bedienen. "Hiervoor is noodzakelijk dat het station  technisch inpasbaar is op het railnet en dat het station inpasbaar is in de dienstregeling. Eventueel te maken exploitatiekosten van de vervoerder moeten worden gedekt door de initiatiefnemer", schrijft Mansveld.

Mansveld wil alleen geld vrij maken voor nieuwe stations als er een volledige financiële dekking is. "Hierbij gaat het om een sluitende business case voor de realisatie van het station en de stationsomgeving. Er moet sprake zijn van een goede regionale onderbouwing van de
ontsluiting van het station alsmede de ruimtelijke ontwikkeling van de stationsomgeving", aldus Mansveld.

Kansrijke locatie´s voor nieuwe stations zijn: Leeuwarden Werpsterhoek, Hoogkerk, Duurkenakker, Maastricht Noord (voor NS), Zwolle Stadshagen, Boskoop Snijdelwijk, Dordrecht Copernicuslaan, Waddinxveen Zuid.

Op de lijst staat ook Eindhoven Airport, dat volgens de huidige inzichten voor 2028 gerealiseerd kan worden. Maar, zo meldt Mansveld ook: "Vervoerwaarde uit omgeving vooralsnog onvoldoende voor rendabele bediening." De mogelijkheden van een station bij Eindhoven Airport worden verder onderzocht. Ook Stadskanaal en Wildervlank staan op de lijst, maar die stations kunnen alleen geopend worden als de spoorlijn naar Stadskanaal weer geactiveerd wordt voor reizigerstreinen.

Sommige stations kunnen voorlopig niet gerealiseerd worden omdat ze niet in pasbaar zijn in de dienstregeling. Het gaat dan om gewenste haltes als Apeldoorn West, Arnhem Buiten, Arnhem Pleij, Wijchen West, Deventer Platvoet, Deventer Zuid, Zwolle Zuid, Amersfoort Koppel, Amersfoort Oost, Maartensdijk. Deze plekken zullen vaak niet voor 2028 voorzien worden van een station.

Foto: Leidsche Rijn / archief / wikipedia.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug