Gerenoveerde stationshal Amsterdam Amstel feestelijk geopend

Na twee jaar is de opknapbeurt van de monumentale stationshal van Amsterdam Amstel achter de rug. Donderdag is de gerenoveerde monumentale stationshal feestelijk geopend. De hal heeft onder meer een nieuwe indeling gekregen en de oorspronkelijke kleuren zijn teruggebracht.

Wandschildering

Ook is een wandschildering van kunstenaar Peter Alma (1886-1969) weer volledig zichtbaar. Zijn dochter verrichtte donderdagmiddag de officiële openingshandeling, samen met Anneke de Vries, directeur van NS Stations.

De verlaagde plafonds op het station zijn verwijderd. Ook zijn de winkelcasco’s gerenoveerd en voorzien van nieuwe puien. De hal is opnieuw geschilderd in de oorspronkelijke kleurstelling en de Tickets & Servicewinkel is verplaatst waardoor de wandschildering van Peter Alma weer volledig zichtbaar is.

1939

Station Amsterdam Amstel, een ontwerp van de architecten Schelling en Leupen en stedenbouwkundige Van Eesteren, stamt uit 1939 en is een rijksmonument. Het stationsgebied rondom Amstel ondergaat momenteel een grootschalige vernieuwing, waar de gemeente, vervoerregio, GVB, ProRail en NS samen aan werken. Zo zijn er al een nieuw bus- en tramstation en een ondergrondse fietsenstalling.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. Foto’s: NS

This post was last modified on 29 oktober 2021 08:05

Bekijk reacties

  • Hoewel ik op het station nagenoeg alleen op de perrons kom kan ik niet anders zeggen dan dat het een prettig station is. Enige minpuntje is dat er nog steeds gerookt wordt onder de kap. Daar treedt NS sowieso maar matig tegen op.

  • Voor een station van 1939 ziet het er nog steeds modern uit. Sinds de aanleg van de Metro is er aan het gebouw en de bus/tramhaltes gesleuteld. Na een van die verbouwingen heb ik zelfs nog moeten zoeken naar de uitgang.

  • Prachtig mooi ziet dat er uit met al die ouse treinen. Ook mooi dat er op die manier een verscheidenheid aan stations bestaat. Geeft een mooi tijdsbeeld van het verleden.

  • Ooit vertrokken autoslaaptreinen vanaf station Amsterdam Amstel. Zij moesten wijken voor de metro.
    Je hebt wel een perfecte crossplatform overstap van de trein naar de metro en de metro naar de trein. Niet vergeten uit te checken en in te checken bij de andere vervoerder.
    Meer NS-reizigers dan Den Haag HS en toch maar twee NS-sporen. Licht, ruimte en sfeer.

    • Ja, dat cross-platform overstappen tussen trein en metro is echt fantastisch. Dat maakt het zo snel, zeker omdat de metro het traject tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal slechts in 6 tot 7 minuten aflegt en de intercity in 9 minuten. De metro is dus een stuk sneller, bovendien kom je op Centraal praktisch bij de tram uit. Ook als ik dus naar Amsterdam Centraal ga, stap ik over op de metro.

Share

Recent Posts

Planuitwerking RegioExpres Arnhem – Winterswijk gestart

De provincie Gelderland heeft de verkenning naar de snelle trein tussen Arnhem en Winterswijk afgerond.…

9 uur terug

NS en Arriva kondigen nieuwe proef aan met automatisch bestuurde trein

Komende zomer start een nieuwe proef met een automatisch bestuurde trein (ATO). NS, Arriva en ProRail gaan in Groningen…

15 uur terug

Boete dreigt voor Keolis vanwege elektrische probleembussen

Openbaarvervoerbedrijf Keolis hangt een boete van 1,25 miljoen euro boven het hoofd, omdat de problemen…

1 dag terug

Versoepelingen zorgen voor meer trein- en busreizigers

Nederlanders laten zich vaker buiten zien sinds zaterdag de lockdownmaatregelen zijn versoepeld. Zij gaan vaker…

1 dag terug

Stadsvervoerders willen meer geld voor OV

De stadsvervoerders GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam) en HTM (Den Haag) willen nu om de tafel…

3 dagen terug

ProRail: 34x grootschalige werkzaamheden aan het spoor

Treinreizigers moeten in 2022 opnieuw goed de reisplanners bekijken voordat ze de deur uitgaan, want…

3 dagen terug