Gerenoveerde stationshal Amsterdam Amstel feestelijk geopend

Na twee jaar is de opknapbeurt van de monumentale stationshal van Amsterdam Amstel achter de rug. Donderdag is de gerenoveerde monumentale stationshal feestelijk geopend. De hal heeft onder meer een nieuwe indeling gekregen en de oorspronkelijke kleuren zijn teruggebracht.

Wandschildering

Ook is een wandschildering van kunstenaar Peter Alma (1886-1969) weer volledig zichtbaar. Zijn dochter verrichtte donderdagmiddag de officiële openingshandeling, samen met Anneke de Vries, directeur van NS Stations.

De verlaagde plafonds op het station zijn verwijderd. Ook zijn de winkelcasco’s gerenoveerd en voorzien van nieuwe puien. De hal is opnieuw geschilderd in de oorspronkelijke kleurstelling en de Tickets & Servicewinkel is verplaatst waardoor de wandschildering van Peter Alma weer volledig zichtbaar is.

1939

Station Amsterdam Amstel, een ontwerp van de architecten Schelling en Leupen en stedenbouwkundige Van Eesteren, stamt uit 1939 en is een rijksmonument. Het stationsgebied rondom Amstel ondergaat momenteel een grootschalige vernieuwing, waar de gemeente, vervoerregio, GVB, ProRail en NS samen aan werken. Zo zijn er al een nieuw bus- en tramstation en een ondergrondse fietsenstalling.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. Foto’s: NS

This post was last modified on 29 oktober 2021 08:05

Bekijk reacties

  • Hoewel ik op het station nagenoeg alleen op de perrons kom kan ik niet anders zeggen dan dat het een prettig station is. Enige minpuntje is dat er nog steeds gerookt wordt onder de kap. Daar treedt NS sowieso maar matig tegen op.

  • Voor een station van 1939 ziet het er nog steeds modern uit. Sinds de aanleg van de Metro is er aan het gebouw en de bus/tramhaltes gesleuteld. Na een van die verbouwingen heb ik zelfs nog moeten zoeken naar de uitgang.

  • Prachtig mooi ziet dat er uit met al die ouse treinen. Ook mooi dat er op die manier een verscheidenheid aan stations bestaat. Geeft een mooi tijdsbeeld van het verleden.

  • Ooit vertrokken autoslaaptreinen vanaf station Amsterdam Amstel. Zij moesten wijken voor de metro.
    Je hebt wel een perfecte crossplatform overstap van de trein naar de metro en de metro naar de trein. Niet vergeten uit te checken en in te checken bij de andere vervoerder.
    Meer NS-reizigers dan Den Haag HS en toch maar twee NS-sporen. Licht, ruimte en sfeer.

    • Ja, dat cross-platform overstappen tussen trein en metro is echt fantastisch. Dat maakt het zo snel, zeker omdat de metro het traject tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal slechts in 6 tot 7 minuten aflegt en de intercity in 9 minuten. De metro is dus een stuk sneller, bovendien kom je op Centraal praktisch bij de tram uit. Ook als ik dus naar Amsterdam Centraal ga, stap ik over op de metro.

Share

Recent Posts

Wie wordt de nieuwe NS-directeur? Vakbonden verdeeld over urgentie

Er is nog niets bekend over de opvolging van Marjan Rintel als president-directeur bij de…

1 dag terug

Ov-chipkaart nu ook geldig naar Emmerich

Na herhaaldelijk uitstel is het nu echt zover. Sinds afgelopen week kunnen treinreizigers met de…

4 dagen terug

Personeelstekort: treinuitval en geen vervangend vervoer bij storing(en)

Het treinverkeer piept en kraakt door een tekort aan personeel. Vrijwel dagelijks vallen er treinen…

4 dagen terug

In 2023 nachttrein naar Barcelona?

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind volgend jaar meerdere keren per week een nachttrein…

7 dagen terug

NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in…

2 weken terug

‘Openbaar vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’

Het valt te verwachten dat het openbaar vervoer in 2023 weer bijna net zo druk…

2 weken terug