740 miljoen euro steun voor ov-bedrijven in 2021
16 sep 2020 9:13
De ov-bedrijven krijgen ook volgend jaar extra financiële steun van de overheid om de wegblijvende reizigers te compenseren. Het kabinet trok dit jaar al 1,5 miljard euro uit om tot 93% van de inkomsten te garanderen. Volgend jaar komt staatssecretaris Stientje van Veldhoven met 740 miljoen euro over de brug, bedoeld voor de eerste helft van 2021.
93 procent
De staatssecretaris stelt als voorwaarde dat de openbaar vervoer sector wel weer gezond moet worden. Door het flink teruggelopen aantal reizigers, leden de vervoerders afgelopen half jaar miljoenenverliezen. Alleen al bij de Nederlandse Spoorwegen was het verlies bijna 200 miljoen euro. Zonder steun had NS zelfs op een verlies van een miljard uitgekomen.
Koepelorganisatie OV-NL is tevreden met de financiële steun. “Eindelijk duidelijkheid”, zegt voorzitter Pedro Peters. De vervoerders hebben maandenlang aangedrongen om ook duidelijkheid te krijgen over een financiële vergoeding voor 2021. De regeling blijft vergelijkbaar aan de huidige. Dat komt neer dat ongeveer 93 procent van de kosten die OV-bedrijven maken gedekt zijn. Voor de overige paar procent moeten de vervoerders zelf een oplossing zoeken.
Bezuinigen
Ondanks dat voor het grootste deel van de kosten nu een compensatie is gevonden, moet er nog een hoop gebeuren voordat de vervoerders weer financieel gezond zijn, waarschuwt Peters. “Voor die paar procent die we zelf moeten vergoeden, is een kostenbesparing van ongeveer 10 à 15 procent nodig, een flinke opgave” aldus de voorman van de ov-bedrijven tegenover de NOS.
Volgens Peters is bezuinigen lastig omdat er veel doorlopende vaste kosten zijn. “Neem een bus die zes keer per uur ergens rijdt. Als je die door bezuinigingen nog maar vier keer per uur laat rijden, kost dat minder brandstof. Maar de bus zelf, en het onderhoud daarvan, kost nog praktisch hetzelfde. Zoveel levert dat dus niet op.” Toch sluit Peters niet uit dat frequenties op bepaalde lijnen worden aangepast.
Tarieven
Zullen de tarieven omhoog gaan om de gederfde inkomsten te compenseren? Peters: “Het verhogen van de tarieven is de laatste knop waar overheden en OV-bedrijven aan kunnen draaien. Maar voor ons is dat geen optie”.
Tijdelijke steun is idd een optie, maar als in 2021 de reizigers niet terug komen dienen er wel maatregelen genomen worden
Extra verhogen van tarieven lijkt me geen optie gezien het OV toch al behoorlijk duur is.
Ik denk wel dat er gesneden kan worden in de dienstregeling als het aantal reizigers op trajecten drastisch teruggelopen zijn.
Dat laatste dient wel op een verantwoorde manier te gebeuren en het is niet de bedoeling dat het sociale aspect van het OV onderuit wordt gehaald.
Qua spoor zou men terug kunnen naar een halfuursdienst. Dus van 6x naar 4x en van 4x naar 2x per uur. Dunne buslijnen moet op een zorgvuldige manier gebeuren opdat er manieren worden gevonden om reizigers toch weg te kunnen laten gaan.
Zo zou het schrappen / uitdunnen van buslijnen en auto/rijbewijsloosheid een reden zijn om WMO korting te krijgen voor het vraaggebonden vervoer. Verder zouden de technologische ontwikkelingen als zelfstandig rijdende voertuigen nauwlettend in de gaten gehouden moeten worden.
Wat langer met bussen en treinen blijven gebruiken vind ik ook uit duurzaamheidsoverwegingen een goed idee.
En de eenmans bediening bij rustige NS sprinterlijnen ook serieus overwogen moeten worden.
Allemaal verstandige voorstellen maar lagere kosten is in het OV nog steeds vloeken in de kerk. Men zal liever zijn kop in het zand blijven steken en blijven roepen dat de reiziger binnenkort weer terugkomt.
De NS verwacht pas in 2025 op het oude niveau te zitten qua reizigers. Dit zou ongetwijfeld ook voor overige vervoersbedrijven gelden.
Dit houd in dat het nog wel even duren voordat de passagiers op een goed niveau zijn.
Het rare is alleen dat men toen die voorspelling van 2025 openbaar werd gemaakt NS ook schatte nu in september al weer op 70% te zitten en eind dit jaar op 80%. Anders gezegd die voorspellingen van NS Commercie zijn gewoon een slag in de lucht. Het meeste zorgelijke is dat er geen enkele groei is. Begin juli was het 50% op werkdagen en 60% in het weekend en die zelfde percentages zijn er nu nog. Een indicatie dat de vertrokken reizigers niet terugkeren.
Maar wat is er concreet op Corona-vlak veranderd tussen juli en september? Heel veel bedrijven houden nog aan dat mensen zoveel mogelijk thuis moeten werken. Kantoren gaan langzaamaan wel weer open, maar dat is nog beperkt. Onderwijsinstellingen zijn ook nog maar beperkt open. Dat zijn hele grote groepen die voorheen bijna dagelijks in de trein zaten, en nu misschien nog maar 1x per week.
Het verschil tussen July en September is dat de eerste binnen de vakantie valt en de 2e erbuiten. Het kan dus best zijn dat binnen de vakantieperiode 70% van de klanten terug is, maar dat heeft een groot deel scholieren/studenten natuurlijk dan niet als reiziger. In September krijg je die SOV-groep er weer bij. En als alle studenten dan 2 of 3 dagen wel naar school moeten valt het natuurlijk snel op binnen de bezettingen.
@Camille
De vergelijkingen worden steeds gemaakt met de zelfde periode vorig jaar. Juli 2020 wordt dus vergeleken met juli 2019 waardoor de vakanties geen effect hebben op de vergelijking.
@Camille
2 of 3 dagen? – Deel dat maar door 5: één dagdeel per week. En gezien de recente verspreiding voor een groot deel onder studenten is, kan er elk moment besloten worden dat dat weer een poosje naar 0 gaat.
Net terug na twee weken Duitsland met veel treinreizen. Bij onze oosterburen is de bezetting van de treinen niet merkbaar lager dan voor corona, in elk geval in de regio Freiburg/Zuid-Baden. Iedereen draagt een mondkapje in de trein (op de stations iets minder, hoewel het daar ook verplicht is). In de trein wordt veel gepraat over corona, maar de sfeer is ontspannen. Ook vindt er als vanouds kaartcontrole plaats (hoe ziet een NS-conducteur er ook alweer uit?). Kom je zondagavond met de ICE aan op een haast uitgestorven Amsterdam CS – nadat je al het even lege Utrecht CS en Arnhem CS hebt gepasseerd. De wegjaagmaatregelen hebben hier beslist het gewenste resultaat gehad, geen twijfel mogelijk…
Dat het vervoer in Duitsland niet veel lager ligt is niet zo vreemd. Anders dan in Nederland er is nooit opgeroepen om niet meer met het OV te reizen. Er was altijd alleen een mondkapjesplicht. In Nederland hebben mensen blijvend andere vormen van vervoer gekozen.
Wat er niet bij vermeld wordt is dat het uitgangspunt van de koepelorganisaties hierbij wel is dat het OV eind dit jaar weer 80% van zijn reizigers terug heeft. Als dat percentage niet gehaald wordt is het financiële probleem navenant groter.
Had de SJ niet in de jaren 90 alles terug gevoerd naar een goedkoop basis tarief om zo reiziger terug te krijgen? Ik weet niet het hele hele verhaal meer, maar als alles gewoon simpeler en goedkoop wordt gaan mensen toch gewoon weer met het ov? Als ik het zo zie is iedereen die dingen in het ov moet bedenken een beetje naief.
Wat is de SJ?
De Zweedse spoorwegen.
De prijs van het treinkaartje is niet het grootste probleem. Met akties als “de trein rijdt alleen voor mensen met een essentieel beroep” en “de trein is even geen uitje” zijn mensen weggejaagd en overgeschakeld op andere vormen van vervoer. Die mensen zie je niet meer terug, die hebben niet voor niets een auto, brommer of elektrische fiets gekocht.
Precies. De agressie waarmee de Nederlandse ov-bedrijven en met name NS de reiziger hebben weggejaagd, is echt bizar en in internationaal opzicht ongekend. Hoe dom kun je als bedrijfstak zijn? Dertig jaar aan verleidingsacties binnen enkele maanden volledig tenietgedaan. Te zot voor woorden. Ik zie het ook niet meer goed komen, tenzij het fileprobleem echt de spuigaten uit gaat lopen (wat door de nieuwe realiteit – veel thuiswerken – niet voor de hand ligt). Ik denk dat we ons moeten instellen op een veel kariger aanbod aan ov in de toekomst, want die prognoses van NS (in 2024-25 weer op het oude niveau) komen uit een heel dikke duim en zijn door niets onderbouwd. Iedereen die een uurtje op een ooit druk station doorbrengt, voelt onmiddellijk de ernst van de situatie.
dat wegjagen begon al vele jaren eerder door zulke belachelijke gevangenisdeuren te plaatsen op elk station. Ik heb het ov ervaren in het buitenland en wij staan mogelijk bovenaan met die kasteelpoorten. Er is in Rotterdam een metrostation dat aansluit op de trein (Alexander), beide hebben hoge glazen ‘poortjes’, maar ga je een paar meter verder naar Graskruid, dan staat daar niets. In mijn herinnering is ov-chipkaartverplichting langzaam tot invoering gekomen in 2006 en ik heb toen al gezworen zo min mogelijk met het ov te reizen, want ik ben een reiziger en geen gevangene.
Direkteur NS lijkt me easy job met geldkraan overheid achter de hand. Marjan maar lachen, logisch. Met 1 boekhouder maakte NS winst jaren 60 trouwens. Idee, wellicht: V&S ipv kondukteur doen de kontroles met vliegende brigades. Omlaag ziekteverzuim kondukteurs en V&S vervet niet in de koffiekamers.
Eens. De afgelopen maanden hebben aangetoond dat de functie van conducteur volstrekt overbodig is, want hij/zij was (en is) op 99% van de treinen volledig onzichtbaar. De vertrekprocedure kan ook door de machinist worden afgehandeld; gebeurt bij metrobedrijven ook, zonder veel problemen. Strenge vliegende brigades lijken me veel zinvoller om zwartrijders tegen te gaan. Voor informatie kun je als reiziger ook online terecht, daar heb je geen conducteur meer voor nodig.
Aangezien ik de meeste treinen met scootmobiel niet zelfstandig kan verlaten ben ik blij met een conducteur, deze houd meestal inde gaten waar ik sta en dat ik er uit kom voor dat ie fluit.
De conducteur mag sowieso niet helpen bij een scootmobiel. Overigens heeft Arriva veelal geen conducteurs en ook daar gaan scootmobielen mee.