9292.nl is donderdagochtend op zwart gegaan. De routeplanner zegt te maken hebben met een technische storing. Vrijdagochtend is de storing hersteld. In december ging de site ook al meerdere dagen op zwart.
Net als toen geldt ook juist nu een aangepaste dienstregeling en hebben extra veel reizigers behoefte aan een reisadvies. Waarschijnlijk is de website door de drukte bezweken, dat was in december in elk geval de oorzaak. Ook de 9292 app ligt aanvankelijk plat. 9292 verzorgt ook de reisinformatie op de sites van Connexxion, Arriva, RET en Breng. Ook die sites geven aanvankelijk geen reisinformatie. Concurrent GoAbout blijft bij een steekproef van Treinreiziger.nl eveneens hangen. Google Maps werkt in eerste instantie wel.
Reizigersvereniging Rover is ontstemd dat de site nu opnieuw plat ligt. “Zeker omdat 9292 ook al tijdens de sneeuw van 11 december jongstleden ook al verstek liet gaan. 9292 beloofde destijds beterschap maar maakt die belofte niet waar gemaakt” zegt Freek Bos namens reizigersorganisatie Rover. Hij adviseert reizigers gebruik te maken van Google Maps. “Google krijgt die info rechtstreeks van de vervoerders en is ook betrouwbaar.” Hij geeft dat advies op het moment het treinverkeer nog niet gestaakt is, en er nog gereisd kan worden. Later blijkt dat ook Google Maps geen actuele informatie meer krijgt over de uitval van treinen.
Wie alleen reisinformatie zoekt voor de trein, kan het beste kijken op NS.nl (of onze reisplanner). “Doordat er zoveel treinen en bussen opgeheven zijn, lukt het de reisplanners nauwelijks om alle informatie te verwerken” legt redacteur Hildebrand van Kuijeren uit. Daar heeft Google Maps last van, maar ook 1313.nl en HTM.nl. Die sites geven ook landelijk reisadvies van deur tot deur.
NS probeert de treinplanner zo actueel mogelijk te houden, maar meldt dat de planner niet verder dan een half uur vooruit betrouwbaar is. “Reizigers moeten er rekening mee houden dat de nasleep van de storm ook morgen merkbaar zal zijn. NS adviseert reizigers de berichtgeving op NS.nl goed in de gaten te houden.”
This post was last modified on 19 januari 2018 11:21
De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…
De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…
Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…
Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt er volgende week vier dagen lang uit wegens…
NS en Arriva rijden van zaterdag 12 juli tot en met vrijdag 18 juli extra…
De Duitse (DB), Deense (DSB) en Tsjechische (ČD) spoorwegen beginnen mei 2026 een directe trein…