fbpx

Aan 9292 OV de Oranjedienstregeling uitleggen

11 jul 2010 0:37

Dinsdag 13 juli is het treinverkeer in Nederland aangepast vanwege de huldiging van het Nederlands elftal. De Nederlandse Spoorwegen lieten vrijdagmiddag weten een zaterdag dienstregeling te hanteren met daarnaast een aantal aanpassingen rond Amsterdam. Maar hoe zit dit bij de andere vervoerders?

Dat vroeg ik mij af nadat Veolia een e-mail aan treinreiziger.nl had gestuurd, om er op te wijzen dat de Veolia Rail wel een werkdag dienstregeling hanteerd. Zouden Arriva en Syntus dat ook doen? De Syntus klantenservice is zaterdag gesloten, en bij de Arriva klantenservice kreeg ik een ingesprek toon. Om de perswoordvoering daarover in het weekend te bellen vond ik overdreven, dus besloot ik 9292 reisinformatie te bellen.

Zaterdagdienstregeling
Met de vraag of de Arriva en Syntus treinen ook volgens een zaterdag dienstregeling zouden rijden, kreeg ik een opmerkelijk antwoord: de dienstregeling rond Amsterdam was aangepast, er reden extra (lange) treinen, maar er zou geen sprake zijn van een zaterdagdienstregeling bij NS. Na wat doorvragen besloot de 9292 medewerker het één en ander na te vragen.

Aanpassingen
Na drie a vier minuten gewacht te hebben, kwam de medewerker terug. Ze noemde mij een lijstje aanpassingen die ik de dag daarvoor al op ns.nl gelezen. Het kwam er op neer dat er geen zaterdagdienstregeling zou gelden en alleen in de randstad enkele aanpassingen waren. 

Eerste trein
Tja, ik wist wel beter. Om dat duidelijk te maken vroeg ik hoe laat maandag de eerste trein van Enschede naar Deventer zou gaan, en hoe laat dat dinsdag zou zijn. En het verschil was overduidelijk: maandag om 4:55 uur, en dinsdag om 6:27 uur. Er was maar één verklaring: NS treinen rijden dinsdag volgens een (aangepaste) zaterdagdienstregeling. 

Geen antwoord
De medewerker was zelf ook verbaasd. Ze excuseerde zich, de wijzigingen waren net binnen gekomen. Uiteindelijk hing ik op zonder dat mijn vraag beantwoord was. Toch vond ik het een grappig telefoongesprek. Zo vaak komt het niet voor dat je een medewerker reisinformatie moet uitleggen hoe de dienstregeling werkt.

Hildebrand van Kuijeren
Hildebrand is de initiatiefnemer van treinreiziger.nl. Op deze plek beschrijft hij zijn reisavonturen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *