Aanbesteding Valleilijn Amersfoort – Ede mislukt: geen inschrijvers
24 aug 2020 17:17
De aanbesteding voor de Valleilijn Amersfoort – Ede-Wageningen heeft geen inschrijvers opgeleverd. Dit heeft te maken met de onzekerheid rond de reizigersaantallen door COVID-19. De huidige vervoerder Connexxion heeft een concessie tot december 2021. Ook na deze periode blijft de trein rijden. Dat meldt de provincie Gelderland maandag.
Belangstelling
Tijdens de procedure hebben meerdere bedrijven interesse getoond door vragen te stellen in de Nota’s van Inlichtingen. Landelijk ontstaat steeds meer het beeld dat de reizigers slechts langzaam weer het openbaar vervoer weten te vinden. Dit levert grote verliezen op voor de vervoerbedrijven en een onzekere markt. Dit heeft er toe geleid dat landelijk lopende voorbereidingen voor aanbestedingen zijn vertraagd.
Provincie Gelderland heeft tijdens de aanbesteding een overbruggingsmaatregel voor deze aanbesteding gepresenteerd. Zolang de maatregelen voor COVID19 van kracht zijn, garandeert provincie Gelderland 80% van de vervoersopbrengsten. Ondanks deze garantie is er geen aanbieding binnen gekomen. De aanbesteding wordt nu geëvalueerd met alle vervoerders.
Trein blijft rijden
Er blijven zeker treinen rijden na afloop van de huidige concessie van Connexxion. De provincie belooft dat de continuïteit van de Valleilijn niet in gevaar zal komen. Voor de noodconcessie bekijkt de provincie hoe de kwaliteit van de treindienst toch verder verbeterd kan worden, bijvoorbeeld door betere reisinformatie tijdens verstoringen. Een noodconcessie duurt maximaal 2 jaar.
Connexxion wilde doorrijden naar Arnhem. Dat mocht niet, dus zeggen ze ‘verrek maar’.
Dat heeft er niets mee te maken.
Als de concessie het traject Utrecht – Amersfoort – Arnhem was geweest, was de kans wellicht groter geweest dat een vervoerder op koopjesjacht er een (laag) bod op had gedaan. Alleen Amersfoort – Ede-Wageningen lijkt me ook zonder pandemie geen kip-met-gouden-eierenlijn.
In een grijs verleden reed de NS van Amersfoort via Barneveld en Ede naar Arnhem. Het is niet meer dan logisch dat naar de lokale centra doorgereden wordt. We zien hier de absurde werking van de aanbesteding. De reiziger moet nu gedwongen overstappen om Arnhem te bereiken. Dat is toch geen vooruitgang?
@Rudy
De treinen rijden sinds de Tweede Wereldoorlog al niet meer rechtstreeks van Amersfoort naar Arnhem. Van aanbesteden was in die tijd nog helemaal geen sprake en dat was daarvoor dus niet de aanleiding.
Zie Wikipedia
In 1951 werd het traject opnieuw in gebruik genomen. Voortaan reed elk uur een trein tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Tijdens de spits reden enkele treinen door naar Arnhem enerzijds en Utrecht anderzijds. Met het ingaan van de nieuwe consequente dienstregeling bij Spoorslag ’70 werd nog altijd in een uurdienst gereden. De treinen reden echter niet meer van en naar Utrecht. De spitsslagen naar Arnhem bleven wel bestaan. Ook reden tijdens de spits enkele extra treinen op de Kippenlijn.
@Rudy
Dat je tegen aanbesteden bent weten we nu wel, maar NS reed ook al sinds tientallen jaren tot Ede uitgezonderd eenenkele spitstrein.
Het is een drukker lijntje dan men denkt. Vandaar ook dat er spitspendels bijgekomen zijn.
Ongetwijfeld. Echter in de huidige dienstregeling kost het doorrijden naar Arnhem een extra compositie en een extra machinist. Daarbij kost het ook extra ruimte in Arnhem zelf.
Of de kwartierdienst Barneveld – Amersfoort wordt opgeheven.
Beter is denk om deze concessie in de RRReis concessie op te nemen.
Nog maar minder dan de helft van de reizigers en dan gaan uitbreiden. Ja, dat ligt echt voor de hand.
De afgelopen jaren is de infrastructuur op het traject Barneveld Noord – Ede Wageningen verbeterd zoals Barneveld Noord – Barneveld Zuid is nu 60km/h en naar Meulunteren is het nu 120 km/h. Aanpassing van de bocht bij Meulunteren (nu 40 km/h) was te kostbaar; zo blijft het aanmodderen.
In 2016 is het traject Almelo – Mariënberg geheel vernieuwd en het baanvaksnelheid is verhoogd van 80 naar 120/h. Zo kan het ook bij een contractlijn.
wie weet kan dan de lang gekoesterde wens om door te rijden naar Arnhem Centraal vanaf december 2021. Moet er extra materieel komen dan leasen ze een paar SGM of SGN-Sprinters van NS. Zo ging dat ook in de begintijd van deze enige spoorlijn van Connexxion. Misschien wordt de verleenging Amersfoort Centraal doorgezet via Hilversum naar Almere C dan wel Utrecht Centraal. Gewoon goede afspraken tussen de beide vervoerders en Pro Rail, zodat je meer mogelijkheden kan maken onderling.
Misschien ook een idee om Connexxion de lijn Baarn-Utrecht Centraal-Rhenen te gunnen , zodat de regio s hier ook meer rechtstreekse verbindingen krijgen en zodoende lijnen meer door gekoppeld kunnen worden.
Hoe wil je dat doen dan?
Uh? Je mag al blij zijn als de huidige dienstregeling grotendeels in stand blijft met nog maar 40% van de reizigers. Berg je luchtkastelen voorlopig maar even op.
Tja, een klein kind kan voorzien dat er op dit moment niemand meer ergens op inschrijft waarbij de vervoerder opbrengst verantwoordelijk is.
De vervoerders kunnen inschrijven op basis van een begroting die uitgaat van het huidige aantal reizigers. Het is dan aan de aanbestedende overheid om te bepalen of ze daar de benodigde extra subsidie voor over hebben. Als dan tijdens de looptijd van de concessie het aantal reizigers weer toeneemt, is het voordeel voor de vervoerder.
Daar trapt de provincie dus niet in, dat zou de belastingbetaler bakken met geld gaan kosten.
Overijssel komt er ook nog wel achter dat ze zich in hun eigen poot hebben geschoten door Keolis de concessie te ontnemen.
En fraude dan gewoon toestaan? Dat is het zeggen tegen een kind die iemand geslagen heeft: foei dat mag niet, nu mag je weer verder spelen.
Het was gewoon een goede zet, daarbij connexxion rijdt de valleilijn en niet keolis.
Dan is het desondanks op dit moment nog steeds een domme zet. Zowel de belastingbetaler als de reiziger betalen straks het gelag: minder diensten tegen meer geld.
Door de vingers zien was financieel gunstig geweest voor de korte termijn, maar geeft problemen op de lange termijn. Voor je het weet kwispelt de staart met de hond, net zoals op de HSL.
Zo lang het aantal reizigers blijft stekenn op 35-40% van voor corona wil iedereen alleen maar zo snel mogelijk van zijn concessies verlost worden. Niemand weet welk deel van de 60-65% weggelopen reizigers na corona überhaupt nog terugkomt, maar dat groot deel van de reizigers definitief is afgehaakt lijkt wel zeker. Ondertussen snurken de vervoerders rustig door en denken de vakbonden dat dit het juiste moment is om flinke loonsverhogingen te eisen.
Nu de reizigers waarschijnlijk voorlopig niet terugkeren is er niet een mogelijkheid om volledig terug te keren naar een goedkopere halfuursdienst? Dus de extra lijn Amersfoort-Barneveld Zuid lijn uit de dienstregeling nemen en allen de Amersfoort-Ede te laten rijden? Dus alleen een halfsuursdienst.
Hoe gaat het eruit zien als het vervoersbureau van de provincie zelf de consessie doet evt met begin ondersteuning van de gemeente Amsterdam of Rotterdam?
Uitganspunt was handhaving van de huidige diensten. Het uitkleden van de dienstregeling kan na afloop van de noodconcessie (2 jaar) nog steeds als blijkt dat het aantal reizigers blijvend veel lager blijft dan voor corona.
Zelf de concessie doen wil men juist niet want dan loopt de provincie ook de financiele risico’s. Op die basis kunnen ze gewoon aanbesteden want dan zijn er ongetwijfeld inschrijvers genoeg. Het draait er juist om dat niemand (noch provincie noch vervoerders) de financiele risico’s wil dragen.
Frequentieverlaging betekent dat er dan nog meer reizigers weglopen. Opheffing van de lijn komt dan al snel in zicht.
Wellicht wil het Landelijk Genootschap van de Pluimveehandel het Kippenlijntje ondersteunen. Hahaha.
Of gewoon weer terug naar NS en een Sprinter van Amersfoort naar Arnhem.
NS is veel te duur voor dit soort lijnen door zijn tweemansbediening met vaste conducteurs. Het is niet voor niets dat NS ook niet heeft ingeschreven.
Eens met Bert Sitters. Zo’n geÏsoleerd traject kan het beste terug naar.NS mits Amersfoort- Arnhem niet in Ede-Wageningen in tweeën wordt geknipt.
Welke instantie houdt dat eigenlijk tegen?
Daar is gewoon onderzoek naar gedaan en er zijn te weinig voordelen:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/11/26/voordelen-doortrekken-valleilijn-naar-utrecht-of-arnhem-beperkt/
Geen complot, geen onwil, gewoon geen benefits.
Degene die dit tegenhoudt zijn de vakbonden FNV en VVMC die bij NS tweemansbediening op alle treinen eisen waardoor NS op dit soort regionale lijnen enorme verliezen zou leiden. Dat is ook de reden dat NS niet heeft ingeschreven. Zonder eenmansbediening zijn dit soort lijnen niet in stand te houden. het zelfde geldt voor diesellijnen in de Gelderland, Groningen en Friesland.
Ik wil de lijn graag overnemen hoor. Voorzie ik de treinen gelijk van een bordbistro met heerlijke kipsnacks -en gerechten. Het is nou eenmaal de kippenlijn. Finger lickin’ good!
Is er nog dat NS Stoptreintje Ede-Arnhem? En dat is wel rendabel? Kan Amersfoort dan wel door naar Arnhem? Overigens ooit met nachttrein Italie omgeleid over kippenlijn, toch handig dat spoor daar. En pleister op de wond wellicht Ede heeft straks nieuw station, mooi moment daar over te stappen bij innovatieve voorzieningen?
Ik ben ook een keer met een D-trein over het Kippelijntje gereden. Alle stoptreinen moesten aan de kant omdat dat lange ding langer was dan de stations.
?? Bij sneltrein logisch dat stoptreinen even opzij moeten indien mogelijk, ongeacht lengte van perrons.
Maak de lijn weer van NS en laat de trein van Arnhem Centraal via Ede Wageningen-Barneveld Centrum-Amersfoort C naar Utrecht Centraal rijden. Dit kan een halfuurdienst worden met enkele tussen treinen van Utrecht Centraal via Amersfoort C. naar Barneveld Zuid. Sprinter Utrecht Centraal-Zwolle kan dan non stop rijden tussen Utrecht en Amersfoort C v.v. Ns neemt het huidige materieel bestand over en zet eigen Sprinters in om aan te vullen.
Dan is Arnhem ook weer na jaren rechtstreeks verbonden met Amersfoort en de Valleiregio en profiteren ook de inwoners van Wolfheze en Oosterbeek weer van een snellere en frequentere langere sprinterverbinding!
Als Keolis , Q Buzz of Arriva deze lijn willen overnemen ( wel de verlengde uitvoering dus!) kan er misschien weer over nieuw of bestaand GTW dan wel FLIRT of WINK materieel van deze andere regionale vervoerders worden ingezet. Laten deze eerst met NS en Pro Rail goede afspraken maken, voor een toekomstige en eerlijke aanbesteding!
De lijn moet zo wie zo worden verlengd naar Arnhem Centraal , misschien ook Utrecht Centraal, vooral omdat Oosterbeek en Wolfheze thans een karige niet zo frequente verbinding hebben en ook sneller en verder rechtstreeks van en naar Amersfoort dan wel Utrecht C> willen.
Totale dwaasheid, want hoe moet dit betaald worden? NS is met vaste conducteurs op de trein veel te duur om deze lijn te exploiteren. Zolang het probleem van de vaste conducteur niet met de vakbonden wordt opgelost heeft NS niet te zoeken op dit soort lijnen.
Verder besteden provincies aan, niet ProRail en NS. Verdiep je eens in het aanbestedingsrecht.
De reizigers tussen Amersfoort en Barneveld zitten er niet op te wachten dat de frequentie van de treinen wordt gehalveerd omdat NS te duur is om een kwartierdienst te kunnen rijden.
Onder druk wordt alles vloeibaar. Als alleen de status quo wordt aanbevolen komen we geen stap vooruit.
Ja de Sprinter rijdt elk half uur en bedient ook Wolfheze en Oosterbeek.
Hoewel veel conducteurs zich zelden of nooit laten zien ( en liever in de 1e klas zitten ) trof ik recent vanaf Ede een controlerende conducteur. Verrassing!
De lijn doortrekken naar Arnhem lijkt mij niet de oplossing. Het zou de lijn een stuk gevoeliger maken voor enorme vertragingen. Reizigers hebben denk ik ook liever een korte, maar betrouwbaardere overstap van en naar Arnhem. Dit geeft namelijk een kortere reistijd en de overstap daar is niet vreselijk ongemakkelijk, zeker niet als het vernieuwde station er is.
De lijn is denk ik aantrekkelijk genoeg voor de reiziger. Voor de corona crisis wat er zeker geen tekort aan reizigers en was het erg druk in de spits. Als de lijn een nadeel heeft is het dat het een relatief dure lijn is om de exploiteren. Wanneer je een concessie hebt met meerdere lijnen en meer materieel is dit goedkoper. Combineer dit met de corona crisis en een vervoerder denkt wel 2 keer na over het inschrijven.
Oneens. Reiziger heeft echt de voorkeur voor rechtstreeks. Als de overstap zo betrouwbaar is als je voorstelt, dan kan doorrijden ook net zo betrouwbaar. Als doorrijden onbetrouwbaar is, dan overstappen helemaal. Tenzij je uiteraard extra minuten overstap in de planning doet. Maar dat geldt ook voor een doorgaande trein met langere stop. Probleem is wel dat een doorgaande stoptrein moeilijk in te passen (b)leek.
Groeten,
Hildebrand
Knelpunt schijnt het nieuwe station Ede-Wageningen te zijn (iets meer ten oosten van het huidige station) dat uitgaat van een knip. Maar na al die jaren is dit station nog steeds niet aanbesteed. Met twee extra sporen tussen Utrecht en Arnhem voor ICE en ICNG hoeft een doorgaande sprinterdienst tussen Amersfoort via het kippenlijntje niet in de weg te zitten.
Twee extra sporen gaan het probleem alleen in de heel verre toekomst oplossen. Vooralsnog liggen er twee sporen en dat zal nog wel even het geval zijn.
Doorrijden naar Arnhem CS in 2036 zal het probleem wat er nu is ook niet lasten verdwijnen.
Jammer dat deze lijn niet een randstadrail functie krijgt,dat door de provincie wordt ingezet. Het liefst zie ik dit lijntje doorrijden naar station Baarn want die heeft ervoor ook een extra perron. Ik ben heel benieuwd als dagelijks gebruiker wat dit lijntje in de komende jaren gaat worden. Het zijn deze kleine lijntjes die een grote betekenis kunnen hebben voor de regio en aansluitende dorpen.
Welk perron op Baarn zou daarvoor extra zijn.
Baarn heeft twee sporen waarop sprinters op de lijn Amsterdam – Amersfoort stoppen. Op deze sporen moeten ook de Intercities het station passeren. Ongeschikt om een kopstop te maken.
Er is ook nog spoor 4. Hier maken de sprinters uit Utrecht twee keer per uur een kopstop. Ze staan daarvoor 14 minuten stil. Bovendien kunnen treinen uit Amersfoort en treinen naar Amersfoort dit perron niet bereiken.
Wat zou overigens de meerwaarde zijn om het kippenlijntje te verlengen tot Baarn.
De enige meerwaarde die ik zie is het entlasten van Anersfoort Centraal. De treinen hebben nu een keertìjd van 8 Minuten. Bij doorgaande treiben kan de halteertijd tot ca. 2 Minuten gereduceerd worden. Betekent dus iets meer capaciteit.
Maar een meerwaarde voor doortrekkung naar Baarn zie ook niet. Kan ook naar Utrecht. Of evtl. van nieuw kopspoor in Amersfoort Centraal.
De geschiedenis herhaalt zich. Bij de eerste aanbesteding in 2005/2006 was er óók geen inschrijver omdat geen enkele vervoerder kon voldoen aan de eis bij aanvang van de concessie nieuw materieel inzetten. Pas toen het Plan V nog een aantal jaar mocht doorrijden waren er wél inschrijvers