fbpx

ACM geeft NS en Pon toestemming voor deelauto app

klok 21 mei 2020 8:34

Spoorvervoerder NS en auto-importeur en fietsenfabrikant Pon mogen samen een nieuwe reis-app gaan maken. Dat heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. Daarbij is wel de eis gesteld dat andere partijen ook treinreizen en OV-fietsen kunnen boeken tegen dezelfde voorwaarden.

NS en Pon maakten vorig jaar bekend de krachten te willen bundelen op het gebied van onder meer deelfietsen en deelauto’s. Het samenwerkingsverband wil een app ontwikkelen waarmee reizigers een reis met verschillende vormen van transport, zoals trein, fiets en auto, kunnen plannen, boeken en betalen.

De app moet niet alleen de eigen vervoersdiensten van de twee bedrijven, maar ook die van andere ondernemingen tonen. NS heeft sinds 2018 de dochteronderneming Hely die in Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht deelvervoer aanbiedt. Pon-dochter Next Urban Mobility doet iets vergelijkbaars in Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Daarnaast werkt NS samen met deelautobedrijf Greenwheels waar Pon mede-eigenaar van is.

Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS: “NS gelooft dat trein, fiets en elektrische deelauto elkaar perfect kunnen aanvullen. Met Hely maken we die combinatie net zo makkelijk als een eigen auto op de stoep. We zijn blij om met Pon de handen ineen te slaan om duurzaam reizen makkelijker te maken en de leefbaarheid in wijken te verbeteren met minder auto’s op straat.“

Het gaat niet alleen om deelauto’s, maar ook om andere vormen van deelvervoer. Voor kortere ritten in dichtslibbende steden is een elektrische fiets of e-scooter vaak een efficiënte optie.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

2 gedachten over “ACM geeft NS en Pon toestemming voor deelauto app”

  1. Rogier de Wit schreef:

    Wat is nu precies het verschil met GreenWheels (wat ik zelf erg fijn vind werken)?

    1. Eef Hartman schreef:

      Voor zover ik weet heeft GreenWheels met name klassieke benzine auto’s.
      Dit project heeft het exclusief over ‘elektrische deelauto’, wast toch iets anders is en met name op de wat kortere afstanden gericht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.