ACM keurt digitaal vervoersplatform van NS, GVB, HTM en RET goed
09 jul 2020 17:38
De Nederlandse Spoorwegen mogen samen met openbaar vervoerbedrijven GVB uit Amsterdam, HTM uit Den Haag en RET uit Rotterdam een digitaal vervoersplatform oprichten, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De vier partijen willen een gezamenlijk platform opzetten dat uiteenlopende aanbieders van vervoer technisch met elkaar verbindt.
Via het platform kunnen reizigers een reis van deur tot deur plannen, boeken en betalen. Daarbij kunnen ze gebruik maken van verschillende vervoersopties, zoals de trein, de bus, de metro of de tram, maar ook deelauto’s en deelfietsen.
Bij het platform horen wel strikte voorwaarden, stelt de ACM. Zo moeten andere aanbieders van mobiliteitsdiensten onder dezelfde voorwaarden op het platform terecht kunnen en moet innovatie gestimuleerd worden. De oprichters moeten er ook voor zorgen dat partijen die hun diensten aanbieden, inclusief de oprichters zelf, geen toegang kunnen hebben tot concurrentiegevoelige informatie.
Zo worden mogelijke concurrentieproblemen die zouden kunnen ontstaan weggenomen en blijft het speelveld gelijk, aldus de toezichthouder.
Bron: (c) ANP
Het zou misschien een idee zijn als de Spoordeelwinkel in de toekomst met een treinuitje zou komen.
Hierbij moet je denken dat je naast je treinkaartje ook kaartje bij zit voor de bus, metro of tram. Of dat je ergens een keer een deelauto of deelfiets kan proberen. Of dat je een bepaalde dienst van een concurrent gebruik kan maken.
De spoordeelwinkel heeft al dat soort uitjes. Ik kocht eens een ticket naar Apeldoorn inclusief toegang tot Apenheul en daar zat ook een kaartje voor de bus bij.
In zo’n geval ligt de eindbestemming al vast. Dit was in uw geval de Apenheul.
Wat ik in dit geval bedoel is dat de eindbestemming van de bus, metro of tram niet vast ligt. Mocht ik bijvoorbeeld een dagje Scheveningen willen doen dan moet ik nog een stukje met de tram vanuit Den Haag. Of een dagje Volendam is met de trein alleen ook niet te doen.
In zo’n geval is het fijn als je een voucher/ticket hebt voor het laatste stukje met het ov of een deelauto/deelfiets.
Overigens ben ik ook een keer via de Spoordeelwinkel in de Apenheul geweest en vond het erg prettig dat het laatste stukje met de bus erbij zat.
NS, GVB, HTM en RET. Ik heb hier een déjà vu bij: Behalve dat Connexxion er niet meer bij is, is dit precies het clubje dat de OV-chipkaart uitgedacht heeft en ze komen met een plan dat verdacht veel klinkt als wat de OV-chipkaart beloofde te zijn, maar nooit is geworden.
OV chipkaart was toch een Japanse uitvinding?
Hoe kom je daar nou bij? De OV-chipkaart is destijds bedacht in Hong Kong en Singapore.
NS, HTM, GVB, RET en Connexxion waren de oprichters van Trans Link Systems dat de OV-chipkaart heeft ingevoerd. Behalve dat de OV-chipkaart ook een RFID-pas is waarmee je voor het OV betaalt, zijn er weinig overeenkomsten met de Hongkongse Octopus Card.
Ov chip word bijna overal ter wereld gebruikt maar daar hoef je niet uit te checken we hebben hem in nl met het grote aanbod van producten te maken daarom zit de ov chip hier wat moeilijker in elkaar
Ik vraag me wel af wat dit nu precies toevoegt.
Dat het mooie plan waarmee de OV chipkaart door de strot van de reizigers geforceerd is, niets terecht gekomen is. Nu dezelfde aanjagers met “nieuwe” plannen komen, kan je raden welke kant het op gaat.
Vooralsnog oogt het plan van NS en de drie grote stadsvervoerbedrijven weinig meer dan een OV-chipkaart-systeem ‘nieuwe stijl’, maar dan zonder het streekvervoer – inmiddels volledig in buitenlandse handen – erbij te betrekken.
Enig wantrouwen van reizigers jegens de ‘goede bedoelingen’ van de initiatiefnemers lijkt me hier wel op zijn plaats…
Opvallend dat alleen de staatsmonopolisten hier aan meedoen.
Het Nederlandse OV is sterk verbrokkeld geraakt. De buitenlandse regionale vervoerders doen (nog) niet mee aan dit initiatief.
Dat geeft te denken…
Volgens mij hebben wij al zo’n digitaal platform met vervoer van deur tot deur. Sterker nog, dit was hun slogan. Ik bedoel natuurlijk 9292. Momenteel wordt er getest met de app om de reis van deur tot deur te betalen. Misschien is het slimmer van de vervoerders om de kennis met 9292 te bundelen want daar zit immers al de kennis en de kunde. Dit is goedkoper en tenslotte betallen de vervoerders al voor de service van 9292. In Nederland zijn we heel slim om iets goeds overboord te gooien. Vergeet niet dat men in weinige landen reisadviezen kan krijgen via één telefoonnummer en app.