Home

ACM legt NS boete op vanwege machtsmisbruik

De Nederlandse Spoorwegen moeten bijna 41 miljoen euro boete betalen vanwege machtsmisbruik. Die boete is opgelegd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vanwege overtredingen bij het regionaal openbaar vervoer in Limburg. NS is het niet eens met de boete en heeft bezwaar aangetekend.

De ACM verwijt dat NS dochter Abellio een verlieslatend bod deed om de concurrentie te dwarsbomen. Chris Fonteijn, voorzitter van de ACM: “De spoormarkt kan alleen goed functioneren als alle spelers zich aan de spelregels houden. Regionale aanbestedingen van openbaar vervoer zorgden de afgelopen 20 jaar voor meer reizigers en goede dienstverlening.”

Niet evenaren
De ACM ziet het verliesgevend bod als een overtreding. “De kosten die de NS zou maken waren hoger dan de opbrengsten die zij met het regionaal vervoer in Limburg naar verwachting zou behalen. Daardoor kregen de andere inschrijvers op de aanbesteding geen eerlijke kans: zij konden het bod van NS niet evenaren of overtreffen zonder zelf verlies te lijden, ook al zouden zij net zo efficiënt zijn als de NS” schrijft de ACM.

Vertrouwelijke informatie
Maar de ACM heeft meer overtredingen vastgesteld. Zo misbruikte NS vertrouwelijke informatie die zij had verkregen van een ex-directeur van Veolia, de partij die het regionale Limburgse spoorvervoer verzorgde op het moment van de aanbesteding. De NS had hem via een schijnconstructie aangetrokken. De NS benadeelde andere spoorvervoerders bovendien door traag en onvolledig te reageren op hun verzoeken om toegang tot bepaalde diensten en voorzieningen op stations. NS is eigenaar van voorzieningen op stations, zoals servicebalies  en wachtruimtes voor medewerkers. De NS moet concurrenten toegang geven tot dergelijke diensten.

Doorspelen
Tot slot speelde NS vertrouwelijke informatie over Veolia en Arriva door aan haar eigen dochter Abellio. “De NS hield verder bruikbare informatie over reizigersopbrengsten achter voor haar concurrenten, terwijl haar eigen dochter Abellio er wel gebruik van kon maken” luidt de conclusie van ACM.

Pilot
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu beschouwde de Limburgse aanbesteding als pilot voor eventuele verdere decentralisaties met verschillende vervoerders op één spoor. Daarom wilde de NS koste wat het kost de aanbesteding voor het regionaal openbaar vervoer in Limburg winnen. Het doet daarbij denken aan de Fyra affaire, waar NS ook een verlieslatend bod uitbracht om de concurrentie te dwarsbomen. Daar slaagde de strategie. In Limburg heeft NS zich uiteindelijk vanwege het schandaal terug getrokken. Waardoor het winnende bod niet naar Abellio, maar naar Arriva ging.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:37

Share

Recent Posts

Zuid-Hollandse reiziger krijgt dit jaar meer vertraging dan ooit

Reizigers in Zuid-Holland zullen dit jaar zowel op het spoor als op de weg meer…

14 uur terug

Eurostar zet in op verdere groei na recordjaar in 2024

Na een recordjaar in 2024 zet Eurostar in op dertig procent meer passagiers in 2030…

22 uur terug

Arriva gaat extra nachttreinen rijden tussen Zwolle en Schiphol

Tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat…

2 dagen terug

Kabinet bereid kosten NS voor beveiliging Maarheeze te betalen

Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is bereid om de 2,3 miljoen aan kosten van…

2 dagen terug

Recordaantal online treinkaartjes verkocht – NS gaat automaten stapsgewijs verwijderen

De NS heeft in 2024 een recordaantal van 20 miljoen online treinkaartjes verkocht. Omdat de…

2 dagen terug

Minister Madlener ziet meer toekomst in elektrisch vliegen dan in de trein

Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan…

3 dagen terug